Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:13:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:45:17
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Syb030
Vandaag om 00:43:38
Doornvliet door cor_b
25 februari 2020, 23:25:07
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
25 februari 2020, 23:24:33
Projekt 083-338 door jerrytrein
25 februari 2020, 23:00:35
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Michiel 80
25 februari 2020, 23:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
25 februari 2020, 22:58:39
Einde Fleischmann Profi Gleis aangekondigd. door Besselspoor
25 februari 2020, 22:44:50
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door NS264
25 februari 2020, 22:37:33
Raadplaatje door KNed
25 februari 2020, 22:27:17
NS 6700 dierenserie etchmodels door Besselspoor
25 februari 2020, 22:26:44
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door 008200
25 februari 2020, 22:18:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
25 februari 2020, 22:10:38
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door AlbertG
25 februari 2020, 22:04:51
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
25 februari 2020, 22:02:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 februari 2020, 21:57:21
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 februari 2020, 21:50:33
Uhlenbrock goldcap condensator 71800 aansluiten aan decoder? door Remunj
25 februari 2020, 21:42:14
Open rijden wissels door johanw
25 februari 2020, 21:40:38
Railterminal Greenport Venlo door Remunj
25 februari 2020, 21:26:51
Videoritten 2020 door jerrytrein
25 februari 2020, 21:11:59
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Bob R.
25 februari 2020, 21:00:33
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
25 februari 2020, 20:39:25
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door heuvelbaan
25 februari 2020, 20:23:56
Tillig tramspoor door Chris2412
25 februari 2020, 20:04:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
25 februari 2020, 19:44:24
21mtc brugstekker door VAM65
25 februari 2020, 19:38:42
Lichtprobleem Lokpilot 4 decoder door Catweazle
25 februari 2020, 19:27:35
Spelen op de rails..... door tijgernootje
25 februari 2020, 18:56:33
  

Auteur Topic: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail  (gelezen 2005 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1310
Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Gepost op: 21 juni 2019, 18:55:46 »
Ik wilde graag een Lineas 186.


Origineel

Na het lezen van een aantal draadjes kwam ik tot de conclusie dat de Piko de verkeerde kleuren heeft. Zowel de basiskleur is te donker en het Railpool blauw op het rooster op het dak is blijkbaar ook voor de Lineas strepen op de zijkant van de locomotief gebruikt en ook nog eens baby blauw.


Piko

Dan zijn er twee alternatieven. Het exemplaar van Roco die nog niet leverbaar is en het exemplaar van Marklin die er helaas niet in een 2-rail Trix uitvoering is.


Märklin

De Roco Sound uitvoering gaat zo'n 290 euro kosten. Het Marklin model met sound is er voor zo'n 200 euro. Het Marklin model is eigenlijk een 185. Echter wel met een aangepast dak. Ik heb vele plaatjes vergeleken en draadjes gelezen over dit onderwerp. Ik moet zeggen dat ik de verschillen niet of nauwelijks zie. Aangezien Marklin de 186 in andere uitvoeringen wel als Trix 2-rail versie maakt heb ik de Marklin loc inclusief Trix draaistellen aangeschaft. De AC draaistellen zet ik wel op marktplaats  ;D



De Trix draaistellen hebben de nummers 171 156 (zonder asb) en  171 174 (met asb). Als eerste het schroefje aan de onderzijde losgedraaid en de kap van de loc getild. Wat opvalt is het gewicht van de kap. Zo'n metalen kap is wel iets anders dan de kunststof kappen van Roco en Piko.



Als de kap er af is zie je een keurige print. Om bij de draaistellen te komen moet deze print er af.



De middenrailsleper is via een grote smoorspoel aan de print verbonden. Deze soldeer ik los, net als de beide bruine draden van de wielstellen



De draden van de verlichtingsprintjes laat ik lekker zitten. Ik wip de verlichtingsprintjes (incl. trapjes) uit zijn houder.



Printje er uit............en tot mijn verbazing zit het motortje vast gesoldeerd aan de print. Het motortje oogt overigens ook als een heel goedkoop speelgoedmotortje....... Marklin blijft mij verbazen (de grootste verbazing komt overigens aan het eind....)



Toch maar de draadjes van het luidsprekertje los gemaakt.



De draaistellen zitten vast met het cardandeksel. Deze kan je er afwippen door een scalpel aan de zijkant er tussen te zetten, zodat de nokjes, die het deksel vergrendelen los komen.



Vervolgens twee kleine schroevendraaiers er tussen en het deksel komt moeiteloos omhoog.



Het AC/3-rail draaistel aan de linker zijde en zijn DC/2-rail broertje rechts



Bij de draaistellen zijn nieuwe wormen meegeleverd. Ik monteer echter de oude worm die al lekker in het vet staat.



Vervolgens klik ik het cardandeksel weer op zijn plaats. Hetzelfde doe ik voor de andere kant. Als beide draaistellen op zijn plaats zitten kan de print weer op zijn plaats gezet worden en de draadjes van de draaistellen en luidspreker weer vast gesoldeerd worden. Lichtprintjes weer op zijn plaats drukken, kap er op en klaar.



Even proef gereden op een klein stukje rail. De loc rijdt echt heel mooi (ondanks het speelgoedmotortje  ;D) Leuk projectje voor de vrijdagmiddag.

Tijdens het ombouwen werd mijn aandacht getrokken door de beide AC/3-rail draaistellen. Ik zag daar iets geks aan. Iets wat ik wel ken van Piko en Mehano maar wat ik nog nooit bij Märklin heb gezien.



Er zit een draadbrug (zwarte draad) tussen de stroomafnemers van het linker en rechter wiel. Dit is onlogisch als er wisselstroom (ongeïsoleerde) wielen in het draaistel zitten.




Even de draadbrug los gesoldeerd en de multimeter op de beide wielen. De wielen zijn tot mijn verbazing standaard geïsoleerd.  ??? Dat is wel hoogst ongebruikelijk voor Märklin. Vervolgens ook maar even de schuifmaat op de wielen gezet.



Wat blijkt: De binnenmaat is 14,3mm. Dit is de normmaat voor 2-rail/gelijkstroomwielen. Märklin wielen staan normaal gesproken op 14,0mm!  :-[

Ik heb al heel wat locomotieven omgebouwd maar dit is echt nieuw voor me. Ik snap de logica ook niet. Volgens mij rijdt een locomotief met een flensafstand van 14,3mm niet goed op Märklin wissels. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Achteraf had ik mij de aanschaf van de DC/2-rail draaistellen kunnen sparen want de Märklin loc staat op 100% gelijkstroomwielen.

Gr. Frits










« Laatst bewerkt op: 21 juni 2019, 19:01:18 door Fritsprt »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18278
    • Pagina van klaas
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2019, 19:19:19 »
Wat blijkt: De binnenmaat is 14,3mm. Dit is de normmaat voor 2-rail/gelijkstroomwielen.
Dat is een verouderde norm. De normmaat is nu: minimaal 14,4 en maximaal 14,6 mm. https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf
Dat Märklin ze op 14,3 zet is misschien omdat ze dit model ook voor Trix willen uitbrengen en nu voor een tussenmaat hebben gekozen. Esu doet hetzelfde met modellen die je eenvoudig kan ombouwen van 2-rail naar 3-rail. Is iets waar ik het overigens niet mee eens ben.

Dat de wielen al geïsoleerd zijn is waarschijnlijk ook omdat ze voor Märklin en Trix zoveel mogelijk dezelfde onderdelen willen gebruiken. Heb je al naar de flenshoogten gekeken? Zou me niks verbazen als die ook gelijk zijn, hoewel ze volgens de normen verschillend zouden moeten zijn.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1310
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2019, 19:39:29 »
Hoi Klaas,

De flenshoogten zijn ook exact hetzelfde. Ik vermoed ook dat ze op de ESU tour gaan en er precies tussen in gaan zitten. Ik was dan even abuis met de 14,3mm ik dacht dat dat de norm voor 2-rail was. Maar inderdaad als dat normaal 14,5 is dan zitten ze er ongeveer tussen in.

Ik was gewoon erg verbaasd omdat ik dit nog nooit eerder met een Märklin loc heb meegemaakt maar dat maakt het ombouwen voortaan wel een stuk makkelijker en goedkoper.

Grappig detail vind ik dan wel dat kennelijk alleen Roco nog echte gelijkstroom en wisselstoom wielen in zijn modellen zet, terwijl de moeder van wisselstroom, Märklin, gelijkstroomwielen monteert.

Gr. Frits

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2019, 19:42:14 »
Gooi ook gelijk die marklin 3 poler eruit maakt lawaai en loopt ook niet echt mooi en bestel bij conrad of ergens anders even een motraxx X-trail SF 135 kost tussen de 10 a 15 euro maar loopt zo veel mooier.
Het zijn geen echte gelijkstroom wielen flensen zijn aan de hoge kant veel nieuwe modellen van marklin hebben geisoleerde wielen zodat er makkelijk gewisselt kan worden tussen 2rail en 3rail.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2019, 19:44:26 door hmmglaser »
Mvg Mark

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18278
    • Pagina van klaas
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2019, 19:53:12 »
Grappig detail vind ik dan wel dat kennelijk alleen Roco nog echte gelijkstroom en wisselstoom wielen in zijn modellen zet,
Waarbij opgemerkt dat Roco bij de 2-rail wielstellen nog steeds de tussenmaat van 14,3 aanhoudt.

@Glaser: hoe hoog zijn die flenzen dan?
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 3948
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2019, 20:11:08 »
Kun je de MFX geluidsdecoder nu ook gewoon gebruiken?

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1310
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2019, 20:12:21 »
Gooi ook gelijk die marklin 3 poler eruit maakt lawaai en loopt ook niet echt mooi en bestel bij conrad of ergens anders even een motraxx X-trail SF 135 kost tussen de 10 a 15 euro maar loopt zo veel mooier.

Toen ik het speelgoedmotortje zag had ik wel zoiets van oei...... maar ik moet zeggen dat de loc toch heel mooi en rustig loopt. Maar je bevestigt wel mijn vermoeden dat het om een 3-polige motor gaat i.p.v. een 5-polige.Mocht ik mij aan de rijeigenschappen (gaan) storen zal ik het overwegen.

@Glaser: hoe hoog zijn die flenzen dan?

Ik ben geen Glaser maar heb ze even opgemeten: 1mm

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2019, 20:18:20 door Fritsprt. Reden: citaat toegevoegd »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1310
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2019, 20:13:41 »
Kun je de MFX geluidsdecoder nu ook gewoon gebruiken?

Ja, het is een multiprotocol decoder. In de Trix zit nl dezelfde. (volgens DecoderPro is het een Uhlenbrock)

Gr. Frits

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 3948
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2019, 20:15:39 »
ok! Vind persoonlijk vooral als je naar de voorkant van de lok kijkt dat er iets niet helemaal klopt. De voorkant is net anders als een 186.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1310
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2019, 20:21:58 »
Ja, ik heb veel gelezen over de verschillen en ik heb veel plaatjes gekeken voor ik hem kocht. Ik vond het uiteindelijk heel erg meevallen. Maar ik begrijp dat iedereen zijn eigen voorkeuren en normen heeft. Ik vond bijvoorbeeld het lichte babyblauw van de Piko 186 Lineas veel storender. Maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijk. Hij staat nu tussen mijn Piko's en ACME's en ik zie het verschil niet/nauwelijks. Op het ontbreken van de trapjes na dan onder de cabine deur. die zal ik er nog eens bij bastellen.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2019, 22:53:45 door Fritsprt »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
  • http://www.amsac.be/
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2019, 21:47:51 »
Roco brengt ook 2 verschillende nr's uit  :)
klik eens aan : http://www.amsac.be/

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 525
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2019, 12:38:53 »
Hallo

De marklin hobby traxxen zijn gewoon gelijkstroomloks die voor marklin aangepast zijn. Al sinds de allereerste uitvoering 8)
De assen zijn van kunststof waar de tandwielen in meegegoten zijn.
Om deze modellen weer terug te bouwen naar gelijkstroom hoef je alleen maar de sleper en draadbruggen (als deze al aanwezig zijn) te verwijderen.
Dan de wielslepers correct aansluiten en klaar ;D

Marklin heeft al ongeveer 25 jaar een wielafstand van 14,2mm. Zo worden de traxxen ook uitgeleverd.

Bart
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2019, 12:45:18 door Bahn-AG »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18278
    • Pagina van klaas
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2019, 13:02:14 »
Marklin heeft al ongeveer 25 jaar een wielafstand van 14,2mm.
Dat valt nog binnen de norm (NEM340). Minimummaat is 14,0. De maximummaat voor K (dat is de speermaat + een flensdikte is 15,0. Dus bij een flensdikte van 0,8 is een speermaat van 14,2 nog mogelijk.
Maar dat klopt dan weer niet met de minimale flensdikte van 0,9 die in de norm staat. Concluderend kan je stellen dat Märklin zijn eigen weg gaat en zich niet zo veel aantrekt van wat de MOROP vindt.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2019, 13:04:57 door Klaas Zondervan »
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1310
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2019, 13:04:24 »
Hoi Bart,
Ik heb al heel wat Marklin locs en treinstellen omgebouwd naar 2-rail maar voor mij was dit echt een nieuwe ontdekking. Ik zal wat wisselstroomwielen uitgeboord hebben en voorzien van een isolatiebusje......  ???
Het is inderdaad niet meer dan wat jij schrijft, alsof je een Piko ombouwt van 3-rail naar 2-rail. Kind kan de was doen.  ;D

De marklin hobby traxxen zijn gewoon gelijkstroomloks die voor marklin aangepast zijn.

Volgens mij is Märklin een fabrikant van 3-rail locs. Sinds wanneer passen zij gelijkstroomloks aan voor 3-rail?

Gr. Frits


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18278
    • Pagina van klaas
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2019, 13:17:51 »
Sinds ze ook 2-rail modellen leveren onder de naam Trix. ;)
Aanpassen van de ene naar de andere soort is dan veel eenvoudiger.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.