Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 19:19:30
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
Vandaag om 19:18:37
rijpe modellen door GD
Vandaag om 19:17:42
Digikeijs DR4018 aansluiten. door Ronald Koerts
Vandaag om 19:17:23
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Jeronimos
Vandaag om 19:13:35
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 18:44:41
locadres achterhalen door henk
Vandaag om 18:44:31
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:40:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 18:26:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 18:26:05
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 18:22:11
True-RMS multimeter voor het juist meten van digitale wisselspanning door Peter Kleton
Vandaag om 18:07:20
Puntstuk polarisatie met DR4018 door Ronald-tt
Vandaag om 18:02:48
MB-module: Hielan Ware door T.Spat
Vandaag om 17:56:47
Lima 1310 locomotief heeft onderhoud nodig, hoe kap demonteren? door Carl
Vandaag om 17:49:10
Beneluxspoor op NMD 2020 te Rijswijk door St00mboy
Vandaag om 17:30:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
Vandaag om 17:29:46
Spanning meten digitale baan door NS1220
Vandaag om 17:27:41
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door ANDREUS
Vandaag om 16:50:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ANDREUS
Vandaag om 16:49:19
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door iarnrod
Vandaag om 16:33:38
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door becasse
Vandaag om 16:16:14
Stationsgeluiden van NL-stations gezocht. door ATB
Vandaag om 16:14:57
Backer & Rueb in LGB door roadster36
Vandaag om 16:14:56
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Rondje_HO
Vandaag om 16:12:39
Roco NS 1002 of 1008, welk logo is correct? door Arnold van Heyst
Vandaag om 15:51:27
Meten stroomverbruik door Ronald Koerts
Vandaag om 15:47:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door 44
Vandaag om 15:08:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 15:06:06
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 14:54:29
  

Auteur Topic: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0  (gelezen 4916 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
« Gepost op: 16 augustus 2019, 11:09:47 »
Een Drijmaster in 't veen, dat bist ja bienoa zo Grunnigs als 't Peerd van Omeloeks en D'Olle Grieze! Aine speurweg deur ‘t veen is nait compleet zunder ain.
Vrij vertaald; Ik moet een NS 2900 hebben voor mijn veenkolonienbaantje.

De 2900-en waren rasechte Staatsspoor machines. De eerste machines verschenen in 1865 op het spoor, uiteraard geleverd door Staatsspoor hofleverancier Beyer, Peacock & Co. In meerdere deelseries kwamen er totaal 46 op de baan. Als eerste machines van de SS met 3 gekoppelde assen kregen ze al snel de naam Driemaster, synoniem aan de grote zeilschepen die in die tijd de havens aandeden. In de eerste jaren deden ze vooral dienst voor goederentreinen, maar naarmate treinen langer warden en krachtigere machines hun intrude deden kwamen ze terecht op de minder belangrijke diensten. In de NS periode vinden de nu al aardig bejaarde locomotieven zich vooral in de rangeerdienst en op locaalspoorwegen. De provincie Groningen wordt in deze periode een bolwerk voor de machines, met maarliefst 6 in depot Groningen en 7 in Stadskanaal. Het einde kwam vlug voor de serie, die tot 1933 nog compleet was. Volgens de Nederlandse traditie is het laatste exemplar van de serie keurig netjes in 1938 opgeruimd.

Aan de locomotieven is over de jaren aardig wat gesleuteld. Naast de herkenbare zandkisten voorop hebben de locomotieven andere ketels, een luchtrem, stoombel, nieuwe koppelstangen, en voor sommige, een tenderkap gekregen.

Een aardig tijdje terug kreeg ik een MK kitje van een 2900 aangeboden via het forum (nogmaals bedankt Wolter!). Het heeft even moeten duren, maar de werkbank was even vrij en ik had zin in een nieuw project, dus is de kit maar eens aangebroken.

Vooraf moest een nummertje gekozen worden. Uiteraard moet het een Groningse machine wezen. Daarnaast was de serie een aardig ratjetoe in de jaren ’30, met meerdere variaties, die niet allemaal uitgebeeld kunnen worden uit de kit. Een open dom is ook een must, want dat ziet er toch wat beter uit vind ik. De keze is gevallen op de 2921, die hier op de foto staat in “Stad” (Groningen)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/df02b5a0-ead7-5f78-8ad8-ee33a35e9c29/media/fd00498b-84e2-254b-4c0c-0f928649a74d

De inhoud van de kit:




En niet te vergeten, de al deels gevormde ketel.



Omdat ik pagina 1 van de tekeningen even kwijt was, beni ik met het buitenliggende frame begonnen. Het is puur cosmetisch, en bestaat uit de basis:


Met daarop de plaat met klinknagels gelamineerd. Nog een paar opstaptredes erop en het ziet er al best aardig uit.


Toen kwam de ontbrekende pagina boven water, en kon ik bij het begin verdergaan ;D Het binnenframe vouwt zo in elkaar. De lagers voor de achterste as worden in het frame gesoldeerd. Het remwerk vindt ook een plekje. De kit is nu al zo’n 20 jaar oud, en dat vergt wel een beetje nabewerking. De etsbramen bijwerken is een vereiste. Op zich niet erg, en vooral de remschoenen zien er een stuk beter uit nadat de etsbramen en de vouwnaad zijn weggewerkt.


Remstangen komen er ook op. Ik kwam pas na het solderen erachter dat je ze niet direckt op de remhangers moet solderen, want dan klemmen ze op de wielen en maakt het kortsluiting. Stuke messing tussen de remhangers en de stangen treugsolderen en het probleem is opgelost.

Groeten,

Rick
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2019, 10:50:59 door Bert van Gelder »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1380
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2019, 11:19:38 »
Leuk project  (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 625
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2019, 15:02:07 »
Goed om te zien dat dit wel zeer bekende kitje bij jou in goede handen is, Rick. Ik had daar ook wel vertrouwen in.

‘Schier doan’, zal ik maar zeggen. (In Standaard Nederlands: netjes gedaan).


Wolter
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2019, 08:22:51 door Noordernet. Reden: Correctie »

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2019, 19:35:06 »
't kon minder...

;)
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2019, 23:45:02 »
Mooi waark!   (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2019, 00:38:31 »
Bedankt heren (y)

Na het chassis is het een beetje een ratjetoe van losse onderdelen maken, eerst is de voorwand van de tender aan de beurt. Omdar er zoveel klinknagels moeten worden gevormd in de kit, heb ik voordat ik aan de kit begon een semiautomatische klinknagelpons gebouwd. Dat scheelt toch aardig wat tijd bij een onderdeel zoals dit:

Man, man, man wat 'n klinknoagels ja.

De gereedschapskist zit ook vol klinknagels.


De bovenkant van de watertank bestaat uit een gelamineerde constructie. Deksels voor de tenderwellen zijn er ook opgesoldeerd.


De vulopening bestaat uit een stukje 5mm buis dat in de accuboor met een vijl en een railzaagje op maat is gemaakt. De meegeleverde deksel voorziet voor een geschanierde deksel. Fotos, de bewaarde tender van SS 13, en de tekening van HUA laten allemaal een losse deksel zien. De MK deksel is dus even verbouwd, scharnier eraf en de handgreep verplaatst. Het resultaat:


Groeten,

Rick

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1757
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2019, 07:34:04 »
Omdar er zoveel klinknagels moeten worden gevormd in de kit, heb ik voordat ik aan de kit begon een semiautomatische klinknagelpons gebouwd.

Daar ben ik in ieder geval wel benieuwd naar: wat heb je gemaakt en hoe werkt het?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2019, 21:44:41 »
Dat vroeg ik mij ook al af.
En verder nog: is het H0?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ingenium

  • TM
  • Online Online
  • Berichten: 3788
    • Modeltrein projecten
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2019, 22:24:30 »
1:87 staat op elke etsplaat.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2019, 22:56:22 »
Ah ja  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
Re: Driemaster in ‘t veen - NS2900 in H0
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2019, 02:41:29 »
Hier een foto van de klinknagelpers, ik moet nog eens een keer de Solidworks tekeningen afmaken, dan start ik er wel een draadje over.


Verder met de tender. In de Engelse traditie horen de randen van de tender rondgebogen worden. Dat wordt voorzichtig in de bankschroef om een stukje buis gebogen, met een blok metaal om de ronding mooi gelijk te houden. Het is een beetje secuur werken, verplaatsen en corrigeren om de ronding goed te krijgen. Ik heb bewust de ronding een beetje te rond gemaakt.


De achterwand is eerst aan de bovenkant van de tender gesoldeerd, daarna voorzichtig de zijwanden erop. Ik gebruik de fotos van de SS 8 om details na te gaan. De tender is een tweeasser, en een paar jaar jonger, maar is van dezelfde fabrikant en heeft veel details die gelijk zijn aan de tenders van de 2900-en. Wat opvalt is dat de platen van de tender niet samenkomen op de hoeken, dus heb ik hetzelfde gedaan. De gebogen randen zijn toen teruggebogen totdat de hoeken mooi aansloten. Het resultaat:


De voorwand was een beetje te breed, en moest eerst pasgemaakt worden. Ook de plaat op de voorkant van de tender heeft een plaatsje gevonden.


Als toetje is de tenderkap in elkaar solderen. Het dak is uitgegloeid voordat het was rondgebogen, en past netjes op de zijwandjes. Het dak steekt uit over de voorwandjes, wat volgens mij niet zo hoort. Ik heb er voor nu nog even niks aan gedaan, eerst even passen op de cabine van de loc.


Groeten,

Rick



ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2019, 11:15:42 »
Vakwerk  (y)

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Ben niet gek ben een vliegtuig
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2019, 19:25:49 »
Wat een priegelwerk maar zeker erg mooi (y)

Gr Robin
HO Reichsbahn,Bayern en alles wat mooi is😉

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2019, 22:31:41 »
Gaafgaafgaaf

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2019, 23:23:33 »
Even achterstand inhalen...

Ondanks de stilte is er aardig wat voortgang met het kitje, hier en daar een uurtje solderen.

De tender laat ik even voor wat het is, de tenderkap moet mooi aansluiten op de kap van de loc, dus moet die eerst maar eens gebouwd worden.
We beginnen met het buitenliggende frame, beetje vouwen en traptredes solderen.


De voetplaat wordt voorgebogen, en de lipjes worden door de gaten in de spatborden gestoken. Hier en daar wat nabuigen, solderen en dan begint het al aardig herkenbaar te worden. De positie van de hefboom voor de ganghandel is niet echt duidelijk, met de hulp van fotos lijkt dit ongeveer te kloppen. 


De bufferbalk heeft twee opties, een houten of de latere stalen. Om de stalen bufferbalk te maken worden de klinknagels in de ets ingedrukt, en worden de afgeronde delen afgevijld. Een inlegplaatje vervangt de (nog) uitstekende delen van het etsplaatje


Toen was het tijd vor de spatborden. Eerst met de vlam uitgegloeid, dan rondbuigen, met de bout op twee punten solderen, nakijken en als alles goed zit, met de vlam de overgebleven naad vol laten lopen met soldeer. Het is een beetje secuur werken, dus even de tijd nemen om het goed te doen. Na het solderen netjes de naad aan de buitenkant gladvijlen en het ziet er best aardig uit. Het stoot en trekwerk heeft ook een plekje gevonden, en de hefboom voor de compensatie is ook op z'n plek gesoldeerd. Het stuk staf dat door het buisje van de hefboom steekt moet aan het frame gesoldeerd worden, dus even voorzichtig werken zodat niks vastloopt.


Je kan de cabine als open of gesloten cabine bouwen. De meeste locs, ook de 2921, hadden de open cabine. Die moet gemaakt worden door de geleverde ets in te korten. Beetje knippen en vijlen dus.


Bovenop de zijwand (of wat er voor door moet gaan) komt een smalle strip. Geen meegeëtste gleufjes om alles mooi te laten passen, dus weer vorzichtig passen en meten.


De voorwand is een beetje mider werk, alleen de cabineramen opruimen voor de variant met grote ramen. En natuurlijk een hoop klinknagels...


Dakje uitgloeien, buigen en alles in elkaar solderen, en dan heb je dit:


Wat nieuwzilver draad om alles wat stevigheid te geven. De achterste steunen bepalen of het dak recht of scheef zit, dus is het weer een kwestie van passen, meten en voorzichtig werken. Een DJH "plak het maar in elkaar" kitje is het zeker niet.


Dat was het weer voor vandaag

Groeten,

Rick