Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211549 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1290 Gepost op: 22 november 2021, 11:32:48 »
 (y) Dat je die bull nose center nog niet eerder had ;D. Onmisbaar voor dit soort buis draai werk (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1291 Gepost op: 22 november 2021, 19:10:25 »
Voordat ik aan het het ketelgedeelte ben begonnen nog eens goed naar hert bouwverslag van de Schaal-0 versie gekeken. blz 30 ev.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222182035#msg3222182035

Te beginnen met de rookkast.
Eerst het front van klinknagels voorzien.
Dubbele aanslag en draaien en ponsen maar.


Rond,


Ik heb een strip uit de fret passend in de buis gemaakt. Daar weer in een tweede ring en alles (in de ketelbuis) aan elkaar gesoldeerd. Die dubbele ring omwonden met draad en aan de binnenkant van het rookkastfront gesoldeerd. Positionering...... timmermansoog  ;D







FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1292 Gepost op: 22 november 2021, 20:53:43 »
De rookkastbeplating is van geponste klinknagels (132 st) voorzien en gerold over/om een kleine buis op een snijmat (niet in de wals ivm pletten van de klinknagels) Uiteinden ook nu weer even uitgegloeid. En zo ziet het er ineens heel spannend uit. Maar alles moet nog vast...

Het rookkastfront (demontabel) heeft binnen de buis een ring en de beplating (demontabel) schuift er over. In totaal 3 lagen messing en het moet zo "zuigend" mogelijk worden.

« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 10:25:24 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1293 Gepost op: 22 november 2021, 23:02:53 »
Ik hield circa 1 mm plaatwerk "teveel" over bij het verdiepte niveau (0,6 mm). Dat gaat er dus af.


Een strip 0,2 ga ik gebruiken om de uiteinden te verbinden. Kleiner als het zadel.


Grof geweld om alles netjes bij elkaar te brengen.
[

Mooi verdiept en aansluitend aan de ketelband en rookkastfront.


Het zadel kan ik nog uitdiepen op dat minieme hoogteverschil weg te werken.


Dit zie je aan de onderkant.


en demontabel.


128408
« Laatst bewerkt op: 22 november 2021, 23:06:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1294 Gepost op: 23 november 2021, 15:40:42 »
De vuurkist is best een werkje. Ben ik nu mee bezig en zeker nog niet klaar, maar ik denk dat ik op de goede weg ben.
DE SCHUIFMAAT IS JE BESTE VRIEND !!  :D\
Bij de beide 0 versies ben ik met de voorkant begonnen en dat gaf best wat problemen. Dus nu andersom.

Te beginnen met het recht afsteken van de ketelband. Het zijn maar fracties, maar ik wil geen kieren, hoe klein dan ook.


Klinknagels zetten.


De klinknagels maken het onmogelijk om de wals te gebruiken om de vuurkist rond te maken. Dan maar over buis. Uitgloeien is niet nodig.




De zijkanten moeten wel even uitgegloeid worden.
Met een Proxxon brander kom je niet ver, maar daar is de anders onbruikbare (maar goedkope) brander van HBM goed geschikt voor.
https://www.hbm-machines.com/producten/lassen/autogeen-las-en-hardsoldeertoestel/hbm-professionele-gasbrander


Duidelijk?
Pannetje met water is voor het "schrikken" van de hete plaat.


De broekplaat kan je mooi als buigmal gebruiken. Je hebt er wel 2 nodig dus uit plaat even een copietje maken.


De o-zo handige klemmen van Fohrmann,
[

Het vuurkistfront moet "inwendig". Rondom een strookje wegslijpen want hij is net iets te groot.




Solderen.


Aan de binnenkant even netjes doorsolderen.


Schoonmaken.


Dan ligt er dit.
[





en dan is er pauze....
maar daarna deze delen tot een (demontabel) geheel vormen.


128700
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 16:05:00 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1295 Gepost op: 23 november 2021, 16:39:34 »
Iedere dag weer genieten van je skills! (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1296 Gepost op: 23 november 2021, 17:45:44 »
Die "aanstekers" lijken sterk op creme brulee branders die je elders ook goedkoper,kan kopen,zou het daar ook mee gaan ?
Pure nieuwsgierigheid omdat ik die aanstekers min of meer herken  ;)
(verder geen intentie om iets met het gegeven antwoord iets te gaan doen)
Fraai freubelwerk verder  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1297 Gepost op: 23 november 2021, 18:21:19 »
Ik gebruik ook de crème brulde branders,  voor het kleinere spul.  Ideaal, snel. Maar voor echte zwaardere werk, proxxon.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1298 Gepost op: 23 november 2021, 19:00:33 »
Frits,
Weer heel indrukwekkend wat je hier beschrijft....en doet.

Gr Cees.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1299 Gepost op: 23 november 2021, 19:44:22 »
Voor heel zwaar werk.. Camping Gaz.  ;D

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1300 Gepost op: 23 november 2021, 19:45:22 »
dakbrander  ;D
Cor

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1301 Gepost op: 23 november 2021, 19:52:20 »
Laat is zien hoe je dat doet in je kelder

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1302 Gepost op: 23 november 2021, 20:27:29 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Nu weer aan de slag.

-------------------------------------------------------------

Als de ketel in de vuurkist geschoven is, zal je zien dat die nog, al is het minimaal, kan kantelen waardoor de aansluiting aan de ketelband open kan vallen.... en dat willen we niet. Heel eenvoudig te verhelpen met stukjes profiel.


Nu kan de strip onder de ketel door worden aangebracht.
Eerst nog wel even 2x2 klinknagels zetten.









FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1303 Gepost op: 23 november 2021, 20:34:46 »
Volgende stap is het aanschuiven van het machinistenhuis. Het zadel aan de voorkant bepaald de hoogte en om de ketel goed horizontaal te zetten komt de hoogtemeter weer in beeld. Een blokje kneedgum onder de ketel houdt hem tijdelijk horizontaal.


Staat de ketel links en rechte even ver? Meten = weten en stripjes plaat doen wonderen.


Daarna heb ik met dunne stift de omtrek van de vuurkist op machinistenhuis overgetrokken.
Het zwarte lijntje is heilig. Wat er binnen zit moet weg.
Edwin...goed uitgemeten bij het ontwerp want deze aanpassing valt helemaal binnen de marge en zeker binnen de doorvoeren door de wand. :D
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 21:01:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1304 Gepost op: 23 november 2021, 21:33:58 »






Zo, genoeg voor vandaag, maar heel dik tevreden en uitdaging gehaald.
Morgen de ketelsteunen

128907