Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door Ivo tB
Vandaag om 14:05:19
Rondom Charlois door Piggelmee
Vandaag om 13:58:23
Voormalige ploegwerkplaats spoorlijn Almelo - Salbergen "gered" door Hans Reints
Vandaag om 13:42:49
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 13:23:31
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 12:59:25
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Bert V
Vandaag om 12:47:27
Digikeijs DR4018 schakeldecoder werkt niet met Roco wissels door Piet59
Vandaag om 12:44:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 12:33:37
Pfarrerwinkel bahn door Ronald Koerts
Vandaag om 12:13:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:07:32
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bert van Gelder
Vandaag om 11:58:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:52:14
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door St00mboy
Vandaag om 11:47:24
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 11:39:36
Heen, En en Weer door Servé
Vandaag om 11:35:35
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 10:35:20
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 10:30:08
Modules van Kees Gorter door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:05:44
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door ETH023
Vandaag om 09:12:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:06:25
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door San-Markos
Vandaag om 08:57:24
Artitec 2019 door Bert van Gelder
Vandaag om 08:31:47
Twincenter en Intellibox: kan ik die met elkaar koppelen? door TrixExpress
Vandaag om 01:57:41
Welke besturingssoftware kies ik? door TrixExpress
Vandaag om 01:49:25
Baanbouw Bosje77 door mwdb
Vandaag om 00:05:37
Montage bouwkit Weinert BR 93 door mwdb
14 oktober 2019, 23:55:48
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
14 oktober 2019, 23:55:03
MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B) door ex-DR V100
14 oktober 2019, 23:46:12
DR4088LN programmeren voorbij 128, hoe door Debvd
14 oktober 2019, 23:37:33
Rijnmondlijn door Antal
14 oktober 2019, 22:45:23
  

Auteur Topic: Driemaster in ‘t veen  (gelezen 2936 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Driemaster in ‘t veen
« Gepost op: 16 augustus 2019, 11:09:47 »
Een Drijmaster in 't veen, dat bist ja bienoa zo Grunnigs als 't Peerd van Omeloeks en D'Olle Grieze! Aine speurweg deur ‘t veen is nait compleet zunder ain.
Vrij vertaald; Ik moet een NS 2900 hebben voor mijn veenkolonienbaantje.

De 2900-en waren rasechte Staatsspoor machines. De eerste machines verschenen in 1865 op het spoor, uiteraard geleverd door Staatsspoor hofleverancier Beyer, Peacock & Co. In meerdere deelseries kwamen er totaal 46 op de baan. Als eerste machines van de SS met 3 gekoppelde assen kregen ze al snel de naam Driemaster, synoniem aan de grote zeilschepen die in die tijd de havens aandeden. In de eerste jaren deden ze vooral dienst voor goederentreinen, maar naarmate treinen langer warden en krachtigere machines hun intrude deden kwamen ze terecht op de minder belangrijke diensten. In de NS periode vinden de nu al aardig bejaarde locomotieven zich vooral in de rangeerdienst en op locaalspoorwegen. De provincie Groningen wordt in deze periode een bolwerk voor de machines, met maarliefst 6 in depot Groningen en 7 in Stadskanaal. Het einde kwam vlug voor de serie, die tot 1933 nog compleet was. Volgens de Nederlandse traditie is het laatste exemplar van de serie keurig netjes in 1938 opgeruimd.

Aan de locomotieven is over de jaren aardig wat gesleuteld. Naast de herkenbare zandkisten voorop hebben de locomotieven andere ketels, een luchtrem, stoombel, nieuwe koppelstangen, en voor sommige, een tenderkap gekregen.

Een aardig tijdje terug kreeg ik een MK kitje van een 2900 aangeboden via het forum (nogmaals bedankt Wolter!). Het heeft even moeten duren, maar de werkbank was even vrij en ik had zin in een nieuw project, dus is de kit maar eens aangebroken.

Vooraf moest een nummertje gekozen worden. Uiteraard moet het een Groningse machine wezen. Daarnaast was de serie een aardig ratjetoe in de jaren ’30, met meerdere variaties, die niet allemaal uitgebeeld kunnen worden uit de kit. Een open dom is ook een must, want dat ziet er toch wat beter uit vind ik. De keze is gevallen op de 2921, die hier op de foto staat in “Stad” (Groningen)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/df02b5a0-ead7-5f78-8ad8-ee33a35e9c29/media/fd00498b-84e2-254b-4c0c-0f928649a74d

De inhoud van de kit:




En niet te vergeten, de al deels gevormde ketel.



Omdat ik pagina 1 van de tekeningen even kwijt was, beni ik met het buitenliggende frame begonnen. Het is puur cosmetisch, en bestaat uit de basis:


Met daarop de plaat met klinknagels gelamineerd. Nog een paar opstaptredes erop en het ziet er al best aardig uit.


Toen kwam de ontbrekende pagina boven water, en kon ik bij het begin verdergaan ;D Het binnenframe vouwt zo in elkaar. De lagers voor de achterste as worden in het frame gesoldeerd. Het remwerk vindt ook een plekje. De kit is nu al zo’n 20 jaar oud, en dat vergt wel een beetje nabewerking. De etsbramen bijwerken is een vereiste. Op zich niet erg, en vooral de remschoenen zien er een stuk beter uit nadat de etsbramen en de vouwnaad zijn weggewerkt.


Remstangen komen er ook op. Ik kwam pas na het solderen erachter dat je ze niet direckt op de remhangers moet solderen, want dan klemmen ze op de wielen en maakt het kortsluiting. Stuke messing tussen de remhangers en de stangen treugsolderen en het probleem is opgelost.

Groeten,

Rick
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2019, 00:33:30 door Beached »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1326
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2019, 11:19:38 »
Leuk project  (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2019, 15:02:07 »
Goed om te zien dat dit wel zeer bekende kitje bij jou in goede handen is, Rick. Ik had daar ook wel vertrouwen in.

‘Schier doan’, zal ik maar zeggen. (In Standaard Nederlands: netjes gedaan).


Wolter
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2019, 08:22:51 door Noordernet »

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2019, 19:35:06 »
't kon minder...

;)
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1698
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2019, 23:45:02 »
Mooi waark!   (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2019, 00:38:31 »
Bedankt heren (y)

Na het chassis is het een beetje een ratjetoe van losse onderdelen maken, eerst is de voorwand van de tender aan de beurt. Omdar er zoveel klinknagels moeten worden gevormd in de kit, heb ik voordat ik aan de kit begon een semiautomatische klinknagelpons gebouwd. Dat scheelt toch aardig wat tijd bij een onderdeel zoals dit:

Man, man, man wat 'n klinknoagels ja.

De gereedschapskist zit ook vol klinknagels.


De bovenkant van de watertank bestaat uit een gelamineerde constructie. Deksels voor de tenderwellen zijn er ook opgesoldeerd.


De vulopening bestaat uit een stukje 5mm buis dat in de accuboor met een vijl en een railzaagje op maat is gemaakt. De meegeleverde deksel voorziet voor een geschanierde deksel. Fotos, de bewaarde tender van SS 13, en de tekening van HUA laten allemaal een losse deksel zien. De MK deksel is dus even verbouwd, scharnier eraf en de handgreep verplaatst. Het resultaat:


Groeten,

Rick

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1727
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2019, 07:34:04 »
Omdar er zoveel klinknagels moeten worden gevormd in de kit, heb ik voordat ik aan de kit begon een semiautomatische klinknagelpons gebouwd.

Daar ben ik in ieder geval wel benieuwd naar: wat heb je gemaakt en hoe werkt het?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1698
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2019, 21:44:41 »
Dat vroeg ik mij ook al af.
En verder nog: is het H0?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3773
    • Modeltrein projecten
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2019, 22:24:30 »
1:87 staat op elke etsplaat.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1698
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2019, 22:56:22 »
Ah ja  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: Driemaster in ‘t veen - NS2900 in H0
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2019, 02:41:29 »
Hier een foto van de klinknagelpers, ik moet nog eens een keer de Solidworks tekeningen afmaken, dan start ik er wel een draadje over.


Verder met de tender. In de Engelse traditie horen de randen van de tender rondgebogen worden. Dat wordt voorzichtig in de bankschroef om een stukje buis gebogen, met een blok metaal om de ronding mooi gelijk te houden. Het is een beetje secuur werken, verplaatsen en corrigeren om de ronding goed te krijgen. Ik heb bewust de ronding een beetje te rond gemaakt.


De achterwand is eerst aan de bovenkant van de tender gesoldeerd, daarna voorzichtig de zijwanden erop. Ik gebruik de fotos van de SS 8 om details na te gaan. De tender is een tweeasser, en een paar jaar jonger, maar is van dezelfde fabrikant en heeft veel details die gelijk zijn aan de tenders van de 2900-en. Wat opvalt is dat de platen van de tender niet samenkomen op de hoeken, dus heb ik hetzelfde gedaan. De gebogen randen zijn toen teruggebogen totdat de hoeken mooi aansloten. Het resultaat:


De voorwand was een beetje te breed, en moest eerst pasgemaakt worden. Ook de plaat op de voorkant van de tender heeft een plaatsje gevonden.


Als toetje is de tenderkap in elkaar solderen. Het dak is uitgegloeid voordat het was rondgebogen, en past netjes op de zijwandjes. Het dak steekt uit over de voorwandjes, wat volgens mij niet zo hoort. Ik heb er voor nu nog even niks aan gedaan, eerst even passen op de cabine van de loc.


Groeten,

Rick



ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1460
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2019, 11:15:42 »
Vakwerk  (y)

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
  • Ben niet gek ben een vliegtuig
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2019, 19:25:49 »
Wat een priegelwerk maar zeker erg mooi (y)

Gr Robin
HO Reichsbahn,Bayern en alles wat mooi is😉

Syb030

  • Online Online
  • Berichten: 82
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2019, 22:31:41 »
Gaafgaafgaaf

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: Driemaster in ‘t veen
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2019, 23:23:33 »
Even achterstand inhalen...

Ondanks de stilte is er aardig wat voortgang met het kitje, hier en daar een uurtje solderen.

De tender laat ik even voor wat het is, de tenderkap moet mooi aansluiten op de kap van de loc, dus moet die eerst maar eens gebouwd worden.
We beginnen met het buitenliggende frame, beetje vouwen en traptredes solderen.


De voetplaat wordt voorgebogen, en de lipjes worden door de gaten in de spatborden gestoken. Hier en daar wat nabuigen, solderen en dan begint het al aardig herkenbaar te worden. De positie van de hefboom voor de ganghandel is niet echt duidelijk, met de hulp van fotos lijkt dit ongeveer te kloppen. 


De bufferbalk heeft twee opties, een houten of de latere stalen. Om de stalen bufferbalk te maken worden de klinknagels in de ets ingedrukt, en worden de afgeronde delen afgevijld. Een inlegplaatje vervangt de (nog) uitstekende delen van het etsplaatje


Toen was het tijd vor de spatborden. Eerst met de vlam uitgegloeid, dan rondbuigen, met de bout op twee punten solderen, nakijken en als alles goed zit, met de vlam de overgebleven naad vol laten lopen met soldeer. Het is een beetje secuur werken, dus even de tijd nemen om het goed te doen. Na het solderen netjes de naad aan de buitenkant gladvijlen en het ziet er best aardig uit. Het stoot en trekwerk heeft ook een plekje gevonden, en de hefboom voor de compensatie is ook op z'n plek gesoldeerd. Het stuk staf dat door het buisje van de hefboom steekt moet aan het frame gesoldeerd worden, dus even voorzichtig werken zodat niks vastloopt.


Je kan de cabine als open of gesloten cabine bouwen. De meeste locs, ook de 2921, hadden de open cabine. Die moet gemaakt worden door de geleverde ets in te korten. Beetje knippen en vijlen dus.


Bovenop de zijwand (of wat er voor door moet gaan) komt een smalle strip. Geen meegeëtste gleufjes om alles mooi te laten passen, dus weer vorzichtig passen en meten.


De voorwand is een beetje mider werk, alleen de cabineramen opruimen voor de variant met grote ramen. En natuurlijk een hoop klinknagels...


Dakje uitgloeien, buigen en alles in elkaar solderen, en dan heb je dit:


Wat nieuwzilver draad om alles wat stevigheid te geven. De achterste steunen bepalen of het dak recht of scheef zit, dus is het weer een kwestie van passen, meten en voorzichtig werken. Een DJH "plak het maar in elkaar" kitje is het zeker niet.


Dat was het weer voor vandaag

Groeten,

Rick