Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Karst Drenth
Vandaag om 15:01:25
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 14:54:24
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door henk
Vandaag om 14:51:20
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door onmogelijkhier
Vandaag om 14:50:21
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:30:55
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 14:18:41
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
Vandaag om 14:11:42
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 13:47:22
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door mamory
Vandaag om 13:28:54
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door Keska
Vandaag om 12:57:50
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211183 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #885 Gepost op: 18 april 2021, 10:22:24 »
De olieleiding (verzamelbuis) op de voetplaat.
6.IMG_3041 by Nulpunt0, on Flickr

Deze leiding is eenvoudig aan te brengen. Draad 0,7 en 2 bevestigingsogen (Bauer)
IMG_0506 by Nulpunt0, on Flickr

80780

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #886 Gepost op: 18 april 2021, 23:32:38 »
Het grote "loodgieteren" gaat beginnen.
Butsen zijn NIET toegestaan.
Demontabel waar mogelijk.

Als eerste de leiding tussen de luchtpomp en het hoofdreservoir
De lucht loopt van de pomp naar het reservoir dus ik zou A en B in volgorde eigenlijk even moeten omdraaien.,  (het is al laat)
Leidiung lucht ab - kopie by Nulpunt0, on Flickr

Dat zit op de lok aan de linker zijde.
Lucht AB (foto) - kopie by Nulpunt0, on Flickr

Poging 1, 2 en 3 (en er zullen nog wel enkele volgen)
IMG_0510 by Nulpunt0, on Flickr

Maar het begin is er en de vorm die ik aanvankelijk zag, blijkt dus heel anders. Maar de praktijk liegt niet.
IMG_0511 by Nulpunt0, on Flickr

En dan moet alles wel ergens aan bevestigd worden. Allemaal gietdelen van Bauer.
IMG_0512 by Nulpunt0, on Flickr

80957
« Laatst bewerkt op: 18 april 2021, 23:34:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #887 Gepost op: 19 april 2021, 12:06:40 »
Ik kom zojuist een stimulerend en leerzaam plaatje tegen.

https://www.facebook.com/photo?fbid=464483021337139&set=gm.2866633653594478

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #888 Gepost op: 19 april 2021, 12:55:30 »
Poging #4 met nu met 0,8 draad ipv 1,0 (ivm kleine steun onder de voetplaat)
Tracee en maatvoering zijn nu bekend. Nou de (demontabele) uiteinden nog. Een losse constructie is instabiel. Dus nog een steun of vastsolderen aan het hoofdreservoir....
koffiepauze  ;D

en daar om  wilde ik de twee locs zowieso simultaan bouwen. 

IMG_0513 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #889 Gepost op: 19 april 2021, 15:41:52 »
Nu duidelijk is dat de stoomverwarmingsleiding niet langs het frame kan lopen (en je hem daar ook nergens ziet) en die toch ergens moet lopen, was het zoeken naar alternatieven en die zijn gevonden.

Op de fabrieksfoto herken je nu iets wat eerder onbekend was en dan bedoel ik de zwarte streep aangeduid met de gele lijn. De oranje moet daaruit volgen want duidelijk is dat op geen enkele foto.
1.Henschel Hefte IMG_5072b by Nulpunt0, on Flickr

Ga je nu de tekening uitwerken dan kom ik op dit,
LTM51 ketelfront - stoomverwarming by Nulpunt0, on Flickr

De stoomverwarming naar de voorkant loopt dus verticaal vanuit het machinistenhuis, en dan horizontaal door de inkeping in de aslade, over het hoofdreservoir, door de pijpensteun en dan naar het ovale gat in het draaistel. Op de foto zie je alleen het deel tussen de aslade en hoofdreservoir.
Aan de achterzijde komt de pijp onder de voetplaat uit en kan direct naar het ovale gat in het achterste draaistel. De trap belemmert het zicht.

In model is het zonder probleem aan te brengen.

ONDERSTEBOVEN GEZIEN.

Onder de aslade en boven het hoofdreservoir
IMG_0515b by Nulpunt0, on Flickr

Tussen hoofdreservoir en draaistel,
IMG_0516b by Nulpunt0, on Flickr

De doorvoer door de pijpensteun.
IMG_0517b by Nulpunt0, on Flickr

Aan de achterzijde is het eenvoudiger,
IMG_0514b by Nulpunt0, on Flickr

81210
« Laatst bewerkt op: 19 april 2021, 15:46:59 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #890 Gepost op: 19 april 2021, 19:01:42 »
De leiding uit 1 stuk maken lukt met al die bochten niet. Achteraf aan de uiteinden buigen is niet netjes te krijgen, dus dan maar maken uit losse eenheden.
Buis 1,2 met lassen van draad 0,8. Onder de Y-plaat een hangbeugel.
IMG_0518 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #891 Gepost op: 20 april 2021, 13:34:03 »
Nachtje over slapen en ik heb toch een andere manier bedacht EN met succes uitgevoerd
Ergens had ik nog een gietstukje van omwikkelde draad. Niet veel, maar net genoeg voor 1 loc. de ander loc heeft gewone buis 1,5mm
Met een oogje verankeren aan de Y-plaat en aan de voorkant op de constructieplaat solderen...vast.
IMG_0525 by Nulpunt0, on Flickr

Het hoofdreservoir is nog steeds demontabel en zit niet in de weg.
IMG_0526 by Nulpunt0, on Flickr

De aslade past....
IMG_0527 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de achterkant van de aslade is het krap, maar kan net.
IMG_0530 by Nulpunt0, on Flickr

En dan omhoog (hier omlaag  ;D) naar het ketelfront.
IMG_0531 by Nulpunt0, on Flickr

Dit zie je er nog van.
IMG_0537 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de voorkant dus vast op de constructieplaat.
Er kon net een gaatje 0,7 in de omwikkelde draad worden geboord en moertje er op ter optische afsluiting naar de rubber slang. Mooiste diameter is 1,5-2,0 mm slang (heb ik nu niet). Past allemaal perfect dus 1:1..........
IMG_0529 by Nulpunt0, on Flickr

81513
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 13:36:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #892 Gepost op: 20 april 2021, 18:28:03 »
De achterzijde leverde onverwachte problemen op. Niet dat het niet te maken was, maar er moest een concessie gedaan worden om het model rijdbaar te houden. Dat betekende dat er aan de achterzijde geen flexibele slang kan worden aangebracht. De stoomverwarmingsleiding zelf zit er wel goed op.

Bij maximale uitslag (als je dat überhaupt gaat halen) komt de zandkist bijna tegen de leiding maar dat is het probleem niet. Het is wel dat het uiteinde van de omwikkelde leiding buiten het ovaal komt en zit er zo dicht tegenaan dat de flexibele slang zou gaan knikken. 
IMG_0541b by Nulpunt0, on Flickr

Het zij zo.....

maar als je naar het totaalbeeld kijkt...snoepie.
IMG_0546 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0547 (2) by Nulpunt0, on Flickr

81605

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #893 Gepost op: 22 april 2021, 12:06:52 »
Het aanleggen van de leidingen op de ketel is net een spelletje Mikado. Ze lopen over en onder elkaar door en dat is dus passen en meten en vooral...waar te beginnen. Dat lijkt de driewegafsluiter links op de rookkast te zijn.
funktie: sproeier.
driewegafsluiter by Nulpunt0, on Flickr

De driewegafsluiter is klein, maar wezenlijk van belang. Uit de rommeldoos heb ik wel 2 exemplaren kunnen maken, maar de maat beviel me niet (nog te groot), dus .... zelf maar weer tekenen in 3D. Probleem is dan weer of Shapeways het kan printen. Het antwoord daarop is volmondig NEE. Het moet dus via 3D printen en de verloren wasmethode bij de messing gieter (VSH). Dat dus net zoals de inrichting van het machinistenhuis. Daarvoor zijn we met VSH aan het testen geweest en juist gisteren zijn de eerste afgietsels gemaakt. De test lijkt gelukt. Vandaag gaan ze op de post en binnenkort verschijnen hier wel de plaatjes.
Tot die tijd kan ik weinig/niks aan de Gerrit doen.... vreemd gevoel na exact 5 ontwikkelen en bouwen.

81970
« Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 22:49:53 door FritsT »

BeLu

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #894 Gepost op: 22 april 2021, 19:30:15 »
Frits,
Ik volg je draadje over de LTM-51 nog steeds met grote bewondering.
Vooral de 'problemen' die je tegenkomt en de creatieve oplossingen die je er voor bedenkt zijn een inspiratie.
Erg fraaie loks gaan het worden.

Groet,
Bert

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #895 Gepost op: 22 april 2021, 20:56:20 »
Hoi Bert,

Juist bij het bouwen van dit model was het de uitdaging om problemen op te zoeken en die op te lossen. Geen  "look-alike" onderdelen, maar de juiste. En dat betekende veel zelf ontwikkelen en maken. Zoals ik al schreef, een dezer dagen ontvang ik de resultaten van het maken van superdunne onderdelen. Als dat goed is verlopen kunnen we veel meer gaan maken (als hobby!!!).

Ondertussen even adempauze en research doen naar het definitieve kleurenschema van lok en leidingen. Dat heb ik niet helemaal zelf in de hand, want Corona belemmert archiefbezoek.
Ga ik/de bouwgroep stil zitten?.... natuurlijk niet. Afgelopen dagen zijn alweer materialen en onderdelen voor volgende projecten besteld en eenmaal hier aangekomen netjes opgeruimd tot het moment...

Afgelopen dagen heb ik ook nog even gekeken of en hoe de Gerrit is Spoor-1 te maken is. Met de lessen uit het verleden van het bouwen van de Oersik, 5500 en 8100 in Spoor-1 in het achterhoofd...... het kan.
De buitenkant zal niet echt verschillen van wat er nu in 0 staat. Misschien de scharnieren iets meer uitgesproken, maar vooral de inrichting van het machinistenhuis is dan een leuk item. We tekenen ze nu al in 3D al zie je er in 0 weinig van. Vandaar. 

82155

« Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 21:05:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #896 Gepost op: 25 april 2021, 00:14:41 »
In afwachting van het maken van 3D onderdelen en research naar wat zaken, (project ligt dus niet stil) ben ik aan een ander project begonnen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98309.new#new


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #897 Gepost op: 27 april 2021, 13:07:10 »
. (foutje)
« Laatst bewerkt op: 27 april 2021, 13:09:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #898 Gepost op: 01 mei 2021, 15:48:22 »
De in 3D zelf ontworpen onderdelen (18 verschillende) zijn nu bij Shapeways bestelbaar. Alles per stuk, dus geen koppelverkoop/pakket.
Voor de duidelijkheid, Shapeways bepaald de prijzen en we hebben er GEEN opslag op gedaan.
We hebben er best wat tijd in gestoken om alles zo compact, dus zo goedkoop mogelijk, te houden. Desondanks is het best een hele uitgave. Is het elders verkrijgbaar?... nee.

Zoals ze in de Shapeways-winkel staan, zitten ze ook op mijn modellen. Sterker nog, het zijn soms ook doorontwikkelingen. Alleen de trap heb ik zelf geconstrueerd uit strip.

https://www.shapeways.com/shops/1795?section=LTM&s=0

Schermopname (109) by Nulpunt0, on Flickr

83627
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2021, 15:55:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9512
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #899 Gepost op: 05 mei 2021, 12:09:03 »
Al vaker gezegd, het is niet de bedoeling om in H0 een model te gaan maken. Dat lijkt onoverkomelijke problemen met het ontwerp te gaan geven. Maar op één specifiek verzoek ben ik ingegaan en dat is de klepkast in H0.

Dit is het 0 exemplaar in resin.
IMG_0163 by Nulpunt0, on Flickr

Uit het resin model is via de verloren was methode dit 0 exemplaar in messing afgegoten.
IMG_0650 by Nulpunt0, on Flickr

Nou was dat 0 exemplaar nog veilig van de printsteunen te scheiden, maar in H0? dat zou wat worden.
 IMG_0130 by Nulpunt0, on Flickr

Er is derhalve besloten om het onderdeel inclusief bodemplaat af te gieten en pas dat de zaag er in te zeten. Heel simpel omdat messing minder breekbaar is dan resin.
en zo is het messing exemplaar onstaan.
IMG_0653 by Nulpunt0, on Flickr

Het handwieltje heeft een dikte van 0,25 mm....dat is fijn, heel fijn. Dus toch ietsje te fijn gezien het gebroken handwiel.
IMG_0654 by Nulpunt0, on Flickr

En daarna is een H0-bouwer aan de slag gegaan. 
https://www.youtube.com/watch?v=mTbn4R3Thwc

ho by Nulpunt0, on Flickr

Nu nog de vraag of het afgezaagde messing model te bewerken valt, maar duidelijk is dat 3D zijn grenzen kent.
wordt vervolgd.

84200

« Laatst bewerkt op: 05 mei 2021, 12:25:46 door FritsT »