BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Beached op 16 augustus 2019, 11:09:47

Titel: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Beached op 16 augustus 2019, 11:09:47
Een Drijmaster in 't veen, dat bist ja bienoa zo Grunnigs als 't Peerd van Omeloeks en D'Olle Grieze! Aine speurweg deur ‘t veen is nait compleet zunder ain.
Vrij vertaald; Ik moet een NS 2900 hebben voor mijn veenkolonienbaantje.

De 2900-en waren rasechte Staatsspoor machines. De eerste machines verschenen in 1865 op het spoor, uiteraard geleverd door Staatsspoor hofleverancier Beyer, Peacock & Co. In meerdere deelseries kwamen er totaal 46 op de baan. Als eerste machines van de SS met 3 gekoppelde assen kregen ze al snel de naam Driemaster, synoniem aan de grote zeilschepen die in die tijd de havens aandeden. In de eerste jaren deden ze vooral dienst voor goederentreinen, maar naarmate treinen langer warden en krachtigere machines hun intrude deden kwamen ze terecht op de minder belangrijke diensten. In de NS periode vinden de nu al aardig bejaarde locomotieven zich vooral in de rangeerdienst en op locaalspoorwegen. De provincie Groningen wordt in deze periode een bolwerk voor de machines, met maarliefst 6 in depot Groningen en 7 in Stadskanaal. Het einde kwam vlug voor de serie, die tot 1933 nog compleet was. Volgens de Nederlandse traditie is het laatste exemplar van de serie keurig netjes in 1938 opgeruimd.

Aan de locomotieven is over de jaren aardig wat gesleuteld. Naast de herkenbare zandkisten voorop hebben de locomotieven andere ketels, een luchtrem, stoombel, nieuwe koppelstangen, en voor sommige, een tenderkap gekregen.

Een aardig tijdje terug kreeg ik een MK kitje van een 2900 aangeboden via het forum (nogmaals bedankt Wolter!). Het heeft even moeten duren, maar de werkbank was even vrij en ik had zin in een nieuw project, dus is de kit maar eens aangebroken.

Vooraf moest een nummertje gekozen worden. Uiteraard moet het een Groningse machine wezen. Daarnaast was de serie een aardig ratjetoe in de jaren ’30, met meerdere variaties, die niet allemaal uitgebeeld kunnen worden uit de kit. Een open dom is ook een must, want dat ziet er toch wat beter uit vind ik. De keze is gevallen op de 2921, die hier op de foto staat in “Stad” (Groningen)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/df02b5a0-ead7-5f78-8ad8-ee33a35e9c29/media/fd00498b-84e2-254b-4c0c-0f928649a74d (https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/df02b5a0-ead7-5f78-8ad8-ee33a35e9c29/media/fd00498b-84e2-254b-4c0c-0f928649a74d)

De inhoud van de kit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_3.jpg)

En niet te vergeten, de al deels gevormde ketel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_4.jpg)


Omdat ik pagina 1 van de tekeningen even kwijt was, beni ik met het buitenliggende frame begonnen. Het is puur cosmetisch, en bestaat uit de basis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_5.jpg)

Met daarop de plaat met klinknagels gelamineerd. Nog een paar opstaptredes erop en het ziet er al best aardig uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_6.jpg)

Toen kwam de ontbrekende pagina boven water, en kon ik bij het begin verdergaan ;D Het binnenframe vouwt zo in elkaar. De lagers voor de achterste as worden in het frame gesoldeerd. Het remwerk vindt ook een plekje. De kit is nu al zo’n 20 jaar oud, en dat vergt wel een beetje nabewerking. De etsbramen bijwerken is een vereiste. Op zich niet erg, en vooral de remschoenen zien er een stuk beter uit nadat de etsbramen en de vouwnaad zijn weggewerkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_7.jpg)

Remstangen komen er ook op. Ik kwam pas na het solderen erachter dat je ze niet direckt op de remhangers moet solderen, want dan klemmen ze op de wielen en maakt het kortsluiting. Stuke messing tussen de remhangers en de stangen treugsolderen en het probleem is opgelost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_8.jpg)
Groeten,

Rick
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Dave....... op 16 augustus 2019, 11:19:38
Leuk project  (y)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Noordernet op 16 augustus 2019, 15:02:07
Goed om te zien dat dit wel zeer bekende kitje bij jou in goede handen is, Rick. Ik had daar ook wel vertrouwen in.

‘Schier doan’, zal ik maar zeggen. (In Standaard Nederlands: netjes gedaan).


Wolter
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Erik_omBC op 16 augustus 2019, 19:35:06
't kon minder...

;)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: NS1220 op 16 augustus 2019, 23:45:02
Mooi waark!   (y)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Beached op 22 augustus 2019, 00:38:31
Bedankt heren (y)

Na het chassis is het een beetje een ratjetoe van losse onderdelen maken, eerst is de voorwand van de tender aan de beurt. Omdar er zoveel klinknagels moeten worden gevormd in de kit, heb ik voordat ik aan de kit begon een semiautomatische klinknagelpons gebouwd. Dat scheelt toch aardig wat tijd bij een onderdeel zoals dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_9.jpg)
Man, man, man wat 'n klinknoagels ja.

De gereedschapskist zit ook vol klinknagels.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_10.jpg)

De bovenkant van de watertank bestaat uit een gelamineerde constructie. Deksels voor de tenderwellen zijn er ook opgesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_11.jpg)

De vulopening bestaat uit een stukje 5mm buis dat in de accuboor met een vijl en een railzaagje op maat is gemaakt. De meegeleverde deksel voorziet voor een geschanierde deksel. Fotos, de bewaarde tender van SS 13, en de tekening van HUA laten allemaal een losse deksel zien. De MK deksel is dus even verbouwd, scharnier eraf en de handgreep verplaatst. Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_13.jpg)

Groeten,

Rick
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: sander1985 op 22 augustus 2019, 07:34:04
Omdar er zoveel klinknagels moeten worden gevormd in de kit, heb ik voordat ik aan de kit begon een semiautomatische klinknagelpons gebouwd.

Daar ben ik in ieder geval wel benieuwd naar: wat heb je gemaakt en hoe werkt het?
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: NS1220 op 22 augustus 2019, 21:44:41
Dat vroeg ik mij ook al af.
En verder nog: is het H0?
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: ingenium op 22 augustus 2019, 22:24:30
1:87 staat op elke etsplaat.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: NS1220 op 22 augustus 2019, 22:56:22
Ah ja  :)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen - NS2900 in H0
Bericht door: Beached op 31 augustus 2019, 02:41:29
Hier een foto van de klinknagelpers, ik moet nog eens een keer de Solidworks tekeningen afmaken, dan start ik er wel een draadje over.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klinknagelpers_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Klinknagelpers_1.jpg)

Verder met de tender. In de Engelse traditie horen de randen van de tender rondgebogen worden. Dat wordt voorzichtig in de bankschroef om een stukje buis gebogen, met een blok metaal om de ronding mooi gelijk te houden. Het is een beetje secuur werken, verplaatsen en corrigeren om de ronding goed te krijgen. Ik heb bewust de ronding een beetje te rond gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_14.jpg)

De achterwand is eerst aan de bovenkant van de tender gesoldeerd, daarna voorzichtig de zijwanden erop. Ik gebruik de fotos van de SS 8 om details na te gaan. De tender is een tweeasser, en een paar jaar jonger, maar is van dezelfde fabrikant en heeft veel details die gelijk zijn aan de tenders van de 2900-en. Wat opvalt is dat de platen van de tender niet samenkomen op de hoeken, dus heb ik hetzelfde gedaan. De gebogen randen zijn toen teruggebogen totdat de hoeken mooi aansloten. Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_15.jpg)

De voorwand was een beetje te breed, en moest eerst pasgemaakt worden. Ook de plaat op de voorkant van de tender heeft een plaatsje gevonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_16.jpg)

Als toetje is de tenderkap in elkaar solderen. Het dak is uitgegloeid voordat het was rondgebogen, en past netjes op de zijwandjes. Het dak steekt uit over de voorwandjes, wat volgens mij niet zo hoort. Ik heb er voor nu nog even niks aan gedaan, eerst even passen op de cabine van de loc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_12.jpg)

Groeten,

Rick


Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: ronald1956 op 31 augustus 2019, 11:15:42
Vakwerk  (y)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: bosje77 op 31 augustus 2019, 19:25:49
Wat een priegelwerk maar zeker erg mooi (y)

Gr Robin
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Syb030 op 31 augustus 2019, 22:31:41
Gaafgaafgaaf
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Beached op 09 oktober 2019, 23:23:33
Even achterstand inhalen...

Ondanks de stilte is er aardig wat voortgang met het kitje, hier en daar een uurtje solderen.

De tender laat ik even voor wat het is, de tenderkap moet mooi aansluiten op de kap van de loc, dus moet die eerst maar eens gebouwd worden.
We beginnen met het buitenliggende frame, beetje vouwen en traptredes solderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_17.jpg)

De voetplaat wordt voorgebogen, en de lipjes worden door de gaten in de spatborden gestoken. Hier en daar wat nabuigen, solderen en dan begint het al aardig herkenbaar te worden. De positie van de hefboom voor de ganghandel is niet echt duidelijk, met de hulp van fotos lijkt dit ongeveer te kloppen. 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_20.jpg)

De bufferbalk heeft twee opties, een houten of de latere stalen. Om de stalen bufferbalk te maken worden de klinknagels in de ets ingedrukt, en worden de afgeronde delen afgevijld. Een inlegplaatje vervangt de (nog) uitstekende delen van het etsplaatje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_19.jpg)

Toen was het tijd vor de spatborden. Eerst met de vlam uitgegloeid, dan rondbuigen, met de bout op twee punten solderen, nakijken en als alles goed zit, met de vlam de overgebleven naad vol laten lopen met soldeer. Het is een beetje secuur werken, dus even de tijd nemen om het goed te doen. Na het solderen netjes de naad aan de buitenkant gladvijlen en het ziet er best aardig uit. Het stoot en trekwerk heeft ook een plekje gevonden, en de hefboom voor de compensatie is ook op z'n plek gesoldeerd. Het stuk staf dat door het buisje van de hefboom steekt moet aan het frame gesoldeerd worden, dus even voorzichtig werken zodat niks vastloopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_21.jpg)

Je kan de cabine als open of gesloten cabine bouwen. De meeste locs, ook de 2921, hadden de open cabine. Die moet gemaakt worden door de geleverde ets in te korten. Beetje knippen en vijlen dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_22.jpg)

Bovenop de zijwand (of wat er voor door moet gaan) komt een smalle strip. Geen meegeëtste gleufjes om alles mooi te laten passen, dus weer vorzichtig passen en meten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_23.jpg)

De voorwand is een beetje mider werk, alleen de cabineramen opruimen voor de variant met grote ramen. En natuurlijk een hoop klinknagels...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_24.jpg)

Dakje uitgloeien, buigen en alles in elkaar solderen, en dan heb je dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_34.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_34.jpg)

Wat nieuwzilver draad om alles wat stevigheid te geven. De achterste steunen bepalen of het dak recht of scheef zit, dus is het weer een kwestie van passen, meten en voorzichtig werken. Een DJH "plak het maar in elkaar" kitje is het zeker niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2921_25.jpg)

Dat was het weer voor vandaag

Groeten,

Rick


Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: ronald1956 op 10 oktober 2019, 09:38:46
 (y) (y) (y)
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: NS1220 op 14 oktober 2019, 15:51:49
Past het allemaal mooi?
Bas (wob) heeft verschrikkelijke dingen meegemaakt met zijn Weinert BR93 bouwkit  :o
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: zuylen op 14 oktober 2019, 16:13:57
Is de loc van MK modelbouwstudio's? Deze kits zijn meestal wel goed ontworpen. Ze passen vaak goed in elkaar!
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Floris Dilz op 14 oktober 2019, 16:34:42
"verschrikkelijke dingen"?
Denk dat t meer het gebruikelijke gerommel was dat erbij hoort als je een bepaald model voor t eerst bouwt en je nog niet veel ervaring hebt met sommige bouwmethodes. Zo kun je met elke kit "verschrikkelijke dingen" beleven. Bouw hetzelfde model twee keer en de tweede keer heb je een derde van de tijd nodig en t model wordt strakker op de koop toe. Overkomt mij ook nog met modelletjes die ik zelf ontworpen heb. Na 3 of 4 keer bouwen gaat t pas lekker soepel.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: zuylen op 14 oktober 2019, 17:23:01
Tja, dat is een gegeven wat ik kan beamen. Mijn eerste kits waren nog met de hand beschilderd. Nu doe ik dat met de luchtkwast. Ook kreeg ik sommige dingen niet goed vastgesoldeerd. Mijn toenmalige bout werd niet warm genoeg. Dus pakte ik een 100watt exemplaar die je normaal voor waterleidingen hoort te gebruiken. Tja, dan gaat het weer te snel + dat je je handen ook nog op de koop toe verbrandt! :-\ Nu gaat dit uiteraard beter, omdat ik speciale soldeerpasta heb waardoor alles gelijk vast zit. Bovendien ben ik ook handiger met decals, ook al vind ik het ook nu nog een t@ring werkje.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: DE-II op 14 oktober 2019, 20:27:27
MK was (heel) vroeger niet altijd passgenau, hoor, dus zo gek is de vraag niet. Leuk ding trouwens.
Titel: Re: Driemaster in ‘t veen
Bericht door: Beached op 15 oktober 2019, 20:25:42
Op zich past het allemaal wel aardig. Niks is echt fout, alleen is het hier en daar wel een beetje zelf uitzoeken waar sommige details horen. Het kitje is ondertussen ook al bijna 20 jaar oud, dus moet je het niet met de maatstaven van bijvoorbeeld Ivo's 8100 vergelijken.

De kit is in principe zo moeilijk als je het maken wil. Als je de instructies volgt heb je een model dat aardig goed op een 2900 lijkt. Sommige onderdelen zijn een beetje grof, maar zijn niet verkeerd. Ik leg de lat een beetje hoger, wat betekent dat ik hier en daar aanpassingen maak om van een 2900-uit-de-doos naar een gedetailleerd model van de 2921 te gaan. Hier komt een beetje ervaring aan te pas.

De Weinert BR 93 lijkt op de foto's best een aardig mooi kitje te zijn. Mooi gedetailleerde gietstukken en het lijkt allemaal te passen. Mijn eerste kitje duurde ook wat langer, het is een kwestie van leren en foutjes corrigeren, en het volgende kitje gaat stukken sneller.

Groeten,

Rick