Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn open  (gelezen 4812 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
De Hoekse Lijn open
« Gepost op: 28 september 2019, 20:24:07 »
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2007286238/belachelijk-gemaakte-blundermetro-in-rotterdam-eindelijk-open


Er bestaan verschillende draadjes over de Hoekse Lijn maar ik heb geen idee welk draadje het beste is.
Jeroen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2019, 09:21:20 »
Gistermiddag eens langs de lijn gefietst.
Ik heb niet het idee dat de goederensporen in Vlaardingen-oost functioneel zijn?
Waar de sporen het fietspad kruisen zag ik hekken over het spoor staan zoals wel bij wegwerkzaamheden gebruikt worden.
Bij Van Ommeren stonden ook geen ketelwagens.

Op zich niet zo vreemd, zoveel vervoer was er al niet en na een onderbreking zal men elders wel een lading arachideolie kunnen lossen/laden.

Ronald
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2022, 22:36:30 »
Afgelopen week is gestart met proefritten naar Hoek van Holland Strand.
Donderdag, Hemelvaart,  wordt er niet gereden wegens verwachte drukte...
Wanneer de verlenging operationeel wordt is onbekend.
Tzt verbindt de lijn twee stranden; Nesselande heeft ook een flink strand, aan de Zevenhuizer Plas.
Groet,
Ronald
Groet,
      Ronald

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2022, 08:59:36 »
Gelukkig. Naast Amsterdam heeft nu ook de regio Rotterdam een metro-project dat (op z'n zachtst gezegd) een aanfluiting genoemd mag worden kwa kosten- en tijdsduur-overschrijding. Ik dacht dat de verlenging al gereed was eigenlijk.

Dat er geen testritten gereden worden met Hemelvaart snap ik wel: als de overwegen mogelijk 5 minuten dicht zijn, zal dat wel de nodige opstoppingen veroorzaken.


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2022, 09:46:47 »
Je hebt hem door Menno!

Overigens, die aanfluiting was er natuurlijk al; kosten en tijdsduuroverschrijdingen waren er bij de ombouw van de Randstadraillijnen en deze Hoekselijn.

Verschil met Amsterdam is wel dat het metronetwerk in Zuid Holland wel goed functioneert.

Groetjes

Ronald
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2022, 13:01:16 door hrp »
Groet,
      Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2022, 16:14:25 »
Sowieso dat al die nieuwe/verbouwde lijnen qua gebruik een groot succes zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2022, 18:58:14 »
Sowieso dat al die nieuwe/verbouwde lijnen qua gebruik een groot succes zijn.

Hoekse Lijn ook, Henk?

Ronald
Groet,
      Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2022, 19:37:13 »
Jazeker. Al in de eerste maanden werden aantallen reizigers geteld die men pas na enkele jaren had voorzien.
https://www.treinreiziger.nl/hoekse-lijn-trekt-meer-reizigers-dan-verwacht-met-software-issues/
https://wos.nl/nieuws/artikel/ret-aantal-passagiers-hoekse-lijn-boven-verwachting

Uiteindelijk werden het er over het laatste kwartaal van 2019 gemiddeld 27.000 per dag in vergelijking met 16.000 in NS-tijd. Daarna kwam Corona en kon er een tijd weinig van worden gezegd.

Overigens kan men het zich in Amsterdam ook niet meer voorstellen dat de Noord-Zuidlijn er ooit niet was.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2022, 19:47:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2022, 19:48:40 »
Ik vraag me dan af hoe dat komt. Er was een spoorlijn en die is vervangen door een andere spoorlijn. Wat is er dan wezenlijk veranderd waardoor de reizigersaantallen zo toenemen?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2022, 19:59:14 »
Denk vooral de betere directe verbinding met grote delen van Rotterdam.
Hogere frequentie en veel meer stations in de buurt waar mensen ook echt moeten zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2022, 20:11:18 »
Henk, als dat inderdaad de reden is, zou het dan niet veel eenvoudiger (en goedkoper!) zijn geweest om meer stations aan te leggen en de frequentie van het bestaande materieel op te voeren?
Of is er echt een wezenlijk verschil tussen het huidige en voorgaande materieel?

Groeten,
Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21674
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2022, 20:29:13 »
 ???

De Hoekse lijn is direct op de al lang bestaande oost-west metrolijn aangesloten en die heeft in Rotterdam een veel gunstiger ligging dan de spoorlijn. Als gezegd, de metro komt waar mensen moeten zijn. Langs het spoor tussen Schiedam en Rotterdam CS staan verbazend weinig huizen, kantoren en scholen. Het heeft geen zin daar extra stations aan te leggen.

Nog los van het feit dat men het spoor nodig heeft voor de toekomstige viersporigheid tussen Delft en Rotterdam.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2022, 20:40:59 »
Ok, ik dacht dat je op de nieuwe stations in Vlaardingen en Maassluis doelde maar je bedoelde de bestaande metrostations in Rotterdam klaarblijkelijk. Voor zover ik weet echter kon je op Schiedam altijd al overstappen van de trein op de metro. Een hogere frequentie van de trein had dan toch ook een simpele oplossing geweest kunnen zijn om de overstaptijd te minimaliseren. Het treinverkeer tussen Schiedam en Rotterdam CS had dan op een lagere frequentie kunnen blijven rijden.

Groeten,
Bert

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2022, 20:41:28 »
Ik vraag me dan af hoe dat komt. Er was een spoorlijn en die is vervangen door een andere spoorlijn. Wat is er dan wezenlijk veranderd waardoor de reizigersaantallen zo toenemen?

!! Dat vraag ik me ook af.
Ten eerste waren de reizigers onverwacht haren aangewezen op een overstap en langere reistijd met oude bussen. Velen haakten af...
Toen de Metro eindelijk ging rijden betekende dat tov de trein dat zij die gewoon waren vanaf Schiedam binnen een paar minuten in Rotterdam CS over te kunnen stappen op de intercity richting Gouda of Dordt een extra overstap te Schiedam op de sprinter naar Rotterdam.

Voor de Hoekezen, Maasluizers en Vlaardingers die hun bestemming hebben bij Erasmus MC, hartje Rotterdam of Kralingen is het een verbetering, want een directe verbinding.

Zelf werkte ik vanuit Rotterdam Blijdorp 25 jaar in Vlaardingen. Voor mij zou het geen verbetering zijn geweest.

@ Bert.  De frequentie ttv de NS was 4 maal per uur tot Maasluis,  2 maal per uur tot HvH en in de spitsrichting 8 maal per uur tot Vlaardingen-C, spitspendel!

Gr.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2022, 20:46:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2022, 20:44:03 »
Henk, als dat inderdaad de reden is, zou het dan niet veel eenvoudiger (en goedkoper!) zijn geweest om meer stations aan te leggen en de frequentie van het bestaande materieel op te voeren?
Of is er echt een wezenlijk verschil tussen het huidige en voorgaande materieel?
Als ik het goed heb begrepen,was NS niet echt happig meer op die lijn,een lijntje wat ze liever kwijt dan rijk waren ( iets met kosten dekking/te weinig centen vanuit de overheid om er meer mee te doen dan men deed,qua extra treinen laten rijden etc)
Vandaar dat men de lijn zonder veel heimwee,heeft verlaten,waarna men met de ombouw kon beginnen.
Hoe staat het momenteel eigenlijk met het goederen vervoer naar vlaardingen,is dat eindelijk echt goed werkend qua beveiliging e.d. en rijd men weer een beetje op het niveau van voor de ombouw ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0