Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Deetrein
Vandaag om 12:43:44
19 Toen door R1954
Vandaag om 12:36:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:45
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 12:16:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door borotof
Vandaag om 12:15:37
3 januari NVBS oliebollenrit door spoorzeven
Vandaag om 12:11:32
Layne, Somewhere South. door Wim Vink
Vandaag om 11:48:00
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelmer
Vandaag om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door bask185
Vandaag om 11:07:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:29:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Met een sik
Vandaag om 10:25:12
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
  

Auteur Topic: De Hoekse Lijn open  (gelezen 6035 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
De Hoekse Lijn open
« Gepost op: 28 September 2019, 20:24:07 »
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2007286238/belachelijk-gemaakte-blundermetro-in-rotterdam-eindelijk-open


Er bestaan verschillende draadjes over de Hoekse Lijn maar ik heb geen idee welk draadje het beste is.
Jeroen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2019, 09:21:20 »
Gistermiddag eens langs de lijn gefietst.
Ik heb niet het idee dat de goederensporen in Vlaardingen-oost functioneel zijn?
Waar de sporen het fietspad kruisen zag ik hekken over het spoor staan zoals wel bij wegwerkzaamheden gebruikt worden.
Bij Van Ommeren stonden ook geen ketelwagens.

Op zich niet zo vreemd, zoveel vervoer was er al niet en na een onderbreking zal men elders wel een lading arachideolie kunnen lossen/laden.

Ronald
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #2 Gepost op: 21 May 2022, 22:36:30 »
Afgelopen week is gestart met proefritten naar Hoek van Holland Strand.
Donderdag, Hemelvaart,  wordt er niet gereden wegens verwachte drukte...
Wanneer de verlenging operationeel wordt is onbekend.
Tzt verbindt de lijn twee stranden; Nesselande heeft ook een flink strand, aan de Zevenhuizer Plas.
Groet,
Ronald
Groet,
      Ronald

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #3 Gepost op: 22 May 2022, 08:59:36 »
Gelukkig. Naast Amsterdam heeft nu ook de regio Rotterdam een metro-project dat (op z'n zachtst gezegd) een aanfluiting genoemd mag worden kwa kosten- en tijdsduur-overschrijding. Ik dacht dat de verlenging al gereed was eigenlijk.

Dat er geen testritten gereden worden met Hemelvaart snap ik wel: als de overwegen mogelijk 5 minuten dicht zijn, zal dat wel de nodige opstoppingen veroorzaken.


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #4 Gepost op: 22 May 2022, 09:46:47 »
Je hebt hem door Menno!

Overigens, die aanfluiting was er natuurlijk al; kosten en tijdsduuroverschrijdingen waren er bij de ombouw van de Randstadraillijnen en deze Hoekselijn.

Verschil met Amsterdam is wel dat het metronetwerk in Zuid Holland wel goed functioneert.

Groetjes

Ronald
« Laatst bewerkt op: 22 May 2022, 13:01:16 door hrp »
Groet,
      Ronald

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22736
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #5 Gepost op: 22 May 2022, 16:14:25 »
Sowieso dat al die nieuwe/verbouwde lijnen qua gebruik een groot succes zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #6 Gepost op: 22 May 2022, 18:58:14 »
Sowieso dat al die nieuwe/verbouwde lijnen qua gebruik een groot succes zijn.

Hoekse Lijn ook, Henk?

Ronald
Groet,
      Ronald

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22736
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #7 Gepost op: 22 May 2022, 19:37:13 »
Jazeker. Al in de eerste maanden werden aantallen reizigers geteld die men pas na enkele jaren had voorzien.
https://www.treinreiziger.nl/hoekse-lijn-trekt-meer-reizigers-dan-verwacht-met-software-issues/
https://wos.nl/nieuws/artikel/ret-aantal-passagiers-hoekse-lijn-boven-verwachting

Uiteindelijk werden het er over het laatste kwartaal van 2019 gemiddeld 27.000 per dag in vergelijking met 16.000 in NS-tijd. Daarna kwam Corona en kon er een tijd weinig van worden gezegd.

Overigens kan men het zich in Amsterdam ook niet meer voorstellen dat de Noord-Zuidlijn er ooit niet was.
« Laatst bewerkt op: 22 May 2022, 19:47:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #8 Gepost op: 22 May 2022, 19:48:40 »
Ik vraag me dan af hoe dat komt. Er was een spoorlijn en die is vervangen door een andere spoorlijn. Wat is er dan wezenlijk veranderd waardoor de reizigersaantallen zo toenemen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22736
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #9 Gepost op: 22 May 2022, 19:59:14 »
Denk vooral de betere directe verbinding met grote delen van Rotterdam.
Hogere frequentie en veel meer stations in de buurt waar mensen ook echt moeten zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 898
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #10 Gepost op: 22 May 2022, 20:11:18 »
Henk, als dat inderdaad de reden is, zou het dan niet veel eenvoudiger (en goedkoper!) zijn geweest om meer stations aan te leggen en de frequentie van het bestaande materieel op te voeren?
Of is er echt een wezenlijk verschil tussen het huidige en voorgaande materieel?

Groeten,
Bert

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22736
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #11 Gepost op: 22 May 2022, 20:29:13 »
 ???

De Hoekse lijn is direct op de al lang bestaande oost-west metrolijn aangesloten en die heeft in Rotterdam een veel gunstiger ligging dan de spoorlijn. Als gezegd, de metro komt waar mensen moeten zijn. Langs het spoor tussen Schiedam en Rotterdam CS staan verbazend weinig huizen, kantoren en scholen. Het heeft geen zin daar extra stations aan te leggen.

Nog los van het feit dat men het spoor nodig heeft voor de toekomstige viersporigheid tussen Delft en Rotterdam.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 898
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #12 Gepost op: 22 May 2022, 20:40:59 »
Ok, ik dacht dat je op de nieuwe stations in Vlaardingen en Maassluis doelde maar je bedoelde de bestaande metrostations in Rotterdam klaarblijkelijk. Voor zover ik weet echter kon je op Schiedam altijd al overstappen van de trein op de metro. Een hogere frequentie van de trein had dan toch ook een simpele oplossing geweest kunnen zijn om de overstaptijd te minimaliseren. Het treinverkeer tussen Schiedam en Rotterdam CS had dan op een lagere frequentie kunnen blijven rijden.

Groeten,
Bert

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #13 Gepost op: 22 May 2022, 20:41:28 »
Ik vraag me dan af hoe dat komt. Er was een spoorlijn en die is vervangen door een andere spoorlijn. Wat is er dan wezenlijk veranderd waardoor de reizigersaantallen zo toenemen?

!! Dat vraag ik me ook af.
Ten eerste waren de reizigers onverwacht haren aangewezen op een overstap en langere reistijd met oude bussen. Velen haakten af...
Toen de Metro eindelijk ging rijden betekende dat tov de trein dat zij die gewoon waren vanaf Schiedam binnen een paar minuten in Rotterdam CS over te kunnen stappen op de intercity richting Gouda of Dordt een extra overstap te Schiedam op de sprinter naar Rotterdam.

Voor de Hoekezen, Maasluizers en Vlaardingers die hun bestemming hebben bij Erasmus MC, hartje Rotterdam of Kralingen is het een verbetering, want een directe verbinding.

Zelf werkte ik vanuit Rotterdam Blijdorp 25 jaar in Vlaardingen. Voor mij zou het geen verbetering zijn geweest.

@ Bert.  De frequentie ttv de NS was 4 maal per uur tot Maasluis,  2 maal per uur tot HvH en in de spitsrichting 8 maal per uur tot Vlaardingen-C, spitspendel!

Gr.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 22 May 2022, 20:46:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De Hoekse Lijn open
« Reactie #14 Gepost op: 22 May 2022, 20:44:03 »
Henk, als dat inderdaad de reden is, zou het dan niet veel eenvoudiger (en goedkoper!) zijn geweest om meer stations aan te leggen en de frequentie van het bestaande materieel op te voeren?
Of is er echt een wezenlijk verschil tussen het huidige en voorgaande materieel?
Als ik het goed heb begrepen,was NS niet echt happig meer op die lijn,een lijntje wat ze liever kwijt dan rijk waren ( iets met kosten dekking/te weinig centen vanuit de overheid om er meer mee te doen dan men deed,qua extra treinen laten rijden etc)
Vandaar dat men de lijn zonder veel heimwee,heeft verlaten,waarna men met de ombouw kon beginnen.
Hoe staat het momenteel eigenlijk met het goederen vervoer naar vlaardingen,is dat eindelijk echt goed werkend qua beveiliging e.d. en rijd men weer een beetje op het niveau van voor de ombouw ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0