Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:27:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:20:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
  

Auteur Topic: Aansluitkast ATB-vv  (gelezen 12236 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #75 Gepost op: 12 October 2019, 21:58:17 »
 Zeker wel !
Of is 1500V geen hoogspanning ?
 Je kent het schakelschema toch wel ?
Alle vier de einden van de  bvl secties komen daar naar binnen en zitten met maximaal schakelaars aan elkaar op een rail.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #76 Gepost op: 12 October 2019, 22:00:15 »
Je hebt gelijk. Het zal de afscherming rond de schakelinstallatie zijn die geaard is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #77 Gepost op: 12 October 2019, 23:07:35 »

Klopt, en ook de laagspanningsvoorzieningen in een schakelstation hebben een aarde nodig. Er gaan ook minkabels een schakelstation binnen, omdat de snelschakelaars die nodig hebben als referentie voor het inschakelen.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Aansluitkast ATB-vv
« Reactie #78 Gepost op: 12 October 2019, 23:15:25 »
Zeker wel !
Of is 1500V geen hoogspanning ?
 Je kent het schakelschema toch wel ?
Alle vier de einden van de  bvl secties komen daar naar binnen en zitten met maximaal schakelaars aan elkaar op een rail.
Peter

Peter,

Officieel is 1500 Volt geen hoogspanning en valt deze onder de NEN3140. Deze laagspanningsnorm geld voor installaties voor ten hoogste 1500V DC en 1000VAC

De huidige bovenleidingsspanning is echter rond de 1800 VDC en valt daarmee volgens de norm onder de NEN3840.
Uit het verleden is de 1500V voor NS dus NEN3140 en daarbij laagspanning. Ooit is dit zo bepaald zodat NS niet aan de hoogspanningsnormen hoefde te voldoen.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996