Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rik
Vandaag
om 01:35:25
Houten 7 Oktober. Wie gaat erheen en wat hebben we gekocht ?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 01:02:19
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 00:09:54
Philips Drachten
door
DJV
04 oktober 2023, 23:57:27
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
04 oktober 2023, 23:45:36
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
04 oktober 2023, 23:34:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
hrp
04 oktober 2023, 23:32:54
US diorama in H0
door
Wim Vink
04 oktober 2023, 23:08:58
Alternatief Noch 61176
door
bellejt
04 oktober 2023, 22:58:32
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
door
sneek
04 oktober 2023, 22:55:22
Esu Class77 31050 gescheurde cardan meenemers
door
MOVisser
04 oktober 2023, 22:30:11
Modelspoor baan van Einte
door
Frank 123
04 oktober 2023, 22:25:18
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
door
bask185
04 oktober 2023, 22:19:38
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
04 oktober 2023, 22:15:54
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
04 oktober 2023, 22:05:52
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
04 oktober 2023, 21:55:18
Worstelen met de ESU LocPilot/LocSound 5 decoders
door
Bahn-AG
04 oktober 2023, 21:22:20
Wat staat hier voor tekst?
door
martijnhaman
04 oktober 2023, 21:20:34
Witmoosdorf
door
DJV
04 oktober 2023, 21:10:42
Storing op mijn Multimaus.
door
NS 1607
04 oktober 2023, 21:08:42
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal?
door
henkoia
04 oktober 2023, 20:57:01
Plan E - 2023 oplage
door
Marnit
04 oktober 2023, 20:42:03
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
door
Bart Donker
04 oktober 2023, 20:22:05
Beginnen met een spoorbaan
door
breaker
04 oktober 2023, 19:42:07
Zaterdag 28 oktober Het Stoomgenootschap naar Limburg
door
NS 1607
04 oktober 2023, 19:40:07
Instellen hoog adres in Zimo decoder
door
NS 1607
04 oktober 2023, 19:35:44
Vervangende motor voor oude Roco Sik.
door
Pauldg
04 oktober 2023, 19:07:35
Aansluiting wissels en ontkoppelrails
door
Te 2/2
04 oktober 2023, 18:35:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jack Black (NS1220)
04 oktober 2023, 18:31:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
luukui
04 oktober 2023, 17:39:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) (gelezen 16261 keer)
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1718
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #30 Gepost op:
01 mei 2020, 10:01:21 »
Dan hier mijn eerste baanontwerp:
Er staan twee versies van station Schierwaldenrath in:
- in het ontwerp heb ik de combinatie met mijn huidig diorama ex-Untervaz verwerkt
- 'los' is het station 'geknipt' als idee voordat ik het ging combineren met ex-Untervaz.
In Anyrail kan ik alleen enkele gebouwen van Walthers vinden. De huizen in het ontwerp zijn daarom alleen voor het idee. Ik wil eerst kijken hoe ik mijn bestaande huizen, winkels e.d. van mijn vorige baan kan hergebruiken. In Gillrath heb ik daarom nog een 'witte vlek', om later te bedenken hoe ik dat ga invullen.
Hoe het ontwerp uiteindelijk gaat worden is nog afhankelijk van de verbouwing van de zolder en de beschikbare ruimte die daardoor gaat ontstaan.
Ik ben nu ook nog uitgegaan van 50 cm breedte van de modulair bedachte bakken. Misschien dat dat ook nog wat breder gaat worden.
Het is in ieder geval een voorlopig doel.
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
FritsT
Offline
Berichten: 8901
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #31 Gepost op:
01 mei 2020, 10:09:23 »
Leek wel gisteren dat ik daar was, maar toch al weer 14 jaar geleden. Wat was dat leuk !
selfkantbahn 2006(13)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(12)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(11)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(10)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(9)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(7)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(6)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(5)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(4)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(3)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selfkantbahn 2006(1)
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1718
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #32 Gepost op:
01 mei 2020, 14:26:17 »
@Frits: dat zijn leuke foto's.
De stoomloc, Regenwalde, is momenteel in grote revisie. Het heeft een bijzondere levensloop: gebouwd (1930) voor de Regenwalder Kleinbahn in Pommeren, wat na de oorlog Pools grondgebied werd. In 1978 gekocht door een Belg en in 1984 bij de Selfkantbahn terecht gekomen.
Een mooie loc die we hopelijk snel weer in actie kunnen zien.
De foto daarboven is een Weyer rijtuig waarvan ik een tweedehands gebouwd exemplaar van Weinert aan het opknappen ben. Het wachten is nog op H0m-draaistellen.
«
Laatst bewerkt op: 01 mei 2020, 14:28:18 door SimonSt
»
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
FritsT
Offline
Berichten: 8901
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #33 Gepost op:
01 mei 2020, 15:03:48 »
Ik heb daar heel wat specifieke onderdelen, met name in de loods, bekeken om ze in model na te kunnen maken. Een een ritje met de trein was natuurlijk ook prima.
selkantbahn 2 2006 (14)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (13)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (12)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (11)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (10)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (9)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (7)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (6)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (5)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (4)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (3)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (2)
by
Nulpunt0
, on Flickr
selkantbahn 2 2006 (1)
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 7671
Eton Wick, UK
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #34 Gepost op:
01 mei 2020, 15:59:09 »
Echt leuk wagenpark.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Bert Senden
Offline
Berichten: 411
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #35 Gepost op:
01 mei 2020, 19:42:14 »
De informatie.
Gr. Bert.
Gelogd
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1718
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #36 Gepost op:
03 mei 2020, 09:58:11 »
Interessante folder. Mooie rol voor jouw model. Jammer dat ze die niet online op de site hebben staan, bereiken ze volgens mij toch een groter publiek met potentiële sponsors.
Betekent wel dat ik voor mijn baanontwerp ga nadenken over een stationsgebouw a la Tüddern, hoewel dat - zoals ik de baan nu gepositioneerd heb - het zicht zal ontnemen op sporen.
Op mijn locdepot-diorama ben ik al begonnen met wat aanpassingen:
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
T.Spat
Offline
Berichten: 2848
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #37 Gepost op:
03 mei 2020, 13:08:24 »
Doet me sterk denken aan het Pola/Faller model van
bahnhof Waldbrunn...met wat kleine aanpassingen lijkt
het er al behoorlijk op...
Vriendelijke groet, Tis
Gelogd
********
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1718
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #38 Gepost op:
21 mei 2020, 10:11:39 »
Vanaf Pinksteren, 31 mei, start het rijseizoen bij de Selfkantbahn! Binnen de afstandsmaatregelen zoals die in Duitsland gelden natuurlijk.
Een mooie gelegenheid om de foto's van het diorama van station Birgden te plaatsen, wat ik afgelopen maanden gebouwd heb.
Het stationsgebouwtje heb ik nagebouwd op basis van een bouwplaat, tekeningen en eigen foto's. Het is mijn eerste (geslaagde) volledig zelfbouw-gebouw.
De bodemplaat is trouwens een prikbord van een bekend Zweedse woonwinkel.
«
Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 10:14:00 door SimonSt
»
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Sven
Offline
Berichten: 7671
Eton Wick, UK
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #39 Gepost op:
21 mei 2020, 10:43:40 »
Ik vind het leuk! Misschien nog wel even met wat poedertjes en onkruid te keer gaan. Die weg is wel retestrak en schoon. En kiertjes en hoekjes kun je wellicht wat vullen met Woodland scenics turf.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1718
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #40 Gepost op:
03 juni 2020, 10:24:38 »
Een onverwachte en zeer mooie buitenkans deed zich afgelopen weekend voor toen dit model op MP verscheen en na een leuk contact met de verkoper de postbode deze zojuist bezorgde:
Het is een gebouwd model van Bemo (B1207): een zogenaamde "Württembergse Ts5". Eindelijk een 'echte' Westduitse meterspoor-machine voor mijn Westduits smalspoorlijntje!
De bouwserie 99.19 (Württembergische Ts 5) typeerde een vijf-assige metersporige locomotiefserie (Gattung K 55.9) van de Deutsche Reichsbahn (DRG). De constructie was grotendeels gebaseerd op de bouwserie 99.64–65/67–71 (Sächsische VI K) voor 750 mm smalspoor. Er werden vier locomotieven gebouwd door de Maschinenfabrik Esslingen voor de smalspoorlijn Nagold–Altensteig in Baden-Württemberg.
Er is uiteindelijk één exemplaar bewaard gebleven: de 99 193 bij de Museumsbahn Blonay-Chamby in Zwitserland.
De 99 191 werd tijdens de oorlog naar Oost-Duitsland verplaatst naar de smalspoorlijn Eisfeld–Schönbrunn, na de oorlog naar de lijn Gera-Pforten–Wuitz-Mumsdorf.
Begin jaren 70 werd de machine terzijde gesteld en zou bij gebrek aan belangstelling bij museumbedrijven in 1975 zijn gesloopt.
Op mijn nieuw baantje wil ik de loc als gasttrein inzetten. Samen met enkele originele Bemo-rijtuigen en/of goederenwagens naar voorbeeld van de lijn Nagold-Altensteig.
Nu nog bedenken hoe ik de loc ga (laten) digitaliseren. Heb namelijk net de andere locs voorzien van decoders, maar dat was redelijk plug-and-play...
@Sven: over dat poederen e.d. ben ik nog aan het speuren op het www naar mooie voorbeelden
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1718
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #41 Gepost op:
25 juni 2020, 20:49:15 »
De bouwkit van motorwagen MEG T 13 is aangekomen!
Hieronder de onderdelen uitgelegd:
En de al gemonteerde aandrijving:
Ik heb de aandrijving getest, en deze rijdt soepel en stil. Nu eerst op zoek naar een passende decoder. Panier raadt een Lenz 10331 Silver aan, maar als ik daarop Google lijkt dat een oudere versie?
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1718
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #42 Gepost op:
06 april 2021, 23:30:20 »
Momenteel grote stilte. Zowel bij de 'echte' Selfkantbahn als mijn modelspoorversie.
De echte Selfkantbahn helaas vanwege de coronapandemie, de modelbaan vanwege de aanstaande verbouwing van de zolder. Die eigenlijk ook spannend is vanwege de coronapandemie.
Intussen ben ik wel wat aan het twijfelen over het baanplan. Zo denk ik nu aan een combinatie met normaalspoor om het vervoer met rolbokken na te kunnen maken.
Dat betekent dat ik daarmee wel de fictieve kant opga, maar waarom ook niet?
Eerst dacht ik aan een variant waarbij Schierwaldenrath een kleine normaalspooraansluiting krijgt vanuit de richting van Gangelt. Waar nu een lang opstelspoor ligt en dus misschien wel met drierail. Dat zouden ze in werkelijkheid ook kunnen doen waarbij de rolbok-kuil dan ook aan de westzijde van het emplacement komt te liggen.
Nadeel is dat het emplacement dan qua lengte meer ruimte nodig heeft.
Een tweede variant: stel dat de aansluiting bij station Geilenkirchen nog zou bestaan? Hoe zou dat er dan uit kunnen zien?
Nadeel daarvan is dat het normaalspoorstation qua reizigersvervoer met max 3 meter lengte wel een heel klein pendeltje wordt.
Daarom denk ik nu aan een aansluiting aan de andere zijde: stel nu dat er ooit wel een aansluiting vanuit Nederland (Sittard) naar Tüddern is aangelegd? Maar omdat we in Nederland geen smalspoor kennen in normaalspoor? Dan kunnen we van Tüddern een overgavestationnetje maken?
Dat zou er dan ongeveer zo uit kunnen zien:
Net als de Selfkantbahn zou zo'n aansluiting anno nu niet hebben overleefd, tenzij ook die aansluiting door een museumbedrijf is overgenomen. Want snel nu dat de ZLSM daar met de Schienenbus heen rijdt, net zoals naar Vetschau? Dan verzorgt het Bakkie de aan- en afvoer van de normaalspoorgoederenwagens, bijvoorbeeld voor het bietenvervoer. Of de 2200 die door het Spoorwegmuseum is uitgeleend en dan stationeren we een Sikje voor het rangeerwerk?
Hmmmm, maar eens op verder broeden...
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
bask185
Offline
Berichten: 3433
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #43 Gepost op:
07 april 2021, 08:10:54 »
Hallo Simon,
Ik heb een kleine aanmerking op je sporenplan. Over het algemeen ziet er echt erg goed uit en good doordacht ook.. Plaatsing van de wissels ed is helemaal prima.
Dus mijn ene aanmerking gaat over de boog. Van wat ik zie, heb je die tamelijk krap liggen. Wat ik dan zelf zou doen, ik weet niet of je het wat vindt, is:
kijken naar ruimere bogen. Die blauwe is wat je nu heb bedacht. Die gele is het ruimste wat ik hier kon doen. En de groene is hier een middenweg.
De gele is dan enigszins het meest 'realistisch', de groene is 70cm langer dan de gele en geeft meer rijplezier.
Ik weet niet of het al mosterd na de maaltijd is en dat je boog al permanent vast ligt ofzo. Dit viel me gewoon op en ik dacht misschien heb je er iets aan.
In ieder geval leuk draadje, dit moet ik zeker volgen.
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1718
Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
«
Reactie #44 Gepost op:
10 april 2021, 07:46:42 »
Hoi Bas,
Zo had ik m nog niet bekeken. Voor 'jouw' bogen is denk ik wel flexrail nodig.
'Mijn' boog heb ik bepaald op basis van de al beschikbare Bemo-rails die ik heb. Dat zijn losse boogstukken uit een starterspakket.
Het leek mij ook wel een leuk kronkelend effect van de treinen door het dorpje heen.
Maar het ontwerp is pas definitief als de rails daadwerkelijk vast ligt en geballast is. Daarvoor moet er nog een grondplaat liggen en daarvoor nog een nieuwe hobbykamer.
En dat is nu even de crux.
Afgelopen maanden heb ik stukje bij beetje de zolder ingepakt en naar een opslagbox heb gebracht, op werkspullen voor mijn thuiswerkplek na.
Gisteren zijn we zelf begonnen met het afstomen van het (vlies)behang. Dat gaan we vandaag afmaken en daarna de laminaatvloer eruit halen.
Ik ben zelf al een paar dagen flink verkouden, maar we hadden dit weekend gepland en de kids zijn te logeren bij oma.
Vanwege de corona-perikelen ook in de bouw hebben we nog geen planning van de aannemer wanneer hij een dakkapel komt plaatsen, nieuwe wanden komt zetten waarna de installatateur, stuccadoor etc aan de gang kunnen. Oorspronkelijke afspraak was begin mei. Dus ik ben al blij als de nieuwe hobbykamer nog deze zomer klaar is...
Dus vandaar dat ik vooral bezig ben met mijmeren hoe het eruit zou kunnen zien.
Soms, in het weekend 's-morgens als de kids al vroeg wakker zijn en voor de TV zitten, lukt het me om op de eettafel wat te hobby'en met wat kleine projectjes.
Dat is alleen een heel ander thema waarover ik in een ander draadje misschien nog wel terugkom. Iets met een EMD SW1500 switcher van Athearn die ik tegenkwam...
Edit: hieronder trouwens de tekening voor de nieuwe zolder. Mijn nieuwe hobbykamer wordt de onderste. Zoals daarop te zien is kunnen de afmetingen voor een nieuwe baan 3.000 x 3.000 mm met een max breedte van 6.00 mm worden, ervan uitgaande dat de nieuwe baan langs de twee langste muren komt.
«
Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 08:58:42 door SimonSt
»
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)