Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:14:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:58:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Duits transport, waar in NL? door Oosterspoor
Vandaag om 20:27:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 251373 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #375 Gepost op: 20 December 2020, 20:59:30 »
bericht 363 van jou

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #376 Gepost op: 20 December 2020, 21:08:32 »
ik wordt oud, verward en vergeetachtig.  ;D

maar wel lekker aan het bouwen.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #377 Gepost op: 20 December 2020, 21:11:43 »
Van de week weer. Ben nog steeds bezig te koop te zetten. En volgende week zijn de kinderen bij oma = rust in huis😃

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #378 Gepost op: 20 December 2020, 21:47:01 »
Dit gaat een langdurig  (en waarschijnlijk  $%%$^%&^^%&^%^($$%) werkje worden.

Dit was makkelijk, strip 0,3x1,5 en gladvijlen.
IMG_8869 by Nulpunt0, on Flickr

Buigtesten gedaan. 3,2 mm boortje lijkt goed. Daarna de plaat op maat snijden/vijlen. Maar hoe meer je de plaat bewerkt, hoe meer "zichtbare" deuken er komen. Plaat is ook maar 0,2 dik. Ook uitkijken dat de randen scherp blijven en niet afgerond raken. Je ziet het in de weerspielgeling. Ik blijft dus zoeken naar de beste methode. Geduld, koffie en werkje op zij tijd even neerleggen. En, ik moet er 16 stuks van maken.   :-\

nu koffie (nog eentje voor vandaag)

Hier was de testplaat nog glad. Even later niet meer. Maar dat was bewust gedaan om te leren.
IMG_8871 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 20 December 2020, 21:49:21 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #379 Gepost op: 21 December 2020, 17:24:02 »
Poging nr. 9 is geslaagd. Eindelijk weet ik hoe ik  het plaatwerk passend en glad op de huif kan krijgen. Belangrijkste is om de vijl ver weg op te bergen want het is zo verleidelijk om uitstekende delen even glad te vijlen. Maar dat heet... van de regen in de drup komen.

Al snel had ik door dat het eerst aanbrengen van het verticale deel het makkelijkste is. Dan hoef je alleen maar de gebogen huif er strak in te meten en te knippen een daarna "aaiend" met de vijl op maat brengen. Maar blijf met de vijl ver weg van de hoeken (worden snel rond) en zeker het platte deel van de plaat.
Een blokje hout als mal en vijlhulp (blijft recht) is onontbeerlijk.
Voor het buigen heb ik een buigmal gebruikt (Maffei, kleine radius watertank, 3,0 mm)

De zijkant is op de zijkant (naad) gesoldeerd en goed uitgekrabt. Volgende platen  zal ik anders doen om ook daar het soldeer uit de naad te houden.
De gebogen plaat is gesoldeerd door 6 gaten 1,5 mm die ik in het verdiepte deel van de huif zelf had geboord.

De aanhouder wint.  :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Nu nog 15x herhalen
IMG_8877 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8876 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 21 December 2020, 17:27:49 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #380 Gepost op: 21 December 2020, 19:40:08 »
Vandaag dus 8 uur nodig gehad om uit te zoeken hoe het moest. Dan is het spannend of het 2e exemplaar seriematig goed te maken zou zijn. Antwoord is volmondig JA. Duurt wel een ruim uur, maar ik heb hem er op. Nog 14 te gaan. Daar ben ik wel een week of misschien zelfs twee mee bezig.

IMG_8878 by Nulpunt0, on Flickr

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #381 Gepost op: 21 December 2020, 19:59:45 »
Maar het ziet er wel heel goed uit.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #382 Gepost op: 21 December 2020, 21:33:16 »
@Bart,
Dit ziet er goed uit omdat ik niet gauw tevreden ben (mag zijn) daar ik mijn lat hoger heb gelegd. Gewoon voor de uitdaging
En ook omdat ik een exemplaar voor iemand anders bouw en dan moet het goed zijn.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Even voor mijn  (slechter wordende) geheugen zodat ik later kan zeggen waarmee ik het gedaan heb.

0,2 mm plaat.
houtblokje (met de vorm van de huif) als vijlhulp
aanslag op de snijmachine voor seriewerk.
buigmal Maffei watertank, met 2,0 mm extra inlay. Buigen om 3,0 mm
soldeergaatjes (9 per vak) in de huif

IMG_8880 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 21 December 2020, 21:35:55 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #383 Gepost op: 22 December 2020, 19:11:41 »
Alle benodigde hoeveelheden zijn op maat geknipt en het werk schiet op ook al moest ik vanmorgen 2 luiken weer slopen omdat ze nét niet goed genoeg uitlijnden tov elkaar. Helaas pindakaas. Even neerleggen, koffie, wandeltje en doorwerken.
IMG_8882 by Nulpunt0, on Flickr

Vanavond hoop ik het 2e draaistel klaar te hebben.
IMG_8883 by Nulpunt0, on Flickr

39703

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #384 Gepost op: 23 December 2020, 17:07:46 »
Het gaat toch sneller dan verwacht, maar na 2 stuks toch stoppen om te voorkomen dat het te snel gaat. Het werk vereist opperste concentratie bij het op maat slijpen. Je werkt in 1/10 of kleiner.  Ik heb nu wel erg mooie "losse" kappen. Het scheelt echt fracties, maar je ziet dat het geen vast geschroefde panelen zijn. Open kunnen ze nou ook weer niet, maar als ik tijd en zin zou hebben...... ;D Waar ligt de grens?

3 van de 4.
IMG_8885 by Nulpunt0, on Flickr

39896

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #385 Gepost op: 23 December 2020, 18:22:56 »
Je werkt weer eens strakker dan het 1:1 origineel  ;D

Heel tof project!

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #386 Gepost op: 23 December 2020, 22:05:38 »
Ik had 2 weken in gedachten, maar het werden gelukkig maar 2 dagen..Pfffffffffffffffff zag hier wel tegen op. Verstand op Nul en concentreren...
16 stuks zitten er op. Toch wel 5x moeten slopen en opnieuw plaatwerk moeten snijden. Goed= goed en net niet = helemaal niet.

Andere bouwers hoeven maar de helft  ;D

4 van 4.
IMG_8886 by Nulpunt0, on Flickr

40032
« Laatst bewerkt op: 23 December 2020, 22:08:03 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #387 Gepost op: 24 December 2020, 00:01:05 »
Wat is wat en hoort waar?
en de tube Bisontix ook maar weer klaarleggen.

IMG_8448 by Nulpunt0, on Flickr

Ik heb allereerst alle "overbodige" zaken, zoals nummerplaten, fabrieksplaten, imitatiescharnieren en handwielen uitgeknipt en apart in een doosje gedaan. Veilig.
Overloopplaten en de plaat met luik tussen de kolenbakken zijn duidelijk herkenbaar, dus ook die alvast apart in een bakje.
En dan de rest .......

een 2e etsplaatje (nog compleet) ligt ter oriëntatie er bij.
IMG_8887 by Nulpunt0, on Flickr

Wat overblijft laat zich makkelijk positioneren.
De vier delen aan de zijkant kan je even aan elkaar laten. Kan het ook niet door elkaar komen. Of even nummeren en apart opbergen.
IMG_8888 by Nulpunt0, on Flickr

40122
« Laatst bewerkt op: 24 December 2020, 00:19:25 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #388 Gepost op: 24 December 2020, 13:43:17 »
De onderdelen van de grote etsplaat zijn vrij eenvoudig te groeperen.

1: ketelfront
2: ketelsteunen voorzijde
3: dak
4: voor- en achterzijde machinistenhuis
5: Y-plaat steunen voorzijde tussen de framebalken.
6: ramen
7: kolenbunker
8: frame-dwarsverbinding bij vuurkist
9: deuren machinistenhuis
10: scheprand kolenbunker in machinistenhuis
11: ladder naast de ketel
12: "taats" beplating. (De taats heb ik inmiddels gemaakt (naar eigen inzicht) en deze platen zullen daar niet op passen.)
13: zijkanten
14: vuurkist
15: rookkast zijkant
16: rookkast voorzijde
17: ketel (De ketel is een buis , diameter 42 mm. O.a. te betrekken bij de firma Salomons in Groningen)

IMG_8892b by Nulpunt0, on Flickr

40326
« Laatst bewerkt op: 24 December 2020, 13:52:50 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #389 Gepost op: 24 December 2020, 19:03:04 »
Positionering van de "voetplaten" komt er even op aan,

Genummerd R1 t/m R6
IMG_8895b by Nulpunt0, on Flickr

R1 zit (als vaste basis) gelijmd. Druk ik R2 t/m R6 strak tegen elkaar dan kom ik circa 0,6 mm "te kort" tov van het luik op de kopse kant.
MAAR DAT IS DE BEDOELING. Ik wil spleten zien ipv  een strakke doorlopende etsplaat met lijntjes. ;D Zo zat het bij 1:1 ook zo, dus....
IMG_8903 by Nulpunt0, on Flickr

Dus tussen de platen circa 0,1 aanhouden. Het is niks, maar net genoeg. (en heb ik bij andere modellen nog nooit gezien !  ;D)

R1-R2,
IMG_8900b by Nulpunt0, on Flickr

R2-R3,
IMG_8899b by Nulpunt0, on Flickr

R3-R4,
IMG_8898b by Nulpunt0, on Flickr

R4-R5,
IMG_8897b by Nulpunt0, on Flickr

R5-R6,
IMG_8896b by Nulpunt0, on Flickr


40434
« Laatst bewerkt op: 24 December 2020, 19:08:52 door FritsT »