Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)  (gelezen 17543 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #45 Gepost op: 10 april 2021, 08:53:00 »

Ik denk trouwens voor de modelbaan naar voorbeeld van de Selfkantbahn (H0/H0m) aan een modulaire opbouw.

Modules zoals die via Bentink te verkrijgen zijn: https://www.bentinkmodelspoor.nl/content/93-bm-connects
De zgn 60-serie, oftewel modules van 60 cm breed, lijken heel geschikt voor mijn baanontwerp.

Door met een frieslijst te werken kan ik die misschien voorzien van een gordijnsysteem om de baan te beschermen tegen stof en zon.
Heeft een lezer hier toevallig ervaring met modules met frieslijst?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #46 Gepost op: 02 april 2022, 13:52:31 »
Zo, we zijn inmiddels bijna een jaar verder.
De zolderverbouwing is eindelijk rond de jaarwisseling gereedgekomen.
De hobby moet alleen nog even wachten omdat ik vanwege covid nog een thuiswerkplek nodig heb.

Bij de echte Selfkantbahn zijn inmiddels wel ontwikkelingen.
Zoals daadwerkelijke spooruitbreiding. In de vorm van de herbouw van een stuk aansluitspoor bij Birgden:
https://youtu.be/tXjFG5A2oOQ
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 744
    • Modeltrein spoor N
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #47 Gepost op: 02 april 2022, 20:36:09 »
In 2014 ben ik ook daar een keer geweest, en heb er een kort filmpje opgenomen.
Dat wilde ik maar eens laten zien.

https://www.youtube.com/watch?v=ni2kLlcBGU0

Kees Gorter

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #48 Gepost op: 02 april 2022, 22:15:50 »
Smalspoor Blijft leuk Kees.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #49 Gepost op: 03 april 2022, 07:43:18 »

Leuke film!  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #50 Gepost op: 10 april 2022, 10:46:57 »
Nu de zolderverbouwing gereed is, kan ik weer verder met nadenken over de nieuwe modelspoorbaan.

Ik heb een paar maanden gespeeld met het idee om het over een geheel andere boeg te gooien, want mijn 'droombaan' is eigenlijk een geheel ander thema: een haven(rangeer)baan naar voorbeeld van het New Yorkse Queens in H0 anno nu. Maar met passen en meten is er gewoonweg geen uitdagende H0-baan in mijn nieuwe hobbykamer te realiseren.

Dus weer terug naar smalspoor. Ook heb ik gekeken naar een mogelijke combi met een normaalspooraansluitinkje voor het rolbok-vervoer, maar ook dat idee heb ik vanwege de ruimte laten varen.
Nu de dakkapel erop zit blijkt de werkelijke ruimte langs die muur (het Gillrath-deel) ook zo'n 40 cm korter dan oorspronkelijk bedacht. Ik was bij het oorspronkelijke tekenen uitgegaan van het vloeroppervlak :-(

Enfin, we hebben nieuw getekend. Daarbij heb ik een integratie met mijn oorspronkelijk Untervaz-diorama laten vallen. Die is geheel ontmanteld en ik hoop nog iets met de wissels daarvan te kunnen. Dus kon ik ook het depot-deel geheel nieuw tekenen. Wel nog steeds flink ingekort t.o.v. het daadwerkelijke Schierwaldenrath, en de aansluiting aan de stationskant, maar nu wel met hoe de kolenbunker in werkelijkheid te bereiken is. Dat geeft weer wat extra benodigde rangeerbewegingen.

Ook het module-idee van Bentink laat ik varen en ga zelf een onderbouw maken. De modulebreedte neem ik daarin wel mee, dus wat ik moet inleveren qua lengte compenseer ik deels in de breedte met 10 cm meer.

Oh ja, het modulaire komt wel iets terug, want ik begin met het Schierwaldenrath-deel. Waar het Gillrath-deel gepland is, staat nu nog mijn thuiswerkplek. Dus het wordt een modelbaan-bouw in 2 delen.

Hieronder het nieuwe baanplan, aangevuld met de afmetingen en meer teksten als toelichting:


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • NS 1960 - heden
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #51 Gepost op: 10 april 2022, 11:47:08 »
Leuk dit topic! De Selfkantbahn ligt hier letterlijk om de hoek, we hebben het er al 5 jaar over om eens naartoe te gaan omdat we vaak onderweg naar huis het bordje tegenkomen ervan. Deze zomer toch echt maar eens doen... ;D
Groet,

Martijn

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #52 Gepost op: 10 april 2022, 13:29:11 »
2 vragen komen me te boven.
Vanwaar die enigzins raar lopende bocht in je baanplan,die de 2 dorpsdelen verbind ?
En komt er ook nog een soort van opstel terrein/schaduwstation ?

Verder een leuk uitziend plan  (y)
Overigens een stukje rolbok vervoer zou wel gaan,dat zou je kunnen maken op de plek waar de plaatsnaam Gillrath staat,maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre je voorbeeld getrouw wilt bouwen en hoe het er in 1:1 uitziet
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #53 Gepost op: 10 april 2022, 17:33:24 »

Over die bocht had ik al eerder een vraag gekregen. Ik vind m niet zo raar, hiermee slingeren de treinen enigszins door het landschap en het geeft een paar seconden meer reistijd  :)

Er komt geen schaduwstation of opstelterrein, anders dan de opstelmogelijkheden in Schierwaldenrath. Ik heb onder de baan alle ruimte nodig voor mijn collecties H0 en wegvoertuigen.

Het rolbokvervoer was op de GKB vooral gericht op het bietenvervoer, zo begrijp ik. Ik wil het goederenvervoer vooral richten op belading in Schierwaldenrath met bestemming Gillrath. Dat hoeft niet met rolbokken. Dus ik houd het met rolbokvervoer ‘voor de sier’, zoals de Selfkantbahn nu ook doet.

En nee, niet alles hoeft en gaat precies als het grote voorbeeld. Maar waar het kan probeer ik dat wel.


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3382
    • modulebaan.nl
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #54 Gepost op: 10 april 2022, 19:12:31 »
Leuk plan!

Wel denk ik dat de baan speelser wordt als je de stations niet evenwijdig aan de rand van de tafel legt, en de kruispunten en overwegen niet haaks maakt. Dat komt volgens mijn herinnering ook meer over met het grote voorbeeld.

Succes en veel plezier met bouwen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #55 Gepost op: 24 mei 2022, 20:30:07 »
De eerste stap van de nieuwe modelspoorbaan is begonnen!

Afgelopen zondag hebben mijn vader en ik het eerste deel van de tafel gebouwd als twee 'modulebakken':







De tafel moet nog 'uitgelijnd' en vastgemaakt aan de boekenplankrails worden, maar vanavond heb ik als proef de rails die ik al heb uitgelegd:



Ik twijfel nog aan heel wat zaken, zoals misschien toch een combi met normaalspoor. Ik heb al een flex combispoor H0/H0m van Tillig, zie foto. Definitief wordt het pas als de rails geballast wordt :-p

Nu kan ik eindelijk serieus gaan nadenken over de bouw en wat ik daarvoor nodig heb.
Het zal geen continu bouw met regelmatige updates worden, maar we kunnen!
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #56 Gepost op: 25 mei 2022, 12:34:12 »
Hoi,

Fraai project, je vorige mocht er ook wezen.

Veel ruimte voor zelfbouw.
Zou zeker eens kijken of je die smalspoordieseltjes kan nabouwen of laten printen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #57 Gepost op: 22 september 2022, 06:46:01 »
De zomer is weer voorbij, waarin ik vooral veel gepuzzeld heb met wat en hoe ik dit nu wil doen. Omdat ik nu eenmaal veel normaalspoor heb en een liefhebber ben van Nederlandse dieselrangeerlocs, was het vooral een gepuzzel hoe een combi te maken met normaalspoor. Maar een enigszins realistische combi met normaalspoor bij station 'Schierwaldenrath' ging teveel ten koste van de smalspoor-mogelijkheden. Verder dan een stukje drierail kwam ik niet. En ik wil inderdaad wat met de rolbok-overgave doen.

Dus het is nu dit geworden: zie hier de eerste foto's van het fictieve station Tüddern-Broeksittard:







Het station Tüddern heeft echt bestaan. Het was het eindpunt van het smalspoornet van de Geilenkircher Kreisbahnen (GKB). Het lag tegen de Nederlandse grens aan omdat oorspronkelijk het plan was om de lijn door te trekken naar Sittard. Dit is dus nooit gebeurd. Maar in model kan je daar wat mee 'spelen'.

Vlak na de oorlog is dit deel van het Selfkant een aantal jaar Nederlands grondgebied geweest. Wat nu als in die tijd er alsnog een connectie was gemaakt, maar dan in de vorm van een normaalsporige goederenlijn? Om zodoende snel de vele benodigde landbouwproducten, vooral suikerbieten, naar Nederland te kunnen halen?
Het station, met beide aansluitingen naar zowel station Sittard (normaalsporig) als Schierwaldenrath (smalsporig) is blijven bestaan. De IHS Selfkantbahn rijdt met hun museumtreinen nu nog steeds op dit traject. In de jaren 90 reden in Limburg de laatste suikerbietentreinen, ook naar Tüddern-Broeksittard. Op verzoek van de toen nieuwe ZLSM is de goederenlijn blijven liggen. Nu nog steeds rijden er speciale museumtreinen van de ZLSM hier naartoe. Vooral museumtreinen met ex-NS diesel(rangeer)locs zodat er voor de gasten de fictieve rolbok-overgave kan worden gesimuleerd.



Dit stationsgebouw is enigszins gebaseerd op dat van het oorspronkelijke Tüddern. Het is de helft van het Kibri bouwpakket 'Limburgstrasse', wat eigenlijk gebruik maakt van mallen van enkele Belgische stationsgebouwen. Dus qua bouwstijl lijkt het enigszins, alleen heb ik er (nog) geen passende goederenloods en bijvleugel kunnen vinden.



Dit is waar het in dit station om draait: de rolbok-overgave, het bekende Bemo-bouwpakket.

Mijn oorspronkelijke baanplan draai ik hiermee enigszins om. Dit deel wordt dus dit grensstation. Het andere deel, waar nu nog mijn thuiswerkplek staat, komt dan Schierwaldenrath met een museumdepot te liggen.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #58 Gepost op: 22 september 2022, 09:46:18 »
Komt daar rechts nog wat aan of is dat voor later? Anders zou ik aan de rechterkant een U maken en de trein terug te laten gaan. Ik had dat bij mij thuis ook gedaan en dat speelt erg fijn. Niet rondrijden, maar een lange U. Van A naar A, kun je wel zeggen, als ik toch met het alfabet bezig ben.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #59 Gepost op: 22 september 2022, 10:04:10 »

Dat bedoel ik met de laatste regels onderaan het bericht. Langs de andere muur staat nu nog een bureau als thuiswerkplek, maar het is de bedoeling dat ik daar een tweede tafel maak zodat een hoek-baan of L-baan ontstaat. Op die andere tafel komt dan ‘Schierwaldenrath’ en worden beide stations met een boog aan elkaar verbonden. Een A naar B baan dus.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526