Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)  (gelezen 17702 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #15 Gepost op: 16 april 2020, 12:20:04 »

Die kit die ken ik inderdaad. En de zeldzaamheid ervan. Het is wel heeel veel geld voor een kit waarvoor ik de kennis en ervaring niet heb om die zelf te kunnen bouwen.
https://www.schmalspur-bahn-werke-eu.info/webshop/gecomodel--h0e---h0m/detail/1218/gecomodel-28-100--12---bausatz---meg-tenderlok-b-n2-t---nr48---h0m--h0e.html

Ik heb wel een kit van Panier van de triebwagen T13 besteld. Voordeel daarvan is dat alvast de aandrijving in elkaar zit:
https://carocar.com/html/m1240-1243.html

Doe dus maar rustig aan met de ontwikkeling van de Ruhr. Die is in het echt toch ook nog niet rijvaardig  ;)

Wanneer de rails wat meer afgewerkt zijn, zal ik mijn huidige collectie op het baantje showen.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #16 Gepost op: 16 april 2020, 12:26:20 »
Die plaatjes die je ziet op de eerst gegeven link zijn misleidend. Ik had deze ook al gezien, maar daardoor kwam ik er achter dat de groene lok helemaal geen H0e/m model is. De website heeft plaatjes van een 0e model genomen van Armin Berberich en Eckhard Rühle. Die is veel gedetailleerder en completer. Zie onder meer: http://armin-berberich.de/Baden/Lok48.htm

Ik ben benieuwd hoe die kit van de T13 is. Ik hoor dat de pasvorm van Carocar wel eens een uitdaging kan zijn. Ze hebben wel hele leuke kits.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #17 Gepost op: 16 april 2020, 15:25:42 »

Ben inderdaad ook heel benieuwd  ::)

Even snel wat materieel voor de foto geplaatst:



Drie stoomlocs van Tillig. De moderne versies die digitaal voorbereid zijn. Hier gaan jouw decoders in die ik laatst besteld heb, Sven.



Drie diesels van Bemo. Helaas niet digitaal voorbereid. Iemand die een goed adresje daarvoor weet?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #18 Gepost op: 16 april 2020, 15:38:00 »
De Wismarer Schienenbus is de recente aanwinst. Daar zit wel een verhaal aan vast.

Mijn eerste grote modelbaan was naar voorbeeld van de MBS in Haaksbergen. Daarvoor kocht ik een Wismarer Schienenbus. Van Märklin.
Ik had toen een artikel gelezen waarin het eenvoudig leek een Märklin-model om te bouwen naar gelijkstroom.
We spreken van rond de eeuwwisseling. Ik was toen midden twintig. Nog een starter in deze hobby. Wist ik veel.

Een paar jaar geleden kon ik op MP een los H0m-onderstel aanschaffen voor een leuk prijsje. Van Bemo. Een kwartje viel toen niet. Een bestemming had ik ook nog niet.
Vorig jaar viel het kwartje. Had ik niet ooit ergens gelezen dat de Wismarer Schienenbus een samenwerking tussen Märklin en Bemo was? Zou het onderstel onder de Märklin passen?
En jawel hoor, alsof het ervoor gemaakt was :-) Het was een ge-update versie van het onderstel en rijdt als... een trein.

Onlangs kwam ik op Ebay een aanbieding tegen van de onderstaande combinatie, voor rond de 100,-.



Probleem was volgens de verkoper dat de railbus vast zat als een huis op de transportwagen. Het doosje van de railbus kreeg ik er los bij.
Thuis bleek de railbus inderdaad met secondenlijm vastgelijmd. Toch met wat wrikken en een scherp mesje los kunnen krijgen.
Het onderstel bleek de oudere versie en niet vooruit te branden.

Het aantrekkelijke is dat deze aanwinst de T41 van de Deutsche Eisenbahn Verein (DEV) is, en de Selfkantbahn daar wel eens materieel voor gastoptredens mee uitwisselt.
De goede aandrijving zit dus nu onder de T41, en de slechte onder de Märklin. Dus wie interesse heeft in de Märklin?


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #19 Gepost op: 16 april 2020, 15:42:42 »
Ik ben benieuwd hoe die kit van de T13 is. Ik hoor dat de pasvorm van Carocar wel eens een uitdaging kan zijn. Ze hebben wel hele leuke kits.

Sven, lees dit draadje dan eens door.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9192844,9193098#msg-9193098

Rob

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #20 Gepost op: 16 april 2020, 15:43:52 »
Het lijkt wel of ik naar mijn eigen wagenpark zit te kijken, bij iemand anders thuis.  ;) Voor de Bemo Wismarbus heb ik afgelopen week een motorupgrade uitgebracht. Die passen ook in die Spreewald railbus. Op de motoradapterkast van de ombouwset zit aan de zijkant ruimte voor een decoder (aan beide kanten, eigenlijk. Ik heb aan de andere kant een SUSI soundmodule gezet). De Train-O-Matic Micro decoder past daar (uiteraard) in, maar ook andere kleine decoders. Die zijn makkelijk aan te sluiten. Wat bedoel je met adresje? Om ze aan te laten sluiten? Is een werkje van max 15 minuten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #21 Gepost op: 16 april 2020, 15:46:15 »
Sven, lees dit draadje dan eens door.
Die informatie van slechte pasvorm had ik ook van jou, Rob.  ;) Maar ik wil de Simon de voorpret van zijn T13 niet drukken. Laten we het beste verwachten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #22 Gepost op: 16 april 2020, 22:01:22 »
Het is inderdaad een gok. Ook vanwege mijn beperkte kennis. Maar je moet ergens mee beginnen, toch?

Met adresje bedoelde ik inderdaad ergens of iemand die een decoder in Bemo-modellen kan installeren. Solderen heb ik nog weinig ervaring mee.

Misschien als vingeroefening een upgrade-kit van Sven proberen. De V52 is mijn werkpaard, dus die kit wil ik eerst gaan bestellen.
@Sven: je hebt op jouw site een Zimo decoder gebruikt, maar lever je hiervoor ook zelf een geschikte van Train-O-Matic? Zo ja welke, dan bestel ik die meteen mee.

Als dat lukt, kan ik het baantje verder digitaliseren en de eerder bestelde decoders in de stoomlocs plaatsen.
Daarna gaan we naar de beide motorwagens kijken. Natuurlijk had ik de berichten op FB en de nieuwsbrief gezien. Wel een toeval dat dit gelijk met mijn aanschaf kwam  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #23 Gepost op: 17 april 2020, 08:07:17 »
Prachtig. Ik kom er sinds 1989. Een heel leuk project. Zelf heb ik van deze lijn het station Tüddern gebouwd.








Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #24 Gepost op: 17 april 2020, 09:01:12 »
Prachtig station!

Simon, ik neem wel even contact met je op via de mail.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #25 Gepost op: 28 april 2020, 15:59:12 »
@Marij: inderdaad heel mooi gebouwd! Jouw mooie bouwsels heb ik gezien in de rijtuigloods in Schierwaldenrath bij het Herfstfeest van vorig najaar.

@Sven: je hebt mail terug.

Voor de V52 ben ik bezig met een andere oplossing. Ik had al een gedigitaliseerde V51 (dus H0e), door Huider zo'n 10 jaar geleden omgebouwd.
Dus als proef heb ik de wielen van beide locs omgewisseld en uitgeprobeerd. Op de één of andere manier loopt de loc alleen niet (meer) zo lekker.
Wordt vervolgd...

Intussen ben ik wat met Anyrail aan het stoeien. Ik heb nu een eerste ontwerpje gemaakt waarin mijn locdepot-diorama kan aansluiten op een nieuwe baan. Daarvoor moet één spoortje verlegd worden. Kom ik ook op terug.

Intussen een sneak preview van een klein diorama wat bijna af is, en wat de sfeer weergeeft die de nieuwe baan moet worden:


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #26 Gepost op: 28 april 2020, 16:49:37 »
Ik vind dat echt een tof ende sfeervol plaatje.  (y) Prachtige lok ook, is bij mij thuis de populairste lok, zonder uitzondering altijd in bedrijf. Over digitaal gesproken: ik heb er een decoder, geluidsmodule en een powerpack ingezet. Nog meer rijplezier. Heb er speciaal een klankkast voor gemaakt en Train-O-Matic heeft een speciale firmware gemaakt voor de decoder, zodat het geluid makkelijker aangesloten kan worden. Allemaal info die ik wel met je kan delen, als je interesse hebt. Wil hier niet van je thema afleiden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #27 Gepost op: 01 mei 2020, 07:37:16 »
Hallo Sven.

Het idee is om het station van Tüddern na te bouwen in Schierwaldenrath als nieuw ontvangst gebouw. Men heeft hier vorig jaar een sponsoractie voor opgezet. Het is nu afwachten of er genoeg geld beschikbaar komt om het project te realiseren.
We zouden nu met Pinksteren ook weer aanwezig zijn met onze modellen, maar gezien de carona crisis zal dat wel niet doorgaan.

Gr, Bert.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #28 Gepost op: 01 mei 2020, 08:21:50 »
Als het weer open gaat wil ik het echt eens gaan bezoeken. Nooit geweten dat er zo iets leuks zo dicht bij Nederland ligt. Jammer dat ik er pas achter kom nu ik verder weg in een ander land woon, waar ik voorheen in Brabant woonde. 
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #29 Gepost op: 01 mei 2020, 09:49:32 »

@Marij: wat een goed idee om een stationsgebouw a la Tüddern te realiseren! Een mooi gebouw dat volgens mij voldoende mogelijkheden biedt als ontvangstruimte, winkel, museum/expositieruimte, kantoor/verenigingsruimte etc.

Ik kan daarover alleen geen communicatie vinden op hun site, facebook of via google. Wat heb ik gemist?

Sowieso ben ik wel benieuwd naar eventuele toekomstplannen.
Een masterplan zoals de Stoomtrein Goes-Borsele dat indertijd gepresenteerd heeft trekt ook veel sponsoren. Of alles te realiseren is, zal dan de tijd wel leren.
Zoals een idee om de lijn weer te verbinden met Geilenkirchen, zodat bezoekers via het normaalspoor kunnen komen.
Of een stukje normaalspoor op de oude spoordijk richting Gangelt om met de - al voorhanden zijnde - rolbok-kuil die vorm van goederenvervoer te kunnen demonstreren.
Wanneer in het nieuwe stationsgebouw ruimte is voor een combi-streekmuseum wil de gemeente daar misschien wel aan meewerken/financieren. Dat stimuleert misschien andere sponsoren.

Ik heb het idee dat ze als vereniging nog maar net het hoofd boven water kunnen houden, blijkt ook al langer uit wat lokale nieuwsberichten, dus wat meer PR kan helpen.
Daarom ook dit draadje om de museumlijn in ons land wat meer te promoten.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526