Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)  (gelezen 17573 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #30 Gepost op: 01 mei 2020, 10:01:21 »
Dan hier mijn eerste baanontwerp:



Er staan twee versies van station Schierwaldenrath in:
- in het ontwerp heb ik de combinatie met mijn huidig diorama ex-Untervaz verwerkt
- 'los' is het station 'geknipt' als idee voordat ik het ging combineren met ex-Untervaz.

In Anyrail kan ik alleen enkele gebouwen van Walthers vinden. De huizen in het ontwerp zijn daarom alleen voor het idee. Ik wil eerst kijken hoe ik mijn bestaande huizen, winkels e.d. van mijn vorige baan kan hergebruiken. In Gillrath heb ik daarom nog een 'witte vlek', om later te bedenken hoe ik dat ga invullen.

Hoe het ontwerp uiteindelijk gaat worden is nog afhankelijk van de verbouwing van de zolder en de beschikbare ruimte die daardoor gaat ontstaan.
Ik ben nu ook nog uitgegaan van 50 cm breedte van de modulair bedachte bakken. Misschien dat dat ook nog wat breder gaat worden.

Het is in ieder geval een voorlopig doel.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #31 Gepost op: 01 mei 2020, 10:09:23 »
Leek wel gisteren dat ik daar was, maar toch al weer 14 jaar geleden. Wat was dat leuk !

selfkantbahn 2006(13) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(12) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(11) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(10) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(9) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(8) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(7) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(6) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(5) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(4) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(3) by Nulpunt0, on Flickr

selfkantbahn 2006(1) by Nulpunt0, on Flickr

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #32 Gepost op: 01 mei 2020, 14:26:17 »
@Frits: dat zijn leuke foto's.

De stoomloc, Regenwalde, is momenteel in grote revisie. Het heeft een bijzondere levensloop: gebouwd (1930) voor de Regenwalder Kleinbahn in Pommeren, wat na de oorlog Pools grondgebied werd. In 1978 gekocht door een Belg en in 1984 bij de Selfkantbahn terecht gekomen.
Een mooie loc die we hopelijk snel weer in actie kunnen zien.

De foto daarboven is een Weyer rijtuig waarvan ik een tweedehands gebouwd exemplaar van Weinert aan het opknappen ben. Het wachten is nog op H0m-draaistellen.

« Laatst bewerkt op: 01 mei 2020, 14:28:18 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #33 Gepost op: 01 mei 2020, 15:03:48 »
Ik heb daar heel wat specifieke onderdelen, met name in de loods, bekeken om ze in model na te kunnen maken. Een een ritje met de trein was natuurlijk ook prima.

selkantbahn 2 2006 (14) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (13) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (12) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (11) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (10) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (9) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (8) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (7) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (6) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (5) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (4) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (3) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (2) by Nulpunt0, on Flickr

selkantbahn 2 2006 (1) by Nulpunt0, on Flickr


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #34 Gepost op: 01 mei 2020, 15:59:09 »
Echt leuk wagenpark.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #35 Gepost op: 01 mei 2020, 19:42:14 »
De informatie.





Gr. Bert.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #36 Gepost op: 03 mei 2020, 09:58:11 »
Interessante folder. Mooie rol voor jouw model. Jammer dat ze die niet online op de site hebben staan, bereiken ze volgens mij toch een groter publiek met potentiële sponsors.

Betekent wel dat ik voor mijn baanontwerp ga nadenken over een stationsgebouw a la Tüddern, hoewel dat - zoals ik de baan nu gepositioneerd heb - het zicht zal ontnemen op sporen.

Op mijn locdepot-diorama ben ik al begonnen met wat aanpassingen:


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #37 Gepost op: 03 mei 2020, 13:08:24 »
Doet me sterk denken aan het Pola/Faller model van
bahnhof Waldbrunn...met wat kleine aanpassingen lijkt
het er al behoorlijk op... :)

Vriendelijke groet, Tis
********

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #38 Gepost op: 21 mei 2020, 10:11:39 »
Vanaf Pinksteren, 31 mei, start het rijseizoen bij de Selfkantbahn! Binnen de afstandsmaatregelen zoals die in Duitsland gelden natuurlijk.

Een mooie gelegenheid om de foto's van het diorama van station Birgden te plaatsen, wat ik afgelopen maanden gebouwd heb.
Het stationsgebouwtje heb ik nagebouwd op basis van een bouwplaat, tekeningen en eigen foto's. Het is mijn eerste (geslaagde) volledig zelfbouw-gebouw.

De bodemplaat is trouwens een prikbord van een bekend Zweedse woonwinkel.












« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 10:14:00 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #39 Gepost op: 21 mei 2020, 10:43:40 »
Ik vind het leuk! Misschien nog wel even met wat poedertjes en onkruid te keer gaan. Die weg is wel retestrak en schoon. En kiertjes en hoekjes kun je wellicht wat vullen met Woodland scenics turf.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #40 Gepost op: 03 juni 2020, 10:24:38 »
Een onverwachte en zeer mooie buitenkans deed zich afgelopen weekend voor toen dit model op MP verscheen en na een leuk contact met de verkoper de postbode deze zojuist bezorgde:



Het is een gebouwd model van Bemo (B1207): een zogenaamde "Württembergse Ts5". Eindelijk een 'echte' Westduitse meterspoor-machine voor mijn Westduits smalspoorlijntje!

De bouwserie 99.19 (Württembergische Ts 5) typeerde een vijf-assige metersporige locomotiefserie (Gattung K 55.9) van de Deutsche Reichsbahn (DRG). De constructie was grotendeels gebaseerd op de bouwserie 99.64–65/67–71 (Sächsische VI K) voor 750 mm smalspoor. Er werden vier locomotieven gebouwd door de Maschinenfabrik Esslingen voor de smalspoorlijn Nagold–Altensteig in Baden-Württemberg.

Er is uiteindelijk één exemplaar bewaard gebleven: de 99 193 bij de Museumsbahn Blonay-Chamby in Zwitserland.

De 99 191 werd tijdens de oorlog naar Oost-Duitsland verplaatst naar de smalspoorlijn Eisfeld–Schönbrunn, na de oorlog naar de lijn Gera-Pforten–Wuitz-Mumsdorf.
Begin jaren 70 werd de machine terzijde gesteld en zou bij gebrek aan belangstelling bij museumbedrijven in 1975 zijn gesloopt.

Op mijn nieuw baantje wil ik de loc als gasttrein inzetten. Samen met enkele originele Bemo-rijtuigen en/of goederenwagens naar voorbeeld van de lijn Nagold-Altensteig.

Nu nog bedenken hoe ik de loc ga (laten) digitaliseren. Heb namelijk net de andere locs voorzien van decoders, maar dat was redelijk plug-and-play...

@Sven: over dat poederen e.d. ben ik nog aan het speuren op het www naar mooie voorbeelden  ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #41 Gepost op: 25 juni 2020, 20:49:15 »
De bouwkit van motorwagen MEG T 13 is aangekomen!

Hieronder de onderdelen uitgelegd:



En de al gemonteerde aandrijving:



Ik heb de aandrijving getest, en deze rijdt soepel en stil. Nu eerst op zoek naar een passende decoder. Panier raadt een Lenz 10331 Silver aan, maar als ik daarop Google lijkt dat een oudere versie?

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #42 Gepost op: 06 april 2021, 23:30:20 »
Momenteel grote stilte. Zowel bij de 'echte' Selfkantbahn als mijn modelspoorversie.

De echte Selfkantbahn helaas vanwege de coronapandemie, de modelbaan vanwege de aanstaande verbouwing van de zolder. Die eigenlijk ook spannend is vanwege de coronapandemie.

Intussen ben ik wel wat aan het twijfelen over het baanplan. Zo denk ik nu aan een combinatie met normaalspoor om het vervoer met rolbokken na te kunnen maken.
Dat betekent dat ik daarmee wel de fictieve kant opga, maar waarom ook niet?

Eerst dacht ik aan een variant waarbij Schierwaldenrath een kleine normaalspooraansluiting krijgt vanuit de richting van Gangelt. Waar nu een lang opstelspoor ligt en dus misschien wel met drierail. Dat zouden ze in werkelijkheid ook kunnen doen waarbij de rolbok-kuil dan ook aan de westzijde van het emplacement komt te liggen.
Nadeel is dat het emplacement dan qua lengte meer ruimte nodig heeft.

Een tweede variant: stel dat de aansluiting bij station Geilenkirchen nog zou bestaan? Hoe zou dat er dan uit kunnen zien?
Nadeel daarvan is dat het normaalspoorstation qua reizigersvervoer met max 3 meter lengte wel een heel klein pendeltje wordt.

Daarom denk ik nu aan een aansluiting aan de andere zijde: stel nu dat er ooit wel een aansluiting vanuit Nederland (Sittard) naar Tüddern is aangelegd? Maar omdat we in Nederland geen smalspoor kennen in normaalspoor? Dan kunnen we van Tüddern een overgavestationnetje maken?

Dat zou er dan ongeveer zo uit kunnen zien:



Net als de Selfkantbahn zou zo'n aansluiting anno nu niet hebben overleefd, tenzij ook die aansluiting door een museumbedrijf is overgenomen. Want snel nu dat de ZLSM daar met de Schienenbus heen rijdt, net zoals naar Vetschau? Dan verzorgt het Bakkie de aan- en afvoer van de normaalspoorgoederenwagens, bijvoorbeeld voor het bietenvervoer. Of de 2200 die door het Spoorwegmuseum is uitgeleend en dan stationeren we een Sikje voor het rangeerwerk?

Hmmmm, maar eens op verder broeden...
 
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #43 Gepost op: 07 april 2021, 08:10:54 »
Hallo Simon,

Ik heb een kleine aanmerking op je sporenplan. Over het algemeen ziet er echt erg goed uit en good doordacht ook.. Plaatsing van de wissels ed is helemaal prima.

Dus mijn ene aanmerking gaat over de boog. Van wat ik zie, heb je die tamelijk krap liggen. Wat ik dan zelf zou doen, ik weet niet of je het wat vindt, is:

kijken naar ruimere bogen. Die blauwe is wat je nu heb bedacht. Die gele is het ruimste wat ik hier kon doen. En de groene is hier een middenweg.

De gele is dan enigszins het meest 'realistisch', de groene is 70cm langer dan de gele en geeft meer rijplezier.

Ik weet niet of het al mosterd na de maaltijd is en dat je boog al permanent vast ligt ofzo. Dit viel me gewoon op en ik dacht misschien heb je er iets aan.

In ieder geval leuk draadje, dit moet ik zeker volgen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #44 Gepost op: 10 april 2021, 07:46:42 »
Hoi Bas,

Zo had ik m nog niet bekeken. Voor 'jouw' bogen is denk ik wel flexrail nodig.

'Mijn' boog heb ik bepaald op basis van de al beschikbare Bemo-rails die ik heb. Dat zijn losse boogstukken uit een starterspakket.
Het leek mij ook wel een leuk kronkelend effect van de treinen door het dorpje heen.

Maar het ontwerp is pas definitief als de rails daadwerkelijk vast ligt en geballast is. Daarvoor moet er nog een grondplaat liggen en daarvoor nog een nieuwe hobbykamer.
En dat is nu even de crux.

Afgelopen maanden heb ik stukje bij beetje de zolder ingepakt en naar een opslagbox heb gebracht, op werkspullen voor mijn thuiswerkplek na.
Gisteren zijn we zelf begonnen met het afstomen van het (vlies)behang. Dat gaan we vandaag afmaken en daarna de laminaatvloer eruit halen.
Ik ben zelf al een paar dagen flink verkouden, maar we hadden dit weekend gepland en de kids zijn te logeren bij oma.
 
Vanwege de corona-perikelen ook in de bouw hebben we nog geen planning van de aannemer wanneer hij een dakkapel komt plaatsen, nieuwe wanden komt zetten waarna de installatateur, stuccadoor etc aan de gang kunnen. Oorspronkelijke afspraak was begin mei. Dus ik ben al blij als de nieuwe hobbykamer nog deze zomer klaar is...

Dus vandaar dat ik vooral bezig ben met mijmeren hoe het eruit zou kunnen zien.

Soms, in het weekend 's-morgens als de kids al vroeg wakker zijn en voor de TV zitten, lukt het me om op de eettafel wat te hobby'en met wat kleine projectjes.
Dat is alleen een heel ander thema waarover ik in een ander draadje misschien nog wel terugkom. Iets met een EMD SW1500 switcher van Athearn die ik tegenkwam...

Edit: hieronder trouwens de tekening voor de nieuwe zolder. Mijn nieuwe hobbykamer wordt de onderste. Zoals daarop te zien is kunnen de afmetingen voor een nieuwe baan 3.000 x 3.000 mm met een max breedte van 6.00 mm worden, ervan uitgaande dat de nieuwe baan langs de twee langste muren komt.



« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 08:58:42 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526