Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)  (gelezen 28154 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m)
« Gepost op: 11 september 2012, 17:42:19 »
Ik heb het volgende bouwpakket gekocht:



Kibri 9822 Liebherr Zementfabrik

Deze wil ik gebruiken voor een diorama met railaansluiting van de Rhätische Bahn. Zoiets als de Holcim-fabriek in Untervaz, maar dan meer "basic" (en geen 3-rail).
Nu is alleen mijn vraag, hoe werkt het eigenlijk met aan- en afvoer van zo'n cementfabriek?
Hoe gaan welke stoffen van spoorwagens en vrachtwagens naar binnen of buiten?
Welke laad- en losinstallaties zijn daarvoor extra nodig bij dit bouwpakket?

Ik vermoed zelf dat kippers en silowagens de grondstoffen aanvoeren en de mixer het eindproduct afneemt.
Dat zou betekenen dat ik losmogelijkheden voor spoorwagens (silowagens) en kipper/silovrachtwagen moet creëren naast het bestaande laadpunt van het bouwpakket zelf (de "poort")?
Hoe zien zulke lospunten er dan uit?

Ik heb de onderstaande modellen van Holcim (foto's ff van internet).
Verder een zelf omgeschilderde Bemo V52 naar RhB 241 die het rangeerwerk zal verzorgen.



Bemo 2260 160
RhB Uce 8012 Zementwagen Holcim



Schuco MB Actros 8x4 Mixer



Herpa 158534  Volvo FH GL Kipp-Sattelzug "Holcim"
Die Holcim Deutschland AG ist eine Tochtergesellschaft der weltweit tätigen Holcim Ltd. mit Sitz in der Schweiz. Der aktuelle Volvo mit Rundmuldenauflieger wird für den Baustofftransport eingesetzt.



Herpa 159869  Mercedes-Benz Actros L ´08 Eutersilo-Sattelzug "Fischer / Holcim" (CH)
Die Spedition Fischer aus Chur in der Schweiz fährt für Holcim staubförmige Produkte mit Eutersilo-Aufliegern. Die Zugmaschine ist im Design der Spedition gestaltet.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2013, 21:27:10 door Bert van Gelder. Reden: Op verzoek topic starter berichttitel gewijzigd »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2012, 17:44:28 »
Oh ja, het bouwpakket heb ik nog niet uitgepakt, dus misschien dat e.e.a. dan duidelijker wordt.
Maar dan nog zal er alleen een beschrijving bij zitten hoe het gebouwd moet worden, niet hoe het voorbeeld werkt...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hollandbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2012, 18:02:56 »
Hoi,

Mooie wagens heb je.
Zand en grind wordt in de stortbak aan de linkerkant van de fabriek gestort.
Via het verticale transportkanaal wordt dit naar boven getransporteerd en daar in de fabriek gestort.
Vaak is er een grotere buffer voor zand en grind. Het kan dan met een shovel van de buffer naar de stortbak worden gebracht.
Cement wordt via perslucht met slangen naar de 3 silo's aan de rechterkant gelost. De aansluitingen zitten in de opening onder in de muur voor.

Ben benieuwd. Ik ben zelf met die fabriek, maar dan in Mebin uitvoering bezig

Jean-Pierre

Evoluzione

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2012, 18:50:20 »
In het geval van jou installatie: Cementpoeder wordt opgeslagen in de 3 silo's rechts. De grote blauwe silo is de mixbak. Zand en Grind wordt, zoals eerder gezegd gestort in de bak links.

Wil je dit een beetje natuurgetrouw weergeven, dan zou ik bij de stortbak in de buurt een bunker maken voor zand, en 1 voor grind. Vervolgens kan dit met een shovel in de stortbunker gegooid worden. Gewoon simpel, een muur van grote betonblokken. Beetje het idee als op de onderstaande foto:


De aanvoer van zand en grind kan met trucks, of met wagons. in het laatste geval zal je een losinstallatie daarvoor moeten maken. Voor cement geldt in principe hetzefde, alleen zal dit in silo's opgeslagen moeten worden, daar het niet nat mag worden. In jou installatie zitten hiervoor koppelingen in het hokje onder de 3 silo's. Hier kunnen de silowagens (ook weer jou keuze, truck of wagon) op aangesloten worden.

Afvoer gebeurt bijna uitsluitend per truck, daar betonmortel snel uithardt. In de betonmixers wordt het afgevoerd naar de klant. Ook zou je eventueel een fabriek op hetzelfde terrein kunnen maken, waar ze betonelementen. Denk dan aan rioleringsbuizen, heipalen, dakplaten, tegels. Eigenlijk alles wat van beton is. Dan kan je het over de weg en per rail vervoeren.

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2012, 20:15:51 »
De grote blauwe silo is de mixbak.

Nou bijna, in de grote blauwe silo zitten de dagbunkers.
Van bovenaf gezien is die opgedeeld in taartpunten, meestal 6 of 8 punten.
Waar het transportkanaal uit komt (boven) is er of een draaigoot gemonteerd of een kort transportbandje die het zand danwel grind in de juiste bunker stort.
Als je 6 bunkers hebt zijn er 3 voor zand en 3 voor grind, grind is dan ook weer verdeeld in grof (4-32mm) en fijn (4-16mm).
In sommige gevallen is er nog een bunker voor granulaat (gebroken betonpuin) of zelfs grind 2-8mm.
 
Het transportkanaal naar boven is trouwens nogal ouderwets, tegenwoordig staat er een kraan die het zand en grind uit een schip of de voorraadhokken in een trechter gooit en daarvandaan wordt het met een transportband naar boven getransporteerd.
Soms wordt een shovel gebruikt om de centrale te vullen als de aanvoer van zand en grind over de weg gebeurd.

Cement komt in de meeste gevallen met een bulkwagen (die heb je al) aan en wordt idd met perslucht in de witte silo's geblazen.
Dat gaat door die grijze buizen naar boven, op het dak van elke silo staat een ontluchter die wel de lucht laat ontsnappen maar niet de cement.
Onder de cementsilo's zitten die grijze pijpen die de centrale in gaan en dit zijn cementschroeven, in de pijpen zit een wormwiel die de cement meevoert.
Uiteindelijk komt dat ook in een weegbak terecht.

Laatste is natuurlijk water, is ook een voorraadbunkertje voor met een weegbak eronder.

Voor een vracht betonmortel worden grind, zand, cement en water in een bepaalde verhouding afgewogen.
En in de menger door elkaar gemengd, in sommige gevallen wordt alleen het zand, cement en water gemengd en gaat het grind buiten de menger om de betonmixer in.
Dan kan je grotere hoeveelheden per keer maken en is de betonmixer sneller onder de molen vandaan en dus sneller bij de klant.
De menger van deze centrale zal per keer maar een paar kuub kunnen mengen, nieuwere centrales maken met gemak 6 kuub per mengbeurt.
Onder de menger hangt een rubberen slurf, daardoor valt de afgemengde betonmortel in de mixer die eronder klaar staat.
Het mengsel weegt per kuub rond de 2350kg, in de mixer die jij hebt zal iets van 9 kuub mee kunnen.

O en een betonmixer zal altijd achterwaards onder de molen rijden, als je eronderdoor rijdt heb je nogal wat schoonmaakwerk aan zo'n wagen.

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2012, 22:21:48 »
Weer zo'n leuk draadje die over modelbouw gaat, maarc je ook nog wat leert over bedrijfsprocessen in de echte wereld.

Ronald
Ronald Brandt

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2012, 22:41:42 »
Hoi Simon,

In het Zwitserse tijdschrift Loki heeft een artikel gestaan van de Makies AG, een grind en beton handel met een normaalspoor aansluiting, volgens mij aan de toenmalige RM, voorheen VHB, EBT en SMB.

Zodra ik weet welk nummer zal ik dat hier plaatsen voor diegene die interesse hebben. Help me herinneren bij de eerst volgende afspraak.

Ronald

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Cementfabriek
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2012, 19:12:08 »
Dit zijn de eerste stappen van het diorama.
Het is een "recycle"-project, dat wil zeggen dat de onderbak eigenlijk voor een ander project bedoeld was en de rails afkomstig zijn van een eerdere baan.

Overview:



De "Krokodil" met wagens zijn nu alleen even voor het idee om aan te geven dat dit het doorgaande hoofdspoor is. De sporen daarachter zijn allemaal rangeersporen. Het wordt dus ook een rangeerbaantje.
Rechtsachter komt een kopspoor waar ik nog niet echt een bestemming voor heb. Misschien wordt dit wel gewoon een openbare los- en laadplaats, of een aansluiting naar een recylingsbedrijf (mooi woord voor rail- en wagensloperij) zoals A&M dat ook in Untervaz heeft.



De "Krokodil" is trouwens ook een recycle-projectje, in die zin dat ik het als opknapper op Ebay heb gekocht. De kap heb ik helemaal gedemonteerd en zelf opnieuw geschilderd. De aandrijving is prut, dus denk ik dat ik hem ga "dummyficieren" en misschien wel hier op een los spoor ga zetten zoals dat vroeger ook in Bergün was.

De beton-/cementfabriek van dichterbij (het bouwpakket is nog niet af):



Het idee is dat het achterste kopspoor links de losplaats voor de silo-spoorwagens wordt. Met een dubbele losinstallatie zodat aan de andere kant parallel de silo-vrachtwagen daar ook kan lossen.

Ik heb alleen op het net nog geen foto's gevonden van hoe zo'n losinstallatie eruit ziet, dus als iemand daar tips of plaatjes van heeft?

Het middelste kopspoor links is voor het opstellen van andere (silo)wagens zodat ik daarmee kan uitwisselen. Het kopspoor rechts daarvan in het verlengde is het uithaalspoor. Twee standaardlengtes zijn voldoende voor de rangeerloc en twee korte wagens. Dit diorama heb ik trouwens speciaal bedoeld om eindelijk met die rangeerloc te kunnen rijden. Hij heeft veel te lang in de vitrine gestaan (bij andere V51/V52-varianten).

Linksachter in de hoek wil ik zo'n stortbunker maken zoals "Evoluzione" laat zien.
Ik weet ook nog niet hoe ik het transport van de grondstoffen vanaf de losinstallatienaar de fabriek wil gaan doen. Gaat zoiets met buizen bovengronds of ondergronds?
« Laatst bewerkt op: 15 september 2012, 19:43:27 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2012, 17:38:08 »
Vandaag ben ik naar het bedrijventerrein de Waarderpolder in Haarlem gereden en heb wat voorbeeldfoto's gemaakt:













Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2012, 19:55:09 »
Mooie voorbeeld foto's Simon!
Je hebt al een mooi begin gemaakt met je module.

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2012, 20:02:36 »
Jeroen

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2012, 20:10:25 »
Ik had de Waarderpolder ook al op GoogleMaps bekeken.
Maar dan weet je nog niet wat wat allemaal is.
De fabriek en bunkers wel, maar de overige installaties nog niet.
Het hoeft ook niet allemaal 100%, maar een beetje realistisch natuurlijk wel.

Wat is bijvoorbeeld de installatie op mijn één-na-laatste voorbeeldfoto?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2012, 21:07:57 »
De installatie op de een na laatste foto is een spoelinstallatie.
De mixers worden daar als het werk klaar is gespoeld.
De buizen met die rare knik erin zijn om water in de mixer te laten lopen.
Door de mixer hard te laten draaien (zodat ie schoon wordt vanbinnen) en vervolgens leeg te draaien komen alle resten mortel eruit.
Het leegdraaien gebeurd in die bak die erachter ligt, daar zit een soort schroef in.
Die draait het grind eruit, het water met cement en zand gaat via een zandscheider die (je raadt het al) het zand eruit haalt.
Het grind komt in een aparte bak terecht en het zand in een bak ernaast, zodat het opnieuw gebruikt kan worden.
Het cementhoudende water komt in een opslagtank terecht met een roerwerk erin zodat het gemengd blijft.
In stilstaand water zakt de cement naar de bodem en vormt dan een harde laag en dat moet je niet hebben.
De dikkere slang die je bovenin je foto ziet hangen gaat naar de centrale, hierdoor wordt het slurrywater naar boven gepompt.
In sommige soorten betonmortel mag een bepaalde hoeveelheid slurrywater gebruikt worden naast het normale water.
Op deze manier wordt alles hergebruikt en heb je zo min mogelijk afval aan het einde van de rit.

Als je nog meer wil weten hoor ik je wel.

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2012, 21:28:01 »
Duidelijk verhaal. Tanx, zo leer ik nog ns wat van dit project  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Cement-/betonfabriek
« Reactie #14 Gepost op: 17 september 2012, 07:56:08 »
Ik bedacht mij vanmorgen een voorbeeldsituatie die ik jaren geleden gezien heb, maar alleen zelf geen foto's van heb.
Het gaat om station Laarwald van de Bentheimer Eisenbahn waar tot ca 2007 cement in silowagens heen werd gebracht en verder vervoerd per vrachtwagen.
Via Google vond ik deze foto:



De foto is op 30 juni 2006 gemaakt door Ludger Kenning.
Bron: http://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1401007&lang=1&file=deutz_47356_53&action=image

Hoewel het vervoer per spoorwagens hier is beëindigd, weet iemand of deze installatie daar zo nog wel staat? Ik ga toevallig over een paar weken een weekendje die kant op met mijn vriendin...

Hier zie ik, bijna helaas, geen grote omlaadinstallatie maar simpelweg slangen die langs het spoor liggen en, als ik het goed begrijp, dan allemaal los op de silowagens worden aangesloten.
Voor mijn diorama zou ik dan alleen een verzamelpunt moeten maken met vandaar een grotere slang of buis over de weg naar de drie aansluitpunten van de centrale.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526