BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Simon Stenneberg op 29 september 2019, 10:49:01

Titel: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 29 september 2019, 10:49:01
In het westelijk puntje van Duitsland ligt de Selfkantbahn. Het Selfkant is een vlakke landstreek die aan drie kanten aan Nederland grenst. Vanwege deze reden liepen de grote spoorlijnen steeds aan deze landstreek voorbij. Om de eigen (landbouw)economie toch nog een eigen spooraansluiting te geven, werd de Geilenkirchener Kreisbahn (GKB) opgericht, die vanaf 1900 een smalspoorlijn van 1.000 mm breedte onderhield tussen Alsdorf bij Aken tot Tüddern in het Selfkant. Ze bereikte een uitbreiding tot 37,8 kilometer. De GKB had vanaf de jaren 50 van vorige eeuw te kampen met de concurrentie van het oppermachtige autoverkeer en werd uiteindelijk in 1973 stilgelegd.

Het laatste, 5,5 kilometer lange deel van de lijn, werd door de in 1969 opgerichte Interessengemeinschaft Historischer Schienenverkehr (IHS) gepacht en sinds 1972 onder eigen regie als museumspoorlijn bedreven. Al een jaar eerder zette – nog onder regie van de Geilenkirhcer Kreisbahn – op 14 augustus 1971 de openingstrein van de Selfkantbahn zich vanuit Geilenkirchen in beweging. Op elke zon- en feestdag van Pasen tot eind september rijden sindsdien de stoomtreinen van de Selfkantbahn. Tegenwoordig is ze de enige overgebleven metersporige Kleinbahn in Nordrhein-Westfalen. Veel geld en nog meer vrije tijd steken in de opbouw van de museumspoorlijn.

De verslechterde rails werd stuk voor stuk vernieuwd, de verzameling historisch waardevolle smalspoorlocomotieven en – wagens uitgebreid en in Schierwaldenrath een onderhoudsbedrijf met werkplaatsen en locomotiefloodsen gebouwd. Hier is tegenwoordig het smalspoormuseum gevestigd waar veel interessante verzamelstukken van verschillende smalspoorlijnen, zoals de Sylter Inselbahn, de Mittelbadischer Eisenbahn-Gesellschaft, de Kreis Altenaer Eisenbahn, de Klöckner-Hütte in Hagen maar ook van de Rhätische Bahn uit Zwitserland hun thuis hebben.

De dienstregeling van de Selfkantbahn voorziet in minstens op elke zondag een stoomrit. Naast de regelmatige rijdagen vinden speciale evenementen plaats, zoals de Spargelfahrten (asperge-ritten) of de Nikolauszüge (kersttreinen) voor kinderen.

Vertaald uit Das große Archiv der Eisenbahnstrecken 12422 Gillrath – Schierwaldenrath

Meer informatie:
https://www.selfkantbahn.de/

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/selfkantbahnkarte1973klqc3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/selfkantbahnkarte1973klqc3.jpg)

Op 20 september 2015 bezochten we voor het eerst de Selfkantbahn. Het was een spontaan bezoek tijdens een weekendje Vaals. Via Geilenkirchen reden we via Gillrath voor een paar foto’s, maar zonder trein omdat we niet voorbereid waren op de dienstregeling. In Schierwaldenrath hebben we eerst wat gegeten in het restaurant in het voormalige stationsgebouw. Daarna zagen we de stoomtrein het museumstation binnenkomen, hoe de stoomlocomotief weer klaargemaakt werd voor vertrek, maar hebben we alleen wat foto’s en een filmpje van het vertrek gemaakt. Tenslotte hebben we het museum bezocht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08402_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08402_1.jpg)

Het voormalige stationsgebouw als restaurant

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08463.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08463.jpg)

Stoomlocomotief nummer 20 “Haspe” staat gereed voor vertrek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08480.jpg)

Diesellocomotief V8 “Helmut” en motorrijtuig T13 bij de werkplaats

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08416_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08416_1.jpg)

In 2015 was er een omlegging vanwege de aanleg van een nieuwe hoofdweg vlakbij het station

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08497.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08497.jpg)

Schierwaldenrath is de uitvalsbasis van de Interessengemeinschaft Historischer Schienenverkehr (IHS). Er is een gebouwencomplex bestaande uit een werkplaats, locloods en een grote wagenhal. De grote wagenhal fungeert als binnenstalling, museum en er vinden werkzaamheden plaats. Zoals in 2015 te zien is aan de restauratie van de V 11 van de Geilenkricher Kreisbahnen (GKB). Daar kom ik in een volgende post op terug...
 
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 29 september 2019, 11:06:49
Elk laatste weekend van september organiseert de IHS een Herfstfeest waarbij allerlei kramen met streekprodukten staan, maar ook extra treinen rijden.
Gisteren, zaterdag 28 september 2019, heb ik dit met mijn vader bezocht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08852.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08852.jpg)

Het voormalige stationsgebouw is onlangs gerenoveerd en herbergt nu een biologisch restaurant

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08921_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08921_2.jpg)

Stoomloc 101 rangeert met een platte wagen met traktoren

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09039.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09039.jpg)

Stoomloc 101 vertrekt met de eerste reizigerstrein

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09054.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09054.jpg)

Dieselmotorrijtuig T13 verzorgde deze dag de tweede reizigerstrein

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08931.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08931.jpg)

Eén van de kramen in de wagenhal, met daarachter werk-in-uitvoering

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08952_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08952_3.jpg)

Buiten de hal was natuurlijk divers materieel te vinden wat normaal binnen staat, zoals dit rijtuigje wat afkomstig is van... de Rhätische Bahn.
De IHS beschikt over meer Zwitsers materieel, zoals 2 rijvaarige rijtuigen van de Appenzeller Bahnen, een rijtuig van de Rhätische Bahn in revisie, en ik heb twee goederenwagens gespot: één lage bakwagen van de RhB en een gesloten wagentje van de MOB.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08870_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08870_2.jpg)

Deze gesloten wagen is afkomstig van de Harzer Schmalspurbahnen en is na een revisie deze maand weer in dienst gesteld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09142.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09142.jpg)

Na ons bezoek aan Schierwaldenrath zijn we naar Birgden gereden waar ik deze foto van de T 13 naast het gereconstrueerde haltegebouwtje kon maken.

Maar vóór dit alles bezochten we eerst Gillrath...
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Karben op 29 september 2019, 11:12:28
Dank voor deze interessante bijdrage. Ik ga daar zeker eens heen!

Groet, Karben.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 29 september 2019, 11:19:56
Zeker een bezoekje waard. Het is maar kleinschalig, maar ze proberen er wat moois van te maken en hebben daar hun handen vol aan.

Het wisselvallige weer maakte het niet makkelijk om foto's te maken, maar het was de rit van twee-en-een-half uur heen en twee-en-een-half-uur terug zeker waard.

Mijn hoofddoel van deze dag was... diesellocomotief V11 van de Geilenkirhcer Kreisbahnen (GKB).
Deze heeft daar met een zusterloc van 1955 tot 1973 dienst gedaan, waarna ze naar Togo verwenen.
In 2001 vond een vrijwilliger ze daar terug en hebben ze deze weer terug gehaald.
Na een jarenlange restauratie is de loc dit jaar weer in dienst gesteld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08708_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08708_2.jpg)

Toen we gisteren eerst bij Gillrath stopten, arriveerde vlak daarna een speciale fototrein. Eerst stoomloc 101 met rijtuigen vol deelnemers, daarna de V11 met een goederentrein.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08771_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08771_1.jpg)

Oude tijden herleefden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09065.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09065.jpg)

De V11 is voorzien van normaalspoorbuffers vanwege het rolbok en -wagenvervoer wat indertijd plaatsvond op de lijnen van de GKB.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09069.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09069.jpg)

De IHS beschikt wel over enkele rolbokken, maar alleen een rolwagen (ex-HSB) is rijvaardig. Een foto hoe ze gekoppeld worden.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Sven op 30 september 2019, 16:01:20
Ik moet daar ook een keer heen. Zeker nu kastenlokomotief 'Rur' van deze maatschappij na restauratie daar weer in actie komt. Deze wordt nu hier in Engeland in oude glorie hersteld. Noot ter zijde: de plaatjes van de lok in restauratie bij Alan Keef zal ik allemaal op mijn Flickr account plaatsen als ik het model klaar heb. Maar dat duurt nog even, ben nog niet begonnen.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: zuylen op 01 oktober 2019, 10:15:28
Toen ik er was, was het oorspronkelijke station van Gilrath pas gesloopt, zo'n tien jaar geleden. Dat station leek heel erg op het stationsgebouw van Schierwaldenrath waar nu het restaurant in zit. Het gebouwtje wat er nu staat is alleen een goederenloods en dus niet het echte station. Maar toch is het allemaal wel leuk om het weer terug te zien op foto's.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 04 oktober 2019, 15:21:23
@Sven: ben zeker benieuwd naar de 'Rur'.

Momenteel speel ik met het idee om de Selfkantbahn in H0m als nieuw thema voor mijn modelspoorbaan te nemen.
Mijn huidige H0/H0e-baan heb ik namelijk afgebroken omdat we de zolder moeten opsplitsen voor een nieuwe slaapkamer.
Omdat ik dan minder lengte over heb, denk ik erover om alleen een smalspoorlijntje na te maken.

De Selfkantbahn heeft als voordeel dat het rijdend materieel niet in model te krijgen is.
Het eindstationnetje van Gillrath is eenvoudig met een perron- en een omloopspoor, en een tweede omloopspoor wat gebruikt kan worden voor goederenafhandeling van de naastgelegen landbouwcoöperatie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08967-edited.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08967-edited.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09213.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09213.jpg)

Al na ons eerste bezoekje in 2015 had ik als proef een rijtuigje van Bemo omgeschilderd naar voorbeeld van rijtuig 122.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1002_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1002_5.jpg)

Deze zomer heb ik nog enkele rijtuigjes omgeschilderd die ik had liggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1001_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1001_4.jpg)

Omdat er dus ook geen stoomlocjes van de Selfkantbahn in model te vinden zijn, heb ik een model van Tillig gekocht die wel een soortgelijke kleurstelling heeft.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0854_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0854_9.jpg)

Een aantal goederenwagentjes is ook omgeschilderd naar voorbeeld van de Selfkantbahn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1003.jpg)

Ik heb meerdere V51/V52's van Bemo in verschillende uitvoeringen, dit was nog een opknapper. Deze wil ik inzetten voor het goederenvervoer. Voorlopig dan...

Tijdens ons afgelopen bezoek heb ik heel veel foto's gemaakt van het materieel en vooral van de opschriften. Deze ben ik nu in een Word-document aan het zetten om op schaal te laten printen.
Dat blijkt nog niet eenvoudig. Moet ook nog een geschikt adres vinden die het kan uitprinten.




Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 04 oktober 2019, 15:36:39
...de V52 zet ik in totdat ik mijn model van de V11 van de Geilenkircher Kreisbahnen (GKB) afheb.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9037_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9037_1.jpg)

Ooit heb ik deze witmetalen kit van hetzelfde type van Deutz gekocht. Het heeft twee schilderbeurten gehad en heb ik nu met ovenreiniger weer kaal gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9038_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9038_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09229.jpg)

Er zat geen beschrijving van de kit bij, maar het lijkt wel voorbereid op een bestaand onderstel met aandrijving? Helaas weet ik dus niet welke...
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 30 december 2019, 09:46:13
Zoals gezegd zoek ik naar een aandrijving voor de GKB V11.

Dit is een foto van de onderzijde:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2828_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2828_3.jpg)

De as-afstand is 30 mm.
De binnenruimte aan de onderzijde is max 55 x 20 mm.

Het lijkt erop dat de kit is voorbereid op een bestaande aandrijving, maar ik weet dus niet welke. Ik weet de fabrikant van de kit niet eens (meer).

Edit:
Na even naspeuren in eigen archieven blijkt dat ik de kit in november 2008 op Ebay heb gekocht. De verkoper vermoedde zelf dat de kit van Günther/GK Modellbau afkomstig was.
Op doorspeuren daarop blijkt GK Modellbau inderdaad kits in H0e/m van dit Deutz-type uitgebracht te hebben, maar met (eigen?) aandrijving e.d.
Via Google vond ik de volgende foto van een oude Ebay-advertentie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GK-Modellbau-DEV-V3-Deutz-Diesellok-ex-Euskirchner.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GK-Modellbau-DEV-V3-Deutz-Diesellok-ex-Euskirchner.jpg)

GK Modellbau maakt geen treinmodellen meer. Op een forum las ik dat de mallen en onderdelen zouden zijn opgekocht en doorverkocht naar Weinert.

Blijft dus een zoektocht naar een eigen oplossing.

Ik heb gekeken naar H0m-aandrijvingen bij SB Modellbau, PMT en Halling. Halling heeft een zgn. vario-aandrijving die in as-afstand afstelbaar is, en PMT heeft deze:
https://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/72406.html, welke alleen qua as-afstand 1,5 mm te lang is.

Maar doordat de motortjes horizontaal bovenop deze aandrijvingen liggen, passen deze niet onder de motorhuif die slechts 10 mm breed is...
Ik zou dus een motor-aanrdijving moeten hebben waarvan de motor verticaal achterop staat en in de cabine past. Zodoende dat er ook nog een decoder bij past...

Iemand suggesties?
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Tjalling op 30 december 2019, 11:33:03
Hi Simon,

Een wat avontuurlijke route is een N-spoor V60, en dan de buitenste assen vervangen door langere exemplaren met anderhalve millimeter doorsnede.
Moet je alleen nog even kijken of de originele wielen voldoen.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 30 december 2019, 13:42:31

Ik denk niet dat een N-spoor onderstel krachtig genoeg is om met een metalen kap nog een aantal wagens te kunnen trekken..

Heb zelf wel gedacht aan een onderstel van een TT-model, maar ook daar nog geen geschikte donor gevonden.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Tjalling op 30 december 2019, 13:59:17
Hi Simon,

De motortjes van N-lokjes zijn verrassend krachtig. Heb bij TT onderstellen ook niet veel grotere motoren gezien.
De metalen kap is juist een voordeel: Zorgt voor extra adhesie.

Ben benieuwd naar de resultaten van je zoektocht!

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Daniel Caso op 06 januari 2020, 15:36:08
 (y) (y) (y)

Daniel
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 16 april 2020, 11:21:03
Om de (om)bouwprojectjes e.d. uit te kunnen proberen, heb ik een nieuwe bestemming voor een eerder project bedacht.

De bouw van dat project, een Zwitsers rangeerbaantje rond een betoncentrale, ook in H0m, was hier te lezen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46350.0

Het loshalen van Bemo-rails, zeker als dat is voorzien van ballast, is geen succes. Het verwijderen van de scenery eromheen ging een stuk makkelijker.
Een paar weken geleden had ik een zondagje de gelegenheid om daarmee een flinke start te maken. Daarna geeft het thuiswerken met kids geen uitgebreide gelegenheid meer, maar soms is een half uurtje wachten op de start van een online vergadering genoeg. Het baantje staat nu namelijk vlak naast het bureau van de thuiswerkplek die is in gericht op de plaats waar tot vorig jaar nog de vaste modelbaan stond...

Hierbij wat foto's van het resultaat tot zover:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3849.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3849.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3861.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3861.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3863_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3863_1.jpg)

Voor het locdepotje heb ik een extra wissel met kolenspoortje gemaakt. Het locloodsje, de waterkolom en kolenopslag waren oorspronkelijk voor Radebeul Ost (H0e), maar zijn prima hiervoor geschikt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3796_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3796_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3850_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3850_2.jpg)

Naast de nieuwe wissel (waar de blauwe bulldozer staat) is wat loze ruimte. Hier denk ik een opslagtank voor de diesellocs te plaatsen.

Voor de 'maagdelijk grijze' ruimte naast de rangeersporen waar de oranje vrachtwagen staat, denk ik aan een laad- en losperron.

Het idee is om dit diorama later, na verbouwing van de zolder, te integreren in een nieuwe baan.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Sven op 16 april 2020, 11:32:12
Omdat er dus ook geen stoomlocjes van de Selfkantbahn in model te vinden zijn, heb ik een model van Tillig gekocht die wel een soortgelijke kleurstelling heeft.
Geco models heeft stoomlok 46 uitgebracht in H0m en H0e, een lok in ruste bij de Selfkantbahn. Deze is al tijden niet meer te krijgen, maar omdat ik er een waarschuwing op eBay voor had aangezet, kon ik er afgelopen week eindelijk eentje bemachtigen (€360 ::) ). Tip dus voor je, al heeft het bij mij wel zo'n twee jaar geduurd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/57-20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/57-20.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12-3.jpg)
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 16 april 2020, 12:20:04

Die kit die ken ik inderdaad. En de zeldzaamheid ervan. Het is wel heeel veel geld voor een kit waarvoor ik de kennis en ervaring niet heb om die zelf te kunnen bouwen.
https://www.schmalspur-bahn-werke-eu.info/webshop/gecomodel--h0e---h0m/detail/1218/gecomodel-28-100--12---bausatz---meg-tenderlok-b-n2-t---nr48---h0m--h0e.html

Ik heb wel een kit van Panier van de triebwagen T13 besteld. Voordeel daarvan is dat alvast de aandrijving in elkaar zit:
https://carocar.com/html/m1240-1243.html

Doe dus maar rustig aan met de ontwikkeling van de Ruhr. Die is in het echt toch ook nog niet rijvaardig  ;)

Wanneer de rails wat meer afgewerkt zijn, zal ik mijn huidige collectie op het baantje showen.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Sven op 16 april 2020, 12:26:20
Die plaatjes die je ziet op de eerst gegeven link zijn misleidend. Ik had deze ook al gezien, maar daardoor kwam ik er achter dat de groene lok helemaal geen H0e/m model is. De website heeft plaatjes van een 0e model genomen van Armin Berberich en Eckhard Rühle. Die is veel gedetailleerder en completer. Zie onder meer: http://armin-berberich.de/Baden/Lok48.htm

Ik ben benieuwd hoe die kit van de T13 is. Ik hoor dat de pasvorm van Carocar wel eens een uitdaging kan zijn. Ze hebben wel hele leuke kits.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 16 april 2020, 15:25:42

Ben inderdaad ook heel benieuwd  ::)

Even snel wat materieel voor de foto geplaatst:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3881_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3881_1.jpg)

Drie stoomlocs van Tillig. De moderne versies die digitaal voorbereid zijn. Hier gaan jouw decoders in die ik laatst besteld heb, Sven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3882.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3882.jpg)

Drie diesels van Bemo. Helaas niet digitaal voorbereid. Iemand die een goed adresje daarvoor weet?
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 16 april 2020, 15:38:00
De Wismarer Schienenbus is de recente aanwinst. Daar zit wel een verhaal aan vast.

Mijn eerste grote modelbaan was naar voorbeeld van de MBS in Haaksbergen. Daarvoor kocht ik een Wismarer Schienenbus. Van Märklin.
Ik had toen een artikel gelezen waarin het eenvoudig leek een Märklin-model om te bouwen naar gelijkstroom.
We spreken van rond de eeuwwisseling. Ik was toen midden twintig. Nog een starter in deze hobby. Wist ik veel.

Een paar jaar geleden kon ik op MP een los H0m-onderstel aanschaffen voor een leuk prijsje. Van Bemo. Een kwartje viel toen niet. Een bestemming had ik ook nog niet.
Vorig jaar viel het kwartje. Had ik niet ooit ergens gelezen dat de Wismarer Schienenbus een samenwerking tussen Märklin en Bemo was? Zou het onderstel onder de Märklin passen?
En jawel hoor, alsof het ervoor gemaakt was :-) Het was een ge-update versie van het onderstel en rijdt als... een trein.

Onlangs kwam ik op Ebay een aanbieding tegen van de onderstaande combinatie, voor rond de 100,-.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3883.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3883.jpg)

Probleem was volgens de verkoper dat de railbus vast zat als een huis op de transportwagen. Het doosje van de railbus kreeg ik er los bij.
Thuis bleek de railbus inderdaad met secondenlijm vastgelijmd. Toch met wat wrikken en een scherp mesje los kunnen krijgen.
Het onderstel bleek de oudere versie en niet vooruit te branden.

Het aantrekkelijke is dat deze aanwinst de T41 van de Deutsche Eisenbahn Verein (DEV) is, en de Selfkantbahn daar wel eens materieel voor gastoptredens mee uitwisselt.
De goede aandrijving zit dus nu onder de T41, en de slechte onder de Märklin. Dus wie interesse heeft in de Märklin?


Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Silvolde op 16 april 2020, 15:42:42
Ik ben benieuwd hoe die kit van de T13 is. Ik hoor dat de pasvorm van Carocar wel eens een uitdaging kan zijn. Ze hebben wel hele leuke kits.

Sven, lees dit draadje dan eens door.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9192844,9193098#msg-9193098

Rob
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Sven op 16 april 2020, 15:43:52
Het lijkt wel of ik naar mijn eigen wagenpark zit te kijken, bij iemand anders thuis.  ;) Voor de Bemo Wismarbus heb ik afgelopen week een motorupgrade uitgebracht. Die passen ook in die Spreewald railbus. Op de motoradapterkast van de ombouwset zit aan de zijkant ruimte voor een decoder (aan beide kanten, eigenlijk. Ik heb aan de andere kant een SUSI soundmodule gezet). De Train-O-Matic Micro decoder past daar (uiteraard) in, maar ook andere kleine decoders. Die zijn makkelijk aan te sluiten. Wat bedoel je met adresje? Om ze aan te laten sluiten? Is een werkje van max 15 minuten.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Sven op 16 april 2020, 15:46:15
Sven, lees dit draadje dan eens door.
Die informatie van slechte pasvorm had ik ook van jou, Rob.  ;) Maar ik wil de Simon de voorpret van zijn T13 niet drukken. Laten we het beste verwachten.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 16 april 2020, 22:01:22
Het is inderdaad een gok. Ook vanwege mijn beperkte kennis. Maar je moet ergens mee beginnen, toch?

Met adresje bedoelde ik inderdaad ergens of iemand die een decoder in Bemo-modellen kan installeren. Solderen heb ik nog weinig ervaring mee.

Misschien als vingeroefening een upgrade-kit van Sven proberen. De V52 is mijn werkpaard, dus die kit wil ik eerst gaan bestellen.
@Sven: je hebt op jouw site een Zimo decoder gebruikt, maar lever je hiervoor ook zelf een geschikte van Train-O-Matic? Zo ja welke, dan bestel ik die meteen mee.

Als dat lukt, kan ik het baantje verder digitaliseren en de eerder bestelde decoders in de stoomlocs plaatsen.
Daarna gaan we naar de beide motorwagens kijken. Natuurlijk had ik de berichten op FB en de nieuwsbrief gezien. Wel een toeval dat dit gelijk met mijn aanschaf kwam  (y)
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Bert Senden op 17 april 2020, 08:07:17
Prachtig. Ik kom er sinds 1989. Een heel leuk project. Zelf heb ik van deze lijn het station Tüddern gebouwd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tuddern-van-facebook-2-model.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tuddern-van-facebook-2-model.jpg)





Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Sven op 17 april 2020, 09:01:12
Prachtig station!

Simon, ik neem wel even contact met je op via de mail.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 28 april 2020, 15:59:12
@Marij: inderdaad heel mooi gebouwd! Jouw mooie bouwsels heb ik gezien in de rijtuigloods in Schierwaldenrath bij het Herfstfeest van vorig najaar.

@Sven: je hebt mail terug.

Voor de V52 ben ik bezig met een andere oplossing. Ik had al een gedigitaliseerde V51 (dus H0e), door Huider zo'n 10 jaar geleden omgebouwd.
Dus als proef heb ik de wielen van beide locs omgewisseld en uitgeprobeerd. Op de één of andere manier loopt de loc alleen niet (meer) zo lekker.
Wordt vervolgd...

Intussen ben ik wat met Anyrail aan het stoeien. Ik heb nu een eerste ontwerpje gemaakt waarin mijn locdepot-diorama kan aansluiten op een nieuwe baan. Daarvoor moet één spoortje verlegd worden. Kom ik ook op terug.

Intussen een sneak preview van een klein diorama wat bijna af is, en wat de sfeer weergeeft die de nieuwe baan moet worden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00521.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00521.jpg)
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Sven op 28 april 2020, 16:49:37
Ik vind dat echt een tof ende sfeervol plaatje.  (y) Prachtige lok ook, is bij mij thuis de populairste lok, zonder uitzondering altijd in bedrijf. Over digitaal gesproken: ik heb er een decoder, geluidsmodule en een powerpack ingezet. Nog meer rijplezier. Heb er speciaal een klankkast voor gemaakt en Train-O-Matic heeft een speciale firmware gemaakt voor de decoder, zodat het geluid makkelijker aangesloten kan worden. Allemaal info die ik wel met je kan delen, als je interesse hebt. Wil hier niet van je thema afleiden.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Bert Senden op 01 mei 2020, 07:37:16
Hallo Sven.

Het idee is om het station van Tüddern na te bouwen in Schierwaldenrath als nieuw ontvangst gebouw. Men heeft hier vorig jaar een sponsoractie voor opgezet. Het is nu afwachten of er genoeg geld beschikbaar komt om het project te realiseren.
We zouden nu met Pinksteren ook weer aanwezig zijn met onze modellen, maar gezien de carona crisis zal dat wel niet doorgaan.

Gr, Bert.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Sven op 01 mei 2020, 08:21:50
Als het weer open gaat wil ik het echt eens gaan bezoeken. Nooit geweten dat er zo iets leuks zo dicht bij Nederland ligt. Jammer dat ik er pas achter kom nu ik verder weg in een ander land woon, waar ik voorheen in Brabant woonde. 
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 01 mei 2020, 09:49:32

@Marij: wat een goed idee om een stationsgebouw a la Tüddern te realiseren! Een mooi gebouw dat volgens mij voldoende mogelijkheden biedt als ontvangstruimte, winkel, museum/expositieruimte, kantoor/verenigingsruimte etc.

Ik kan daarover alleen geen communicatie vinden op hun site, facebook of via google. Wat heb ik gemist?

Sowieso ben ik wel benieuwd naar eventuele toekomstplannen.
Een masterplan zoals de Stoomtrein Goes-Borsele dat indertijd gepresenteerd heeft trekt ook veel sponsoren. Of alles te realiseren is, zal dan de tijd wel leren.
Zoals een idee om de lijn weer te verbinden met Geilenkirchen, zodat bezoekers via het normaalspoor kunnen komen.
Of een stukje normaalspoor op de oude spoordijk richting Gangelt om met de - al voorhanden zijnde - rolbok-kuil die vorm van goederenvervoer te kunnen demonstreren.
Wanneer in het nieuwe stationsgebouw ruimte is voor een combi-streekmuseum wil de gemeente daar misschien wel aan meewerken/financieren. Dat stimuleert misschien andere sponsoren.

Ik heb het idee dat ze als vereniging nog maar net het hoofd boven water kunnen houden, blijkt ook al langer uit wat lokale nieuwsberichten, dus wat meer PR kan helpen.
Daarom ook dit draadje om de museumlijn in ons land wat meer te promoten.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 01 mei 2020, 10:01:21
Dan hier mijn eerste baanontwerp:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Selfkantbahn_v1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Selfkantbahn_v1_1.jpg)

Er staan twee versies van station Schierwaldenrath in:
- in het ontwerp heb ik de combinatie met mijn huidig diorama ex-Untervaz verwerkt
- 'los' is het station 'geknipt' als idee voordat ik het ging combineren met ex-Untervaz.

In Anyrail kan ik alleen enkele gebouwen van Walthers vinden. De huizen in het ontwerp zijn daarom alleen voor het idee. Ik wil eerst kijken hoe ik mijn bestaande huizen, winkels e.d. van mijn vorige baan kan hergebruiken. In Gillrath heb ik daarom nog een 'witte vlek', om later te bedenken hoe ik dat ga invullen.

Hoe het ontwerp uiteindelijk gaat worden is nog afhankelijk van de verbouwing van de zolder en de beschikbare ruimte die daardoor gaat ontstaan.
Ik ben nu ook nog uitgegaan van 50 cm breedte van de modulair bedachte bakken. Misschien dat dat ook nog wat breder gaat worden.

Het is in ieder geval een voorlopig doel.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: FritsT op 01 mei 2020, 10:09:23
Leek wel gisteren dat ik daar was, maar toch al weer 14 jaar geleden. Wat was dat leuk !

(https://live.staticflickr.com/65535/49840517711_6d3c0fa8fa_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWeFuT)selfkantbahn 2006(13) (https://flic.kr/p/2iWeFuT) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49839979213_732ce58f53_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWbVqr)selfkantbahn 2006(12) (https://flic.kr/p/2iWbVqr) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840517776_c4a94963a8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWeFw1)selfkantbahn 2006(11) (https://flic.kr/p/2iWeFw1) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840817227_8498414b8e_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWgdwX)selfkantbahn 2006(10) (https://flic.kr/p/2iWgdwX) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49839979253_3bcef2c4a1_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWbVr8)selfkantbahn 2006(9) (https://flic.kr/p/2iWbVr8) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840817327_d1df06d4da_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWgdyF)selfkantbahn 2006(8) (https://flic.kr/p/2iWgdyF) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840517676_47338dc0ec_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWeFuh)selfkantbahn 2006(7) (https://flic.kr/p/2iWeFuh) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840817352_f52f1b3f87_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWgdz7)selfkantbahn 2006(6) (https://flic.kr/p/2iWgdz7) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840517836_a2b657e55b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWeFx3)selfkantbahn 2006(5) (https://flic.kr/p/2iWeFx3) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840517696_b12036e7dc_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWeFuC)selfkantbahn 2006(4) (https://flic.kr/p/2iWeFuC) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840517851_8eb336ae85_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWeFxi)selfkantbahn 2006(3) (https://flic.kr/p/2iWeFxi) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840517896_8e2e7627fc_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWeFy5)selfkantbahn 2006(1) (https://flic.kr/p/2iWeFy5) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 01 mei 2020, 14:26:17
@Frits: dat zijn leuke foto's.

De stoomloc, Regenwalde, is momenteel in grote revisie. Het heeft een bijzondere levensloop: gebouwd (1930) voor de Regenwalder Kleinbahn in Pommeren, wat na de oorlog Pools grondgebied werd. In 1978 gekocht door een Belg en in 1984 bij de Selfkantbahn terecht gekomen.
Een mooie loc die we hopelijk snel weer in actie kunnen zien.

De foto daarboven is een Weyer rijtuig waarvan ik een tweedehands gebouwd exemplaar van Weinert aan het opknappen ben. Het wachten is nog op H0m-draaistellen.

Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: FritsT op 01 mei 2020, 15:03:48
Ik heb daar heel wat specifieke onderdelen, met name in de loods, bekeken om ze in model na te kunnen maken. Een een ritje met de trein was natuurlijk ook prima.

(https://live.staticflickr.com/65535/49840753708_4a317a367c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWfTDN)selkantbahn 2 2006 (14) (https://flic.kr/p/2iWfTDN) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49841294021_7a05f17a62_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWiEgx)selkantbahn 2 2006 (13) (https://flic.kr/p/2iWiEgx) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840753838_fae233296b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWfTG3)selkantbahn 2 2006 (12) (https://flic.kr/p/2iWfTG3) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49841594142_5e610a0508_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWkcu3)selkantbahn 2 2006 (11) (https://flic.kr/p/2iWkcu3) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49841293971_de0c0593b1_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWiEfF)selkantbahn 2 2006 (10) (https://flic.kr/p/2iWiEfF) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49841294116_1ac814c265_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWiEib)selkantbahn 2 2006 (9) (https://flic.kr/p/2iWiEib) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49841294121_56d72c6638_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWiEig)selkantbahn 2 2006 (8) (https://flic.kr/p/2iWiEig) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49841594237_eee3469a1d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWkcvF)selkantbahn 2 2006 (7) (https://flic.kr/p/2iWkcvF) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840753813_3a4699d807_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWfTFB)selkantbahn 2 2006 (6) (https://flic.kr/p/2iWfTFB) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49841294251_67d28835a4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWiEkv)selkantbahn 2 2006 (5) (https://flic.kr/p/2iWiEkv) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49841294336_a42644121a_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWiEmY)selkantbahn 2 2006 (4) (https://flic.kr/p/2iWiEmY) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840754118_4096cbac35_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWfTLS)selkantbahn 2 2006 (3) (https://flic.kr/p/2iWfTLS) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49840754153_d278e8018d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWfTMt)selkantbahn 2 2006 (2) (https://flic.kr/p/2iWfTMt) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/49841594572_eca6c28027_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iWkcBs)selkantbahn 2 2006 (1) (https://flic.kr/p/2iWkcBs) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr

Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Sven op 01 mei 2020, 15:59:09
Echt leuk wagenpark.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Bert Senden op 01 mei 2020, 19:42:14
De informatie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tuddern-project-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tuddern-project-2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tuddern-project.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tuddern-project.jpg)

Gr. Bert.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 03 mei 2020, 09:58:11
Interessante folder. Mooie rol voor jouw model. Jammer dat ze die niet online op de site hebben staan, bereiken ze volgens mij toch een groter publiek met potentiële sponsors.

Betekent wel dat ik voor mijn baanontwerp ga nadenken over een stationsgebouw a la Tüddern, hoewel dat - zoals ik de baan nu gepositioneerd heb - het zicht zal ontnemen op sporen.

Op mijn locdepot-diorama ben ik al begonnen met wat aanpassingen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4083_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4083_6.jpg)
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: T.Spat op 03 mei 2020, 13:08:24
Doet me sterk denken aan het Pola/Faller model van
bahnhof Waldbrunn...met wat kleine aanpassingen lijkt
het er al behoorlijk op... :)

Vriendelijke groet, Tis
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 21 mei 2020, 10:11:39
Vanaf Pinksteren, 31 mei, start het rijseizoen bij de Selfkantbahn! Binnen de afstandsmaatregelen zoals die in Duitsland gelden natuurlijk.

Een mooie gelegenheid om de foto's van het diorama van station Birgden te plaatsen, wat ik afgelopen maanden gebouwd heb.
Het stationsgebouwtje heb ik nagebouwd op basis van een bouwplaat, tekeningen en eigen foto's. Het is mijn eerste (geslaagde) volledig zelfbouw-gebouw.

De bodemplaat is trouwens een prikbord van een bekend Zweedse woonwinkel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00521_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00521_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00537.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00537.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4012_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4012_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4030_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4030_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00524.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00524.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09157.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09157.jpg)
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Sven op 21 mei 2020, 10:43:40
Ik vind het leuk! Misschien nog wel even met wat poedertjes en onkruid te keer gaan. Die weg is wel retestrak en schoon. En kiertjes en hoekjes kun je wellicht wat vullen met Woodland scenics turf.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 03 juni 2020, 10:24:38
Een onverwachte en zeer mooie buitenkans deed zich afgelopen weekend voor toen dit model op MP verscheen en na een leuk contact met de verkoper de postbode deze zojuist bezorgde:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4530_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4530_3.jpg)

Het is een gebouwd model van Bemo (B1207): een zogenaamde "Württembergse Ts5". Eindelijk een 'echte' Westduitse meterspoor-machine voor mijn Westduits smalspoorlijntje!

De bouwserie 99.19 (Württembergische Ts 5) typeerde een vijf-assige metersporige locomotiefserie (Gattung K 55.9) van de Deutsche Reichsbahn (DRG). De constructie was grotendeels gebaseerd op de bouwserie 99.64–65/67–71 (Sächsische VI K) voor 750 mm smalspoor. Er werden vier locomotieven gebouwd door de Maschinenfabrik Esslingen voor de smalspoorlijn Nagold–Altensteig in Baden-Württemberg.

Er is uiteindelijk één exemplaar bewaard gebleven: de 99 193 bij de Museumsbahn Blonay-Chamby in Zwitserland.

De 99 191 werd tijdens de oorlog naar Oost-Duitsland verplaatst naar de smalspoorlijn Eisfeld–Schönbrunn, na de oorlog naar de lijn Gera-Pforten–Wuitz-Mumsdorf.
Begin jaren 70 werd de machine terzijde gesteld en zou bij gebrek aan belangstelling bij museumbedrijven in 1975 zijn gesloopt.

Op mijn nieuw baantje wil ik de loc als gasttrein inzetten. Samen met enkele originele Bemo-rijtuigen en/of goederenwagens naar voorbeeld van de lijn Nagold-Altensteig.

Nu nog bedenken hoe ik de loc ga (laten) digitaliseren. Heb namelijk net de andere locs voorzien van decoders, maar dat was redelijk plug-and-play...

@Sven: over dat poederen e.d. ben ik nog aan het speuren op het www naar mooie voorbeelden  ;)
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 25 juni 2020, 20:49:15
De bouwkit van motorwagen MEG T 13 is aangekomen!

Hieronder de onderdelen uitgelegd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4689_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4689_3.jpg)

En de al gemonteerde aandrijving:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4691_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4691_2.jpg)

Ik heb de aandrijving getest, en deze rijdt soepel en stil. Nu eerst op zoek naar een passende decoder. Panier raadt een Lenz 10331 Silver aan, maar als ik daarop Google lijkt dat een oudere versie?

Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 06 april 2021, 23:30:20
Momenteel grote stilte. Zowel bij de 'echte' Selfkantbahn als mijn modelspoorversie.

De echte Selfkantbahn helaas vanwege de coronapandemie, de modelbaan vanwege de aanstaande verbouwing van de zolder. Die eigenlijk ook spannend is vanwege de coronapandemie.

Intussen ben ik wel wat aan het twijfelen over het baanplan. Zo denk ik nu aan een combinatie met normaalspoor om het vervoer met rolbokken na te kunnen maken.
Dat betekent dat ik daarmee wel de fictieve kant opga, maar waarom ook niet?

Eerst dacht ik aan een variant waarbij Schierwaldenrath een kleine normaalspooraansluiting krijgt vanuit de richting van Gangelt. Waar nu een lang opstelspoor ligt en dus misschien wel met drierail. Dat zouden ze in werkelijkheid ook kunnen doen waarbij de rolbok-kuil dan ook aan de westzijde van het emplacement komt te liggen.
Nadeel is dat het emplacement dan qua lengte meer ruimte nodig heeft.

Een tweede variant: stel dat de aansluiting bij station Geilenkirchen nog zou bestaan? Hoe zou dat er dan uit kunnen zien?
Nadeel daarvan is dat het normaalspoorstation qua reizigersvervoer met max 3 meter lengte wel een heel klein pendeltje wordt.

Daarom denk ik nu aan een aansluiting aan de andere zijde: stel nu dat er ooit wel een aansluiting vanuit Nederland (Sittard) naar Tüddern is aangelegd? Maar omdat we in Nederland geen smalspoor kennen in normaalspoor? Dan kunnen we van Tüddern een overgavestationnetje maken?

Dat zou er dan ongeveer zo uit kunnen zien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Selfkantbahn-v3-606cd1a2bd556.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Selfkantbahn-v3-606cd1a2bd556.jpg)

Net als de Selfkantbahn zou zo'n aansluiting anno nu niet hebben overleefd, tenzij ook die aansluiting door een museumbedrijf is overgenomen. Want snel nu dat de ZLSM daar met de Schienenbus heen rijdt, net zoals naar Vetschau? Dan verzorgt het Bakkie de aan- en afvoer van de normaalspoorgoederenwagens, bijvoorbeeld voor het bietenvervoer. Of de 2200 die door het Spoorwegmuseum is uitgeleend en dan stationeren we een Sikje voor het rangeerwerk?

Hmmmm, maar eens op verder broeden...
 
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: bask185 op 07 april 2021, 08:10:54
Hallo Simon,

Ik heb een kleine aanmerking op je sporenplan. Over het algemeen ziet er echt erg goed uit en good doordacht ook.. Plaatsing van de wissels ed is helemaal prima.

Dus mijn ene aanmerking gaat over de boog. Van wat ik zie, heb je die tamelijk krap liggen. Wat ik dan zelf zou doen, ik weet niet of je het wat vindt, is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme1-606d4b149c7ca.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme1-606d4b149c7ca.png)
kijken naar ruimere bogen. Die blauwe is wat je nu heb bedacht. Die gele is het ruimste wat ik hier kon doen. En de groene is hier een middenweg.

De gele is dan enigszins het meest 'realistisch', de groene is 70cm langer dan de gele en geeft meer rijplezier.

Ik weet niet of het al mosterd na de maaltijd is en dat je boog al permanent vast ligt ofzo. Dit viel me gewoon op en ik dacht misschien heb je er iets aan.

In ieder geval leuk draadje, dit moet ik zeker volgen.

Bas
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 10 april 2021, 07:46:42
Hoi Bas,

Zo had ik m nog niet bekeken. Voor 'jouw' bogen is denk ik wel flexrail nodig.

'Mijn' boog heb ik bepaald op basis van de al beschikbare Bemo-rails die ik heb. Dat zijn losse boogstukken uit een starterspakket.
Het leek mij ook wel een leuk kronkelend effect van de treinen door het dorpje heen.

Maar het ontwerp is pas definitief als de rails daadwerkelijk vast ligt en geballast is. Daarvoor moet er nog een grondplaat liggen en daarvoor nog een nieuwe hobbykamer.
En dat is nu even de crux.

Afgelopen maanden heb ik stukje bij beetje de zolder ingepakt en naar een opslagbox heb gebracht, op werkspullen voor mijn thuiswerkplek na.
Gisteren zijn we zelf begonnen met het afstomen van het (vlies)behang. Dat gaan we vandaag afmaken en daarna de laminaatvloer eruit halen.
Ik ben zelf al een paar dagen flink verkouden, maar we hadden dit weekend gepland en de kids zijn te logeren bij oma.
 
Vanwege de corona-perikelen ook in de bouw hebben we nog geen planning van de aannemer wanneer hij een dakkapel komt plaatsen, nieuwe wanden komt zetten waarna de installatateur, stuccadoor etc aan de gang kunnen. Oorspronkelijke afspraak was begin mei. Dus ik ben al blij als de nieuwe hobbykamer nog deze zomer klaar is...

Dus vandaar dat ik vooral bezig ben met mijmeren hoe het eruit zou kunnen zien.

Soms, in het weekend 's-morgens als de kids al vroeg wakker zijn en voor de TV zitten, lukt het me om op de eettafel wat te hobby'en met wat kleine projectjes.
Dat is alleen een heel ander thema waarover ik in een ander draadje misschien nog wel terugkom. Iets met een EMD SW1500 switcher van Athearn die ik tegenkwam...

Edit: hieronder trouwens de tekening voor de nieuwe zolder. Mijn nieuwe hobbykamer wordt de onderste. Zoals daarop te zien is kunnen de afmetingen voor een nieuwe baan 3.000 x 3.000 mm met een max breedte van 6.00 mm worden, ervan uitgaande dat de nieuwe baan langs de twee langste muren komt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder-60714c894754c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder-60714c894754c.jpg)

Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 10 april 2021, 08:53:00

Ik denk trouwens voor de modelbaan naar voorbeeld van de Selfkantbahn (H0/H0m) aan een modulaire opbouw.

Modules zoals die via Bentink te verkrijgen zijn: https://www.bentinkmodelspoor.nl/content/93-bm-connects
De zgn 60-serie, oftewel modules van 60 cm breed, lijken heel geschikt voor mijn baanontwerp.

Door met een frieslijst te werken kan ik die misschien voorzien van een gordijnsysteem om de baan te beschermen tegen stof en zon.
Heeft een lezer hier toevallig ervaring met modules met frieslijst?
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 02 april 2022, 13:52:31
Zo, we zijn inmiddels bijna een jaar verder.
De zolderverbouwing is eindelijk rond de jaarwisseling gereedgekomen.
De hobby moet alleen nog even wachten omdat ik vanwege covid nog een thuiswerkplek nodig heb.

Bij de echte Selfkantbahn zijn inmiddels wel ontwikkelingen.
Zoals daadwerkelijke spooruitbreiding. In de vorm van de herbouw van een stuk aansluitspoor bij Birgden:
https://youtu.be/tXjFG5A2oOQ
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: ca.gorter op 02 april 2022, 20:36:09
In 2014 ben ik ook daar een keer geweest, en heb er een kort filmpje opgenomen.
Dat wilde ik maar eens laten zien.

https://www.youtube.com/watch?v=ni2kLlcBGU0

Kees Gorter
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Silvolde op 02 april 2022, 22:15:50
Smalspoor Blijft leuk Kees.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 03 april 2022, 07:43:18

Leuke film!  (y)
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 10 april 2022, 10:46:57
Nu de zolderverbouwing gereed is, kan ik weer verder met nadenken over de nieuwe modelspoorbaan.

Ik heb een paar maanden gespeeld met het idee om het over een geheel andere boeg te gooien, want mijn 'droombaan' is eigenlijk een geheel ander thema: een haven(rangeer)baan naar voorbeeld van het New Yorkse Queens in H0 anno nu. Maar met passen en meten is er gewoonweg geen uitdagende H0-baan in mijn nieuwe hobbykamer te realiseren.

Dus weer terug naar smalspoor. Ook heb ik gekeken naar een mogelijke combi met een normaalspooraansluitinkje voor het rolbok-vervoer, maar ook dat idee heb ik vanwege de ruimte laten varen.
Nu de dakkapel erop zit blijkt de werkelijke ruimte langs die muur (het Gillrath-deel) ook zo'n 40 cm korter dan oorspronkelijk bedacht. Ik was bij het oorspronkelijke tekenen uitgegaan van het vloeroppervlak :-(

Enfin, we hebben nieuw getekend. Daarbij heb ik een integratie met mijn oorspronkelijk Untervaz-diorama laten vallen. Die is geheel ontmanteld en ik hoop nog iets met de wissels daarvan te kunnen. Dus kon ik ook het depot-deel geheel nieuw tekenen. Wel nog steeds flink ingekort t.o.v. het daadwerkelijke Schierwaldenrath, en de aansluiting aan de stationskant, maar nu wel met hoe de kolenbunker in werkelijkheid te bereiken is. Dat geeft weer wat extra benodigde rangeerbewegingen.

Ook het module-idee van Bentink laat ik varen en ga zelf een onderbouw maken. De modulebreedte neem ik daarin wel mee, dus wat ik moet inleveren qua lengte compenseer ik deels in de breedte met 10 cm meer.

Oh ja, het modulaire komt wel iets terug, want ik begin met het Schierwaldenrath-deel. Waar het Gillrath-deel gepland is, staat nu nog mijn thuiswerkplek. Dus het wordt een modelbaan-bouw in 2 delen.

Hieronder het nieuwe baanplan, aangevuld met de afmetingen en meer teksten als toelichting:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Selfkantbahn-v4-625296348b362.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Selfkantbahn-v4-625296348b362.jpg)
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: VulcanRaven op 10 april 2022, 11:47:08
Leuk dit topic! De Selfkantbahn ligt hier letterlijk om de hoek, we hebben het er al 5 jaar over om eens naartoe te gaan omdat we vaak onderweg naar huis het bordje tegenkomen ervan. Deze zomer toch echt maar eens doen... ;D
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: tijgernootje op 10 april 2022, 13:29:11
2 vragen komen me te boven.
Vanwaar die enigzins raar lopende bocht in je baanplan,die de 2 dorpsdelen verbind ?
En komt er ook nog een soort van opstel terrein/schaduwstation ?

Verder een leuk uitziend plan  (y)
Overigens een stukje rolbok vervoer zou wel gaan,dat zou je kunnen maken op de plek waar de plaatsnaam Gillrath staat,maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre je voorbeeld getrouw wilt bouwen en hoe het er in 1:1 uitziet
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 10 april 2022, 17:33:24

Over die bocht had ik al eerder een vraag gekregen. Ik vind m niet zo raar, hiermee slingeren de treinen enigszins door het landschap en het geeft een paar seconden meer reistijd  :)

Er komt geen schaduwstation of opstelterrein, anders dan de opstelmogelijkheden in Schierwaldenrath. Ik heb onder de baan alle ruimte nodig voor mijn collecties H0 en wegvoertuigen.

Het rolbokvervoer was op de GKB vooral gericht op het bietenvervoer, zo begrijp ik. Ik wil het goederenvervoer vooral richten op belading in Schierwaldenrath met bestemming Gillrath. Dat hoeft niet met rolbokken. Dus ik houd het met rolbokvervoer ‘voor de sier’, zoals de Selfkantbahn nu ook doet.

En nee, niet alles hoeft en gaat precies als het grote voorbeeld. Maar waar het kan probeer ik dat wel.


Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Tjalling op 10 april 2022, 19:12:31
Leuk plan!

Wel denk ik dat de baan speelser wordt als je de stations niet evenwijdig aan de rand van de tafel legt, en de kruispunten en overwegen niet haaks maakt. Dat komt volgens mijn herinnering ook meer over met het grote voorbeeld.

Succes en veel plezier met bouwen.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 24 mei 2022, 20:30:07
De eerste stap van de nieuwe modelspoorbaan is begonnen!

Afgelopen zondag hebben mijn vader en ik het eerste deel van de tafel gebouwd als twee 'modulebakken':

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4832-628d2298a2ffa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4832-628d2298a2ffa.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4833-628d229895bdd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4833-628d229895bdd.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4838-628d229931f37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4838-628d229931f37.jpg)

De tafel moet nog 'uitgelijnd' en vastgemaakt aan de boekenplankrails worden, maar vanavond heb ik als proef de rails die ik al heb uitgelegd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4847-628d22992b9b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-4847-628d22992b9b8.jpg)

Ik twijfel nog aan heel wat zaken, zoals misschien toch een combi met normaalspoor. Ik heb al een flex combispoor H0/H0m van Tillig, zie foto. Definitief wordt het pas als de rails geballast wordt :-p

Nu kan ik eindelijk serieus gaan nadenken over de bouw en wat ik daarvoor nodig heb.
Het zal geen continu bouw met regelmatige updates worden, maar we kunnen!
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: NS264 op 25 mei 2022, 12:34:12
Hoi,

Fraai project, je vorige mocht er ook wezen.

Veel ruimte voor zelfbouw.
Zou zeker eens kijken of je die smalspoordieseltjes kan nabouwen of laten printen.

Gr Koen.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 22 september 2022, 06:46:01
De zomer is weer voorbij, waarin ik vooral veel gepuzzeld heb met wat en hoe ik dit nu wil doen. Omdat ik nu eenmaal veel normaalspoor heb en een liefhebber ben van Nederlandse dieselrangeerlocs, was het vooral een gepuzzel hoe een combi te maken met normaalspoor. Maar een enigszins realistische combi met normaalspoor bij station 'Schierwaldenrath' ging teveel ten koste van de smalspoor-mogelijkheden. Verder dan een stukje drierail kwam ik niet. En ik wil inderdaad wat met de rolbok-overgave doen.

Dus het is nu dit geworden: zie hier de eerste foto's van het fictieve station Tüddern-Broeksittard:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-7237-JPG-632be4e8a0a23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-7237-JPG-632be4e8a0a23.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-7238-JPG-632be4e8a0a23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-7238-JPG-632be4e8a0a23.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-7239-JPG-632be4e96e14d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-7239-JPG-632be4e96e14d.jpg)

Het station Tüddern heeft echt bestaan. Het was het eindpunt van het smalspoornet van de Geilenkircher Kreisbahnen (GKB). Het lag tegen de Nederlandse grens aan omdat oorspronkelijk het plan was om de lijn door te trekken naar Sittard. Dit is dus nooit gebeurd. Maar in model kan je daar wat mee 'spelen'.

Vlak na de oorlog is dit deel van het Selfkant een aantal jaar Nederlands grondgebied geweest. Wat nu als in die tijd er alsnog een connectie was gemaakt, maar dan in de vorm van een normaalsporige goederenlijn? Om zodoende snel de vele benodigde landbouwproducten, vooral suikerbieten, naar Nederland te kunnen halen?
Het station, met beide aansluitingen naar zowel station Sittard (normaalsporig) als Schierwaldenrath (smalsporig) is blijven bestaan. De IHS Selfkantbahn rijdt met hun museumtreinen nu nog steeds op dit traject. In de jaren 90 reden in Limburg de laatste suikerbietentreinen, ook naar Tüddern-Broeksittard. Op verzoek van de toen nieuwe ZLSM is de goederenlijn blijven liggen. Nu nog steeds rijden er speciale museumtreinen van de ZLSM hier naartoe. Vooral museumtreinen met ex-NS diesel(rangeer)locs zodat er voor de gasten de fictieve rolbok-overgave kan worden gesimuleerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-7212-JPG-632be510bc39d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-7212-JPG-632be510bc39d.jpg)

Dit stationsgebouw is enigszins gebaseerd op dat van het oorspronkelijke Tüddern. Het is de helft van het Kibri bouwpakket 'Limburgstrasse', wat eigenlijk gebruik maakt van mallen van enkele Belgische stationsgebouwen. Dus qua bouwstijl lijkt het enigszins, alleen heb ik er (nog) geen passende goederenloods en bijvleugel kunnen vinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-7190-JPG-632be510c53de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-7190-JPG-632be510c53de.jpg)

Dit is waar het in dit station om draait: de rolbok-overgave, het bekende Bemo-bouwpakket.

Mijn oorspronkelijke baanplan draai ik hiermee enigszins om. Dit deel wordt dus dit grensstation. Het andere deel, waar nu nog mijn thuiswerkplek staat, komt dan Schierwaldenrath met een museumdepot te liggen.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Sven op 22 september 2022, 09:46:18
Komt daar rechts nog wat aan of is dat voor later? Anders zou ik aan de rechterkant een U maken en de trein terug te laten gaan. Ik had dat bij mij thuis ook gedaan en dat speelt erg fijn. Niet rondrijden, maar een lange U. Van A naar A, kun je wel zeggen, als ik toch met het alfabet bezig ben.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 22 september 2022, 10:04:10

Dat bedoel ik met de laatste regels onderaan het bericht. Langs de andere muur staat nu nog een bureau als thuiswerkplek, maar het is de bedoeling dat ik daar een tweede tafel maak zodat een hoek-baan of L-baan ontstaat. Op die andere tafel komt dan ‘Schierwaldenrath’ en worden beide stations met een boog aan elkaar verbonden. Een A naar B baan dus.
Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: RikM op 22 september 2022, 10:34:38
Brilliant deze geschiedsverbetering. (y) ;D
Nu ook nog de oude tramtracee’s in het Limburgse herstellen en het netwerk is perfect!
Waarom  BroekSittard-Tuddern ipv van Selfkant als overgangs station te benoemen? Bij  mijn weten is daar langs de Suestrastrasse nog een oud baan trace. Wat bijna aansluit op het oude LTM netwerk.
Maar goed zoals gezegd: geweldig idee.
Trek mijn suggestie nederig terug:
Nadere bestudering van kaarten op topotijdreis geven je idee voor BroekSittard meer voeding.
https://www.topotijdreis.nl/kaart/1940/@191005,334827,10.53



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1E7E6002-9E89-4E69-8EA6-19383B9919F8-632c3601ac7db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1E7E6002-9E89-4E69-8EA6-19383B9919F8-632c3601ac7db.jpg)

Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 08 april 2023, 12:35:24
Een kleine update. Tijdens de winter nog niet veel kunnen doen. De meeste tijd gaat zitten in het nadenken hoe dingen te doen en in welke volgorde.
Zoals eerst werken aan verlichting en een achtergrond. Voor beide is het nodig om de tafel even naar voren te kunnen verplaatsen, en daarna weer terug.
Daarna kan de uitbreiding van de andere tafel gepland worden, want de thuiswerkplek met bureau etc is inmiddels weggehaald.
Mogelijk dat ik hierin zaken combineer, om bijvoorbeeld de achtergrond meteen voor beide tafels aan te brengen. Dan hoeven beide tafels ook niet meer verplaatst te worden.

Een andere denkpuzzel is hoe gebouwen van vorige modelbanen her te gebruiken. Op de achtergrond heb ik nu van links naar rechts een ijssalon, een busstationnetje, een bier-restaurant (Brand Bier natuurlijk) met een klein hotel of herberg en een boerderij/manege. In Tüddern is een ijssalon waar een oud diesellocje staat, misschien dat ik dat hier ook nog toevoeg.
NB: er zijn helemaal rechts nog 2 gebouwen te zien, die komen niet daar maar op de nieuwe tafel als achtergrond van station Schierwaldenrath. De overgangsboog tussen beide stations komt door een weilandgebiedje.

Tijdens de Noordhollandse Modelspoordagen in Alkmaar van eind februari heb ik weer het e.e.a. aan materieel van mijn vorige banen kunnen verkopen. Dat leidde tot een nieuwe aanwinst: de groene versie van de Roco Sik met sound, verlichting en bedienbare koppelingen. Dit is de standaard rangeerloc van het normaalspoordeel geworden  :)

Wat foto's van de huidige situatie van grensstation "Tüddern-Broeksittard":

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC01050b-6431414392326.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC01050b-6431414392326.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC01049b-6431415a7af3a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC01049b-6431415a7af3a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC01044b-64314169ac397.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC01044b-64314169ac397.jpg)

Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 08 oktober 2023, 09:28:05
De zomer was helaas veel te warm om op zolder bezig te zijn, maar die is voorbij en dus weer een update!

Om te beginnen met mijn voorbeeld: onze vakantie was dit jaar een camping in Limburg, dus kon ik het gezin overhalen een dagje naar... de Selfkantbahn te gaan  :angel:
Hier hebben we voor het eerst, ook voor mij, een rit gemaakt. Hoewel ik lid ben van de IHS en een vrijkaart heb, heb ik gewoon kaartjes gekocht.

Een kleine impressie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06497e-JPG-6522569f498d6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06497e-JPG-6522569f498d6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06550e-JPG-6522569f30466.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06550e-JPG-6522569f30466.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06606e-JPG-652256a02f8c6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06606e-JPG-652256a02f8c6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06619e-JPG-652256a0484b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06619e-JPG-652256a0484b2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06697e-JPG-652256a18ee2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06697e-JPG-652256a18ee2a.jpg)

Dan een update van mijn modelspoorbaan: de tweede tafel hebben we vorig weekend gemaakt waarmee de "hoekbaan" nu compleet is!
Door de hoek van de dakkapel is die toch wat korter geworden dan gepland, dus moet ik het emplacement aan de werkplaatszijde inkorten. Dat kon toch al niet zo worden als het origineel, dus vrije interpretatie.
Met de nieuwe tafel hebben we nu meteen een achtergrond bevestigd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/7a671bbe-e109-40fe-b008-59e630ba4863-6522575a026e3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/7a671bbe-e109-40fe-b008-59e630ba4863-6522575a026e3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4073-6522575a50354.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4073-6522575a50354.jpg)


Titel: Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
Bericht door: Simon Stenneberg op 08 oktober 2023, 09:38:12
Dan een "nieuwtje" op materieelgebied: vorig jaar hebben ze een originele diesellocomotief van de MEG, de V22.01, overgenomen van de Zentralbahn (voorheen SBB Brünigbahn).
De loc is in 1957 door Gmeinder gebouwd, en in 1981 aan de SBB Brünigbahn verkocht.

Eerst twee foto's die ik van de loc zelf gemaakt heb:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSCN1321-65225ace72043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSCN1321-65225ace72043.jpg)

Nog in de oude SBB Brünigbahn-kleurstelling, Lüngern, 20-7-2003

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1050902-65225ace95560.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1050902-65225ace95560.jpg)

De meer opvallende kleurstelling bij de Zentralbahn, Stansstad, 18-07-2011

De dieselloc is inmiddels weer teruggeschilderd in de originele MEG-kleustelling. Helaas stond deze tijdens ons bezoek binnen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06356e-JPG-6522575a20f4c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC06356e-JPG-6522575a20f4c.jpg)

Toevallig is deze locomotief in model aangekondigd voor 2024 door Panier, waar ik deze als gebouwd exemplaar voor besteld heb.