Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Relaisbesturing of toch Arduino? door Erik Baas
Vandaag om 02:03:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 01:55:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Debvd
Vandaag om 00:50:16
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Edsko Hekman
Vandaag om 00:38:24
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door 1795
Vandaag om 00:25:58
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door RBlok
Vandaag om 00:22:18
Stuurstandrijtuig voor plan E door Montanbahn
Vandaag om 00:08:43
Fleischmann Piepsnijder door Scratchbuilt
Vandaag om 00:02:51
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Ronald Halma
31 oktober 2020, 23:50:04
Cubana door sdz1976
31 oktober 2020, 23:49:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
31 oktober 2020, 23:36:18
19 Toen door Chris Westerduin
31 oktober 2020, 23:35:12
Projekt 083-338 door 44
31 oktober 2020, 23:33:05
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
31 oktober 2020, 23:25:15
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ArjanB
31 oktober 2020, 23:24:44
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
31 oktober 2020, 23:06:32
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door rail4marcel
31 oktober 2020, 23:01:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
31 oktober 2020, 22:19:40
Rijden er speciale Maersk containertreinen? door Rick
31 oktober 2020, 22:17:56
Ergensnergens in H0e door Tulpendaal
31 oktober 2020, 21:56:05
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
31 oktober 2020, 21:48:44
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
31 oktober 2020, 21:27:58
Een Inglenook rangeerpuzzel in h0 door Ronald Halma
31 oktober 2020, 21:03:30
Deining in Dönsdorf door Basilicum
31 oktober 2020, 21:00:04
Bruggen-IG: een bouwwijze voor bruggen in karton door janw
31 oktober 2020, 20:56:53
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
31 oktober 2020, 20:54:22
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door barry1972
31 oktober 2020, 20:34:59
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
31 oktober 2020, 20:33:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikJ
31 oktober 2020, 20:29:42
Ontwerp Märklin C-rails spoorbaan, hulp gevraagd bij aantal railstukken door VictorPM
31 oktober 2020, 20:20:05
  

Auteur Topic: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum  (gelezen 11327 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19324
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #45 Gepost op: 07 augustus 2019, 18:18:42 »
De grote stations in Londen zijn slecht of gewoon niet met elkaar verbonden. Dan heeft een intercitynetwerk binnen groot Londen ook geen zin. Hier kan dat gelukkig wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #46 Gepost op: 07 augustus 2019, 18:44:59 »
De randstad is feitelijk wel degelijk een grote stad. Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht zijn vrijwel aan elkaar vast gegroeid. En dan met een groot park in het midden. Die vergelijking gaat echt niet zo mank hoor.

Nou tussen met name Utrecht en de rest ligt nog een behoorlijke lap groen,vooral een treinritje van Utrecht naar Leiden is landelijk, overal "uitzicht tot den einder", koetjes, schaapjes en molens bepalen het landschap. Maar in feite heb je gelijk, de randstad is geografisch gezien een grote stad met een soort Central Park in het midden. Feit is wel dat het verschillende steden zijn met ieder een eigen kern (en beleid) vanwaaruit weer voorsteden zijn ontstaan die elkaar langzamerhand raken. De vervoersstromen zijn dus compleet anders dan bij het voorbeeld van een city als Londen, Berlijn of Parijs wat veel meer centraler op de city zelf gericht is.
Groeten,
Richard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2813
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #47 Gepost op: 07 augustus 2019, 18:46:10 »
Daarom heet het dan ook Randstad . :angel:
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #48 Gepost op: 07 augustus 2019, 18:55:35 »
Noem het dan cirkelstad, of wewordenhetnooitmetelkaareensstad  ;)
Groeten,
Richard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6690
  • Spoor N
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #49 Gepost op: 07 augustus 2019, 19:02:36 »
Een trein zal zelden stranden op (of naast) de uitwijkmogelijkheid. Het is dus vrij onzinnig om die dure en storingsgevoelige faciliteiten te handhaven. Nog afgezien van het feit dat je in de bebouwde kom wel iets beter met die ruimte kan doen.
Als je al niet in staat bent om een extra zijspoor te onderhouden heeft het geen zin meer om iets te onderhouden. Je beseft toch wel dat die 'dure en storingsgevoelige faciliteiten' met duizenden in de rest van het land liggen, of is het beter om het hele spoornetwerk op te breken?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3214
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #50 Gepost op: 07 augustus 2019, 19:07:14 »
Nee, andersom, als je het laat liggen, moet je het ook onderhouden en dat kost geld wat je maar één keer kunt uitgeven en dan weeg je af hoe zinvol je dat vind en of je dat geld niet elders beter kunt besteden.

In dit geval word Naarden-Bussum ook verbouwd om met het met een hogere snelheid te kunnen passeren en dan moet je toch ook wat met de ligging van dat spoor waarvan jij voorstelt het 'gewoon te laten liggen'.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6690
  • Spoor N
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #51 Gepost op: 07 augustus 2019, 19:16:04 »
Klopt, in dit geval zou het misschien niet passen vanwege de hogere snelheid. Gelukkig had ik het over de 'dure en storingsgevoelige faciliteiten' in het algemeen en niet specifiek in Naarden-Bussum. Maar jij weet toch ook dat het opbreken van sporen en aanpassen van de beveiliging veel meer kost dan het onderhoud van diezelfde sporen voor vele jaren zou kosten?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3214
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #52 Gepost op: 07 augustus 2019, 19:27:46 »
Tenzij de hele handel tochal aan vervanging toe was, dan had je de zaak namelijk ook op moeten breken, en de baanbeveiliging moest nu toch ookal aangepast worden.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2019, 19:29:36 door Thom »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1096
    • Dwangrail.nl
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #53 Gepost op: 07 augustus 2019, 19:37:41 »
Een van de redenen om de overige sporen op Naarden Bussum op te breken zijn ook de beide overwegen naast het station.
De overweg Zwarteweg is een van de laatste handbediende overwegen in Nederland vanwege de onoverzichtelijke situatie. De overweg Nieuwe ´s-Gravelandseweg heeft 5 sporen, waardoor deze ook niet een van de veiligste te noemen is.
Doordat nu alleen de twee sporen tussen de perrons overblijven, worden beide overwegen tweesporige Ahob´s.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6690
  • Spoor N
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #54 Gepost op: 07 augustus 2019, 19:38:37 »
Tenzij de hele handel tochal aan vervanging toe was, dan had je de zaak namelijk ook op moeten breken, en de baanbeveiliging moest nu toch ookal aangepast worden.
Ja, ik ben er ook niet voor om de aansluiting naar de cacaofabriek te laten liggen maar her en der in het land uitwijkmogelijkheden houden lijkt me wel handig voor de treindienst. Het derde spoor in Naarden werd vorige week nog gebruikt, bijvoorbeeld.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2744
    • nederlof.net
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #55 Gepost op: 07 augustus 2019, 22:50:07 »
Inderdaad, van 5 naar 3 had ook mooi geweest....

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

xanderspoor1

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #56 Gepost op: 08 augustus 2019, 07:15:23 »
Even een vraag..
Ooit was toch sprake van ondertunneling van het spoor door het Gooi. Zijn deze werkzaamheden daar een opmaat voor, of is dit gewoon een grote sanering en is een belangrijke reden voor ondertunneling ( doorstroming, snelheid verhogen) verdwenen met het doortrekken van de Flevolijn naar Zwolle?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2716
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #57 Gepost op: 08 augustus 2019, 07:59:35 »
Voor zover ik weet niet, en is het gewoon een sanering en het kunnen versmallen van de brede overweg bij Naarden-Bussum waardoor je nu met AHOB's kunt volstaan.
In Hilversum steken die plannen van ondertunneling heel af en toe de kop op, ten einde de kleine overweg bij onze treinenboer (MCH) te kunnen laten vervallen, maar steeds is de conclusie: veels te duur.
Het doortrekken van de Flevolijn had/heeft hier geen invloed op. Er rijden nog steeds veel treinen op het traject door Hilversum - Naarden-Bussum.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3497
    • Lacus Flevo
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #58 Gepost op: 09 augustus 2019, 08:34:29 »
Goedemorgen

Het seinhuis gaat nu tegen de vlakte

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2716
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Groot onderhoud spoor Naarden Bussum
« Reactie #59 Gepost op: 09 augustus 2019, 08:54:29 »
Jammer het was zo'n karakteristiek gebouw   :'(