Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Modellbahnwagen
03 July 2025, 22:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
03 July 2025, 22:35:57
Yet Another Servo Decoder door bask185
03 July 2025, 22:24:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Rick
03 July 2025, 21:56:20
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
US diorama in H0 door Misha
03 July 2025, 21:41:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dennie
03 July 2025, 21:17:13
Zaagsel? door Prutsert
03 July 2025, 21:13:31
Raadplaatje door Klaas Zondervan
03 July 2025, 21:03:07
20 jaar BNLS door puntenglijder
03 July 2025, 20:48:13
Aachenau West door Wim Vink
03 July 2025, 20:39:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
03 July 2025, 20:21:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 July 2025, 17:24:38
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
03 July 2025, 17:17:05
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
03 July 2025, 17:11:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 July 2025, 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
03 July 2025, 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
03 July 2025, 15:12:34
Sikje 225 door Huup
03 July 2025, 14:41:29
Roco 290 digtaliseren door Herb73
03 July 2025, 14:35:14
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
03 July 2025, 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 July 2025, 12:15:58
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
03 July 2025, 08:42:04
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 30899 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Wel Belg, niet gek !
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Gepost op: 05 October 2019, 21:53:22 »
Vanaf januari 2020 zou je met de OBB via Nightjet treinen van Brussel naar Wenen kunnen rijden :

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191005_04646590

2021 zou Amsterdam er ook bij komen, maar blijkbaar vertragingen door subsidies.

Ik denk dat ik toch eens ga overwegen om dan een tripje te boeken :)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2152
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2019, 11:06:05 »
Net het artikel gelezen in De Telegraaf. Ik weet zeker dat ik die van Brussel ga boeken volgend jaar.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 06 October 2019, 11:27:10 »
Subsidies lijkt mij niet, het is een internationale verbinding en die zijn vrij voor de commerciële markt.

Als er een subsidie tegenover zou staan dan had er ook een aanbesteding moeten wezen.

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 06 October 2019, 13:20:40 »
...er moet (en gaat) weldegelijk geld bij in de vorm van subsidie om het kostenplaatje rond te krijgen. Nachttreinen zijn in verhouding erg duur in de exploitatie en de ticketprijzen moeten wel aantrekkelijk blijven; anders zal iedereen alsnog voor het vliegtuig of de auto kiezen. Als politiek Den Haag de gewenste, duurzame, nachttrein weer naar Nederland wilt halen zal dit kostenverschil dus gedekt moeten worden. NSI en de ÖBB zijn immers bedrijven met winstoogmerk waardoor het rijden van dergelijke treinen ook financieel aantrekkelijk moet blijven.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10746
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #4 Gepost op: 06 October 2019, 13:24:19 »
Prima! En subsidieer die handel maar. Doen we ook al jaren met de luchtvaart.
Heb wel zin in een retourtje Wenen. Lekker trammetjes kijken.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2695
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 06 October 2019, 15:55:49 »
Ja, ik zie het ook als een ideaal extratje om Wenen eens te bezoeken.
Hopen dat een leuke Vectron ervoor komt om hem te trekken.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #6 Gepost op: 06 October 2019, 17:28:17 »
Natuurlijk begrijp ik als 'Wiener' jullie drang naar deze fantastische stad; maar de logica van het hier en nu en via Brussel ontgaat me nogal. Reistijd Amsterdam-Brussel Midi (Thalys): 1u53. Amsterdam-Düsseldorf (ICE): 2:08
Dat kwartiertje verschil is op een nachtje niks. En via Düsseldorf is al jarenlang mogelijk...
Overigens is het verschil in reistijd vanaf Utrecht (de meeste Amsterdammers vergeten nog wel eens dat er meer mensen buiten de hoofdstad wonen dan erin ;D) verwaarloosbaar.

mit freundlichen Grüßen, Gerard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3244
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #7 Gepost op: 06 October 2019, 21:34:21 »
Een overstap in Düsseldorf? Wauw! Wat is erop tegen om een directe verbinding met Amsterdam in te leggen, zeker in een tijd dat we vliegtuigjes moeten gaan inruilen door treinen waar mogelijk is een terugkeer van directe spoorverbindingen een vereiste!
Groeten,
Richard

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #8 Gepost op: 06 October 2019, 21:41:59 »
Overstappen in Düsseldorf kan nu al Richard. Opstappen in A’dam (& Utrecht & Arnhem neem ik aan) kan vanaf 2021 (zeggen ze).
MVG,
—-Peter.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #9 Gepost op: 06 October 2019, 22:07:14 »
Een overstap in Düsseldorf? Wauw! Wat is erop tegen om een directe verbinding met Amsterdam in te leggen, zeker in een tijd dat we vliegtuigjes moeten gaan inruilen door treinen waar mogelijk is een terugkeer van directe spoorverbindingen een vereiste!
Daar is natuurlijk niks tegen, ik reageerde meer op de wat euforische reacties voor Brussel als vertrek.

Gr Gerard



Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #10 Gepost op: 06 October 2019, 22:34:08 »
Prima! En subsidieer die handel maar. Doen we ook al jaren met de luchtvaart.
Heb wel zin in een retourtje Wenen. Lekker trammetjes kijken.  ;D

Ik ben wel een beetje klaar met het subsidiëren van de luchtvaart.
Kost niet enkel miljarden, maar ook tijd van leven.
https://www.rivm.nl/nieuws/ultrafijn-stof-rondom-schiphol-heeft-effect-op-gezondheid
De geringe tijdwinst van een vlucht binnen Europa komt zo wel in een heel schril tegenlicht te staan.


Laat maar doorkomen die slaaptrein. Dan kan ik overdag doorsteken naar Italië en zie ik ook de Alpen weer eens.

servus
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #11 Gepost op: 07 October 2019, 00:00:50 »
...er moet (en gaat) weldegelijk geld bij in de vorm van subsidie om het kostenplaatje rond te krijgen.
Dat moeten zou wel gek zijn, internationaal verkeer is vrijgegeven van exclusiviteiten en daarmee volledig voor de commerciele markt.

Die zomaar gaan subsidiëren is een oneerlijke concurentie met ander internationaal verkeer wat niet gesubsidieerd word en ook gewoon hun eigen broek ophoudt.
Een Intercity Berlijn, een Intercity Brussel, een ICE, een Eurostar en een Thalys, allemaal voorbeelden van internationaal verkeer wat succesvol draait zonder subsidie en een benadeelde positie zouden krijgen als een andere verbinding ineens gesubsidieerd zou worden.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2019, 09:09:43 »
Hallo Thom,

Ik citeer ff uit 'NS glossy' (https://www.ovmagazine.nl/wp-content/uploads/2018/06/NS-glossy.pdf om aan te geven in welke richting men blijkbaar denkt:
 Slaaptreinen als symbool van internationale samenwerking in Europa hebben een grens-overschrijdend ondersteunend beleid nodig op Europees niveau. Ook de EU zou deze manier van reizen in woord en daad moeten ondersteunen. Dat kan door slaaptreinen op te nemen in concessies en mede te financieren, door de aanschaf van treinen te steunen met garantstelling of cofinanciering en door slaaptreinen vrij te stellen van BTW en infraheffingen.”    Kurt Bauer, Directeur Fernverkehr
Of je dat subsidie wilt noemen is volgens mij meer een semantische kwestie........En of je dat dan wel of niet wenselijk vindt is een politieke insteek.
En wat Marc en Hendrik Jan terecht zeggen, het vrijstellen BTW van het vliegverkeer is ook een politieke keuze die je net zo goed als subsidie kunt kenschetsen
Met vriendelijke groet,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 07 October 2019, 09:18:14 door BrightonBelle »

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #13 Gepost op: 07 October 2019, 10:14:57 »
Dat moeten zou wel gek zijn, internationaal verkeer is vrijgegeven van exclusiviteiten en daarmee volledig voor de commerciele markt.

Die zomaar gaan subsidiëren is een oneerlijke concurentie met ander internationaal verkeer wat niet gesubsidieerd word en ook gewoon hun eigen broek ophoudt.
Een Intercity Berlijn, een Intercity Brussel, een ICE, een Eurostar en een Thalys, allemaal voorbeelden van internationaal verkeer wat succesvol draait zonder subsidie en een benadeelde positie zouden krijgen als een andere verbinding ineens gesubsidieerd zou worden.

Ik snap je argumentatie en dat is ook -waarschijnlijk- de reden dat de NightJet naar Amsterdam langer duurt. Uit een recente studie van het KiM (https://www.kimnet.nl/publicaties/rapporten/2019/06/20/slapend-onderweg-potentieel-van-de-internationale-nachttrein-van-en-naar-nederland) blijkt dat er nogal wat juridische haken en ogen zitten aan het opzetten van een dergelijke subsidieregeling. Exploitatiesubsidie aan één specifieke vervoerder past hier niet in en lijkt niet compatibel met regelgeving op het gebied van mededinging en staatssteun, aldus het KiM. Het lijkt er dus op dat de subsidie de NightJet naar Amsterdam wel is toegezegd, maar dat dit op juridisch gebied nog even moet worden rechtgezet. Wellicht biedt het 'openstellen' van deze subsidieregeling dan ook kansen voor andere vervoerders.

Mijn theorie waarom het in België dan wel op korte termijn kan is omdat NMBS nog het complete binnenlandse reizigersvervoer in handen heeft waardoor het eenvoudiger is dergelijke subsidies op te zetten.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #14 Gepost op: 07 October 2019, 15:31:56 »
De nieuwe nachttrein juich ik van harte toe! Vroeger ging ik ook altijd met deze verbinding naar Oostenrijk en nu ik daar definitief woon, is een goede verbinding met Nederland nog altijd mijn wensdroom. Momenteel kom ik met een dagverbinding via Frankfurt, maar dan ben ik pas om half elf 's avonds op mijn bestemming. Terug moet ik met de nachttrein, met een overstap van twee uur (vaker meer) in Keulen of Duesseldorf. Een doorgaande trein is dan altijd de betere keuze.