BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Beached op 16 augustus 2019, 11:09:47

Titel: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Beached op 16 augustus 2019, 11:09:47
Een Drijmaster in 't veen, dat bist ja bienoa zo Grunnigs als 't Peerd van Omeloeks en D'Olle Grieze! Aine speurweg deur ‘t veen is nait compleet zunder ain.
Vrij vertaald; Ik moet een NS 2900 hebben voor mijn veenkolonienbaantje.

De 2900-en waren rasechte Staatsspoor machines. De eerste machines verschenen in 1865 op het spoor, uiteraard geleverd door Staatsspoor hofleverancier Beyer, Peacock & Co. In meerdere deelseries kwamen er totaal 46 op de baan. Als eerste machines van de SS met 3 gekoppelde assen kregen ze al snel de naam Driemaster, synoniem aan de grote zeilschepen die in die tijd de havens aandeden. In de eerste jaren deden ze vooral dienst voor goederentreinen, maar naarmate treinen langer warden en krachtigere machines hun intrude deden kwamen ze terecht op de minder belangrijke diensten. In de NS periode vinden de nu al aardig bejaarde locomotieven zich vooral in de rangeerdienst en op locaalspoorwegen. De provincie Groningen wordt in deze periode een bolwerk voor de machines, met maarliefst 6 in depot Groningen en 7 in Stadskanaal. Het einde kwam vlug voor de serie, die tot 1933 nog compleet was. Volgens de Nederlandse traditie is het laatste exemplar van de serie keurig netjes in 1938 opgeruimd.

Aan de locomotieven is over de jaren aardig wat gesleuteld. Naast de herkenbare zandkisten voorop hebben de locomotieven andere ketels, een luchtrem, stoombel, nieuwe koppelstangen, en voor sommige, een tenderkap gekregen.

Een aardig tijdje terug kreeg ik een MK kitje van een 2900 aangeboden via het forum (nogmaals bedankt Wolter!). Het heeft even moeten duren, maar de werkbank was even vrij en ik had zin in een nieuw project, dus is de kit maar eens aangebroken.

Vooraf moest een nummertje gekozen worden. Uiteraard moet het een Groningse machine wezen. Daarnaast was de serie een aardig ratjetoe in de jaren ’30, met meerdere variaties, die niet allemaal uitgebeeld kunnen worden uit de kit. Een open dom is ook een must, want dat ziet er toch wat beter uit vind ik. De keze is gevallen op de 2921, die hier op de foto staat in “Stad” (Groningen)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/df02b5a0-ead7-5f78-8ad8-ee33a35e9c29/media/fd00498b-84e2-254b-4c0c-0f928649a74d (https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/df02b5a0-ead7-5f78-8ad8-ee33a35e9c29/media/fd00498b-84e2-254b-4c0c-0f928649a74d)

De inhoud van de kit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_3.jpg)

En niet te vergeten, de al deels gevormde ketel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_4.jpg)


Omdat ik pagina 1 van de tekeningen even kwijt was, beni ik met het buitenliggende frame begonnen. Het is puur cosmetisch, en bestaat uit de basis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_5.jpg)

Met daarop de plaat met klinknagels gelamineerd. Nog een paar opstaptredes erop en het ziet er al best aardig uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_6.jpg)

Toen kwam de ontbrekende pagina boven water, en kon ik bij het begin verdergaan ;D Het binnenframe vouwt zo in elkaar. De lagers voor de achterste as worden in het frame gesoldeerd. Het remwerk vindt ook een plekje. De kit is nu al zo’n 20 jaar oud, en dat vergt wel een beetje nabewerking. De etsbramen bijwerken is een vereiste. Op zich niet erg, en vooral de remschoenen zien er een stuk beter uit nadat de etsbramen en de vouwnaad zijn weggewerkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_7.jpg)

Remstangen komen er ook op. Ik kwam pas na het solderen erachter dat je ze niet direckt op de remhangers moet solderen, want dan klemmen ze op de wielen en maakt het kortsluiting. Stuke messing tussen de remhangers en de stangen treugsolderen en het probleem is opgelost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_8.jpg)
Groeten,

Rick
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Dave....... op 16 augustus 2019, 11:19:38
Leuk project  (y)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Noordernet op 16 augustus 2019, 15:02:07
Goed om te zien dat dit wel zeer bekende kitje bij jou in goede handen is, Rick. Ik had daar ook wel vertrouwen in.

‘Schier doan’, zal ik maar zeggen. (In Standaard Nederlands: netjes gedaan).


Wolter
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Erik_omBC op 16 augustus 2019, 19:35:06
't kon minder...

;)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: NS1220 op 16 augustus 2019, 23:45:02
Mooi waark!   (y)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Beached op 22 augustus 2019, 00:38:31
Bedankt heren (y)

Na het chassis is het een beetje een ratjetoe van losse onderdelen maken, eerst is de voorwand van de tender aan de beurt. Omdar er zoveel klinknagels moeten worden gevormd in de kit, heb ik voordat ik aan de kit begon een semiautomatische klinknagelpons gebouwd. Dat scheelt toch aardig wat tijd bij een onderdeel zoals dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_9.jpg)
Man, man, man wat 'n klinknoagels ja.

De gereedschapskist zit ook vol klinknagels.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_10.jpg)

De bovenkant van de watertank bestaat uit een gelamineerde constructie. Deksels voor de tenderwellen zijn er ook opgesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_11.jpg)

De vulopening bestaat uit een stukje 5mm buis dat in de accuboor met een vijl en een railzaagje op maat is gemaakt. De meegeleverde deksel voorziet voor een geschanierde deksel. Fotos, de bewaarde tender van SS 13, en de tekening van HUA laten allemaal een losse deksel zien. De MK deksel is dus even verbouwd, scharnier eraf en de handgreep verplaatst. Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_13.jpg)

Groeten,

Rick
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: sander1985 op 22 augustus 2019, 07:34:04
Omdar er zoveel klinknagels moeten worden gevormd in de kit, heb ik voordat ik aan de kit begon een semiautomatische klinknagelpons gebouwd.

Daar ben ik in ieder geval wel benieuwd naar: wat heb je gemaakt en hoe werkt het?
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: NS1220 op 22 augustus 2019, 21:44:41
Dat vroeg ik mij ook al af.
En verder nog: is het H0?
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: ingenium op 22 augustus 2019, 22:24:30
1:87 staat op elke etsplaat.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: NS1220 op 22 augustus 2019, 22:56:22
Ah ja  :)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS2900 in H0
Bericht door: Beached op 31 augustus 2019, 02:41:29
Hier een foto van de klinknagelpers, ik moet nog eens een keer de Solidworks tekeningen afmaken, dan start ik er wel een draadje over.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klinknagelpers_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klinknagelpers_1.jpg)

Verder met de tender. In de Engelse traditie horen de randen van de tender rondgebogen worden. Dat wordt voorzichtig in de bankschroef om een stukje buis gebogen, met een blok metaal om de ronding mooi gelijk te houden. Het is een beetje secuur werken, verplaatsen en corrigeren om de ronding goed te krijgen. Ik heb bewust de ronding een beetje te rond gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_14.jpg)

De achterwand is eerst aan de bovenkant van de tender gesoldeerd, daarna voorzichtig de zijwanden erop. Ik gebruik de fotos van de SS 8 om details na te gaan. De tender is een tweeasser, en een paar jaar jonger, maar is van dezelfde fabrikant en heeft veel details die gelijk zijn aan de tenders van de 2900-en. Wat opvalt is dat de platen van de tender niet samenkomen op de hoeken, dus heb ik hetzelfde gedaan. De gebogen randen zijn toen teruggebogen totdat de hoeken mooi aansloten. Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_15.jpg)

De voorwand was een beetje te breed, en moest eerst pasgemaakt worden. Ook de plaat op de voorkant van de tender heeft een plaatsje gevonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_16.jpg)

Als toetje is de tenderkap in elkaar solderen. Het dak is uitgegloeid voordat het was rondgebogen, en past netjes op de zijwandjes. Het dak steekt uit over de voorwandjes, wat volgens mij niet zo hoort. Ik heb er voor nu nog even niks aan gedaan, eerst even passen op de cabine van de loc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_12.jpg)

Groeten,

Rick


Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: ronald1956 op 31 augustus 2019, 11:15:42
Vakwerk  (y)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: bosje77 op 31 augustus 2019, 19:25:49
Wat een priegelwerk maar zeker erg mooi (y)

Gr Robin
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Syb030 op 31 augustus 2019, 22:31:41
Gaafgaafgaaf
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Beached op 09 oktober 2019, 23:23:33
Even achterstand inhalen...

Ondanks de stilte is er aardig wat voortgang met het kitje, hier en daar een uurtje solderen.

De tender laat ik even voor wat het is, de tenderkap moet mooi aansluiten op de kap van de loc, dus moet die eerst maar eens gebouwd worden.
We beginnen met het buitenliggende frame, beetje vouwen en traptredes solderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_17.jpg)

De voetplaat wordt voorgebogen, en de lipjes worden door de gaten in de spatborden gestoken. Hier en daar wat nabuigen, solderen en dan begint het al aardig herkenbaar te worden. De positie van de hefboom voor de ganghandel is niet echt duidelijk, met de hulp van fotos lijkt dit ongeveer te kloppen. 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_20.jpg)

De bufferbalk heeft twee opties, een houten of de latere stalen. Om de stalen bufferbalk te maken worden de klinknagels in de ets ingedrukt, en worden de afgeronde delen afgevijld. Een inlegplaatje vervangt de (nog) uitstekende delen van het etsplaatje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_19.jpg)

Toen was het tijd vor de spatborden. Eerst met de vlam uitgegloeid, dan rondbuigen, met de bout op twee punten solderen, nakijken en als alles goed zit, met de vlam de overgebleven naad vol laten lopen met soldeer. Het is een beetje secuur werken, dus even de tijd nemen om het goed te doen. Na het solderen netjes de naad aan de buitenkant gladvijlen en het ziet er best aardig uit. Het stoot en trekwerk heeft ook een plekje gevonden, en de hefboom voor de compensatie is ook op z'n plek gesoldeerd. Het stuk staf dat door het buisje van de hefboom steekt moet aan het frame gesoldeerd worden, dus even voorzichtig werken zodat niks vastloopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_21.jpg)

Je kan de cabine als open of gesloten cabine bouwen. De meeste locs, ook de 2921, hadden de open cabine. Die moet gemaakt worden door de geleverde ets in te korten. Beetje knippen en vijlen dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_22.jpg)

Bovenop de zijwand (of wat er voor door moet gaan) komt een smalle strip. Geen meegeëtste gleufjes om alles mooi te laten passen, dus weer vorzichtig passen en meten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_23.jpg)

De voorwand is een beetje mider werk, alleen de cabineramen opruimen voor de variant met grote ramen. En natuurlijk een hoop klinknagels...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_24.jpg)

Dakje uitgloeien, buigen en alles in elkaar solderen, en dan heb je dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_34.jpg)

Wat nieuwzilver draad om alles wat stevigheid te geven. De achterste steunen bepalen of het dak recht of scheef zit, dus is het weer een kwestie van passen, meten en voorzichtig werken. Een DJH "plak het maar in elkaar" kitje is het zeker niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_25.jpg)

Dat was het weer voor vandaag

Groeten,

Rick


Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: ronald1956 op 10 oktober 2019, 09:38:46
 (y) (y) (y)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: NS1220 op 14 oktober 2019, 15:51:49
Past het allemaal mooi?
Bas (wob) heeft verschrikkelijke dingen meegemaakt met zijn Weinert BR93 bouwkit  :o
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: zuylen op 14 oktober 2019, 16:13:57
Is de loc van MK modelbouwstudio's? Deze kits zijn meestal wel goed ontworpen. Ze passen vaak goed in elkaar!
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Floris Dilz op 14 oktober 2019, 16:34:42
"verschrikkelijke dingen"?
Denk dat t meer het gebruikelijke gerommel was dat erbij hoort als je een bepaald model voor t eerst bouwt en je nog niet veel ervaring hebt met sommige bouwmethodes. Zo kun je met elke kit "verschrikkelijke dingen" beleven. Bouw hetzelfde model twee keer en de tweede keer heb je een derde van de tijd nodig en t model wordt strakker op de koop toe. Overkomt mij ook nog met modelletjes die ik zelf ontworpen heb. Na 3 of 4 keer bouwen gaat t pas lekker soepel.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: zuylen op 14 oktober 2019, 17:23:01
Tja, dat is een gegeven wat ik kan beamen. Mijn eerste kits waren nog met de hand beschilderd. Nu doe ik dat met de luchtkwast. Ook kreeg ik sommige dingen niet goed vastgesoldeerd. Mijn toenmalige bout werd niet warm genoeg. Dus pakte ik een 100watt exemplaar die je normaal voor waterleidingen hoort te gebruiken. Tja, dan gaat het weer te snel + dat je je handen ook nog op de koop toe verbrandt! :-\ Nu gaat dit uiteraard beter, omdat ik speciale soldeerpasta heb waardoor alles gelijk vast zit. Bovendien ben ik ook handiger met decals, ook al vind ik het ook nu nog een t@ring werkje.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: DE-II op 14 oktober 2019, 20:27:27
MK was (heel) vroeger niet altijd passgenau, hoor, dus zo gek is de vraag niet. Leuk ding trouwens.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Beached op 15 oktober 2019, 20:25:42
Op zich past het allemaal wel aardig. Niks is echt fout, alleen is het hier en daar wel een beetje zelf uitzoeken waar sommige details horen. Het kitje is ondertussen ook al bijna 20 jaar oud, dus moet je het niet met de maatstaven van bijvoorbeeld Ivo's 8100 vergelijken.

De kit is in principe zo moeilijk als je het maken wil. Als je de instructies volgt heb je een model dat aardig goed op een 2900 lijkt. Sommige onderdelen zijn een beetje grof, maar zijn niet verkeerd. Ik leg de lat een beetje hoger, wat betekent dat ik hier en daar aanpassingen maak om van een 2900-uit-de-doos naar een gedetailleerd model van de 2921 te gaan. Hier komt een beetje ervaring aan te pas.

De Weinert BR 93 lijkt op de foto's best een aardig mooi kitje te zijn. Mooi gedetailleerde gietstukken en het lijkt allemaal te passen. Mijn eerste kitje duurde ook wat langer, het is een kwestie van leren en foutjes corrigeren, en het volgende kitje gaat stukken sneller.

Groeten,

Rick
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Beached op 18 oktober 2019, 01:55:44
De volgende stap is de ketel. Deze is al deels voorgebogen, maar moet nog precies in de juiste vorm gebogen worden. Een kwestie van de ketel met een geschikt rond voorwerp over iets zachts rollen en hier en daar een beetje bijbuigen. De vuurkist laten we voor nu even voor wat het is. Nadat de vorm er aardig in zat heb ik wat naaigaren om de ketel gewikkeld om alles op z'n plek te houden, en dan de naad solderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_26.jpg)

Voorin de rookkast komt een moertje. Om de ets van de ketel komt een plaatje om de rookkast op de juiste doorsnede te krijgen. Het plaatje is uitgegloeid, en de rand aan de achterkant rond gevijld om de messing ring tussen de ketel en rookkast na te bootsen. Dan is het een kwestie van het plaatje rondbuigen en solderen. Dan volgt de voorkant van de rookkast. Het is even voorzichtig nakijken en meten om te zorgen dat alles recht zit, anders krijg je er later spijt van. Dan de buitenste laag van de rookkast erop. Eerst voorbuigen, en niet uitgloeien om wat veerkracht over te houden. Vertinnen, plaatsen met een paar klemmen en met de vlam stukje voor stukje aandrukken en solderen. Met een beetje secuur werken heb je dan dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_27.jpg)

Handgrepen komen uit de ets, een beetje netjes vijlen en dan plaatsen. Er zijn geen handige lipjes om alles perfect te positioneren en de gaten zijn aan de ruime kant, dus is het weer een kwestie van voorzichtig werken. Als de eerste eenmaal op z'n plek zit gebruik ik wat staaldraad om de andere twee steunen uit te lijnen. De voorste steunen kun je niet echt van binnenuit solderen, dus dan maar van buiten en daarna de overtollige soldeer wegvijlen. De steun voor de ketel en het drijfwerk kan ook meteen op de ketel gesoldeerd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_30.jpg)

Na al dat priegelwerk even wat leuks, gietstukken solderen. De bouwbeschrijving geeft niet precies aan waar de zandkisten horen, dus eerst de boeken in voor wat fotos. De stang naar de ganghandel is er ook bijgekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_28.jpg)

Groeten,

Rick



Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Ivo tB op 18 oktober 2019, 14:44:25
Het kitje is ondertussen ook al bijna 20 jaar oud, dus moet je het niet met de maatstaven van bijvoorbeeld Ivo's 8100 vergelijken.
Toch is het principe hetzelfde. Het is eigenlijk Erwin Werps' 8100  ;) . Ik zet het ding alleen maar in elkaar.

Ik heb de 2900 kit ook nog liggen om te bouwen. De 2908 gaat het (ooit) worden.

Vwb de Weinert kits: ik ben het helemaal met Floris eens. Je eerste kit is altijd puzzelen. Ik heb me er niet veel mee bemoeid, maar ik heb ditzelfde Weinert chassis onder mijn NS 6200 van Philotrain zitten. Geen enkel probleem met de schuifbeweging gehad. Het is lastig op foto's te zien waar eventuele problemen zitten. Maar volgens mij is het een leerzame ervaring geweest en staat er nu een mooie duitse lok!

Een volledige Weinert kit heb ik nog liggen van de Br95. Ik word heel erg enthousiast van de onderdelen in de kit. Wie weet kom ik daar nog wel eens aan toe.

Rick, mooie voortgang. Het gaat volgens mij een hele mooie 2921 worden!  (y)


mvg,
Ivo
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Bert van Gelder op 19 oktober 2019, 10:51:43
(titel aangepast op verzoek..)

Gr, Bert
Team moderatoren
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: NS1220 op 27 oktober 2019, 18:24:17
"verschrikkelijke dingen"?
Denk dat t meer het gebruikelijke gerommel was dat erbij hoort als je een bepaald model voor t eerst bouwt en je nog niet veel ervaring hebt met sommige bouwmethodes. Zo kun je met elke kit "verschrikkelijke dingen" beleven.

Ik doelde niet op het "gebruikelijke gerommel" maar op de dingen die echt mis waren in de kit.
Maar hier zit het dus wel goed.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Beached op 10 november 2019, 22:49:48
Met het grove bouwwerk zo ongeveer af daalt het tempo een beetje met het detailleren. Het is veel zelf uitzoeken, de instructies zijn niet echt duidelijk waar alles precies hoort. Het eerste klusje is de naad tussen de ketel en vuurkist weg te werken. De voorhoeken van de vuurkist zijn omgebogen, het overgebleven gat met een messing plaatje van binnenuit dichtmaken en een royale hoeveelheid soldeer erop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_35.jpg)

Na wat voorzichtig bijvijlen krijg je dan dit. De veiligheid, de stoomverwarming en stoombel hebben ook een plekje gevonden. Ik heb uit dik messing plaat een nieuw voetje voor de stoombel gemaakt, het gietstuk had een ander voetje dan wat ik op foto's kon zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_36.jpg)

De veerpakketten voor de loc moesten ook maar eens aangepakt worden. Het kost wat gepriegel om de beugels op de juiste plaatsen te buigen en mooi te krijgen, maar het is weer gelukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_33.jpg)

Met de vlam zijn ze voorzichtig op de voetplaat vastgezet. Voor de luchttank onder de bufferbalk heb ik zelf een paar steuntjes gemaakt zodat het meegegoten voetje straks geen ruzie krijgt met de Kadees die er onder moeten. Luchtleidingen zijn ook aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_37.jpg)

En de andere kant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_38.jpg)

Groeten,

Rick
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: ingenium op 11 november 2019, 00:03:01
Lekker bezig zo!
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Ivo tB op 11 november 2019, 00:06:10
Rick  (y) Goede vorderingen!

Mooie verenpakketten heb je ook gebogen. Ik zou ze alleen nu niet solderen. Dat wordt razend lastig met spuiten. Immers de wielkappen zijn groen aan de zijkant en zwart van boven de veerpakketten zijn ook zwart. Volgens mij ook nog een messing rand op de wielkappen. Dat is allemaal niet meer te spuiten met de veren ervoor. Althans niet zoals ik het doe, dus ik wacht af. Dit is natuurlijk wel veel steviger.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Beached op 08 december 2019, 10:21:43
Te laat Ivo... ;D Daar had ik ook al aan gedacht, maar aangezien de machine dienst moet doen op (tentoonstellings)banen moet alles tegen een stootje kunnen, dus lijmen doe ik liever niet.

De gegoten stoomdom en schoorsteen waren niet moeders mooiste, en ook niet 100% rond. Met de hand rondvijlen was mij een brug te ver, dus maar een andere oplossing bedacht. Eerst heb ik een M2 schroefdraadje in het voetje van de schoorsteen getapt. Dan een lang stukje M2 schroefdraad gevonden en in de accuboor geklemd, stoomdom of schoorsteen op het stukje schroefdraad draaien, accuboor aan en vijlen maar. Met naaldvijltjes de vorm corrigeren, dan met waterproof schuurpapier alles gladschuren en met de Dremel het messing glimmend poetsen. Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_42.jpg)

Het ketelfront is ook aan de beurt geweest. Op de tekeningen van HUA valt te zien dat het ketelfront niet zo ver de cabine insteekt als de MK versie, maar dat laat ik maar zo, waarschijnlijke een compromis voor de aandrijving. De HUA tekeningen laten duidelijk zien dat de bekleding afgerond is, dus ben ik met de vijl aan de slag gegaan. Daarna alle gietstukken erop, regulateur fatsoeneren en de leidingen voor de pijlglazen maken. De remkraan heeft ook een plekje gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_39.jpg)

Stiekum heb ik ook al een tijdje terug de wielen in elkaar gezet. Helaas kom ik een lange as tekort, dus moet de loc voor nu even een 1B machine zijn. Begint er al aardig op te lijken dacht ik zo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_41.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_40.jpg)

Groeten,

Rick
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Beached op 23 januari 2020, 00:05:35
Stilletjes aan wordt er nog doorgewerkt aan de loc,  al is de vaart is er nu wel uit. Het is nu grotendeels details maken en aanbrengen die niet in de kit voorkomen, of details uit de kit die verfijnd worden.

Vandaag is de tenderkap aan de beurt. MK levert een aardige basis, maar kijkende naar fotos kan het beter.
Even terugbladeren in het draadje en dan is dit de basisvorm van de tenderkap
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_12.jpg)

Wat al meteen opvalt is dat de zijwand niet helemaal tot aan de onderkant van de kap doorgaat. Even een stukje etsfret uitgloeien, buigen en solderen en het begint ergens op te lijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_43.jpg)

Dan aan de slag met een vijl om de vorm er in te krijgen. De overgang tussen de staande plaat en het nieuwe stukje is ook netjes rondgemaakt conform met het voorbeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_44.jpg)

En dan moet de hele kap op de tender gesoldeerd worden. Bij de eerste poging plaatste ik het ding veel te ver naar voren, en heb ik het dak ingekort denkende dat MK het te lang had gemaakt. Na wat knippen en vijlen was ik tevreden met het resultaat, totdat... ik naar wat fotos keek en tot de ontdekking kwam dat de kap veel te ver naar voren zat :-X  Alles dan maar weer losgesoldeerd en opnieuw op z'n plaats gezet, en het dak dat ik zojuist had ingekort weer verlengen. Het leven van de messingbouwer gaat ook niet altijd van een leien dakje.

Op het dak van de tenderkap hoort een brugplaat naar het dak van de cabine. MK heeft de onderdelen in de ets zitten, maar het is allemaal wel een beetje grof. Een van de ge-etste onderdelen vormde de basis, de scharnierende dekplaat is uit wat dun messingplaat geknipt, en twee stukjes messingstrip vormen de scharnieren. Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_47.jpg)

De koppeling tussen loc en tender is ook gemaakt, een bedenksel uit wat messing en een paar schroefjes, net even wat meer dan de beugel die je volgens MK uit draad moet buigen. Voor op het dak van de cabine is een stuk messing staf op maat gevijld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_45.jpg)

Handgrepen zijn aangebracht volgens fotos en tekeningen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_46.jpg)

Rond de raampjes aan de achterkant was een stukje hoekprofiel geklonken. Dat is nagebootst door een stukje messingstip rond te buigen en in de raampjes te solderen. Makkelijker gezegd dan gedaan, er kwam aardig wat gepriegel en vijlen aan te pas voordat het mooi zat. De tenderbel is rond de jaren '30 afgenomen. De meeste locs waren al zonder in '35, maar ik vond hem mooi en het past nog net in de periode.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_48.jpg)

Groeten,

Rick
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: ronald1956 op 23 januari 2020, 12:53:15
Mooi hoor  (y)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Beached op 28 maart 2020, 00:29:11
Hier is men voor de komende 4 weken op huisarrest, dus tijd om wat projecten af te maken 8)

Aan de 2921 knutsel ik zo hier en daar wat, hier en daar een klusje tussen andere projecten door. Een van die klusjes was de schoorsteen verkoperen. Hier nog in maagdelijk messing:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_42.jpg)

Het proces is relatief simpel, en aangepast voor wat ik voor handen had. Al eerder had ik een M2 schroefdraad in de voet getapt en op de accuboor het ding een beetje beter in vorm gebracht. Voor het verkoperen is eerst de schoorsteen, en vooral de schoorsteenkroon glimmend gepoetst om het messing zo schoon mogelijk te maken. Dan even in het potje flux (forforzuur) dopen en direct afspoelen. Het verkoperen zelf gebeurt in een badje kopersulfaat, eerst even spelen met stukjes messing om te kijken welke pool het moet zijn, en dan de schoorsteen aan de pool hangen waar het koper aanslaat. Op de andere pool hang ik een stuk messing, wat door het proces weggevreten wordt. Ik gebruik een oude Fleischmann trafo, op het laagste standje (ongeveer 5V DC) en dan laten hangen totdat er een dikke laag koper op zit. Even drogen en daarna de schoorsteen goed heet stoken met een vlam om het koper te laten hechten (geen idee of het nodig is, maar het leek me wel zo handig) Dan in de accuboor spannen en aan de gang met vijlen, waterproof schuurpapier en koperpoets en dan krijg je dit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_53.jpg)

MK levert geen remstangen voor de loc, al zijn ze toch wel duidelijk zichtbaar. Dankzij de tekeningen op HUA is het best te doen om het remwerk samen te stellen uit wat draad en messingplaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_49.jpg)

Dat levert wel een klein probleempje op. De speling tussen het binnenliggende frame en de wielen was al krap, en met 2x 0,5mm aan draad er bovenop is kortsluiting gegarandeerd en is door bogen rijden praktisch onmogelijk geworden >:( Daar is maar één oplossing voor, grof geweld!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_50.jpg)

Met de dremel heb ik een ruime millimeter uit het midden van het frame geslepen. Daarna de boel samenknijpen, solderen en voor de stevigheid stukjes messingplaat achter de naad gesoldeerd. Het remwerk is daarna opgeschoven zodat alles op de juiste plaats zit, en dan proefpassen. Waar ik dus niet aan had gedacht is dat de aandrijving en de hefboom van de compensatie nu opeens niet meer passen. Beide werden vakkundig gesloopt, versmald en opnieuw in elkaar gezet, en wonder boven wonder past het allemaal en wil het door de krappe bogen van de baan 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_51.jpg)

En dan is dit nu zo ongeveer de stand van zaken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_52.jpg)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: ingenium op 28 maart 2020, 00:35:08
Wat een heerlijk ding!
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: roadster36 op 28 maart 2020, 01:45:45
Netjes hoor en prima alle valkuilen ontweken ;D
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Noordernet op 28 maart 2020, 10:37:02
Mooi gedaan!


Wolter
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Gerke op 28 maart 2020, 12:05:42
Mooi man. Kopersulfaat? Waar is dat vandaan te halen? En ik zie dat je 5V ~ (wisselspanning?) hebt gebruikt?
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: HaHoHo op 28 maart 2020, 12:53:29
Belooft een mooie machine te worden! (y)
Ik heb nog ergens zo'n kit liggen. Dit draadje zal me ongetwijfeld helpen er een goed lopend model van te maken!
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Beached op 28 maart 2020, 22:42:48
Bedankt heren (y)

Gerke, het kopersulfaat vond ik in een zakje in de schuur bij m'n ouders ;D Volgens mij wordt het gebruikt in de veehouderij, dus probeer het daar eens. Ik gebruikte ongeveer 5V DC (onhandige afkorting in het bericht, heb ik even veranderd).
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: ingenium op 29 maart 2020, 03:04:50
https://www.deoplosmiddelspecialist.nl/kopen/kopersulfaat

Ziet eruit als iets dat je wel zo kan bestellen.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Gerke op 29 maart 2020, 12:27:03
Dank Ewout. Was nog niet aan Google toegekomen. Bij gelegenheid maar es 5 kg bestellen. Zal een mooie, dikke koperlaag worden.  ;D
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: ronald1956 op 29 maart 2020, 12:29:55
Verzamelbestelling ?
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Tomasso op 29 maart 2020, 13:30:25
Het kan nog makkelijker. Ik heb het al eens gedaan, werkt prima. Fleischmann trafo, ik dacht een bak met gedemineraliseerd water, stuk koperdraad uit electriciteitsdraad aan de ene pool, te verkoperen onderdeel aan de andere pool en gaan. Kost niks.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Andries op 29 maart 2020, 13:51:42
Het kan nog makkelijker. Ik heb het al eens gedaan, werkt prima. Fleischmann trafo, ik dacht een bak met gedemineraliseerd water, stuk koperdraad uit electriciteitsdraad aan de ene pool, te verkoperen onderdeel aan de andere pool en gaan. Kost niks.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Bovenstaande werkt goed -  heb ik in mijn jeugd ook wel gedaan -  maar voor een betere hechting kun je beter chemicaliën gebruiken. Zie ook Wikipedia 'verkoperen'.

Andries
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: ronald1956 op 29 maart 2020, 14:27:47
Ja , met zo`n stuiver in de bak vond ik het resultaat maar zo zo
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Tomasso op 29 maart 2020, 14:57:34
Nou, had met een grote krul koperdraad wel succes. Maar het is inderdaad maar een dun laagje geweest. Die andere manier is voor een betere hechting.

Ben wel benieuwd naar de verhouding die je nodig hebt om een schoorsteentje te verkoperen (mot er een hele kilo van 't spul in of volstaat 1 'schepje')

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Erik Baas op 29 maart 2020, 15:32:39
met zo`n stuiver in de bak vond ik het resultaat maar zo zo

Een stuiver is niet van koper maar van brons.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Gert Arkema op 29 maart 2020, 17:01:21
Een stuiver is 5 cent. Een muntstuk van 5 eurocent wordt nooit een echte stuiver  ;) .
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Dave....... op 29 maart 2020, 18:22:17
Echt een prachtige loc!

Zou bijna thema van mijn baan wisselen (bijna)  ;D
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: ronald1956 op 30 maart 2020, 11:25:59
Een stuiver is niet van koper maar van brons.

Tja , 40 jaar geleden deed ik ook alleen maar wat ze toen ik de tijdschriften schreven .
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: janw op 30 maart 2020, 12:35:58
Het kan nog makkelijker. Ik heb het al eens gedaan, werkt prima. Fleischmann trafo, ik dacht een bak met gedemineraliseerd water, stuk koperdraad uit electriciteitsdraad aan de ene pool, te verkoperen onderdeel aan de andere pool en gaan. Kost niks.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Ik heb het ook zo gedaan. Witmetalen onderdelen van koperlaag voorzien, en de messing schoorsteen van mijn 2900. Eindje koperdraad aan de ene pool hangen als koperbron, te behandelen onderdeel aan de andere pool. Lukt prima. Beetje fiedelen met het voltage, te laag loop t niet, te hoog wordt alles zwart  en slaat er geen koper neer. Hecht ook voldoende, althans op witmetaal en messing.
t hele proces is beschreven in een artikel in Rail Magazine 232, maart 2006 voor wie dat nog heeft liggen. Artikel van René Vink.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: janw op 30 maart 2020, 12:38:39
En oh ja, inderdaad een prachtige loc geworden! Een genot om naar te kijken.
Hoe heb je de waggel eruit gehaald tijdens het rijden? Of trad die niet op?
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Beached op 05 april 2020, 12:23:25
Dank heren

Jan, die van mij heeft nooit een waggel gehad, tenzij de krukken verkeerd staan. Ik stel de krukken trouwens op gevoel af, afstellen, proberen, kijken naar de standen en corrigeren. De aslagers zitten redelijk spelingsvrij in het frame, maar de koppelstangen hebben wel een klein beetje speling.


En toen waren de laatste details aan de beurt. De tender was eerst begonnen, dus ook dan maar het eerste af. De voorkant van de tender is een beetje een enigma zoals het door MK staat beschreven. Er klopt eigenlijk maar weinig van als je naar fotos en tekeningen begint te kijken. Eerst de zijwandjes en deurtjes maar gemaakt, ze zitten in de ets maar zijn aardig grof. Met wat dunner messing eerst de zijwandjes gemaakt, dan de deurtjes gemaakt en met dunne stukjes messing aan de wandjes gesoldeerd. Naar binnen buigen en de messing stripjes lijken op scharnieren. Nieuwe, grotere gereedschapskisten zijn uit messing gemaakt met als voorbeeld de tender van SS 13. Het gat in de voorwand van de tender is ook veel te groot, en is afgedicht met een kolendeur, afgekeken van de SS 326. Alles op de tender solderen, en de handrails er 5 x opnieuw opsolderen omdat het zulke onhandge dingen zijn, en dan ziet het er ongeveer zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_54.jpg)

Voor achterop zijn sluitseinijzers uit de onderdelendoos gevist, en van stukjes etsfret voetjes voor de lantaarns gemaakt. Kadees moeten er ook op, de basis is een Kadee #21 met wat messing plaat, buis en een bladveertje eraan gebreid om alles in de beschikbare ruimte te passen. Het valt over een messing schroefje zodat de koppeling afneembaar is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_55.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_55.jpg)

Dan is de loc aan de beurt. De onderste twee loclantaarns staan op voetjes, gemaakt uit messing strip en vantevoren doorboord zodat er later LEDjes in kunnen. Het gietdeeltje van de aanjager heeft een plekje gevonden. met een nieuwe leiding uit 0,3mm draad die de schoorsteen in gaat. Zandstrooiers zijn aan de voetplaat gesoldeerd. Dakgootjes zijn gemaakt uit messing strip dat aan de rand van het dak is gesoldeerd, en dan op hoogte is gevijld. Daar horen natuurlijk regengootjes bij, gebogen uit 0,4mm draad. Kadees voor vooraan zijn er ook, moertje aan het binnenste frame gesoldeerd en dan een armpje en veertje gemaakt dat tussen de bufferbalk en het luchtreservoir past met de kop van een Kadee #21 aan het andere einde.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_56.jpg)

Aan de andere kant van de loc heb ik alle koperen leidingen erafgesloopt, want het was net een beetje te iel. De nieuwe leidingen uit 0,5mm forforbrons zien er stukken beter uit. De asjes die in de kit waren zijn zo'n 2 mm te kort, dus na het eerste proefrijden heb ik de aslengte bepaald, en heb ik een setje 29mm lange assen uit 2mm RVS gedraaid. Op zich is dat afdraaien een koud kunstje, maar het heeft me wel zo'n 150mm RVS staf gekost. De pakweg 200mm lange staf dacht ik wel even in de draaibank af te snijden. Steekt een beetje lang uit maar dat gaat wel goed. Scheelt weer gedoe met de slijptol. Daar dacht het stuk staf dus even anders over. Het stuk staf raakt meteen uit onbalans en als de draaibank tot rust komt is het rechte stuk staf mooi krom ::) Jammer dan. Gelukkig had ik nog een ander stuk staf liggen en kon het laatste asje ook nog gemaakt kunnen worden. Deze keer wel eerst even met de slijptol inkorten ;D

De moertjes op de krukassen vond ik ook maar niks, dus die werden allemaal op een schroefje geregen en in de draaibank rond gedraaid. De busjes voor de koppelstangen zijn ook ingekort, en nadat de koppelstangen met de nieuwe ronde moertjes vastgezet waren zijn de schroefjes ingekort en samen met de moertjes vlakgevijld. Voorzichtig met een tangetje zijn ze nog best aan te draaien. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_57.jpg)

Aan de achterkant ontbreekte alleen de brugplaat tussen loc en tender. Volgens mij had MK bedoeld om de brugplaat op de tender vast te zetten, maar fotos bewijzen dat die op de loc vast zit. De plaat en scharniertjes bestaan uit dun messingplaat. Uitsparingen zijn achterin de voetplaat gevijld voor de scharniertjes, achterop de rand van de voetplaat vormt een stukje messingdraad de as voor het scharniertje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_58.jpg)

En dan is het ding zo ongeveer spuitklaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_59.jpg)

Groeten,

Rick

Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: Tomasso op 05 april 2020, 17:00:39
Wat één ding, het staat echt bol van de details. Het ding verdiend een straalbeurt en een mooi jasje, want het is prachtig geworden!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0
Bericht door: janw op 05 april 2020, 17:38:45
Prachtig!  Maar hoe ga je tussen al die details het spuitwerk nog goed krijgen?

Gek wel dat je die waggel niet hebt, een werktuigbouwer zei mij dat ie bij de gekozen constructie onvermijdelijk is zonder een middel ter correctie. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de overloopplaat aan de tender vast is gedacht ipv aan de loc. Dan zal de ' loaded tender'  de waggel onderdrukken. De krukken zet ik op dezelfde manier goed als jij, maar hun stand lost t niet op. Wel wordt t nog erger als ze niet goed staan.

Ook vraag ik me af wat ' t met je adhesie gaat doen dat je die plaat aan de loc hebt gezet. De loaded tender zet ook gewicht op de aangedreven as. Maar dan moet z'n gewicht wel op de kont van de loc drukken.