Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren  (gelezen 6604 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Is er iemand die gegevens heeft over internationale treinen die in bovengenoemde periode reden via bovengenoemd traject en de samenstellingen hiervan? Dit i.v.m. een ophanden zijnd project... :).

Groeten,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2019, 09:58:38 »
Rob,

Zijn deze niet te vinden op "Seinarm"?
Grt, Ronald.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2019, 10:24:30 »
Hi Ronald,

Er staan op die site voornamelijk samenstellingen van binnenlandse treinen, de paar internationale die er tussen te vinden reden niet op dat traject, vandaar mijn vraag.
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2019, 11:12:43 »
Vooral interessant: 296/297, Amsterdam naar Italië via Maastricht en verder naar Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland v.v.
Wagens van de NS (Plan D en pakwagen) FS (AB en B), SBB (AB, B, D), SNCF (B, BD) , CFL (B) en NMBS. In die tijd ook nog CIWL restauratiewagens,
Veelal in wisselende samenstelling. 's Zomers soms meer dan 10 wagens en in de winter 4-5.
Zo even geen verdere gegevens bij de hand, doch zoek maar eens!

Aanvulling: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22449.msg3221957335#msg3221957335
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 12:05:17 door Karben. Reden: Al eens eerder hier aan de orde gekomen. »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2019, 11:56:42 »
Wat denk je van de TEE treinen.

Die reden niet alleen via Arnhem de grens over, maar ook via Eindhoven - Venlo. Waarbij deze dus ook over het baanvak Utrecht - Den Bosch kwamen.

Daarbij kan dan zowel de NS/SBB variant als de DB variant worden gebruikt.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2019, 12:03:32 »
En natuurlijk de TAC, Train Auto Couchette. In goed Nederlands de autoslaaptrein.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2019, 12:06:09 »
@Marcel112: de normale routes van TEE treinen liepen vanuit Amsterdam via Arnhem ri Emmerich of vanuit Amsterdam via de oude lijn ri Roosendaal en zo naar België/Frankrijk. Misschien dat er af en toe wel eens eentje via Utrecht en Den Bosch reed, maar dat was dan in het geval van een stremming op de stamlijn.

@ Karben: de door jou genoemde D296/297 reed van 1978 tot 1989, dus dat valt ver buiten de door mij gevraagde periode...

Rob
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 12:10:58 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2019, 12:07:59 »
@ Rob: de door jou genoemde D296/297 reed van 1978 tot 1989, dus dat valt ver buiten de door mij gevraagde periode...
De 296/297 reed als ik het goed heb in de jaren 50 en 60 onder de nummers 134/135.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2019, 12:55:16 »
@ Rob.

De F 164/163 reed standaard over Venlo naar Basel als Rheingold. Dit betreft dan het Hoek van Holland deel van die trein.
Het deel naar Amsterdam reed over Arnhem.

Hoe de route van Hoek naar Venlo liep wordt echter niet geheel vermeld. Dit gold vanaf 20 mei 1951 (einddatum niet vermeld)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #9 Gepost op: 05 september 2019, 13:54:37 »
Volgens het boek* over de jammerlijk mislukte lijndiesels serie 2600 reed de D10 "Rheingold" Amsterdam-Bazel tijdens de dienstregeling 1955 via Eindhoven. Niet daarvoor, niet meer daarna. Ik neem aan dat die dan uit de richting Utrecht en Den Bosch kwam, niet via de Oude Lijn en Breda-Tilburg. Telt dat ook nog als 'eind 50er jaren'?

Op p. 61 staat een fraaie foto van die trein, getrokken door de 2603.

*Paul Henken: Diesel-Elektrische Locomotieven NS Serie 2600 en NS-loc 2801. Uitg. Uquilair, 2006
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 15:21:24 door Vislijn »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • http://www.amsac.be/
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #10 Gepost op: 05 september 2019, 14:25:34 »
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=24143&start=3510  een beetje pluiswerk maar een bron van informatie

ReneN

  • Gast
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #11 Gepost op: 05 september 2019, 15:06:02 »
Voor zover ik me kan herinneren reden er tussen 1955 en 1965 vrijwel geen D-treinen via Utrecht - Den Bosch behalve de autoslaaptrein vanaf 1960. Ook de Rheingold kwam er niet, behoudens natuurlijk werkzaamheden of onvoorziene omstandigheden. Den Bosch was in die tijd ook een vrij kleine provinciestad, Tilburg daarentegen een centrum van de textielindustrie en de vele handelaren zullen beslist regelmatig met de Rheingold naar het buitenland hebben gereisd.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #12 Gepost op: 05 september 2019, 16:03:25 »
Dan moesten ze naar Utrecht reizen, want de Rheingold reed via Arnhem...
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

ReneN

  • Gast
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #13 Gepost op: 05 september 2019, 16:15:12 »
Nee, want de Rheingold reed van 1951 tot de komst van de nieuwe stijl-rijtuigen in 1962 via Tilburg... tenminste als we Wiki mogen geloven. De stad verloor vanaf die tijd in hoog tempo zijn textielindustrie door de verplaatsing naar lagelonenlanden.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 16:17:40 door ReneN »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Int. treinen via Utrecht - Den Bosch e.v. , eind 50er - begin 60'er jaren
« Reactie #14 Gepost op: 05 september 2019, 16:18:05 »
Volgens het boek* over de jammerlijk mislukte lijndiesels serie 2600 reed de D10 "Rheingold" Amsterdam-Bazel tijdens de dienstregeling 1955 via Eindhoven. Niet daarvoor, niet meer daarna. Ik neem aan dat die dan uit de richting Utrecht en Den Bosch kwam, niet via de Oude Lijn en Breda-Tilburg. Telt dat ook nog als 'eind 50er jaren'?

Op p. 61 staat een fraaie foto van die trein, getrokken door de 2603.

*Paul Henken: Diesel-Elektrische Locomotieven NS Serie 2600 en NS-loc 2801. Uitg. Uquilair, 2006

Het bovenstaande is me bekend (ik heb het boek ook  ;)). Het Rheingold boek (Schuyt & Co. 1977) verteld dat de eerste naoorlogse Rheingold Express (even later Loreley Express) reed van Hoek van Holland via Rotterdam en Eindhoven naar Venlo e.v., vice versa. Was met name van belang als aansluiting op de boot van -en naar Engeland. Reed dus niet via Utrecht... :-[

@ ReneN: ik bedoel hier de Rheingold van 1962...

Rob
« Laatst bewerkt op: 05 september 2019, 16:22:01 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)