Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door Patrick Smout
Vandaag om 17:41:39
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Eric B
Vandaag om 17:30:04
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 17:16:46
Gemeentetram Eemstede door eemstede
Vandaag om 17:15:24
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 17:03:18
Open rijden wissels door johanw
Vandaag om 16:58:46
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Chris
Vandaag om 16:48:00
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door jerrytrein
Vandaag om 16:44:46
Waterstoftrein als alternatief voor diesel door AK952
Vandaag om 16:22:52
Gratis e-boek over stroomlijn locomotieven door sncf231e
Vandaag om 16:00:02
Verlichting niet dimbaar van Piko railbus · DB BR 798 · 52730 door Roy van Dijk
Vandaag om 15:07:56
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 14:59:51
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Romavami
Vandaag om 14:57:30
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door Overet
Vandaag om 14:53:51
Falcons Baan-Zonder-Naam door St00mboy
Vandaag om 14:44:26
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:31:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 14:21:16
NS 6700 dierenserie etchmodels door Met een sik
Vandaag om 14:13:47
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:46:24
Zonder fouten een Arduino programmeren door bask185
Vandaag om 13:34:35
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
Vandaag om 13:21:27
ESU decoder, verlichting brandt tegengesteld aan rijrichting? door Timo
Vandaag om 12:00:57
Lenz decoder (8-polig) inpluggen, waar is witte stip voor? door Timo
Vandaag om 11:58:59
Segment draaischijf zelf bouwen? door Ronald Koerts
Vandaag om 11:50:18
Flickr app icm Tapatalk en Benelux door Ronald Halma
Vandaag om 11:42:38
Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk, jullie komen toch ook? door Edsko Hekman
Vandaag om 11:36:56
Lima Thalys, kort koppelen mogelijk? door Martijn de Kuiper
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ric
Vandaag om 09:29:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:31
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Arjen52
Vandaag om 09:04:35
  

Auteur Topic: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren  (gelezen 2632 keer)

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Modelspoor is emotie...
Is er iemand die gegevens heeft over internationale treinen die in bovengenoemde periode reden via bovengenoemd traject en de samenstellingen hiervan? Dit i.v.m. een ophanden zijnd project... :).

Groeten,
Rob

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • ZWOLLE
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2019, 09:58:38 »
Rob,

Zijn deze niet te vinden op "Seinarm"?
Grt, Ronald.

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2019, 10:24:30 »
Hi Ronald,

Er staan op die site voornamelijk samenstellingen van binnenlandse treinen, de paar internationale die er tussen te vinden reden niet op dat traject, vandaar mijn vraag.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2019, 11:12:43 »
Vooral interessant: 296/297, Amsterdam naar Italië via Maastricht en verder naar Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland v.v.
Wagens van de NS (Plan D en pakwagen) FS (AB en B), SBB (AB, B, D), SNCF (B, BD) , CFL (B) en NMBS. In die tijd ook nog CIWL restauratiewagens,
Veelal in wisselende samenstelling. 's Zomers soms meer dan 10 wagens en in de winter 4-5.
Zo even geen verdere gegevens bij de hand, doch zoek maar eens!

Aanvulling: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22449.msg3221957335#msg3221957335
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 12:05:17 door Karben. Reden: Al eens eerder hier aan de orde gekomen. »
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2019, 11:56:42 »
Wat denk je van de TEE treinen.

Die reden niet alleen via Arnhem de grens over, maar ook via Eindhoven - Venlo. Waarbij deze dus ook over het baanvak Utrecht - Den Bosch kwamen.

Daarbij kan dan zowel de NS/SBB variant als de DB variant worden gebruikt.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2019, 12:03:32 »
En natuurlijk de TAC, Train Auto Couchette. In goed Nederlands de autoslaaptrein.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2019, 12:06:09 »
@Marcel112: de normale routes van TEE treinen liepen vanuit Amsterdam via Arnhem ri Emmerich of vanuit Amsterdam via de oude lijn ri Roosendaal en zo naar België/Frankrijk. Misschien dat er af en toe wel eens eentje via Utrecht en Den Bosch reed, maar dat was dan in het geval van een stremming op de stamlijn.

@ Karben: de door jou genoemde D296/297 reed van 1978 tot 1989, dus dat valt ver buiten de door mij gevraagde periode...

Rob
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 12:10:58 door Wijktrein »

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2019, 12:07:59 »
@ Rob: de door jou genoemde D296/297 reed van 1978 tot 1989, dus dat valt ver buiten de door mij gevraagde periode...
De 296/297 reed als ik het goed heb in de jaren 50 en 60 onder de nummers 134/135.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2019, 12:55:16 »
@ Rob.

De F 164/163 reed standaard over Venlo naar Basel als Rheingold. Dit betreft dan het Hoek van Holland deel van die trein.
Het deel naar Amsterdam reed over Arnhem.

Hoe de route van Hoek naar Venlo liep wordt echter niet geheel vermeld. Dit gold vanaf 20 mei 1951 (einddatum niet vermeld)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #9 Gepost op: 05 september 2019, 13:54:37 »
Volgens het boek* over de jammerlijk mislukte lijndiesels serie 2600 reed de D10 "Rheingold" Amsterdam-Bazel tijdens de dienstregeling 1955 via Eindhoven. Niet daarvoor, niet meer daarna. Ik neem aan dat die dan uit de richting Utrecht en Den Bosch kwam, niet via de Oude Lijn en Breda-Tilburg. Telt dat ook nog als 'eind 50er jaren'?

Op p. 61 staat een fraaie foto van die trein, getrokken door de 2603.

*Paul Henken: Diesel-Elektrische Locomotieven NS Serie 2600 en NS-loc 2801. Uitg. Uquilair, 2006
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 15:21:24 door Vislijn »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 687
  • http://www.amsac.be/
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #10 Gepost op: 05 september 2019, 14:25:34 »
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=24143&start=3510  een beetje pluiswerk maar een bron van informatie
klik eens aan : http://www.amsac.be/

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 506
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #11 Gepost op: 05 september 2019, 15:06:02 »
Voor zover ik me kan herinneren reden er tussen 1955 en 1965 vrijwel geen D-treinen via Utrecht - Den Bosch behalve de autoslaaptrein vanaf 1960. Ook de Rheingold kwam er niet, behoudens natuurlijk werkzaamheden of onvoorziene omstandigheden. Den Bosch was in die tijd ook een vrij kleine provinciestad, Tilburg daarentegen een centrum van de textielindustrie en de vele handelaren zullen beslist regelmatig met de Rheingold naar het buitenland hebben gereisd.

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #12 Gepost op: 05 september 2019, 16:03:25 »
Dan moesten ze naar Utrecht reizen, want de Rheingold reed via Arnhem...

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 506
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #13 Gepost op: 05 september 2019, 16:15:12 »
Nee, want de Rheingold reed van 1951 tot de komst van de nieuwe stijl-rijtuigen in 1962 via Tilburg... tenminste als we Wiki mogen geloven. De stad verloor vanaf die tijd in hoog tempo zijn textielindustrie door de verplaatsing naar lagelonenlanden.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 16:17:40 door ReneN »

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #14 Gepost op: 05 september 2019, 16:18:05 »
Volgens het boek* over de jammerlijk mislukte lijndiesels serie 2600 reed de D10 "Rheingold" Amsterdam-Bazel tijdens de dienstregeling 1955 via Eindhoven. Niet daarvoor, niet meer daarna. Ik neem aan dat die dan uit de richting Utrecht en Den Bosch kwam, niet via de Oude Lijn en Breda-Tilburg. Telt dat ook nog als 'eind 50er jaren'?

Op p. 61 staat een fraaie foto van die trein, getrokken door de 2603.

*Paul Henken: Diesel-Elektrische Locomotieven NS Serie 2600 en NS-loc 2801. Uitg. Uquilair, 2006

Het bovenstaande is me bekend (ik heb het boek ook  ;)). Het Rheingold boek (Schuyt & Co. 1977) verteld dat de eerste naoorlogse Rheingold Express (even later Loreley Express) reed van Hoek van Holland via Rotterdam en Eindhoven naar Venlo e.v., vice versa. Was met name van belang als aansluiting op de boot van -en naar Engeland. Reed dus niet via Utrecht... :-[

@ ReneN: ik bedoel hier de Rheingold van 1962...

Rob
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 16:22:01 door Wijktrein »