Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door SimonSt
Vandaag om 20:30:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 20:29:21
Baanplannen van langgerekte stations door phdirk
Vandaag om 20:29:09
Roco 2242 rijdt belabberd door Hielke Breider
Vandaag om 20:21:10
Raadplaatje door frank002
Vandaag om 20:16:03
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Corné81
Vandaag om 20:15:40
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Jeronimos
Vandaag om 19:14:14
TEE RAm of DE4 door borotof
Vandaag om 19:11:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 19:01:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:55:34
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
Vandaag om 18:43:34
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 17:57:40
Handleiding/documentatie gezocht Pola-Maxi ? BR89 door Silvolde
Vandaag om 17:55:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:38:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:35:27
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door janvanbemmel
Vandaag om 17:25:51
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 16:08:17
Actuele bediening Oosterhout met goederentreinen door Rick
Vandaag om 15:51:06
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
Vandaag om 15:01:36
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door martijnhaman
Vandaag om 13:43:22
Gezocht: beschrijving Roco Modellen door eelco
Vandaag om 13:14:02
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:08:36
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
Vandaag om 11:24:06
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Bahn-AG
Vandaag om 11:00:32
Ex-DB TEE VT11.5 krijgt nieuw leven bij Railadventure door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:47:05
Eén compressor en een hoop vragen door GerardvV
Vandaag om 10:29:39
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
Vandaag om 10:14:11
Fleischmania Nostalgia door Piet Groot
Vandaag om 09:35:20
No Slot! door Falkenberg
Vandaag om 09:25:28
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door Jelmer
Vandaag om 07:49:12
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 159461 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5897
  • ***
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1290 Gepost op: 22 november 2021, 11:32:48 »
 (y) Dat je die bull nose center nog niet eerder had ;D. Onmisbaar voor dit soort buis draai werk (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1291 Gepost op: 22 november 2021, 19:10:25 »
Voordat ik aan het het ketelgedeelte ben begonnen nog eens goed naar hert bouwverslag van de Schaal-0 versie gekeken. blz 30 ev.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222182035#msg3222182035

Te beginnen met de rookkast.
Eerst het front van klinknagels voorzien.
Dubbele aanslag en draaien en ponsen maar.


Rond,


Ik heb een strip uit de fret passend in de buis gemaakt. Daar weer in een tweede ring en alles (in de ketelbuis) aan elkaar gesoldeerd. Die dubbele ring omwonden met draad en aan de binnenkant van het rookkastfront gesoldeerd. Positionering...... timmermansoog  ;D







FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1292 Gepost op: 22 november 2021, 20:53:43 »
De rookkastbeplating is van geponste klinknagels (132 st) voorzien en gerold over/om een kleine buis op een snijmat (niet in de wals ivm pletten van de klinknagels) Uiteinden ook nu weer even uitgegloeid. En zo ziet het er ineens heel spannend uit. Maar alles moet nog vast...

Het rookkastfront (demontabel) heeft binnen de buis een ring en de beplating (demontabel) schuift er over. In totaal 3 lagen messing en het moet zo "zuigend" mogelijk worden.

« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 10:25:24 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1293 Gepost op: 22 november 2021, 23:02:53 »
Ik hield circa 1 mm plaatwerk "teveel" over bij het verdiepte niveau (0,6 mm). Dat gaat er dus af.


Een strip 0,2 ga ik gebruiken om de uiteinden te verbinden. Kleiner als het zadel.


Grof geweld om alles netjes bij elkaar te brengen.
[

Mooi verdiept en aansluitend aan de ketelband en rookkastfront.


Het zadel kan ik nog uitdiepen op dat minieme hoogteverschil weg te werken.


Dit zie je aan de onderkant.


en demontabel.


128408
« Laatst bewerkt op: 22 november 2021, 23:06:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1294 Gepost op: 23 november 2021, 15:40:42 »
De vuurkist is best een werkje. Ben ik nu mee bezig en zeker nog niet klaar, maar ik denk dat ik op de goede weg ben.
DE SCHUIFMAAT IS JE BESTE VRIEND !!  :D\
Bij de beide 0 versies ben ik met de voorkant begonnen en dat gaf best wat problemen. Dus nu andersom.

Te beginnen met het recht afsteken van de ketelband. Het zijn maar fracties, maar ik wil geen kieren, hoe klein dan ook.


Klinknagels zetten.


De klinknagels maken het onmogelijk om de wals te gebruiken om de vuurkist rond te maken. Dan maar over buis. Uitgloeien is niet nodig.




De zijkanten moeten wel even uitgegloeid worden.
Met een Proxxon brander kom je niet ver, maar daar is de anders onbruikbare (maar goedkope) brander van HBM goed geschikt voor.
https://www.hbm-machines.com/producten/lassen/autogeen-las-en-hardsoldeertoestel/hbm-professionele-gasbrander


Duidelijk?
Pannetje met water is voor het "schrikken" van de hete plaat.


De broekplaat kan je mooi als buigmal gebruiken. Je hebt er wel 2 nodig dus uit plaat even een copietje maken.


De o-zo handige klemmen van Fohrmann,
[

Het vuurkistfront moet "inwendig". Rondom een strookje wegslijpen want hij is net iets te groot.




Solderen.


Aan de binnenkant even netjes doorsolderen.


Schoonmaken.


Dan ligt er dit.
[





en dan is er pauze....
maar daarna deze delen tot een (demontabel) geheel vormen.


128700
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 16:05:00 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11116
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1295 Gepost op: 23 november 2021, 16:39:34 »
Iedere dag weer genieten van je skills! (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1296 Gepost op: 23 november 2021, 17:45:44 »
Die "aanstekers" lijken sterk op creme brulee branders die je elders ook goedkoper,kan kopen,zou het daar ook mee gaan ?
Pure nieuwsgierigheid omdat ik die aanstekers min of meer herken  ;)
(verder geen intentie om iets met het gegeven antwoord iets te gaan doen)
Fraai freubelwerk verder  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
    • Raamsdonk spoor 0
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1297 Gepost op: 23 november 2021, 18:21:19 »
Ik gebruik ook de crème brulde branders,  voor het kleinere spul.  Ideaal, snel. Maar voor echte zwaardere werk, proxxon.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1298 Gepost op: 23 november 2021, 19:00:33 »
Frits,
Weer heel indrukwekkend wat je hier beschrijft....en doet.

Gr Cees.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1299 Gepost op: 23 november 2021, 19:44:22 »
Voor heel zwaar werk.. Camping Gaz.  ;D

moonlicht

  • Online Online
  • Berichten: 368
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1300 Gepost op: 23 november 2021, 19:45:22 »
dakbrander  ;D
Cor

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1611
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1301 Gepost op: 23 november 2021, 19:52:20 »
Laat is zien hoe je dat doet in je kelder

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1302 Gepost op: 23 november 2021, 20:27:29 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Nu weer aan de slag.

-------------------------------------------------------------

Als de ketel in de vuurkist geschoven is, zal je zien dat die nog, al is het minimaal, kan kantelen waardoor de aansluiting aan de ketelband open kan vallen.... en dat willen we niet. Heel eenvoudig te verhelpen met stukjes profiel.


Nu kan de strip onder de ketel door worden aangebracht.
Eerst nog wel even 2x2 klinknagels zetten.









FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1303 Gepost op: 23 november 2021, 20:34:46 »
Volgende stap is het aanschuiven van het machinistenhuis. Het zadel aan de voorkant bepaald de hoogte en om de ketel goed horizontaal te zetten komt de hoogtemeter weer in beeld. Een blokje kneedgum onder de ketel houdt hem tijdelijk horizontaal.


Staat de ketel links en rechte even ver? Meten = weten en stripjes plaat doen wonderen.


Daarna heb ik met dunne stift de omtrek van de vuurkist op machinistenhuis overgetrokken.
Het zwarte lijntje is heilig. Wat er binnen zit moet weg.
Edwin...goed uitgemeten bij het ontwerp want deze aanpassing valt helemaal binnen de marge en zeker binnen de doorvoeren door de wand. :D
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 21:01:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 7399
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1304 Gepost op: 23 november 2021, 21:33:58 »






Zo, genoeg voor vandaag, maar heel dik tevreden en uitdaging gehaald.
Morgen de ketelsteunen

128907