Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 06-12-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ESU micro voor Fleischmann T# nieuwe stijl
door
zuylen
Vandaag
om 10:23:05
Raadplaatje
door
Cc72000
Vandaag
om 10:08:51
9 december Modelspoorbeurs Houten
door
Syb030
Vandaag
om 10:02:13
Verlichting ROCO BR 132
door
JoopSpoort
Vandaag
om 09:56:31
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december
door
Thom
Vandaag
om 09:48:51
US diorama in H0
door
tuurtje
Vandaag
om 09:48:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 09:34:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
tuurtje
Vandaag
om 07:54:11
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 07:23:24
Wisselstroom reduceren
door
Cor--24
Vandaag
om 05:29:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 04:32:47
Spoorwegmuseum voorlopig niet per trein bereikbaar
door
henk
Vandaag
om 03:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
07 december 2023, 23:10:24
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
hrp
07 december 2023, 23:07:43
Zee. Land.
door
Huup
07 december 2023, 23:07:04
D236 Nord-West-Expres
door
Falkenberg
07 december 2023, 23:05:41
chinese preisers
door
MOVisser
07 december 2023, 22:57:54
Minder treinen over Zeeuwse Lijn door verzakkingen
door
Peter Kleton
07 december 2023, 22:15:39
Rondom Charlois
door
hervé
07 december 2023, 21:46:45
Pizza-baan schaal 1:45 (smalspoor O14) 0,18m²
door
T.Spat
07 december 2023, 21:18:34
MTB MP1 motorische wisselaandrijving icm YD8116
door
Jelmer
07 december 2023, 21:18:01
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
FritsT
07 december 2023, 20:55:18
Nederdam, H0 1970 - 1990
door
Pascal77
07 december 2023, 20:41:32
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
07 december 2023, 20:12:20
's-Heer Heinkenspolder
door
Reinier Z.
07 december 2023, 19:25:35
RhB H0m, Albulisch
door
Hans van de Burgt
07 december 2023, 19:12:54
Ton bouwt goederenwagens
door
hervé
07 december 2023, 18:19:27
reparatie NS MP3000 motorpost Märklin hamo gelijkstroom
door
MartinRT
07 december 2023, 18:16:04
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Reeks77
07 december 2023, 18:04:45
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen?
door
Michiel 80
07 december 2023, 17:39:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) (gelezen 16913 keer)
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1721
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #30 Gepost op:
01 mei 2020, 10:01:21 »
Dan hier mijn eerste baanontwerp:
Er staan twee versies van station Schierwaldenrath in:
- in het ontwerp heb ik de combinatie met mijn huidig diorama ex-Untervaz verwerkt
- 'los' is het station 'geknipt' als idee voordat ik het ging combineren met ex-Untervaz.
In Anyrail kan ik alleen enkele gebouwen van Walthers vinden. De huizen in het ontwerp zijn daarom alleen voor het idee. Ik wil eerst kijken hoe ik mijn bestaande huizen, winkels e.d. van mijn vorige baan kan hergebruiken. In Gillrath heb ik daarom nog een 'witte vlek', om later te bedenken hoe ik dat ga invullen.
Hoe het ontwerp uiteindelijk gaat worden is nog afhankelijk van de verbouwing van de zolder en de beschikbare ruimte die daardoor gaat ontstaan.
Ik ben nu ook nog uitgegaan van 50 cm breedte van de modulair bedachte bakken. Misschien dat dat ook nog wat breder gaat worden.
Het is in ieder geval een voorlopig doel.
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
FritsT
Online
Berichten: 9109
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #31 Gepost op:
01 mei 2020, 10:09:23 »
Leek wel gisteren dat ik daar was, maar toch al weer 14 jaar geleden. Wat was dat leuk !
selfkantbahn 2006(13)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(12)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(11)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(10)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(9)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(7)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(6)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(5)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(4)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(3)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(1)
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1721
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #32 Gepost op:
01 mei 2020, 14:26:17 »
@Frits: dat zijn leuke foto's.
De stoomloc, Regenwalde, is momenteel in grote revisie. Het heeft een bijzondere levensloop: gebouwd (1930) voor de Regenwalder Kleinbahn in Pommeren, wat na de oorlog Pools grondgebied werd. In 1978 gekocht door een Belg en in 1984 bij de Selfkantbahn terecht gekomen.
Een mooie loc die we hopelijk snel weer in actie kunnen zien.
De foto daarboven is een Weyer rijtuig waarvan ik een tweedehands gebouwd exemplaar van Weinert aan het opknappen ben. Het wachten is nog op H0m-draaistellen.
«
Laatst bewerkt op: 01 mei 2020, 14:28:18 door SimonSt
»
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
FritsT
Online
Berichten: 9109
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #33 Gepost op:
01 mei 2020, 15:03:48 »
Ik heb daar heel wat specifieke onderdelen, met name in de loods, bekeken om ze in model na te kunnen maken. Een een ritje met de trein was natuurlijk ook prima.
selkantbahn 2 2006 (14)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (13)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (12)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (11)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (10)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (9)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (7)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (6)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (5)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (4)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (3)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (2)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (1)
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 7722
Eton Wick, UK
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #34 Gepost op:
01 mei 2020, 15:59:09 »
Echt leuk wagenpark.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Bert Senden
Offline
Berichten: 414
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #35 Gepost op:
01 mei 2020, 19:42:14 »
De informatie.
Gr. Bert.
Gelogd
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1721
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #36 Gepost op:
03 mei 2020, 09:58:11 »
Interessante folder. Mooie rol voor jouw model. Jammer dat ze die niet online op de site hebben staan, bereiken ze volgens mij toch een groter publiek met potentiële sponsors.
Betekent wel dat ik voor mijn baanontwerp ga nadenken over een stationsgebouw a la Tüddern, hoewel dat - zoals ik de baan nu gepositioneerd heb - het zicht zal ontnemen op sporen.
Op mijn locdepot-diorama ben ik al begonnen met wat aanpassingen:
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
T.Spat
Offline
Berichten: 2858
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #37 Gepost op:
03 mei 2020, 13:08:24 »
Doet me sterk denken aan het Pola/Faller model van
bahnhof Waldbrunn...met wat kleine aanpassingen lijkt
het er al behoorlijk op...
Vriendelijke groet, Tis
Gelogd
********
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1721
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #38 Gepost op:
21 mei 2020, 10:11:39 »
Vanaf Pinksteren, 31 mei, start het rijseizoen bij de Selfkantbahn! Binnen de afstandsmaatregelen zoals die in Duitsland gelden natuurlijk.
Een mooie gelegenheid om de foto's van het diorama van station Birgden te plaatsen, wat ik afgelopen maanden gebouwd heb.
Het stationsgebouwtje heb ik nagebouwd op basis van een bouwplaat, tekeningen en eigen foto's. Het is mijn eerste (geslaagde) volledig zelfbouw-gebouw.
De bodemplaat is trouwens een prikbord van een bekend Zweedse woonwinkel.
«
Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 10:14:00 door SimonSt
»
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Sven
Offline
Berichten: 7722
Eton Wick, UK
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #39 Gepost op:
21 mei 2020, 10:43:40 »
Ik vind het leuk! Misschien nog wel even met wat poedertjes en onkruid te keer gaan. Die weg is wel retestrak en schoon. En kiertjes en hoekjes kun je wellicht wat vullen met Woodland scenics turf.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1721
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #40 Gepost op:
03 juni 2020, 10:24:38 »
Een onverwachte en zeer mooie buitenkans deed zich afgelopen weekend voor toen dit model op MP verscheen en na een leuk contact met de verkoper de postbode deze zojuist bezorgde:
Het is een gebouwd model van Bemo (B1207): een zogenaamde "Württembergse Ts5". Eindelijk een 'echte' Westduitse meterspoor-machine voor mijn Westduits smalspoorlijntje!
De bouwserie 99.19 (Württembergische Ts 5) typeerde een vijf-assige metersporige locomotiefserie (Gattung K 55.9) van de Deutsche Reichsbahn (DRG). De constructie was grotendeels gebaseerd op de bouwserie 99.64–65/67–71 (Sächsische VI K) voor 750 mm smalspoor. Er werden vier locomotieven gebouwd door de Maschinenfabrik Esslingen voor de smalspoorlijn Nagold–Altensteig in Baden-Württemberg.
Er is uiteindelijk één exemplaar bewaard gebleven: de 99 193 bij de Museumsbahn Blonay-Chamby in Zwitserland.
De 99 191 werd tijdens de oorlog naar Oost-Duitsland verplaatst naar de smalspoorlijn Eisfeld–Schönbrunn, na de oorlog naar de lijn Gera-Pforten–Wuitz-Mumsdorf.
Begin jaren 70 werd de machine terzijde gesteld en zou bij gebrek aan belangstelling bij museumbedrijven in 1975 zijn gesloopt.
Op mijn nieuw baantje wil ik de loc als gasttrein inzetten. Samen met enkele originele Bemo-rijtuigen en/of goederenwagens naar voorbeeld van de lijn Nagold-Altensteig.
Nu nog bedenken hoe ik de loc ga (laten) digitaliseren. Heb namelijk net de andere locs voorzien van decoders, maar dat was redelijk plug-and-play...
@Sven: over dat poederen e.d. ben ik nog aan het speuren op het www naar mooie voorbeelden
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1721
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #41 Gepost op:
25 juni 2020, 20:49:15 »
De bouwkit van motorwagen MEG T 13 is aangekomen!
Hieronder de onderdelen uitgelegd:
En de al gemonteerde aandrijving:
Ik heb de aandrijving getest, en deze rijdt soepel en stil. Nu eerst op zoek naar een passende decoder. Panier raadt een Lenz 10331 Silver aan, maar als ik daarop Google lijkt dat een oudere versie?
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1721
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #42 Gepost op:
06 april 2021, 23:30:20 »
Momenteel grote stilte. Zowel bij de 'echte' Selfkantbahn als mijn modelspoorversie.
De echte Selfkantbahn helaas vanwege de coronapandemie, de modelbaan vanwege de aanstaande verbouwing van de zolder. Die eigenlijk ook spannend is vanwege de coronapandemie.
Intussen ben ik wel wat aan het twijfelen over het baanplan. Zo denk ik nu aan een combinatie met normaalspoor om het vervoer met rolbokken na te kunnen maken.
Dat betekent dat ik daarmee wel de fictieve kant opga, maar waarom ook niet?
Eerst dacht ik aan een variant waarbij Schierwaldenrath een kleine normaalspooraansluiting krijgt vanuit de richting van Gangelt. Waar nu een lang opstelspoor ligt en dus misschien wel met drierail. Dat zouden ze in werkelijkheid ook kunnen doen waarbij de rolbok-kuil dan ook aan de westzijde van het emplacement komt te liggen.
Nadeel is dat het emplacement dan qua lengte meer ruimte nodig heeft.
Een tweede variant: stel dat de aansluiting bij station Geilenkirchen nog zou bestaan? Hoe zou dat er dan uit kunnen zien?
Nadeel daarvan is dat het normaalspoorstation qua reizigersvervoer met max 3 meter lengte wel een heel klein pendeltje wordt.
Daarom denk ik nu aan een aansluiting aan de andere zijde: stel nu dat er ooit wel een aansluiting vanuit Nederland (Sittard) naar Tüddern is aangelegd? Maar omdat we in Nederland geen smalspoor kennen in normaalspoor? Dan kunnen we van Tüddern een overgavestationnetje maken?
Dat zou er dan ongeveer zo uit kunnen zien:
Net als de Selfkantbahn zou zo'n aansluiting anno nu niet hebben overleefd, tenzij ook die aansluiting door een museumbedrijf is overgenomen. Want snel nu dat de ZLSM daar met de Schienenbus heen rijdt, net zoals naar Vetschau? Dan verzorgt het Bakkie de aan- en afvoer van de normaalspoorgoederenwagens, bijvoorbeeld voor het bietenvervoer. Of de 2200 die door het Spoorwegmuseum is uitgeleend en dan stationeren we een Sikje voor het rangeerwerk?
Hmmmm, maar eens op verder broeden...
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
bask185
Offline
Berichten: 3625
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #43 Gepost op:
07 april 2021, 08:10:54 »
Hallo Simon,
Ik heb een kleine aanmerking op je sporenplan. Over het algemeen ziet er echt erg goed uit en good doordacht ook.. Plaatsing van de wissels ed is helemaal prima.
Dus mijn ene aanmerking gaat over de boog. Van wat ik zie, heb je die tamelijk krap liggen. Wat ik dan zelf zou doen, ik weet niet of je het wat vindt, is:
kijken naar ruimere bogen. Die blauwe is wat je nu heb bedacht. Die gele is het ruimste wat ik hier kon doen. En de groene is hier een middenweg.
De gele is dan enigszins het meest 'realistisch', de groene is 70cm langer dan de gele en geeft meer rijplezier.
Ik weet niet of het al mosterd na de maaltijd is en dat je boog al permanent vast ligt ofzo. Dit viel me gewoon op en ik dacht misschien heb je er iets aan.
In ieder geval leuk draadje, dit moet ik zeker volgen.
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1721
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #44 Gepost op:
10 april 2021, 07:46:42 »
Hoi Bas,
Zo had ik m nog niet bekeken. Voor 'jouw' bogen is denk ik wel flexrail nodig.
'Mijn' boog heb ik bepaald op basis van de al beschikbare Bemo-rails die ik heb. Dat zijn losse boogstukken uit een starterspakket.
Het leek mij ook wel een leuk kronkelend effect van de treinen door het dorpje heen.
Maar het ontwerp is pas definitief als de rails daadwerkelijk vast ligt en geballast is. Daarvoor moet er nog een grondplaat liggen en daarvoor nog een nieuwe hobbykamer.
En dat is nu even de crux.
Afgelopen maanden heb ik stukje bij beetje de zolder ingepakt en naar een opslagbox heb gebracht, op werkspullen voor mijn thuiswerkplek na.
Gisteren zijn we zelf begonnen met het afstomen van het (vlies)behang. Dat gaan we vandaag afmaken en daarna de laminaatvloer eruit halen.
Ik ben zelf al een paar dagen flink verkouden, maar we hadden dit weekend gepland en de kids zijn te logeren bij oma.
Vanwege de corona-perikelen ook in de bouw hebben we nog geen planning van de aannemer wanneer hij een dakkapel komt plaatsen, nieuwe wanden komt zetten waarna de installatateur, stuccadoor etc aan de gang kunnen. Oorspronkelijke afspraak was begin mei. Dus ik ben al blij als de nieuwe hobbykamer nog deze zomer klaar is...
Dus vandaar dat ik vooral bezig ben met mijmeren hoe het eruit zou kunnen zien.
Soms, in het weekend 's-morgens als de kids al vroeg wakker zijn en voor de TV zitten, lukt het me om op de eettafel wat te hobby'en met wat kleine projectjes.
Dat is alleen een heel ander thema waarover ik in een ander draadje misschien nog wel terugkom. Iets met een EMD SW1500 switcher van Athearn die ik tegenkwam...
Edit: hieronder trouwens de tekening voor de nieuwe zolder. Mijn nieuwe hobbykamer wordt de onderste. Zoals daarop te zien is kunnen de afmetingen voor een nieuwe baan 3.000 x 3.000 mm met een max breedte van 6.00 mm worden, ervan uitgaande dat de nieuwe baan langs de twee langste muren komt.
«
Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 08:58:42 door SimonSt
»
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)