Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:47:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paulus
Vandaag om 22:28:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:23:52
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 22:14:08
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door AP3737
Vandaag om 22:08:22
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 21:50:13
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
Vandaag om 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
Vandaag om 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
Vandaag om 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
Vandaag om 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 238843 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #900 Gepost op: 07 May 2021, 08:29:56 »
Eerder had ik al  beschreven over de driewegkraan op de rookkast.
driewegafsluiter by Nulpunt0, on Flickr

Een zelf ontworpen messing exemplaar staat in de planning, maar nog niet beschikbaar en daardoor staat het aanbrengen van de leidingen even stil.
Maar gisteren ontdekte ik bij Bauer Modellbau een onderdeeltje dat heel goed bruikbaar zou kunnen zijn. Eén van de 4 afsplitsingen verwijderen, handwiel er op en klaar. Dat onderdeel heb ik dus besteld. Weekje geduld nog.
Schermopname (119) by Nulpunt0, on Flickr

84582

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #901 Gepost op: 19 May 2021, 22:00:29 »
Ik wacht nog steeds op de driewegkraan van Bauer...

Ondertussen:
Het is een klein onderdeel aan de onderkant, maar nu we toch bezig zijn met het ontwerpen van kleine onderdelen (ook voor andere modellen) ......de spuikraan.
In het bolletje tzt een gaatje 0,4 boren en een handeltje er doorheen steken. Dat is te klein om te printen/gieten.
Schermopname (150) by Nulpunt0, on Flickr

86196

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #902 Gepost op: 26 May 2021, 22:17:55 »
Het duurt langer dan verwacht en ik heb even contact gezocht met Herr Bauer. Onderdelen moesten nog gegoten worden. Ze komen er aan. Ondertussen maar aan de HSM 700 blijven werken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #903 Gepost op: 30 May 2021, 10:57:15 »
De bestelling is gisteren binnen gekomen.

Op deze mini frommels zat ik dus te wachten.
En daar moeten dus ook nog gaatjes 0,5 in worden geboord. Achteraf beoordeeld: gelukt  :D , maar het inspannen in de kolomboormachine  was niet eenvoudig. Vervorming heb ik kunnen voorkomen.
IMG_1013b by Nulpunt0, on Flickr

De aangietsteeltje en tegelijkertijd soldeerpunt/aanslag aan de binnenzijde van de rookkast  ??? ???  Die was door Bauer wel heel kort afgeknipt en dat was dus even goed mopperen.
IMG_1014 by Nulpunt0, on Flickr

Uiteindelijk zat die er op, en al lijken het op de foto knoeperts van soldeerresten, met het blote oog valt het enorm mee. Maar, niet zoals in gedachten. Helaas, is niet anders.
Van de 4 uitgangen heb ik er dus 1 afgeslepen en blijven er dus 3 + de uitgang voor het handwiel over
Die handrailhouder, ...ook nog even bijwerken.
IMG_1016 by Nulpunt0, on Flickr

Het etsplaatje met wieltjes van Bavaria (al 20 jaar oud) kwam wederom van pas.
IMG_1017 by Nulpunt0, on Flickr

Asje 0,5 in het wieltje (diameter 2,5) gelijmd en de scherpe randen wat afronden en in de "drieweg" lijmen.
Het is klein, maar wel wat ik wilde. Ik kan in ieder geval weer verder als loodgieter en de leidingen gaan plaatsen.  :D
IMG_1023 by Nulpunt0, on Flickr

87666



« Laatst bewerkt op: 30 May 2021, 11:00:46 door FritsT »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #904 Gepost op: 30 May 2021, 13:17:59 »
Nee, dit ga ik niet in karton proberen ;)

Prachtig werk weer, Frits!
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #905 Gepost op: 30 May 2021, 13:43:24 »
Messing Spoor-1 dan ?

Ik zit er zelf aan te denken en heb al enigszins naar de (financiële en practische) uitwerking gekeken.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7194
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #906 Gepost op: 30 May 2021, 20:13:39 »
Nou...

Dat klinkt wel als een hééél oneerbaar voorstel.
Ik hou me aanbevolen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #907 Gepost op: 31 May 2021, 14:11:09 »
Eerst maar de 0-versie afmaken.

MIKADO  ;D
1a loopt als onderste via een aansluitbuisje naar 1b.
9d.IMG_3001 leiding 1-4 by Nulpunt0, on Flickr

Het aansluitbuisje onder de driewegkraan.
IMG_1025 by Nulpunt0, on Flickr

1a: 0,5 draad. Gesoldeerd aan de onderkant, in het buisje gelijmd. Verder los.
IMG_1027 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 31 May 2021, 15:02:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #908 Gepost op: 31 May 2021, 15:49:59 »
4 loopt onder 2 door (zit nog los)
IMG_1029b by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #909 Gepost op: 31 May 2021, 16:08:13 »
Ik heb 3 in de drieweggraan geschoven teruggetrokken in de knie en gesoldeerd. Nummer 2 kon er onderdoor worden geschoven. Pas net.
IMG_1030 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #910 Gepost op: 31 May 2021, 19:29:30 »
Leiding-2 loop over de rookkast en voor de schoorsteen langs en heeft een koppeling (zeskantbouten) voor een verlengstuk aan de rechterzijde van de rookkast.

Het buigconcept.
0,8 draad is te dik. Hier zie je 0,7
IMG_1031b by Nulpunt0, on Flickr

11.IMG_3037 by Nulpunt0, on Flickr

Op de zwarte lijn komt een las en bij de gele streep een steun.
IMG_1033b by Nulpunt0, on Flickr

88229

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #911 Gepost op: 01 June 2021, 21:50:33 »
RenéV. en ondergetekende hadden een tijdje geleden al uitgeplozen dat de afgewerkte stoom van luchtpomp en stoombel via de rookkast werd afgevoerd.
Dat betekent twee afvoerbuizen combineren tot één en door de beplating laten gaan. Op de foto's zie je dat de gezamenlijke leiding achter de luchtpomp doorloopt. Het verzamelpunt  ??? Ik heb een gietdeeltje (van en Duitse stoomloc) gebruikt.

IMG_1036 by Nulpunt0, on Flickr

en dan is het weer loodgieteren.
1= 1 mm draad, aan het einde verjongd tot 0,8 zodat die in de buis steekt.
2 = 0,8/1,0 buis
3 = 1 mm draad, uitgegloeid.
Eerst nummer 1 solderen en dan nummer 2 door het verzamelpunt steken en over nummer 1 schuiven.
IMG_1040 by Nulpunt0, on Flickr

Dit zie je,
IMG_1039 by Nulpunt0, on Flickr

In het uitstekende horizontale buisje komt nog de leiding naar de stoombel.
IMG_1038 by Nulpunt0, on Flickr

9d.IMG_3001 by Nulpunt0, on Flickr

88506

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #912 Gepost op: 01 June 2021, 22:32:46 »
De concept stoomafvoerleiding van de stoombel. Die loopt parallel met de waterleiding over de ketel naar de klepkast. Nog een steun
En dan besluiten hoe alles (demontabel) vast te zetten.... morgen.
IMG_1041 by Nulpunt0, on Flickr

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #913 Gepost op: 01 June 2021, 23:32:53 »
gekloot op de vierkante cm  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #914 Gepost op: 02 June 2021, 11:02:15 »
Dit is het "Grootste Geheim van Gerrit". Niks staat op tekening en de foto's laten niet alles zien. Dus zoeken naar de waarheid

Om met het makkelijkste te beginnen, de klemmen op de ketel.
Y zie je overduidelijk zitten.
Z zie je met wat goede wil
X zie je niet, maar als ik merktekens op het model zet/uitmeet, dan zou je zeggen dat X aanwezig moet zijn. Afstand X-Y = Y-Z en dan kom je net voor de rookkast uit. Niks zit in de weg, dus... maken.

Vlak voor het machinistenhuis zie je op de foto's overduidelijk leiding A, B, C, D, E, F lopen. 6 stuks dus. Via de tekening van het ketelfront is niet 100% te achterhalen wat wat is, helaas. Maakt niet uit, ze zitten er. Maar waar lopen ze heen?

Als ik naar de kant van de rookkast kijk zie ik er maar 3 van de 6 terug 1, 2 en 3.

Voor de modelbouwer op zich geen probleem, want wat je ziet kan je maken. Maar die 3 in het niets lopende leidingen.....die moeten wel ergens heen. Afstrepen  via het de functies op het ketelfront lijkt dan toch de enige methode om enige helderheid te verschaffen. Het Grootste Geheim van Gerrit ontrafelen.  ;D

1= stoomtoevoer Stoombel
2= hadden we al vastgesteld, de Sproeier. Dat is een waterleiding die vanaf een waterleiding/Injecteur moet komen.
3= via afstrepen wat het niet kan zijn...maar eventueel wel : Zylinderetnwasserung
4 ?
5 ?
6 ?

A = ? b:  Lautewerk, Stoombel
B =  Dit is dus een stoomleiding en daarom niet de sproeier (dat is water). Zylinderentwasserung is een optie.
C =
D =
E =
F =
 
9d.IMG_3001 LEIDINGEN by Nulpunt0, on Flickr

LTM51 ketelfront - kopie (3) by Nulpunt0, on Flickr

Linkerzijde van de kast. Drie opties voor "uitwendige" apparaten en ik zie op de foto van buitenaf  maar 2 leidingen uit de apparatenkast komen, A en B.  ???
a= Injector. Die blijft dus binnen het machinistenhuis
b= Lautewerk..de Stoombel    Komt aan voorzijde apparatenkast naar buiten
c= Hilfsblaser                          Komt aan zijkant apparatenkast naar buiten
d= Zylinderentwasserung       Meest waarschijnlijke is leiding B aan de zijkant van de apparatenkast.
e= Dampfheizung.                      Die blijft dus ook binnen

Recherzijde van de kast
f=  Luftpumpe      Deze komt aan de rechterzijde van de apparatenkast naar buiten
g= Umsterung.     blijft binnen, maar dan..
h= Ejector.           blijft binnen, maar dan..
i=  Damfbremse.   blijft binnen, maar dan..
j=  Injector.          blijft binnen, maar dan..

« Laatst bewerkt op: 02 June 2021, 13:56:48 door FritsT »