Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:27:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:20:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
  

Auteur Topic: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum  (gelezen 18704 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #45 Gepost op: 07 August 2019, 18:18:42 »
De grote stations in Londen zijn slecht of gewoon niet met elkaar verbonden. Dan heeft een intercitynetwerk binnen groot Londen ook geen zin. Hier kan dat gelukkig wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #46 Gepost op: 07 August 2019, 18:44:59 »
De randstad is feitelijk wel degelijk een grote stad. Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht zijn vrijwel aan elkaar vast gegroeid. En dan met een groot park in het midden. Die vergelijking gaat echt niet zo mank hoor.

Nou tussen met name Utrecht en de rest ligt nog een behoorlijke lap groen,vooral een treinritje van Utrecht naar Leiden is landelijk, overal "uitzicht tot den einder", koetjes, schaapjes en molens bepalen het landschap. Maar in feite heb je gelijk, de randstad is geografisch gezien een grote stad met een soort Central Park in het midden. Feit is wel dat het verschillende steden zijn met ieder een eigen kern (en beleid) vanwaaruit weer voorsteden zijn ontstaan die elkaar langzamerhand raken. De vervoersstromen zijn dus compleet anders dan bij het voorbeeld van een city als Londen, Berlijn of Parijs wat veel meer centraler op de city zelf gericht is.
Groeten,
Richard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #47 Gepost op: 07 August 2019, 18:46:10 »
Daarom heet het dan ook Randstad . :angel:
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #48 Gepost op: 07 August 2019, 18:55:35 »
Noem het dan cirkelstad, of wewordenhetnooitmetelkaareensstad  ;)
Groeten,
Richard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #49 Gepost op: 07 August 2019, 19:02:36 »
Een trein zal zelden stranden op (of naast) de uitwijkmogelijkheid. Het is dus vrij onzinnig om die dure en storingsgevoelige faciliteiten te handhaven. Nog afgezien van het feit dat je in de bebouwde kom wel iets beter met die ruimte kan doen.
Als je al niet in staat bent om een extra zijspoor te onderhouden heeft het geen zin meer om iets te onderhouden. Je beseft toch wel dat die 'dure en storingsgevoelige faciliteiten' met duizenden in de rest van het land liggen, of is het beter om het hele spoornetwerk op te breken?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #50 Gepost op: 07 August 2019, 19:07:14 »
Nee, andersom, als je het laat liggen, moet je het ook onderhouden en dat kost geld wat je maar één keer kunt uitgeven en dan weeg je af hoe zinvol je dat vind en of je dat geld niet elders beter kunt besteden.

In dit geval word Naarden-Bussum ook verbouwd om met het met een hogere snelheid te kunnen passeren en dan moet je toch ook wat met de ligging van dat spoor waarvan jij voorstelt het 'gewoon te laten liggen'.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #51 Gepost op: 07 August 2019, 19:16:04 »
Klopt, in dit geval zou het misschien niet passen vanwege de hogere snelheid. Gelukkig had ik het over de 'dure en storingsgevoelige faciliteiten' in het algemeen en niet specifiek in Naarden-Bussum. Maar jij weet toch ook dat het opbreken van sporen en aanpassen van de beveiliging veel meer kost dan het onderhoud van diezelfde sporen voor vele jaren zou kosten?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #52 Gepost op: 07 August 2019, 19:27:46 »
Tenzij de hele handel tochal aan vervanging toe was, dan had je de zaak namelijk ook op moeten breken, en de baanbeveiliging moest nu toch ookal aangepast worden.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2019, 19:29:36 door Thom »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
    • Dwangrail.nl
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #53 Gepost op: 07 August 2019, 19:37:41 »
Een van de redenen om de overige sporen op Naarden Bussum op te breken zijn ook de beide overwegen naast het station.
De overweg Zwarteweg is een van de laatste handbediende overwegen in Nederland vanwege de onoverzichtelijke situatie. De overweg Nieuwe ´s-Gravelandseweg heeft 5 sporen, waardoor deze ook niet een van de veiligste te noemen is.
Doordat nu alleen de twee sporen tussen de perrons overblijven, worden beide overwegen tweesporige Ahob´s.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #54 Gepost op: 07 August 2019, 19:38:37 »
Tenzij de hele handel tochal aan vervanging toe was, dan had je de zaak namelijk ook op moeten breken, en de baanbeveiliging moest nu toch ookal aangepast worden.
Ja, ik ben er ook niet voor om de aansluiting naar de cacaofabriek te laten liggen maar her en der in het land uitwijkmogelijkheden houden lijkt me wel handig voor de treindienst. Het derde spoor in Naarden werd vorige week nog gebruikt, bijvoorbeeld.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3374
    • nederlof.net
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #55 Gepost op: 07 August 2019, 22:50:07 »
Inderdaad, van 5 naar 3 had ook mooi geweest....

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

xanderspoor1

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #56 Gepost op: 08 August 2019, 07:15:23 »
Even een vraag..
Ooit was toch sprake van ondertunneling van het spoor door het Gooi. Zijn deze werkzaamheden daar een opmaat voor, of is dit gewoon een grote sanering en is een belangrijke reden voor ondertunneling ( doorstroming, snelheid verhogen) verdwenen met het doortrekken van de Flevolijn naar Zwolle?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4576
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #57 Gepost op: 08 August 2019, 07:59:35 »
Voor zover ik weet niet, en is het gewoon een sanering en het kunnen versmallen van de brede overweg bij Naarden-Bussum waardoor je nu met AHOB's kunt volstaan.
In Hilversum steken die plannen van ondertunneling heel af en toe de kop op, ten einde de kleine overweg bij onze treinenboer (MCH) te kunnen laten vervallen, maar steeds is de conclusie: veels te duur.
Het doortrekken van de Flevolijn had/heeft hier geen invloed op. Er rijden nog steeds veel treinen op het traject door Hilversum - Naarden-Bussum.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #58 Gepost op: 09 August 2019, 08:34:29 »
Goedemorgen

Het seinhuis gaat nu tegen de vlakte

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4576
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #59 Gepost op: 09 August 2019, 08:54:29 »
Jammer het was zo'n karakteristiek gebouw   :'(