Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:30:53
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Bert V
Vandaag om 13:25:48
Line-up foto's van modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:24:18
Corona en modelbouw door Ronald Halma
Vandaag om 13:23:59
Frans loodsje et cetera door NS1220
Vandaag om 13:17:07
K40 Chinese lasersnijder 300x200 door Harold Content
Vandaag om 13:15:04
Gezamenlijk vertalen handleiding van Roco z21 Start door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 13:13:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 12:57:55
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:55:30
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 12:52:21
Klein Duits kopstationnetje door Scratchbuilt
Vandaag om 12:36:36
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Eegtrain
Vandaag om 12:02:58
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 11:16:15
The Summer of 69 door charp
Vandaag om 11:02:53
Verlichting maken in huisjes door Aford
Vandaag om 11:01:53
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 11:01:49
NS 2801 van MK modelbouwstudio door Wil uut Drenthe
Vandaag om 10:21:07
Projekt 083-338 door Rick
Vandaag om 10:02:32
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door spoorijzer
Vandaag om 09:52:55
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door 008200
Vandaag om 09:47:46
Plaats hier een plaatje van uw bouwsels (trams). door hrp
Vandaag om 09:45:44
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 09:42:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
Vandaag om 09:36:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door CC72067
Vandaag om 09:15:49
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:15:18
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door spoorijzer
Vandaag om 09:10:58
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 06:32:49
NL-baan in Canada door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:41
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)  (gelezen 8123 keer)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #30 Gepost op: 01 mei 2020, 10:01:21 »
Dan hier mijn eerste baanontwerp:



Er staan twee versies van station Schierwaldenrath in:
- in het ontwerp heb ik de combinatie met mijn huidig diorama ex-Untervaz verwerkt
- 'los' is het station 'geknipt' als idee voordat ik het ging combineren met ex-Untervaz.

In Anyrail kan ik alleen enkele gebouwen van Walthers vinden. De huizen in het ontwerp zijn daarom alleen voor het idee. Ik wil eerst kijken hoe ik mijn bestaande huizen, winkels e.d. van mijn vorige baan kan hergebruiken. In Gillrath heb ik daarom nog een 'witte vlek', om later te bedenken hoe ik dat ga invullen.

Hoe het ontwerp uiteindelijk gaat worden is nog afhankelijk van de verbouwing van de zolder en de beschikbare ruimte die daardoor gaat ontstaan.
Ik ben nu ook nog uitgegaan van 50 cm breedte van de modulair bedachte bakken. Misschien dat dat ook nog wat breder gaat worden.

Het is in ieder geval een voorlopig doel.
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6063
    • nulpunt
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #31 Gepost op: 01 mei 2020, 10:09:23 »
Leek wel gisteren dat ik daar was, maar toch al weer 14 jaar geleden. Wat was dat leuk !

selfkantbahn 2006(13) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(12) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(11) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(10) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(9) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(8) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(7) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(6) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(5) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(4) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(3) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(1) by Nulpunt0, on Flickr

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #32 Gepost op: 01 mei 2020, 14:26:17 »
@Frits: dat zijn leuke foto's.

De stoomloc, Regenwalde, is momenteel in grote revisie. Het heeft een bijzondere levensloop: gebouwd (1930) voor de Regenwalder Kleinbahn in Pommeren, wat na de oorlog Pools grondgebied werd. In 1978 gekocht door een Belg en in 1984 bij de Selfkantbahn terecht gekomen.
Een mooie loc die we hopelijk snel weer in actie kunnen zien.

De foto daarboven is een Weyer rijtuig waarvan ik een tweedehands gebouwd exemplaar van Weinert aan het opknappen ben. Het wachten is nog op H0m-draaistellen.

« Laatst bewerkt op: 01 mei 2020, 14:28:18 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 6063
    • nulpunt
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #33 Gepost op: 01 mei 2020, 15:03:48 »
Ik heb daar heel wat specifieke onderdelen, met name in de loods, bekeken om ze in model na te kunnen maken. Een een ritje met de trein was natuurlijk ook prima.

selkantbahn 2 2006 (14) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (13) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (12) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (11) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (10) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (9) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (8) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (7) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (6) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (5) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (4) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (3) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (2) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (1) by Nulpunt0, on Flickr


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6821
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #34 Gepost op: 01 mei 2020, 15:59:09 »
Echt leuk wagenpark.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marij Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #35 Gepost op: 01 mei 2020, 19:42:14 »
De informatie.





Gr. Bert.

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #36 Gepost op: 03 mei 2020, 09:58:11 »
Interessante folder. Mooie rol voor jouw model. Jammer dat ze die niet online op de site hebben staan, bereiken ze volgens mij toch een groter publiek met potentiële sponsors.

Betekent wel dat ik voor mijn baanontwerp ga nadenken over een stationsgebouw a la Tüddern, hoewel dat - zoals ik de baan nu gepositioneerd heb - het zicht zal ontnemen op sporen.

Op mijn locdepot-diorama ben ik al begonnen met wat aanpassingen:


Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #37 Gepost op: 03 mei 2020, 13:08:24 »
Doet me sterk denken aan het Pola/Faller model van
bahnhof Waldbrunn...met wat kleine aanpassingen lijkt
het er al behoorlijk op... :)

Vriendelijke groet, Tis
********

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #38 Gepost op: 21 mei 2020, 10:11:39 »
Vanaf Pinksteren, 31 mei, start het rijseizoen bij de Selfkantbahn! Binnen de afstandsmaatregelen zoals die in Duitsland gelden natuurlijk.

Een mooie gelegenheid om de foto's van het diorama van station Birgden te plaatsen, wat ik afgelopen maanden gebouwd heb.
Het stationsgebouwtje heb ik nagebouwd op basis van een bouwplaat, tekeningen en eigen foto's. Het is mijn eerste (geslaagde) volledig zelfbouw-gebouw.

De bodemplaat is trouwens een prikbord van een bekend Zweedse woonwinkel.












« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 10:14:00 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6821
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #39 Gepost op: 21 mei 2020, 10:43:40 »
Ik vind het leuk! Misschien nog wel even met wat poedertjes en onkruid te keer gaan. Die weg is wel retestrak en schoon. En kiertjes en hoekjes kun je wellicht wat vullen met Woodland scenics turf.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #40 Gepost op: 03 juni 2020, 10:24:38 »
Een onverwachte en zeer mooie buitenkans deed zich afgelopen weekend voor toen dit model op MP verscheen en na een leuk contact met de verkoper de postbode deze zojuist bezorgde:



Het is een gebouwd model van Bemo (B1207): een zogenaamde "Württembergse Ts5". Eindelijk een 'echte' Westduitse meterspoor-machine voor mijn Westduits smalspoorlijntje!

De bouwserie 99.19 (Württembergische Ts 5) typeerde een vijf-assige metersporige locomotiefserie (Gattung K 55.9) van de Deutsche Reichsbahn (DRG). De constructie was grotendeels gebaseerd op de bouwserie 99.64–65/67–71 (Sächsische VI K) voor 750 mm smalspoor. Er werden vier locomotieven gebouwd door de Maschinenfabrik Esslingen voor de smalspoorlijn Nagold–Altensteig in Baden-Württemberg.

Er is uiteindelijk één exemplaar bewaard gebleven: de 99 193 bij de Museumsbahn Blonay-Chamby in Zwitserland.

De 99 191 werd tijdens de oorlog naar Oost-Duitsland verplaatst naar de smalspoorlijn Eisfeld–Schönbrunn, na de oorlog naar de lijn Gera-Pforten–Wuitz-Mumsdorf.
Begin jaren 70 werd de machine terzijde gesteld en zou bij gebrek aan belangstelling bij museumbedrijven in 1975 zijn gesloopt.

Op mijn nieuw baantje wil ik de loc als gasttrein inzetten. Samen met enkele originele Bemo-rijtuigen en/of goederenwagens naar voorbeeld van de lijn Nagold-Altensteig.

Nu nog bedenken hoe ik de loc ga (laten) digitaliseren. Heb namelijk net de andere locs voorzien van decoders, maar dat was redelijk plug-and-play...

@Sven: over dat poederen e.d. ben ik nog aan het speuren op het www naar mooie voorbeelden  ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #41 Gepost op: 25 juni 2020, 20:49:15 »
De bouwkit van motorwagen MEG T 13 is aangekomen!

Hieronder de onderdelen uitgelegd:



En de al gemonteerde aandrijving:



Ik heb de aandrijving getest, en deze rijdt soepel en stil. Nu eerst op zoek naar een passende decoder. Panier raadt een Lenz 10331 Silver aan, maar als ik daarop Google lijkt dat een oudere versie?

Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #42 Gepost op: 06 april 2021, 23:30:20 »
Momenteel grote stilte. Zowel bij de 'echte' Selfkantbahn als mijn modelspoorversie.

De echte Selfkantbahn helaas vanwege de coronapandemie, de modelbaan vanwege de aanstaande verbouwing van de zolder. Die eigenlijk ook spannend is vanwege de coronapandemie.

Intussen ben ik wel wat aan het twijfelen over het baanplan. Zo denk ik nu aan een combinatie met normaalspoor om het vervoer met rolbokken na te kunnen maken.
Dat betekent dat ik daarmee wel de fictieve kant opga, maar waarom ook niet?

Eerst dacht ik aan een variant waarbij Schierwaldenrath een kleine normaalspooraansluiting krijgt vanuit de richting van Gangelt. Waar nu een lang opstelspoor ligt en dus misschien wel met drierail. Dat zouden ze in werkelijkheid ook kunnen doen waarbij de rolbok-kuil dan ook aan de westzijde van het emplacement komt te liggen.
Nadeel is dat het emplacement dan qua lengte meer ruimte nodig heeft.

Een tweede variant: stel dat de aansluiting bij station Geilenkirchen nog zou bestaan? Hoe zou dat er dan uit kunnen zien?
Nadeel daarvan is dat het normaalspoorstation qua reizigersvervoer met max 3 meter lengte wel een heel klein pendeltje wordt.

Daarom denk ik nu aan een aansluiting aan de andere zijde: stel nu dat er ooit wel een aansluiting vanuit Nederland (Sittard) naar Tüddern is aangelegd? Maar omdat we in Nederland geen smalspoor kennen in normaalspoor? Dan kunnen we van Tüddern een overgavestationnetje maken?

Dat zou er dan ongeveer zo uit kunnen zien:



Net als de Selfkantbahn zou zo'n aansluiting anno nu niet hebben overleefd, tenzij ook die aansluiting door een museumbedrijf is overgenomen. Want snel nu dat de ZLSM daar met de Schienenbus heen rijdt, net zoals naar Vetschau? Dan verzorgt het Bakkie de aan- en afvoer van de normaalspoorgoederenwagens, bijvoorbeeld voor het bietenvervoer. Of de 2200 die door het Spoorwegmuseum is uitgeleend en dan stationeren we een Sikje voor het rangeerwerk?

Hmmmm, maar eens op verder broeden...
 
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #43 Gepost op: 07 april 2021, 08:10:54 »
Hallo Simon,

Ik heb een kleine aanmerking op je sporenplan. Over het algemeen ziet er echt erg goed uit en good doordacht ook.. Plaatsing van de wissels ed is helemaal prima.

Dus mijn ene aanmerking gaat over de boog. Van wat ik zie, heb je die tamelijk krap liggen. Wat ik dan zelf zou doen, ik weet niet of je het wat vindt, is:

kijken naar ruimere bogen. Die blauwe is wat je nu heb bedacht. Die gele is het ruimste wat ik hier kon doen. En de groene is hier een middenweg.

De gele is dan enigszins het meest 'realistisch', de groene is 70cm langer dan de gele en geeft meer rijplezier.

Ik weet niet of het al mosterd na de maaltijd is en dat je boog al permanent vast ligt ofzo. Dit viel me gewoon op en ik dacht misschien heb je er iets aan.

In ieder geval leuk draadje, dit moet ik zeker volgen.

Bas

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #44 Gepost op: 10 april 2021, 07:46:42 »
Hoi Bas,

Zo had ik m nog niet bekeken. Voor 'jouw' bogen is denk ik wel flexrail nodig.

'Mijn' boog heb ik bepaald op basis van de al beschikbare Bemo-rails die ik heb. Dat zijn losse boogstukken uit een starterspakket.
Het leek mij ook wel een leuk kronkelend effect van de treinen door het dorpje heen.

Maar het ontwerp is pas definitief als de rails daadwerkelijk vast ligt en geballast is. Daarvoor moet er nog een grondplaat liggen en daarvoor nog een nieuwe hobbykamer.
En dat is nu even de crux.

Afgelopen maanden heb ik stukje bij beetje de zolder ingepakt en naar een opslagbox heb gebracht, op werkspullen voor mijn thuiswerkplek na.
Gisteren zijn we zelf begonnen met het afstomen van het (vlies)behang. Dat gaan we vandaag afmaken en daarna de laminaatvloer eruit halen.
Ik ben zelf al een paar dagen flink verkouden, maar we hadden dit weekend gepland en de kids zijn te logeren bij oma.
 
Vanwege de corona-perikelen ook in de bouw hebben we nog geen planning van de aannemer wanneer hij een dakkapel komt plaatsen, nieuwe wanden komt zetten waarna de installatateur, stuccadoor etc aan de gang kunnen. Oorspronkelijke afspraak was begin mei. Dus ik ben al blij als de nieuwe hobbykamer nog deze zomer klaar is...

Dus vandaar dat ik vooral bezig ben met mijmeren hoe het eruit zou kunnen zien.

Soms, in het weekend 's-morgens als de kids al vroeg wakker zijn en voor de TV zitten, lukt het me om op de eettafel wat te hobby'en met wat kleine projectjes.
Dat is alleen een heel ander thema waarover ik in een ander draadje misschien nog wel terugkom. Iets met een EMD SW1500 switcher van Athearn die ik tegenkwam...

Edit: hieronder trouwens de tekening voor de nieuwe zolder. Mijn nieuwe hobbykamer wordt de onderste. Zoals daarop te zien is kunnen de afmetingen voor een nieuwe baan 3.000 x 3.000 mm met een max breedte van 6.00 mm worden, ervan uitgaande dat de nieuwe baan langs de twee langste muren komt.



« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 08:58:42 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526