Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 december modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 06:59:01
De (3d) knutsels van Ronald. door Huup
Vandaag om 06:50:33
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 06:38:45
Alternatieven voor servo's door Frank 123
Vandaag om 06:37:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door ckikilwai
Vandaag om 04:31:34
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:22:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.  (gelezen 8870 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #15 Gepost op: 04 August 2019, 00:05:04 »
... is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken?
Dat kun je zelf in een Peco-catalogus opzoeken. De mijne zit ergens in een verhuisdoos.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #16 Gepost op: 04 August 2019, 09:51:32 »
Ik heb zelf H0 en gebruik Peco75-rails. Ik heb de stroomgeleidende puntstukken toegepast en heb er geen spijt van. Ook langzaamrijdende treinen met kleine loc's komen moeiteloos over wissels heen. Maar zoals eerder ook al aangegeven: je moet wel wat meer inspanning leveren om het goed aangesloten te krijgen. Ik vond het zelfs een redelijke puzzel om uit te vogelen hoe ik de boel moest aansluiten bij een Engels wissel en een driewegwissel. Maar dat vond ik niet alleen leuk om uit te vogelen, het leverde een beter functionerende modelbaan op.
Ik zou zeggen: als je (electro)technisch redelijk onderlegd bent en het extra geld er voor over hebt (denk bijvoorbeeld aan het gebruik moeten maken van relais), dan zou ik voor geleidende puntstukken gaan.

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #17 Gepost op: 04 August 2019, 13:47:02 »
Ik werk ook al jaren met Pecoflex code 75. Wissels bouw ik zelf uit hetzelfde railmateriaal. En altijd met omschakelende puntstukken. Is in mijn ogen toch de betere oplossing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2191
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #18 Gepost op: 04 August 2019, 14:13:29 »
Ik werk ook alleen maar met geleidende puntstukken (electrokikker) en mocht ik DCC gaan rijden heb ik het kortsluit probleem al de kop in gedrukt.. Als ik een wissel stel, ontkoppel ik mijn puntstukken met een relais, dan gaat het wissel om en als het wissel omgelegd is koppel ik mijn puntstukken weer aan de rijspanning  (is ook een benadering)  ;)

Dus mijn advies geleidende puntstukken ..punt(stuk) !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #19 Gepost op: 06 August 2019, 13:06:31 »
Hoi Marijn,

ik heb dit opgelost door gebruik te maken van de DR4024 van Digikeijs. Met CV47 op 'preset 1' worden de relais halverwege het omzetten van de wisseltong omgeschakeld. Met 1 DR4024 kan ik 4 wisseltongen bedienen. Erg handig gedaan van Digikeijs!  (y)

V.w.b. de kosten: als ik de kosten voor een DR4024 met 4 servo-motoren en 4 omschakelrelais (voor de puntstukken) bekijk (ze hebben van die mooie 'basissets' hiervoor), ben ik misschien net iets meer kwijt dan dat ik 4 aparte wisselschakelaars koop. En voor die extra kosten kan ik de snelheid van het omslaan van de wisseltongen ook nog instellen zodat ze mooi traag omslaan. Ben er erg tevreden over.

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #20 Gepost op: 19 August 2019, 12:29:55 »
is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken?
Zeker, er zijn Peco wissels, met code 100, met metalen puntstukken; die wissels, kruisingen en engelsmannen hebben een 'E' in het catalogusnummer, staand voor 'Electrofrog'.

Echter, bij Nederlandse aanbieders zoals locdepot en AnW vind je in SL code 100 hooguit wissels met een 'E'-nummer, nooit engelsmannen. Maar ze hebben wel bestaan.

SL100 is flexrails met imitatie houten bielsen, SL102 is flexrails met imitatie betonnen bielsen.
De wissels, kruisingen en engelsmannen hebben alle imitatie houten bielsen.
SL staat voor Stream Line.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #21 Gepost op: 19 August 2019, 12:45:32 »
Ik heb een hele baan met schakelende puntstukken.. En ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb.
Alle kleine lokjes lopen als een zonnetje zoals de Sik en de Hippel...

Kleine moeite nu straks heb je er heel veel plezier van!
Ik heb ook de Digikeijs decoders en dan printjes van Conrad die het schakelen verzorgen.

gr Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • flickr
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #22 Gepost op: 19 August 2019, 16:29:11 »
Geef een paar tikken met een hamer op het puntstuk, dan ziet het er veel echter uit.



Mvg.Erik.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #23 Gepost op: 19 August 2019, 18:30:12 »
Euhm, een beetje nutteloze bijdrage?

Gr, Bert
Team moderatoren..

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #24 Gepost op: 19 August 2019, 22:23:16 »
Geef een paar tikken met een hamer op het puntstuk, dan ziet het er veel echter uit.
Die had ik verwacht in dit draadje.

Neemt niet weg: ik gebruik electrofrog en insulfrog net hoe het uit komt, en gebruik de tractor van mijn Avatar (Metropolitan Te 2/2) voor de test. Als die erdoor/er overheen komt, is het goed.

Op een voor 2-rail aangepaste 2268/2269 k-rails meegebogen wissel met insulfrog neemt de Te 2/2 het gulden midden en ontspoort. Logisch, dat is rails van Märklin. De insulfrog daarop is een nutteloze bijdrage.

Het enige wat helpt is langere ( 8-9 bielsen) strijkregels van metaal want de plastic strijkregels van Märklin worden door deze tractor finaal stuk gereden (een echte patatsnijder). Daarna heeft deze tractor geen enkel probleem met dit wissel en met deze insulfrog, hoewel de wielen op 14.4 staan en niet op 14.0 (men meent i.h.a. dat 14.0 echt nodig is voor 3-rail).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail