Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door GP20
Vandaag om 21:54:21
Wat was jullie allereerste loc? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:43:52
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
  

Auteur Topic: RhB H0m, Albulisch  (gelezen 85451 keer)

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #450 Gepost op: Vandaag om 19:16:32 »
Ha die Hans,

Yep, ook in midden en zuid-oost Zwitserland slaat de efficiente bedrijfsvoering toe. De Rhätische Bahn doet daar ook aan mee. 50 Capricorn treinstellen zijn de afgelopen jaren in dienst gesteld en een groot aantal locs en wagons zijn verdwenen (verkocht, sloop, museum, opslag voor RhB Historic).

Een greep van de locs:
De GE 4/4 I (601-610) bouwjaar 1947+ was de eerste die het slachtoffer was. 3 hebben nog een tijd dienstgedaan voor de bouw van de nieuwe Albulatunnel
De GE 6/6 II (701-707) bouwjaren 1958 en 1964 was de tweede club. 3 zijn dus bewaard (1 staat nu in Luzern, 2 bij RhB)
Zo ongeveer de helft van de GE 4/4 II (611-633) vloot is ook al gesloopt, dat waren de oudste uit 1973 en de 628 na een ongeluk.

Wat blijft er dan over:
GE 4/4 II (62x - 633) waarschijnlijk tot 203x.
GE 4/4 III (641 - 652) gaan nog wel even mee, er is of zijn ook één of twee overgenomen van de MOB.

Daarnaast zijn er nog een 12 tal of zo ABE 8/12 tweesysteem treinstellen die vooral op de Berninalijn rijden en de Berninaexpress naar Chur en nog 4 stuks ABE 4/16 treinstellen die nu dienstdoen op de lijn van Scuol naar Pontresina volgens mij.

- Reizigersvervoer wordt voor het grootste deel uitgevoerd met die Capricorn treinstellen, de Albula Glieder Zug (AGZ) rijdt met de GE 4/4 III in treinstelverband en de Glacier Express rijdt met de GE 4/4 II, de Bernina Express met de ABe 8/12.
- Goederenvervoer wordt met de locs gedaan, nu meestentijds met een dubbeltractie GE 4/4 II

Ergo: goederenvervoer is het leukste....

Eddy
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:18:31 door Boertje »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #451 Gepost op: Vandaag om 19:30:01 »
@Eddy,


Foto Wikipedia

Die Capricorn treinstellen zijn dus ook al van Stadler. De kopwagens van de Glacier express, Golden Pass, Luzern-Interlaken Panorama Express etc. zijn steeds anders, maar de tussenrijtuigen lijken toch heel erg op elkaar. Al zijn er technisch heel wat verschillen, maar het schijnt.

Gr, Hans

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: RhB H0m, Albulisch
« Reactie #452 Gepost op: Vandaag om 21:11:56 »
@Hans,

Stadler is de enige fabrikant in Europa die op dit moment een relatief grote leverstraat heeft voor meterspoorvoertuigen, Stadler is Zwitsers en heeft de thuismarkt altijd goed bediend. Stadler standaardiseert zoveel mogelijk om de kostprijs binnen de perken te houden en dus is elk voertuig een soort van lego blokkendoos. Ook zijn de locs en treinstellen allen voorzien van het Stadler gezicht en aan de binnenkant, afhankelijk van de vervoerder, meer of minder toevoegingen. Vandaar de van buiten gezien overeenkomsten.

Hetzelfde geldt ook voor het normaalspoor in Europa. Standaard locs/treinstellen met een lego blokkendoos om de verschillende vervoerders en landen te bedienen, geldt voor alle fabrikanten...

Eddy