Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 21:19:49
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren  (gelezen 6666 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Is er iemand die gegevens heeft over internationale treinen die in bovengenoemde periode reden via bovengenoemd traject en de samenstellingen hiervan? Dit i.v.m. een ophanden zijnd project... :).

Groeten,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
  • Duitsland TP III
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2019, 09:58:38 »
Rob,

Zijn deze niet te vinden op "Seinarm"?
Grt, Ronald.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2019, 10:24:30 »
Hi Ronald,

Er staan op die site voornamelijk samenstellingen van binnenlandse treinen, de paar internationale die er tussen te vinden reden niet op dat traject, vandaar mijn vraag.
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2019, 11:12:43 »
Vooral interessant: 296/297, Amsterdam naar Italië via Maastricht en verder naar Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland v.v.
Wagens van de NS (Plan D en pakwagen) FS (AB en B), SBB (AB, B, D), SNCF (B, BD) , CFL (B) en NMBS. In die tijd ook nog CIWL restauratiewagens,
Veelal in wisselende samenstelling. 's Zomers soms meer dan 10 wagens en in de winter 4-5.
Zo even geen verdere gegevens bij de hand, doch zoek maar eens!

Aanvulling: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22449.msg3221957335#msg3221957335
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 12:05:17 door Karben. Reden: Al eens eerder hier aan de orde gekomen. »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Online Online
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2019, 11:56:42 »
Wat denk je van de TEE treinen.

Die reden niet alleen via Arnhem de grens over, maar ook via Eindhoven - Venlo. Waarbij deze dus ook over het baanvak Utrecht - Den Bosch kwamen.

Daarbij kan dan zowel de NS/SBB variant als de DB variant worden gebruikt.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2019, 12:03:32 »
En natuurlijk de TAC, Train Auto Couchette. In goed Nederlands de autoslaaptrein.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2019, 12:06:09 »
@Marcel112: de normale routes van TEE treinen liepen vanuit Amsterdam via Arnhem ri Emmerich of vanuit Amsterdam via de oude lijn ri Roosendaal en zo naar België/Frankrijk. Misschien dat er af en toe wel eens eentje via Utrecht en Den Bosch reed, maar dat was dan in het geval van een stremming op de stamlijn.

@ Karben: de door jou genoemde D296/297 reed van 1978 tot 1989, dus dat valt ver buiten de door mij gevraagde periode...

Rob
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 12:10:58 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2019, 12:07:59 »
@ Rob: de door jou genoemde D296/297 reed van 1978 tot 1989, dus dat valt ver buiten de door mij gevraagde periode...
De 296/297 reed als ik het goed heb in de jaren 50 en 60 onder de nummers 134/135.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Online Online
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2019, 12:55:16 »
@ Rob.

De F 164/163 reed standaard over Venlo naar Basel als Rheingold. Dit betreft dan het Hoek van Holland deel van die trein.
Het deel naar Amsterdam reed over Arnhem.

Hoe de route van Hoek naar Venlo liep wordt echter niet geheel vermeld. Dit gold vanaf 20 mei 1951 (einddatum niet vermeld)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #9 Gepost op: 05 september 2019, 13:54:37 »
Volgens het boek* over de jammerlijk mislukte lijndiesels serie 2600 reed de D10 "Rheingold" Amsterdam-Bazel tijdens de dienstregeling 1955 via Eindhoven. Niet daarvoor, niet meer daarna. Ik neem aan dat die dan uit de richting Utrecht en Den Bosch kwam, niet via de Oude Lijn en Breda-Tilburg. Telt dat ook nog als 'eind 50er jaren'?

Op p. 61 staat een fraaie foto van die trein, getrokken door de 2603.

*Paul Henken: Diesel-Elektrische Locomotieven NS Serie 2600 en NS-loc 2801. Uitg. Uquilair, 2006
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 15:21:24 door Vislijn »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
  • http://www.amsac.be/
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #10 Gepost op: 05 september 2019, 14:25:34 »
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=24143&start=3510  een beetje pluiswerk maar een bron van informatie

ReneN

  • Gast
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #11 Gepost op: 05 september 2019, 15:06:02 »
Voor zover ik me kan herinneren reden er tussen 1955 en 1965 vrijwel geen D-treinen via Utrecht - Den Bosch behalve de autoslaaptrein vanaf 1960. Ook de Rheingold kwam er niet, behoudens natuurlijk werkzaamheden of onvoorziene omstandigheden. Den Bosch was in die tijd ook een vrij kleine provinciestad, Tilburg daarentegen een centrum van de textielindustrie en de vele handelaren zullen beslist regelmatig met de Rheingold naar het buitenland hebben gereisd.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #12 Gepost op: 05 september 2019, 16:03:25 »
Dan moesten ze naar Utrecht reizen, want de Rheingold reed via Arnhem...
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

ReneN

  • Gast
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #13 Gepost op: 05 september 2019, 16:15:12 »
Nee, want de Rheingold reed van 1951 tot de komst van de nieuwe stijl-rijtuigen in 1962 via Tilburg... tenminste als we Wiki mogen geloven. De stad verloor vanaf die tijd in hoog tempo zijn textielindustrie door de verplaatsing naar lagelonenlanden.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 16:17:40 door ReneN »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #14 Gepost op: 05 september 2019, 16:18:05 »
Volgens het boek* over de jammerlijk mislukte lijndiesels serie 2600 reed de D10 "Rheingold" Amsterdam-Bazel tijdens de dienstregeling 1955 via Eindhoven. Niet daarvoor, niet meer daarna. Ik neem aan dat die dan uit de richting Utrecht en Den Bosch kwam, niet via de Oude Lijn en Breda-Tilburg. Telt dat ook nog als 'eind 50er jaren'?

Op p. 61 staat een fraaie foto van die trein, getrokken door de 2603.

*Paul Henken: Diesel-Elektrische Locomotieven NS Serie 2600 en NS-loc 2801. Uitg. Uquilair, 2006

Het bovenstaande is me bekend (ik heb het boek ook  ;)). Het Rheingold boek (Schuyt & Co. 1977) verteld dat de eerste naoorlogse Rheingold Express (even later Loreley Express) reed van Hoek van Holland via Rotterdam en Eindhoven naar Venlo e.v., vice versa. Was met name van belang als aansluiting op de boot van -en naar Engeland. Reed dus niet via Utrecht... :-[

@ ReneN: ik bedoel hier de Rheingold van 1962...

Rob
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 16:22:01 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)