Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Rick
Vandaag
om 13:47:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:30:22
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
Vandaag
om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
thevandijks
Vandaag
om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
VAM65
Vandaag
om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
robin binsbergen
Vandaag
om 12:39:39
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 12:17:40
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:16:18
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 09:53:06
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225
door
Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia
door
MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa
door
Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
Vorige
-
Volgende
-
1
...
86
87
[
88
]
89
90
...
101
Omlaag
Auteur
Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 (gelezen 239492 keer)
ruudns
Offline
Berichten: 6316
***
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1305 Gepost op:
23 November 2021, 21:44:50 »
Ongelofelijk knap werk weer dit
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1306 Gepost op:
24 November 2021, 12:09:07 »
Ik vond achteraf het voorgeëtste ketelfront toch niet bevredigend en heb het ketelfront uit de afgekeurde etsplaat er omgekeerd tegenaan gezet. Net genoeg ruimte in de voetplaat. Ook een mooie gelegenheid om de rand af te ronden.
In de Schaal-0 versie heb ik 2 kleine L-profieltjes als ketelsteun gebruikt en een inkeping in de vloer machinistenhuis gemaakt. Die blijf je zien. Nu heb ik een lang L-profiel genomen en de vloer machinistenhuis deel weggeslepen....Totaal onzichtbaar nu.
Bij een volgend model moet je dat slijpen dus maar doen voordat je alles monteert want het werkstuk is nu zo groot dat ik het niet meer in de frees ingeklemd kan krijgen.
[
«
Laatst bewerkt op: 24 November 2021, 12:11:23 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1307 Gepost op:
24 November 2021, 13:39:08 »
In de vuurkist zijn profielen gesoldeerd als onderzijde.
Nu de exacte hoogte van de aslade bepalen om die (net zoals Schaal-0) met boutjes demontabel aan de vuurkist te kunnen bevestigen.
129162
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1308 Gepost op:
24 November 2021, 15:04:04 »
Restjes 2 mm volprofiel zijn altijd wel weer te gebruiken.
Goed uitmeten en 4 gaatjes boren en tapjes M1,4 zetten.
En compleet uit het zicht.
129205
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1309 Gepost op:
24 November 2021, 16:29:39 »
Dan is het weer tijd voor grof geweld......grote gaten boren voor het bevestigen van de apparatenkast.
Aan de bovenzijde 4 mm voor de M3 bout
Aan de onderzijde 15 mm om met een dopsleutel het moertje op de bevestigingsbout te kunnen draaien.
De voetrand en de stootplaat dunner vijlen. Bedenk de minimale printdikte van Shapeways
En dan komt alles netjes op zijn plaats.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1310 Gepost op:
24 November 2021, 19:55:10 »
Nu ben ik toe aan het stadium..."Knippen en plakken" van kleine onderdelen.
En dan maar gelijk de grootste van alle kleine, de ladder onder het machinistenhuis. Geen gedoe met loslatende traptredes deze keer want ik her een compleet gietdeel laten maken. Ideaal. Kostte wat, maar dat was het me wel waard.
Steunen van strip 0,4x1,5.
De positionering van de achterste steun komt er op aan en dat zie je pas als het draaistel in de boog staat. Marginaal ruimte voor de vleugelmoer van de zandkist, maar hij loopt vrij.
en recht.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1311 Gepost op:
24 November 2021, 23:01:56 »
De ladder was natuurlijk nog niet af.....
Shapeways kan niet in ruitvorm printen/gieten dus zelf even ruitplaat monteren.
plaatjes knippen en uitgloeien.
Wat is die machineklem toch handig
Dan de plaatjes op een strip solderen en de strip is de maat die je nodig hebt. Afslijpen maar wat er teveel is.
Voorvertind zijn ze al
Klaar.
129411
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1312 Gepost op:
25 November 2021, 09:34:39 »
Mooi strak resultaat, zo met die ruitplaten.
Ook leuk om te zien dat je bij solderen anders kan denken dan bij plasticbouw: dat je de ruitplaten "even" op een latje soldeert en later weer loshaalt om ze ergens anders op te solderen... met plastic zou je zoiets niet (kunnen) doen. Ik soldeer zelf alleen nog maar draadjes aan printplaten of aan rails en verder nog niets. Maar een berichtje zoals dat van jou maakt wel duidelijk dat er leuke mogelijkheden zijn qua soldeer-modelbouw.
Bedankt,
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1313 Gepost op:
25 November 2021, 10:55:34 »
@Reinout
Bij onze bouwgroep gaat het er in eerste instantie om om een model te ontwerpen. Bouwen is ook leuk, maar volgt uit het eerste. Na Vs.1. (met onvermijdelijke schoonheidsfoutjes) volgt vaak Vs.2. Zo leren we materialen en technieken en.....de weg naar Rome... kennen.
Het maakt dus niet uit of je een onderdeel ziet zitten of niet. Het onderdeel zit er bij 1:1 , dus bij het model minstens een poging doen om het er ook op te krijgen.
Achter de framebalk, aan de onderzijde...
Ik moest de loc zelfs kantelen om er een plaatje van te kunnen maken
De spuikraan.
Dan ga je je ook afvragen wat dat ding doet en hoe het gemaakt moet worden.
De vorm is van de tekening af te lezen, maar maken is nog een dingetje. in 3D is alles te tekenen, maar niet te printen. De handel (open en dicht) is zo klein dat die zelfs in spoor-1 niet te printen is, maar je ziet hem op de foto wel.
Bij het tekenen hebben we een putje in de 1,0 mm kraan opgenomen zodat je later een gaatje kan boren en een handel (van gebogen en geplet 0,5 draad) er door kan schuiven en vast solderen.
Tot hoe ver wil of kan je gaan?.....eindeloos, want over het hele model moet je wel dezelfde fijnheidsnorm aanhouden en dan loopt het werk (noem het uitdaging) vaak exponentieel op.
Het putje in het 3D getekende gietdeel met in het andere gietdeel het draadje
Bedenk dat een draadje van 0,5 niet te printen/gieten is, maar een gaatje wel. Daar moet je ook even achter komen. Dat opent perspectieven.
https://www.shapeways.com/product/LUCJXHSVF/ltm-51-spoor-1-1-32-vetpotjes-spuikraan?optionId=223754275&li=marketplace
en zo dus ook met de ladder.
De basis is strak en maatvast.
https://www.shapeways.com/product/MMW3J6U5L/ltm-51-spoor-1-1-32-ladder-1x2-stuks?optionId=223755429&li=shops
Dan moeten er alleen nog maar 8 identiek gevormde paatjes op en dan is de vraag...hoe maak ik die.
Bij de volgende versie van de ladder maak ik ook nog de klinknagels aan de buitenkant van de stijlen.
Voor een eventuele serie met grote aantallen kan je dan zo'n onderdeel in messing laten afgieten via een rubber mal.
129630
«
Laatst bewerkt op: 25 November 2021, 11:21:17 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1314 Gepost op:
25 November 2021, 14:25:10 »
Eens moeten ketel en voetplaat verbonden worden en dat komt er best op aan. Scheef = scheef. Dus op het juiste moment en bij het juiste gevoel doen.
Daar ligt het werkgebied.
En daar moeten de boutjes gaan komen.
Vaste hand want dit kan niet in de boorkolom en splinternieuwe scherpe boortjes.
Gelukt.
Tapjes in de ketel en de andere twee lagen opboren zodat de bout nooit kan gaan wringen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1315 Gepost op:
25 November 2021, 16:29:56 »
Nu een leuker werkje... de schoorsteen.
Alle boutjes vast, voorvertinnen en waterpas zetten (en houden).
En dan weer grof geweld in de kolomboor met platenboor.
129750
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1316 Gepost op:
26 November 2021, 08:45:18 »
Nog zo'n delicaat werkje..de afdichtstrip tussen machinistenhuis en ketel. Op foto's nauwelijks te zien, maar hij zit er. Details ? Dus in ieder geval een strip die de naad afdicht, maar het is daar krap, erg krap. Nu merk je pas hoe belangrijk de maatvoering is, want door het opgehoogde zadel aan de voorkant kom ik dat verschil nu hier weer tegen. Maar het kan, zie de foto's.
Tussen ketel, deur, doorvoeren en ook onderaan bij de voetplaat is in het model slechts ruimte voor een L-profiel van 1,0x1,5 maar dat is precies genoeg om het doel te bereiken.
En dan volgt een hogere buig, passen en meten sessie.
Bevestigen op de ketel is het meest praktisch. Bij de Spoor-0 versie heb ik ook een exemplaar gemaakt met de strip aan het machinistenhuis, maar dat bleekt veel lastiger om het goed te krijgen.
De strip heeft de vorm van een S en moet naadloos tegen het machinistenhuis aansluiten en dan gaat het om tienden. Geduld en doorzettingsvermogen...
De aansluiting tegen de apparatenkast is ook wat. Laat de strip in eerste instantie uitsteken en slijp super voorzichtig door zonder de ketel te beschadigen. Het laatste loodje is een fractie van de punt van de apparatenkast af te vijlen voor de strakste aansluiting.
Gelogd
Dave.......
Offline
Berichten: 4378
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1317 Gepost op:
26 November 2021, 09:08:31 »
Wat een werk.
Ziet er veelbelovend uit.
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1318 Gepost op:
26 November 2021, 09:41:13 »
Ook zo'n klus van passen en meten is de combinatie van handrail en wasluiken.
De positie van de handrail aan de voorkant van machinistenhuis is aangebracht met een doorvoer. Die bepaald dus ook de lengte van het handrailknopje. De rails zit overigens heel dicht op de ketel als je de foto's bekijkt.
T-vormig handrailknopje van Spur-1 Werkstat: veel te lang.
Slaters maat Medium is de passende maat (bij mij): 7951M
Om dat uit te meten een tijdelijke handrail met een tijdelijk knopje (10-secondenlijm) gebruikt.
Daar moeten de wasluiken dus komen.
Als dit past, dan past verder ook alles..........Pffffffffffffffffffffffffffff toch wel.
Nu nog maken......
«
Laatst bewerkt op: 26 November 2021, 11:23:43 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1319 Gepost op:
26 November 2021, 12:17:11 »
en 3 aan de rechterzijde.
https://www.shapeways.com/product/NKCXMBNGT/ltm-51-spoor-1-1-32-wasluiken-6-stuks?optionId=223755433&li=shops
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
Vorige
-
Volgende
-
1
...
86
87
[
88
]
89
90
...
101
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0