Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn open  (gelezen 4711 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #15 Gepost op: 22 mei 2022, 20:48:49 »
Als ik het goed heb begrepen,was NS niet echt happig meer op die lijn,een lijntje wat ze liever kwijt dan rijk waren ( iets met kosten dekking/te weinig centen vanuit de overheid om er meer mee te doen dan men deed,qua extra treinen laten rijden etc)
Vandaar dat men de lijn zonder veel heimwee,heeft verlaten,waarna men met de ombouw kon beginnen.
Hoe staat het momenteel eigenlijk met het goederen vervoer naar vlaardingen,is dat eindelijk echt goed werkend qua beveiliging e.d. en rijd men weer een beetje op het niveau van voor de ombouw ?

FLORIS,

Sinds een paar maanden rijden er weer treinen naar Matex.
Veel was dat in het verleden ook niet.
Gister zag ik bij Matex heel wat ketelwagens staan

Ronald
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2022, 20:51:12 door hrp »
Groet,
      Ronald

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #16 Gepost op: 22 mei 2022, 20:56:39 »
Ik zie nog geen foto's bij het verhaal...








Dus bij deze. ( edit, foto's zijn gemaakt op 19 Mei )

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2022, 21:00:00 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #17 Gepost op: 22 mei 2022, 21:00:21 »
.......iets met kosten dekking/te weinig centen vanuit de overheid om er meer mee te doen dan men deed,qua extra treinen laten rijden etc

Tja, overheden en centjes verstandig uitgeven blijft altijd een moeilijk punt. Ik vraag me af wat er met de helft van het nu uitgegeven budget had kunnen worden gedaan voor de bestaande lijn om daar meer reizigers te trekken.

Groeten,
Bert

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #18 Gepost op: 22 mei 2022, 21:12:56 »
Ik zie nog geen foto's bij het verhaal...








Dus bij deze. ( edit, foto's zijn gemaakt op 19 Mei )

Vriendelijke groet Ruud B.

Mooie reportage Ruud!
Toeval dat je die er kon maken?
Wanneer komen en gaan de volgende treinen?

Groet
Ronald
Groet,
      Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #19 Gepost op: 22 mei 2022, 21:22:20 »
Tja, overheden en centjes verstandig uitgeven blijft altijd een moeilijk punt. Ik vraag me af wat er met de helft van het nu uitgegeven budget had kunnen worden gedaan voor de bestaande lijn om daar meer reizigers te trekken.

Groeten,
Bert

Als onderdeel van het metronetwerk is de lijn een betere versie geworden van wat het al heel lang is: een lijn met vooral regionale betekenis. Enfin, dat vinden de gebruikers kennelijk ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #20 Gepost op: 22 mei 2022, 21:37:54 »
@Ronald,

Ik woon in de buurt van station Vlaardingen. Een vriend met een eigen bedrijf had me gevraagd of ik samen met iemand een wagen op te halen en toen ik terug kwam zag ik de trein staan.

Dus wagen op het terrein gezet en sprintje getrokken om foto's te maken. Wanneer de volgende trein komt weet ik niet. Heb begrepen dat volgens planning één keer per week een trein naar Matex gaat, maar twee per week komt ook voor.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #21 Gepost op: 22 mei 2022, 21:55:59 »
Als onderdeel van het metronetwerk is de lijn een betere versie geworden van wat het al heel lang is: een lijn met vooral regionale betekenis. Enfin, dat vinden de gebruikers kennelijk ook.

Dat zal ongetwijfeld Henk maar ik vraag me echt af of de kosten tegen de baten opwegen en of er wellicht andere keuzes met minder vergaande financiële consequenties hadden kunnen worden gemaakt om hetzelfde doel te bereiken. Dat zullen we alleen nooit te weten komen en is voor deze lijn ook niet relevant meer. De lijn ligt er en gelukkig wordt er goed gebruik van gemaakt dus al het bestede geld is zeker niet geheel weggegooid.
Wat nu wel voorgoed verdwenen is, is de mogelijkheid voor internationaal treinverkeer bijv. vanuit Engeland. Dat alleen zal ongetwijfeld te weinig zijn geweest om de lijn rendabel te houden maar er waren wellicht toch wel mogelijkheden geweest als men er serieus naar gekeken had. Zeker in de huidige tijd waarin treinvervoer als duurzamer alternatief toch wel weer aan een opmars bezig is, hadden hier mogelijkheden gelegen naar mijn idee.

Groeten,
Bert

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #22 Gepost op: 22 mei 2022, 22:08:37 »
Wat nu wel voorgoed verdwenen is, is de mogelijkheid voor internationaal treinverkeer bijv. vanuit Engeland. Dat alleen zal ongetwijfeld te weinig zijn geweest ....

Groeten,
Bert

De boottreinen reden eind vorige eeuw al niet meer.
Dit bood de mogelijkheid tussen Vlaardingen-C en Rotterdam extra spitstreinen in te leggen.
De Spitspendels.
Twee tweewagen Sprinters werden daartoe 'verbouwd'; minder zitplaatsen, geen eerste klas, andere beschildering.
Volgens mij door Roco ook nog op de markt gebracht :)

Ronald

Ps. RUUD: bedankt voor beantwoording.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2022, 22:13:39 door hrp »
Groet,
      Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #23 Gepost op: 22 mei 2022, 22:42:33 »
Fleischmann Ronald.

Dat zal ongetwijfeld Henk maar ik vraag me echt af of de kosten tegen de baten opwegen en of er wellicht andere keuzes met minder vergaande financiële consequenties hadden kunnen worden gemaakt om hetzelfde doel te bereiken. Dat zullen we alleen nooit te weten komen en is voor deze lijn ook niet relevant meer. De lijn ligt er en gelukkig wordt er goed gebruik van gemaakt dus al het bestede geld is zeker niet geheel weggegooid.

Tja Bert, gelukkig kunnen we op afstand ‘denken’ wat we willen. :)
Ik ‘denk’ bijvoorbeeld dat de werkzaamheden die nu zijn uitgevoerd op de een of andere manier vroeg of laat toch wel nodig waren geweest. Hetzij om de frequentie op te voeren, hetzij aan regulier onderhoud. De lijn is van voor tot achter op de schop gegaan en voorlopig onderhoudsarm.
Dan vind ik integratie van de lijn in een uitgebreid regionaal metrosysteem de juiste keuze.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #24 Gepost op: 22 mei 2022, 23:06:28 »
Inderdaad Henk we kunnen denken wat we willen. Het leuke van een forum vind ik ook dat je met elkaar kunt sparren over verschillende denkwijzes zonder dat de ene direct als goed en de andere als fout bestempeld hoeft te worden.

Persoonlijk heb ik overigens niet veel met deze lijn. Als inwoner van het Westland vind ik het wel jammer dat ik niet rechtstreeks van Hoek van Holland naar Rotterdam CS kan maar de keren dat dit de afgelopen decennia voorkwam is ook op de vingers van één hand te tellen dus daarvoor kun je geen lijn in stand houden  ;D ;D.
Wat ik wel interessant vind is de vraag of er echt goed naar alle mogelijkheden of alternatieven is gekeken met de bijbehorende kostenplaatjes. Overheden hebben er nogal eens een handje van om grote projecten op wensdenken of status in plaats van op realisme te funderen en de financiering daarvan raakt ons als gewone burgers uiteindelijk ook omdat het geld toch op de een of andere manier moet worden opgebracht. Maar laat ik het hier maar bij laten anders wordt het een beetje teveel off-topic vrees ik :).

Groeten,
Bert

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #25 Gepost op: 22 mei 2022, 23:55:18 »
Als ik het goed heb begrepen,was NS niet echt happig meer op die lijn,een lijntje wat ze liever kwijt dan rijk waren ( iets met kosten dekking/te weinig centen vanuit de overheid om er meer mee te doen dan men deed,qua extra treinen laten rijden etc)Vandaar dat men de lijn zonder veel heimwee,heeft verlaten,waarna men met de ombouw kon beginnen.
Klopt niet hoor. NS wilde wel, maar de provincie had anders besloten.
Groeten Joop, machinist Lls

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #26 Gepost op: 23 mei 2022, 08:54:10 »
Ik heb ook wat foto's gemaakt in Hoek van Holland. Deze moet ik aanpassen, omdat de bestanden te groot zijn. Maar kan er steeds een paar plaatsen.










Foto's zijn 28 April gemaakt toen er nog werd gewerkt bij station Strand en Haven.

Groeten Ruud B.

« Laatst bewerkt op: 23 mei 2022, 08:59:12 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #27 Gepost op: 23 mei 2022, 10:45:01 »
Ik heb ook wat foto's gemaakt in Hoek van Holland.




Groeten Ruud B.

 :)
De bewoners van die flats hebben nog getracht de aanleg van de lijn tegen te houden.

Wervende beelden van de badplaats.
Atlantikwall mark 2.
Rotterdam aan Zee.

Groet.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2022, 11:25:39 door hrp »
Groet,
      Ronald

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #28 Gepost op: 23 mei 2022, 17:19:55 »
Klopt niet hoor. NS wilde wel, maar de provincie had anders besloten.
Dan even voor mijn beeld vorming,een provincie heeft dan dus blijkbaar de macht om een NS eruit/af te knikkeren op een spoorlijn in hun provinciale gebied ?
Iets wat (dacht ik) niet onder de controle van de provincie valt,want NS word toch door de overheid onder controle gehouden,andersom NS heeft toch enkel maar verantwoording e.d. af te leggen aan de overheid/regering ?
Ben ik indien ik er dus blijkbaar qua zeggenschap e.d. naast zit,dan wel benieuwd naar ,op basis van wat de provincie de NS van de lijn heeft geknikkerd.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #29 Gepost op: 23 mei 2022, 17:43:31 »
NS is al heel lang geen eigenaar meer van de spoorlijnen in dit land maar alleen ingehuurd om treinen te rijden. Prorail is eigenaar van de infrastructuur. NS heeft de consessie voor het hoofdrailnet en de rest wordt via de provincies aanbesteed. Lees anders dit artikel voor enige context.
En hier nog specifiek over de Hoekse lijn en wie aan het roer stond voor dit besluit.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2022, 17:45:44 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.