Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 02:40:29
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door Frontier
Vandaag om 01:37:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 00:43:54
Raadplaatje door Martin Hornis
Vandaag om 00:05:03
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door roadster36
27 oktober 2020, 23:58:28
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
27 oktober 2020, 23:36:26
Projekt 083-338 door 44
27 oktober 2020, 23:12:13
REE 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
27 oktober 2020, 22:43:36
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
27 oktober 2020, 22:33:19
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Modellbahnwagen
27 oktober 2020, 22:28:50
Sudexpress Vossloh 4000, functie-instellingen gezocht. door Olivier77
27 oktober 2020, 22:18:05
NS modelbaan Hoekdam H0 door WesleyMunnik
27 oktober 2020, 22:15:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
27 oktober 2020, 22:14:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
27 oktober 2020, 22:13:00
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Krokodil68
27 oktober 2020, 22:01:50
Je hebt nog een ton of wat op de plank liggen... door Olav
27 oktober 2020, 21:58:54
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
27 oktober 2020, 21:36:56
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Quinzeedied
27 oktober 2020, 21:32:51
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
27 oktober 2020, 21:25:59
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis door Fransx
27 oktober 2020, 21:21:42
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
27 oktober 2020, 21:11:15
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door cor_b
27 oktober 2020, 21:04:11
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Syb030
27 oktober 2020, 20:51:57
De Hef in N schaal... door jowi
27 oktober 2020, 20:43:45
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door phdirk
27 oktober 2020, 20:42:33
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Forever Rocofan
27 oktober 2020, 20:36:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
27 oktober 2020, 20:26:46
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
27 oktober 2020, 20:17:45
Trix E10: Trix decoder vervangen voor een Esu door Looney Tunes
27 oktober 2020, 20:02:38
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
27 oktober 2020, 20:00:12
  

Auteur Topic: Dordrecht jaren 70  (gelezen 36236 keer)

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #75 Gepost op: 09 januari 2020, 07:41:42 »
Ik ben in mijn archief van negatieven gedoken.
De onderstaande foto's heb ik kunnen maken op en vanaf de "vlinder". Had een beetje exclusieve toegang zeg maar. Het zijn jammer genoeg niet veel foto's maar ik kan me herinneren dat het nogal waaide daarboven.

Voor wat het station betreft: er staat me bij dat de deuren lange tijd rood zijn geweest en er hebben metalen platen als bescherming aan de buitenzijde gezeten. Helaas weet ik niet meer in welke periode dat precies was.

Groet,
Wicher.

Dat zijn mooie foto's Wicher, daar kunnen we wat mee.
Ik zou ze nooit gemaakt kunnen hebben omdat ik op die hoogte mijn camera nooit stil had kunnen houden..........hoogtevrees  ;)

Wat de kleur van de deuren was in de jaren zeventig kan ik mij niet meer herinneren maar zal proberen het te achterhalen.
Ik heb vorig jaar foto's gemaakt van het station en ben er eigenlijk klakkeloos van uit gegaan dat het die groene kleur moest zijn.
De deuren in het hoofdgebouw zijn wel al geruime tijd rood zoals onderstaande foto laat zien.
Het probleem is dat veel foto's uit de jaren zeventig nog in zwart/wit zijn.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #76 Gepost op: 09 januari 2020, 08:16:36 »
Deze foto is gegarandeerd uit 1974 en helaas in zwart/wit. :(
Ik neig naar de conclusie dat ze toen niet de huidige rode kleur hadden.
Uit diverse afbeelding lijkt het er ook op dat er toen nog gewoon draaideuren waren, dus niet de huidige schuifdeuren.
Ook zijn de huidige deuren lager omdat er een groot NS-logo boven zit.

Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4219
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #77 Gepost op: 09 januari 2020, 08:42:02 »
Wellicht is het hier al eens gemeld, maar in 1981 heeft in Railhobby een soort inspiratieartikel gestaan om station Dordrecht uit te beelden. Gezien het jaartal zijn de foto's waarschijnlijk wel van een paar jaar eerder.

Ik zal eens zoeken welk concreet nummer.

Mvg, Paul
Boomshanka!

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #78 Gepost op: 09 januari 2020, 09:10:16 »
Wellicht is het hier al eens gemeld, maar in 1981 heeft in Railhobby een soort inspiratieartikel gestaan om station Dordrecht uit te beelden. Gezien het jaartal zijn de foto's waarschijnlijk wel van een paar jaar eerder.

Ik zal eens zoeken welk concreet nummer.

Mvg, Paul

Bedankt Paul,

Mijn Rail Hobby's beginnen op 1 januari 1982  :'(
En ik zag ze ook (nog) niet in het online archief van Rail Hobby.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6379
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #79 Gepost op: 09 januari 2020, 11:48:27 »
Hoi,

Ook een fraai fabrieksgebouw naast de brug links op dat industrie terrein, wat zag het er toen allemaal anders uit.
Die brug heb ik nooit meegekregen dat die daar was.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9319
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #80 Gepost op: 09 januari 2020, 11:59:45 »
Die brug ligt daar nog steeds overigens.
En tot de opening van de Drechttunnel in 1977 liep de A16 over de brug.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #81 Gepost op: 09 januari 2020, 12:25:58 »
Hoi,

Ook een fraai fabrieksgebouw naast de brug links op dat industrie terrein, wat zag het er toen allemaal anders uit.
Die brug heb ik nooit meegekregen dat die daar was.

Gr Koen.

Dat is Chemproha een handel in chemicaliën.
Dit bedrijf bestaat nog steeds op de zelfde plek echter onder een nieuwe naam "Brenntag".
Het gebouw is echter omgeruild voor een moderne strakke loods, wat vast efficiënter in gebruik zal zijn maar mooier is het zeker niet.
Maar zo gaat dat.



Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6379
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #82 Gepost op: 09 januari 2020, 12:40:55 »
Hoi,

Wel mooi om na te bouwen.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19736
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #83 Gepost op: 09 januari 2020, 12:57:36 »
Volgens mij zijn de deuren pas rood geworden toen het automatische schuifdeuren werden.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #84 Gepost op: 09 januari 2020, 13:07:17 »
Voor de mensen die bekend zijn in Dordrecht een leuke plattegrond van de situatie begin jaren 70 gemaakt voor de aanleg van de Drechttunnel.
In de tijd dat de A16 tunnel er nog niet was ging al het verkeer naar Rotterdam inderdaad over de brug naast de spoorbrug, hier aangegeven als de Hugo de Grootlaan.
Deze brug is geopend eind 1939, daarvoor nam je de pont "de Vergulde Swaen", of als het goed vroor reed je gewoon over de Oude Maas (https://youtu.be/gYadBc9Jcqs).
Dat is nu onvoorstelbaar als je ziet hoe druk het is op de A16.
Op het kaartje is ook de tweesporige hefbrug "de Vlinder" te zien.
Overigens is één van de hefbruggen met de bijbehorende geleidingspoten nog steeds de oude uit "de Vlinder" er is er nog één exact nagemaakt en er naast gelegd, alleen is de karakteristieke ombouw vervangen door de huidige genaamd "het hemelbed".
De hele brug is toen wel de verhoogd om een hogere doorvaarthoogte te verkrijgen waardoor hij nu minder vaak open hoeft.

« Laatst bewerkt op: 09 januari 2020, 13:10:08 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19736
    • Pagina van klaas
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #85 Gepost op: 09 januari 2020, 13:14:59 »
Mooi plaatje met de EMF er nog op vermeld. Daar heb ik hééééél lang geleden stage gelopen. Tegenwoordig niks meer van te herkennen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #86 Gepost op: 09 januari 2020, 13:48:59 »
Deze brug is geopend eind 1939, daarvoor nam je de pont "de Vergulde Swaen", of als het goed vroor reed je gewoon over de Oude Maas (https://youtu.be/gYadBc9Jcqs).
De Wegenwiki spreekt over ingebruikname in 1940, dus dat klopt wel:

Citaat van: Wegenwiki.nl
In 1940 is de Stadsbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht in gebruik genomen, die onderdeel was van de rijksweg 16. Deze brug had 4 rijstroken zonder middenafscheiding en was beweegbaar. In 1966 reden dagelijks 42.000 voertuigen over de Stadsbrug. Destijds was voor 1990 minimaal een verdubbeling van de verkeersintensiteit voorzien wat een vaste oeververbinding noodzakelijk maakte. Er is snel voor een tunnel gekozen. Eind jaren 60 werd de afweging gemaakt van het tracé, een westelijkere route verder buiten Dordrecht of dichter langs het centrum. Omdat uit verkeerstellingen bleek dat driekwart van het verkeer op de rijksweg een herkomst of bestemming op het Eiland van Dordrecht had, is gekozen voor een tracé dicht langs Dordrecht.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2020, 13:52:07 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2811
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #87 Gepost op: 09 januari 2020, 14:00:50 »
Kijk eens bij de Feijenoordse meesters:
https://www.feijenoordsemeesters.nl/Dordrecht.htm
 en dan in Index 1 bij Dordrecht.
Kom je veel foto's tegen van stat. Dordt , ook nog een paar van mij. ;)
Peter ( werkte in Dordt begin jaren 60.bij het spoortje)
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #88 Gepost op: 09 januari 2020, 14:10:27 »
Bij deze nog twee schitterende foto's van de Vlinder, met daarnaast de stadsbrug, de voorloper van de Drechttunnel in de A16.
Op de onderste foto is duidelijk te zien waar deze brug zijn bijnaam "de Vlinder" aan te danken heeft.



Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 169
  • Dordrecht jaren 70
Re: Dordrecht jaren 70
« Reactie #89 Gepost op: 09 januari 2020, 14:48:31 »
Kijk eens bij de Feijenoordse meesters:
https://www.feijenoordsemeesters.nl/Dordrecht.htm
 en dan in Index 1 bij Dordrecht.
Kom je veel foto's tegen van stat. Dordt , ook nog een paar van mij. ;)
Peter ( werkte in Dordt begin jaren 60.bij het spoortje)

Peter, dank hiervoor.
Staan er een hoop op, en met duidelijke uitleg.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !