Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.  (gelezen 7883 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #15 Gepost op: 04 augustus 2019, 00:05:04 »
... is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken?
Dat kun je zelf in een Peco-catalogus opzoeken. De mijne zit ergens in een verhuisdoos.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #16 Gepost op: 04 augustus 2019, 09:51:32 »
Ik heb zelf H0 en gebruik Peco75-rails. Ik heb de stroomgeleidende puntstukken toegepast en heb er geen spijt van. Ook langzaamrijdende treinen met kleine loc's komen moeiteloos over wissels heen. Maar zoals eerder ook al aangegeven: je moet wel wat meer inspanning leveren om het goed aangesloten te krijgen. Ik vond het zelfs een redelijke puzzel om uit te vogelen hoe ik de boel moest aansluiten bij een Engels wissel en een driewegwissel. Maar dat vond ik niet alleen leuk om uit te vogelen, het leverde een beter functionerende modelbaan op.
Ik zou zeggen: als je (electro)technisch redelijk onderlegd bent en het extra geld er voor over hebt (denk bijvoorbeeld aan het gebruik moeten maken van relais), dan zou ik voor geleidende puntstukken gaan.

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #17 Gepost op: 04 augustus 2019, 13:47:02 »
Ik werk ook al jaren met Pecoflex code 75. Wissels bouw ik zelf uit hetzelfde railmateriaal. En altijd met omschakelende puntstukken. Is in mijn ogen toch de betere oplossing.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #18 Gepost op: 04 augustus 2019, 14:13:29 »
Ik werk ook alleen maar met geleidende puntstukken (electrokikker) en mocht ik DCC gaan rijden heb ik het kortsluit probleem al de kop in gedrukt.. Als ik een wissel stel, ontkoppel ik mijn puntstukken met een relais, dan gaat het wissel om en als het wissel omgelegd is koppel ik mijn puntstukken weer aan de rijspanning  (is ook een benadering)  ;)

Dus mijn advies geleidende puntstukken ..punt(stuk) !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #19 Gepost op: 06 augustus 2019, 13:06:31 »
Hoi Marijn,

ik heb dit opgelost door gebruik te maken van de DR4024 van Digikeijs. Met CV47 op 'preset 1' worden de relais halverwege het omzetten van de wisseltong omgeschakeld. Met 1 DR4024 kan ik 4 wisseltongen bedienen. Erg handig gedaan van Digikeijs!  (y)

V.w.b. de kosten: als ik de kosten voor een DR4024 met 4 servo-motoren en 4 omschakelrelais (voor de puntstukken) bekijk (ze hebben van die mooie 'basissets' hiervoor), ben ik misschien net iets meer kwijt dan dat ik 4 aparte wisselschakelaars koop. En voor die extra kosten kan ik de snelheid van het omslaan van de wisseltongen ook nog instellen zodat ze mooi traag omslaan. Ben er erg tevreden over.

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #20 Gepost op: 19 augustus 2019, 12:29:55 »
is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken?
Zeker, er zijn Peco wissels, met code 100, met metalen puntstukken; die wissels, kruisingen en engelsmannen hebben een 'E' in het catalogusnummer, staand voor 'Electrofrog'.

Echter, bij Nederlandse aanbieders zoals locdepot en AnW vind je in SL code 100 hooguit wissels met een 'E'-nummer, nooit engelsmannen. Maar ze hebben wel bestaan.

SL100 is flexrails met imitatie houten bielsen, SL102 is flexrails met imitatie betonnen bielsen.
De wissels, kruisingen en engelsmannen hebben alle imitatie houten bielsen.
SL staat voor Stream Line.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1406
    • Harold Content
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2019, 12:45:32 »
Ik heb een hele baan met schakelende puntstukken.. En ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb.
Alle kleine lokjes lopen als een zonnetje zoals de Sik en de Hippel...

Kleine moeite nu straks heb je er heel veel plezier van!
Ik heb ook de Digikeijs decoders en dan printjes van Conrad die het schakelen verzorgen.

gr Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
    • flickr
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2019, 16:29:11 »
Geef een paar tikken met een hamer op het puntstuk, dan ziet het er veel echter uit.



Mvg.Erik.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2019, 18:30:12 »
Euhm, een beetje nutteloze bijdrage?

Gr, Bert
Team moderatoren..

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2019, 22:23:16 »
Geef een paar tikken met een hamer op het puntstuk, dan ziet het er veel echter uit.
Die had ik verwacht in dit draadje.

Neemt niet weg: ik gebruik electrofrog en insulfrog net hoe het uit komt, en gebruik de tractor van mijn Avatar (Metropolitan Te 2/2) voor de test. Als die erdoor/er overheen komt, is het goed.

Op een voor 2-rail aangepaste 2268/2269 k-rails meegebogen wissel met insulfrog neemt de Te 2/2 het gulden midden en ontspoort. Logisch, dat is rails van Märklin. De insulfrog daarop is een nutteloze bijdrage.

Het enige wat helpt is langere ( 8-9 bielsen) strijkregels van metaal want de plastic strijkregels van Märklin worden door deze tractor finaal stuk gereden (een echte patatsnijder). Daarna heeft deze tractor geen enkel probleem met dit wissel en met deze insulfrog, hoewel de wielen op 14.4 staan en niet op 14.0 (men meent i.h.a. dat 14.0 echt nodig is voor 3-rail).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail