Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211563 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1170 Gepost op: 07 oktober 2021, 12:53:57 »
Vanmorgen de verbinding, met aftappunt, tussen de watertanks gemaakt. Gaten in het frame zijn 2,5 in diameter dus ook staf 2,5. Flenzen gedraaid op de draaibank 2,5/5,0 dikte 1,0.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1171 Gepost op: 07 oktober 2021, 18:57:38 »
Uit strip (0,5x3,0) en ruitplaat maak je natuurlijk de opstaptrede zelf.


115133
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2021, 19:03:22 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1172 Gepost op: 07 oktober 2021, 21:26:52 »
De waterleiding van draaistel naar het brugdeel: 2,0 mm staf en vastgezet met een L-profieltje.


Aan het uiteinde een klein buisje als imitatie van de koppeling voor de flexibele slang.




115181

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1173 Gepost op: 10 oktober 2021, 16:20:35 »
Op de etsplaten zittende remhangers en de remblokken maar ik wil graag de gietdelen van Spur-1-Werkstat gebruiken. Dus zelf de remhangers maken.

Strip 1x3,  gaten H-O-H 17mm. Gat voor de remhanger 1m vanaf de zijkant en 6 mm vanaf onderste gat.


Alle 8 stuks identiek op maat vijlen.


Met een boutje M2 en buisje 2/3 de afstandhouder maken.
5,5 (overall 6,5) mm lengte en circa 1 mm (dikte frameplaat) afgedraaid van 3,0 naar 2,5 als aanslag in het gat in het frame.
Kop van de bout plat afdraaien.


De trekplaten voorzien van een tapeind 1,4 en vlak schuren.


Dan krijg je dit,


Alles monteren en met 10-secondelijm de remschoen positioneren TEGEN  wielband. Later solderen. Uiteindelijk de remschoen iets vanaf het wiel vastzetten.


@Arnout.
Dit zijn moertjes M2 met een SW = 4. Daar zijn ook steeksleutels voor.  ;D
https://ghw-modellbau.de/index.php?cPath=59_318_332_322
Vanaf de bovenkant kan je er probleemloos bij.


115553
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2021, 16:31:22 door FritsT »

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1174 Gepost op: 10 oktober 2021, 16:42:17 »
Ja ja Frits, m2 snap ik maar wat betekent SW = 4?

Ik zal er wel een paar kopen. Al is het maar voor de heb 😁

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1175 Gepost op: 10 oktober 2021, 17:09:29 »
Volgens mij is dat Sleutel Wijdte 4

Groet Cor Lageweg

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1176 Gepost op: 10 oktober 2021, 21:51:39 »
Uit strip 2x8 en plat strip 0,5x3 de aanhechtingselementen voor de trekstangen gemaakt. Niet conform 1:1, maar gewoon omdat ik er nu  even trekstangen onder wil zien. Tzt maak ik wel 1:1 conforme exemplaren.


Stangen moeten 1 mm worden. Deze liggen nog los.


115668
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2021, 09:14:07 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1177 Gepost op: 11 oktober 2021, 14:34:49 »
Het remsysteem komt nog wel aan bod. Eerst maar eens het mechanische deel van het draaistel in orde maken.


De gaten in de koppelstangen zitten goed.
Bronzen busjes van Slaters, (3,1 mm) moeten er nog in. Die zijn best groot dus een gat 3,2 boren. Koppelstangen zijn in ieder geval groot genoeg voor zo'n gat.
Die busjes zijn breed. Berekend op hele dikke koppelstangen en dat zijn deze dus niet. Dan maar weer opvulringetjes draaien anders slaan de koppelstangen scheef en loopt alles weer stroef. Maar het is te doen al zullen er in de draaibank mogelijk enkele sneuvelen. Rustig aan, dan gaat het goed.
Ik wilde de assen een  zijdelingse speling van 0,5 geven (gewoon gevoelskwestie) maar mogen niet tegen de messing remschoenen lopen. Dus heel secuur draai/vijlwerk

De aanhouder wint. Na een hele morgen heb ik 1 draaistel perfect lopen. En het mooiste…ik ben 100% tevreden over de maatvoering. Wel eerst testen hoe je die minuscule buisjes moet draaien. Triall and Error, maar uiteindelijk in serie te maken.



Tussen frame en wiel een busje van 2,3 mm breed
Op de cranck, achter de koppelas (meer ruimte voor de moeren van de remmenstangen): uit buis 4 mm een busje draaien van 0,7 mm breed met gat 3,2
Remschoen loopt NOOIT zijdelings tegen de wielband.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1178 Gepost op: 11 oktober 2021, 18:42:35 »
Motor gemonteerd en dan kijken hoe de loc loopt....de eerste proefrit.
Alleen voorste draaistel heeft nu nog een motor en koppelstangen.

trekkracht: goed
stroomafaneme: goed (op 2x3 wielen)
klikkerdeklik: afwezig

klikken op het plaatje.


115912
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2021, 18:48:55 door FritsT »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1179 Gepost op: 11 oktober 2021, 20:48:49 »
Mooi werk Frits (y)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1180 Gepost op: 12 oktober 2021, 14:40:52 »
En dat zijn er 2.

stroomafname: geen enkel probleem. Noodzaak tot doorverbinden van beide motoren...ik denk het niet, maar het is mogelijk. (zie spoor-0 versie)
trekkracht.....subliem.

Filmpje = klikken op het plaatje.


116142
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2021, 14:45:55 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1181 Gepost op: 12 oktober 2021, 23:31:28 »
De zandleidingen:

Voorzijde:
Haaks omgebogen en tegen de binnenkant van de watertank vastgezet. Keep it simple.
Draad 1 mm uitgegloeid zodat die makkelijk rond de rem te buigen is. (zo zit het 1:1 ook)


Achterzijde:
Recht toe, recht aan. Met een stripje.


Van het pijpenplan, inclusief flexibele leidingen, is tot nu toe helaas nog geen enkele tekening in de Nederlandse archieven opgedoken. Wie weet.....
Maar ik maak het zoals het logisch is. Veranderen kan altijd nog


116236

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1182 Gepost op: 13 oktober 2021, 20:31:12 »
Remsysyeem:

Je ziet er nauwelijks wat van tenzij je de lok oppakt en van onderen bekijkt. Maar wel leuk om te maken. ;D

Uit de voorraad een stel vrij forse Spoor-0 remcylinders. Recentelijk gekochte hevels, staf, buis enz. enz...... freubelwerk.
Bedenk dat er geen specifieke tekeningen van zijn alleen wel een beschrijving van WAT er zit. Maar hoe.....


Zoiets moet het worden.


Dit komt op draaistel 2 (achterzijde)
-overbrenging naar de remcylinder voor de luchtrem
-ketting voor de handrem.


Het afstellen is het leukste.




De ketting blijft in model echt niet vanzelf rechtop staan, dus je moet wel wat...




Dekseltje er op  en...... uit het zicht.




116406
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2021, 20:37:15 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1183 Gepost op: 14 oktober 2021, 12:19:25 »
Remsysteem draaistel 1 (voorzijde)
Luchtrem en stoomrem . Leidingen en vorm onbekend (tot nu toe)  ???
Stap voor stap bij het bouwen.













116568

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #1184 Gepost op: 14 oktober 2021, 17:16:36 »
De draaistellen zijn nu zo goed als klaar.  :D
Wat nog moet:
-luchtslangen op de bufferbalk (nog inkopen)
-trekwerk voor het remsysteem onder het draaistel (freubelwerk, leuk)
-aanbrengen aansluit-stiften aan frame voor de flexibele leidingen (uit het zicht, appeltje/eitje als ik weet hoeveel leidingen er aan moeten)
-leidingen aan de terugslagkleppen op de huif maken, (minuscuul freubelwerk als de vingers doen wat ik wil. Dus op het juiste moment)

gewicht: 820 gram.











116638
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2021, 17:21:12 door FritsT »