Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 00:38:07
Bouw van materieel 40 treinstellen door Peter Wijshake
Vandaag om 00:33:10
Treinverzameling verzekeren door Duikeend
Vandaag om 00:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door sneek
Vandaag om 00:22:00
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door henkd
28 februari 2024, 23:49:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
28 februari 2024, 23:28:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
28 februari 2024, 23:24:00
Maasmuiden Haven door Huup
28 februari 2024, 23:15:05
Frans loodsje et cetera door Huup
28 februari 2024, 23:11:38
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Robkop
28 februari 2024, 23:10:05
ARLOCO meldt niet via loconet door hgr
28 februari 2024, 23:02:06
Falkenheim door Jelmer
28 februari 2024, 22:44:21
Driewegwissel en rocrail door GeerC
28 februari 2024, 22:22:51
Werkspoor Kathedraal als minibaantje. door NS264
28 februari 2024, 22:10:32
n-spoor locs vallen stil (stroomafname) door Paul552
28 februari 2024, 22:08:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
28 februari 2024, 21:50:04
US diorama in H0 door Flevodienst 1976
28 februari 2024, 21:48:26
TrainBase door Dick55
28 februari 2024, 21:23:20
Modelbaan Beltheim. door Modelbaan BeltHeim
28 februari 2024, 21:14:21
Oplichting.. ? door Weerd
28 februari 2024, 20:49:09
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
28 februari 2024, 20:40:02
Treinstation van de NTM bouwen door gdh
28 februari 2024, 20:17:28
Bouw Bührtal III door MichielB
28 februari 2024, 19:52:13
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door NS264
28 februari 2024, 19:39:02
S88 en DCC wisseldecoders met Arduino door 1op160
28 februari 2024, 19:14:20
De Achtbaan H0 315x200cm door Mark D.
28 februari 2024, 19:14:10
Inbouwen Loksound 5 in ROCO 2200 door 008200
28 februari 2024, 19:02:46
Iemand ervaring met www.stackmodules.nl ivm arduino aansturing ? door bask185
28 februari 2024, 18:42:32
Zee. Land. door Huup
28 februari 2024, 18:14:23
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
28 februari 2024, 17:56:18
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)  (gelezen 17398 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #60 Gepost op: 22 september 2022, 10:34:38 »
Brilliant deze geschiedsverbetering. (y) ;D
Nu ook nog de oude tramtracee’s in het Limburgse herstellen en het netwerk is perfect!
Waarom  BroekSittard-Tuddern ipv van Selfkant als overgangs station te benoemen? Bij  mijn weten is daar langs de Suestrastrasse nog een oud baan trace. Wat bijna aansluit op het oude LTM netwerk.
Maar goed zoals gezegd: geweldig idee.
Trek mijn suggestie nederig terug:
Nadere bestudering van kaarten op topotijdreis geven je idee voor BroekSittard meer voeding.
https://www.topotijdreis.nl/kaart/1940/@191005,334827,10.53





« Laatst bewerkt op: 22 september 2022, 12:17:38 door RikM. Reden: Topografische correctie »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1723
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #61 Gepost op: 08 april 2023, 12:35:24 »
Een kleine update. Tijdens de winter nog niet veel kunnen doen. De meeste tijd gaat zitten in het nadenken hoe dingen te doen en in welke volgorde.
Zoals eerst werken aan verlichting en een achtergrond. Voor beide is het nodig om de tafel even naar voren te kunnen verplaatsen, en daarna weer terug.
Daarna kan de uitbreiding van de andere tafel gepland worden, want de thuiswerkplek met bureau etc is inmiddels weggehaald.
Mogelijk dat ik hierin zaken combineer, om bijvoorbeeld de achtergrond meteen voor beide tafels aan te brengen. Dan hoeven beide tafels ook niet meer verplaatst te worden.

Een andere denkpuzzel is hoe gebouwen van vorige modelbanen her te gebruiken. Op de achtergrond heb ik nu van links naar rechts een ijssalon, een busstationnetje, een bier-restaurant (Brand Bier natuurlijk) met een klein hotel of herberg en een boerderij/manege. In Tüddern is een ijssalon waar een oud diesellocje staat, misschien dat ik dat hier ook nog toevoeg.
NB: er zijn helemaal rechts nog 2 gebouwen te zien, die komen niet daar maar op de nieuwe tafel als achtergrond van station Schierwaldenrath. De overgangsboog tussen beide stations komt door een weilandgebiedje.

Tijdens de Noordhollandse Modelspoordagen in Alkmaar van eind februari heb ik weer het e.e.a. aan materieel van mijn vorige banen kunnen verkopen. Dat leidde tot een nieuwe aanwinst: de groene versie van de Roco Sik met sound, verlichting en bedienbare koppelingen. Dit is de standaard rangeerloc van het normaalspoordeel geworden  :)

Wat foto's van de huidige situatie van grensstation "Tüddern-Broeksittard":







Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1723
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #62 Gepost op: 08 oktober 2023, 09:28:05 »
De zomer was helaas veel te warm om op zolder bezig te zijn, maar die is voorbij en dus weer een update!

Om te beginnen met mijn voorbeeld: onze vakantie was dit jaar een camping in Limburg, dus kon ik het gezin overhalen een dagje naar... de Selfkantbahn te gaan  :angel:
Hier hebben we voor het eerst, ook voor mij, een rit gemaakt. Hoewel ik lid ben van de IHS en een vrijkaart heb, heb ik gewoon kaartjes gekocht.

Een kleine impressie:











Dan een update van mijn modelspoorbaan: de tweede tafel hebben we vorig weekend gemaakt waarmee de "hoekbaan" nu compleet is!
Door de hoek van de dakkapel is die toch wat korter geworden dan gepland, dus moet ik het emplacement aan de werkplaatszijde inkorten. Dat kon toch al niet zo worden als het origineel, dus vrije interpretatie.
Met de nieuwe tafel hebben we nu meteen een achtergrond bevestigd:






Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1723
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #63 Gepost op: 08 oktober 2023, 09:38:12 »
Dan een "nieuwtje" op materieelgebied: vorig jaar hebben ze een originele diesellocomotief van de MEG, de V22.01, overgenomen van de Zentralbahn (voorheen SBB Brünigbahn).
De loc is in 1957 door Gmeinder gebouwd, en in 1981 aan de SBB Brünigbahn verkocht.

Eerst twee foto's die ik van de loc zelf gemaakt heb:



Nog in de oude SBB Brünigbahn-kleurstelling, Lüngern, 20-7-2003



De meer opvallende kleurstelling bij de Zentralbahn, Stansstad, 18-07-2011

De dieselloc is inmiddels weer teruggeschilderd in de originele MEG-kleustelling. Helaas stond deze tijdens ons bezoek binnen:



Toevallig is deze locomotief in model aangekondigd voor 2024 door Panier, waar ik deze als gebouwd exemplaar voor besteld heb.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526