Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 10:17:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 10:13:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:05:10
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
henk
Vandaag
om 10:04:35
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:16:56
20 jaar BNLS jubileum
door
ca.gorter
Vandaag
om 08:42:20
LS Models 2025
door
Cegielski
Vandaag
om 06:36:20
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's
door
GerardH
Vandaag
om 02:43:43
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc
door
ArjanB
Vandaag
om 02:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 02:38:53
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia
door
GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
lange adressen met esu decoders.
door
NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867
door
gdh
21 November 2025, 21:05:21
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan
door
Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
Vorige
-
Volgende
-
1
...
86
87
[
88
]
89
90
...
101
Omlaag
Auteur
Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 (gelezen 254390 keer)
ruudns
Offline
Berichten: 6390
***
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1305 Gepost op:
23 November 2021, 21:44:50 »
Ongelofelijk knap werk weer dit
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1306 Gepost op:
24 November 2021, 12:09:07 »
Ik vond achteraf het voorgeëtste ketelfront toch niet bevredigend en heb het ketelfront uit de afgekeurde etsplaat er omgekeerd tegenaan gezet. Net genoeg ruimte in de voetplaat. Ook een mooie gelegenheid om de rand af te ronden.
In de Schaal-0 versie heb ik 2 kleine L-profieltjes als ketelsteun gebruikt en een inkeping in de vloer machinistenhuis gemaakt. Die blijf je zien. Nu heb ik een lang L-profiel genomen en de vloer machinistenhuis deel weggeslepen....Totaal onzichtbaar nu.
Bij een volgend model moet je dat slijpen dus maar doen voordat je alles monteert want het werkstuk is nu zo groot dat ik het niet meer in de frees ingeklemd kan krijgen.
[
«
Laatst bewerkt op: 24 November 2021, 12:11:23 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1307 Gepost op:
24 November 2021, 13:39:08 »
In de vuurkist zijn profielen gesoldeerd als onderzijde.
Nu de exacte hoogte van de aslade bepalen om die (net zoals Schaal-0) met boutjes demontabel aan de vuurkist te kunnen bevestigen.
129162
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1308 Gepost op:
24 November 2021, 15:04:04 »
Restjes 2 mm volprofiel zijn altijd wel weer te gebruiken.
Goed uitmeten en 4 gaatjes boren en tapjes M1,4 zetten.
En compleet uit het zicht.
129205
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1309 Gepost op:
24 November 2021, 16:29:39 »
Dan is het weer tijd voor grof geweld......grote gaten boren voor het bevestigen van de apparatenkast.
Aan de bovenzijde 4 mm voor de M3 bout
Aan de onderzijde 15 mm om met een dopsleutel het moertje op de bevestigingsbout te kunnen draaien.
De voetrand en de stootplaat dunner vijlen. Bedenk de minimale printdikte van Shapeways
En dan komt alles netjes op zijn plaats.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1310 Gepost op:
24 November 2021, 19:55:10 »
Nu ben ik toe aan het stadium..."Knippen en plakken" van kleine onderdelen.
En dan maar gelijk de grootste van alle kleine, de ladder onder het machinistenhuis. Geen gedoe met loslatende traptredes deze keer want ik her een compleet gietdeel laten maken. Ideaal. Kostte wat, maar dat was het me wel waard.
Steunen van strip 0,4x1,5.
De positionering van de achterste steun komt er op aan en dat zie je pas als het draaistel in de boog staat. Marginaal ruimte voor de vleugelmoer van de zandkist, maar hij loopt vrij.
en recht.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1311 Gepost op:
24 November 2021, 23:01:56 »
De ladder was natuurlijk nog niet af.....
Shapeways kan niet in ruitvorm printen/gieten dus zelf even ruitplaat monteren.
plaatjes knippen en uitgloeien.
Wat is die machineklem toch handig
Dan de plaatjes op een strip solderen en de strip is de maat die je nodig hebt. Afslijpen maar wat er teveel is.
Voorvertind zijn ze al
Klaar.
129411
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7771
Forummoderator
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1312 Gepost op:
25 November 2021, 09:34:39 »
Mooi strak resultaat, zo met die ruitplaten.
Ook leuk om te zien dat je bij solderen anders kan denken dan bij plasticbouw: dat je de ruitplaten "even" op een latje soldeert en later weer loshaalt om ze ergens anders op te solderen... met plastic zou je zoiets niet (kunnen) doen. Ik soldeer zelf alleen nog maar draadjes aan printplaten of aan rails en verder nog niets. Maar een berichtje zoals dat van jou maakt wel duidelijk dat er leuke mogelijkheden zijn qua soldeer-modelbouw.
Bedankt,
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1313 Gepost op:
25 November 2021, 10:55:34 »
@Reinout
Bij onze bouwgroep gaat het er in eerste instantie om om een model te ontwerpen. Bouwen is ook leuk, maar volgt uit het eerste. Na Vs.1. (met onvermijdelijke schoonheidsfoutjes) volgt vaak Vs.2. Zo leren we materialen en technieken en.....de weg naar Rome... kennen.
Het maakt dus niet uit of je een onderdeel ziet zitten of niet. Het onderdeel zit er bij 1:1 , dus bij het model minstens een poging doen om het er ook op te krijgen.
Achter de framebalk, aan de onderzijde...
Ik moest de loc zelfs kantelen om er een plaatje van te kunnen maken
De spuikraan.
Dan ga je je ook afvragen wat dat ding doet en hoe het gemaakt moet worden.
De vorm is van de tekening af te lezen, maar maken is nog een dingetje. in 3D is alles te tekenen, maar niet te printen. De handel (open en dicht) is zo klein dat die zelfs in spoor-1 niet te printen is, maar je ziet hem op de foto wel.
Bij het tekenen hebben we een putje in de 1,0 mm kraan opgenomen zodat je later een gaatje kan boren en een handel (van gebogen en geplet 0,5 draad) er door kan schuiven en vast solderen.
Tot hoe ver wil of kan je gaan?.....eindeloos, want over het hele model moet je wel dezelfde fijnheidsnorm aanhouden en dan loopt het werk (noem het uitdaging) vaak exponentieel op.
Het putje in het 3D getekende gietdeel met in het andere gietdeel het draadje
Bedenk dat een draadje van 0,5 niet te printen/gieten is, maar een gaatje wel. Daar moet je ook even achter komen. Dat opent perspectieven.
https://www.shapeways.com/product/LUCJXHSVF/ltm-51-spoor-1-1-32-vetpotjes-spuikraan?optionId=223754275&li=marketplace
en zo dus ook met de ladder.
De basis is strak en maatvast.
https://www.shapeways.com/product/MMW3J6U5L/ltm-51-spoor-1-1-32-ladder-1x2-stuks?optionId=223755429&li=shops
Dan moeten er alleen nog maar 8 identiek gevormde paatjes op en dan is de vraag...hoe maak ik die.
Bij de volgende versie van de ladder maak ik ook nog de klinknagels aan de buitenkant van de stijlen.
Voor een eventuele serie met grote aantallen kan je dan zo'n onderdeel in messing laten afgieten via een rubber mal.
129630
«
Laatst bewerkt op: 25 November 2021, 11:21:17 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1314 Gepost op:
25 November 2021, 14:25:10 »
Eens moeten ketel en voetplaat verbonden worden en dat komt er best op aan. Scheef = scheef. Dus op het juiste moment en bij het juiste gevoel doen.
Daar ligt het werkgebied.
En daar moeten de boutjes gaan komen.
Vaste hand want dit kan niet in de boorkolom en splinternieuwe scherpe boortjes.
Gelukt.
Tapjes in de ketel en de andere twee lagen opboren zodat de bout nooit kan gaan wringen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1315 Gepost op:
25 November 2021, 16:29:56 »
Nu een leuker werkje... de schoorsteen.
Alle boutjes vast, voorvertinnen en waterpas zetten (en houden).
En dan weer grof geweld in de kolomboor met platenboor.
129750
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1316 Gepost op:
26 November 2021, 08:45:18 »
Nog zo'n delicaat werkje..de afdichtstrip tussen machinistenhuis en ketel. Op foto's nauwelijks te zien, maar hij zit er. Details ? Dus in ieder geval een strip die de naad afdicht, maar het is daar krap, erg krap. Nu merk je pas hoe belangrijk de maatvoering is, want door het opgehoogde zadel aan de voorkant kom ik dat verschil nu hier weer tegen. Maar het kan, zie de foto's.
Tussen ketel, deur, doorvoeren en ook onderaan bij de voetplaat is in het model slechts ruimte voor een L-profiel van 1,0x1,5 maar dat is precies genoeg om het doel te bereiken.
En dan volgt een hogere buig, passen en meten sessie.
Bevestigen op de ketel is het meest praktisch. Bij de Spoor-0 versie heb ik ook een exemplaar gemaakt met de strip aan het machinistenhuis, maar dat bleekt veel lastiger om het goed te krijgen.
De strip heeft de vorm van een S en moet naadloos tegen het machinistenhuis aansluiten en dan gaat het om tienden. Geduld en doorzettingsvermogen...
De aansluiting tegen de apparatenkast is ook wat. Laat de strip in eerste instantie uitsteken en slijp super voorzichtig door zonder de ketel te beschadigen. Het laatste loodje is een fractie van de punt van de apparatenkast af te vijlen voor de strakste aansluiting.
Gelogd
Dave.......
Offline
Berichten: 4472
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1317 Gepost op:
26 November 2021, 09:08:31 »
Wat een werk.
Ziet er veelbelovend uit.
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1318 Gepost op:
26 November 2021, 09:41:13 »
Ook zo'n klus van passen en meten is de combinatie van handrail en wasluiken.
De positie van de handrail aan de voorkant van machinistenhuis is aangebracht met een doorvoer. Die bepaald dus ook de lengte van het handrailknopje. De rails zit overigens heel dicht op de ketel als je de foto's bekijkt.
T-vormig handrailknopje van Spur-1 Werkstat: veel te lang.
Slaters maat Medium is de passende maat (bij mij): 7951M
Om dat uit te meten een tijdelijke handrail met een tijdelijk knopje (10-secondenlijm) gebruikt.
Daar moeten de wasluiken dus komen.
Als dit past, dan past verder ook alles..........Pffffffffffffffffffffffffffff toch wel.
Nu nog maken......
«
Laatst bewerkt op: 26 November 2021, 11:23:43 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #1319 Gepost op:
26 November 2021, 12:17:11 »
en 3 aan de rechterzijde.
https://www.shapeways.com/product/NKCXMBNGT/ltm-51-spoor-1-1-32-wasluiken-6-stuks?optionId=223755433&li=shops
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
Vorige
-
Volgende
-
1
...
86
87
[
88
]
89
90
...
101
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0