Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 20:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 19:54:48
Automatische koppeling door Luit
Vandaag om 19:54:21
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door Harm Boer
Vandaag om 19:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 19:35:57
NS: NCS Kleuren toegepast door Hans Reints
Vandaag om 19:07:51
EPCargo limestone trein naar Oss door Floris Dilz
Vandaag om 19:01:13
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Fritsprt
Vandaag om 18:58:58
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Erik Baas
Vandaag om 18:54:09
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 18:46:41
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 18:45:28
ho baan 514 cm bij 262 door kimi07
Vandaag om 18:17:32
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door barry1972
Vandaag om 18:11:05
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door BartvD
Vandaag om 18:06:25
Model Car World plant 100 nieuwe H0-auto's door barry1972
Vandaag om 17:56:28
Piko NS1100, materieelbespreking door barry1972
Vandaag om 17:44:37
Deining in Dönsdorf door tijgernootje
Vandaag om 17:28:52
Lijnbaanassistent (1930-1945), wat houdt de functie in? door Jeronimos
Vandaag om 17:13:12
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 17:03:53
Verlichting in loc programmeren door BartvD
Vandaag om 15:57:29
beginnen met digitaal door coldforged
Vandaag om 15:21:14
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 14:35:30
Fremo module - Boerderij van Meurs door Noordernet
Vandaag om 14:31:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tomasso
Vandaag om 12:42:46
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:39:19
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door MOVisser
Vandaag om 11:22:47
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door Edgy
Vandaag om 11:04:25
Zoldermeer H0 door Ronald Halma
Vandaag om 10:49:53
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 10:35:58
NS Stoomverwarmingswagen door FritsT
Vandaag om 10:19:59
  

Auteur Topic: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.  (gelezen 2716 keer)

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 878
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #30 Gepost op: 29 juni 2019, 10:48:00 »
Die getoonde koolborstels lijken me toch nog niet zo slecht? Even een beetje vlakken zodat er weer fris vlees is om in te lopen.
Of zijn ze zacht van de olie? Dan zowiezo vervangen.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

locojack

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #31 Gepost op: 29 juni 2019, 11:08:40 »
Hallo Klusser,
Ik ben er niet zeker van, het lijkt erop dat de borstels ingeklemd zitten in een soort van busje en dat de borstel tot aan de rand van dit busje versleten is.
Nog een paar andere foto's om te bekijken.
Als je idee juist is, vlak ik ze inderdaad even af.




vrgr, Jack

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 878
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #32 Gepost op: 29 juni 2019, 11:21:24 »
Hallo,

De  borstels zitten niet in een busje geklemd. Wat je ziet is de gehele borstel met aan de buitenzijde een koper laagje.
Dit is gedaan om de borstel aan zijn houder te kunnen solderen.
Zolang deze borstels nog op de collector aansluiten en je niet aan het einde van je veerspanning zit [veer zit onder een kapje recht boven de borstels] gaan die nog wel een poosje mee.

Mijn inschatting vanaf de foto is dat het nog wel meevalt met versleten zijn, ik zou hier gerust nog een schuurpapiertje langs heen halen. Een korrel 800 kan , maar voorzichtig zonder al te veel druk met een 600 kan ook.
Na een paar halen weer even spieken hoe ver je bent met vlakken,doe dit niet te lang want dan zijn ze wel versleten  :o :o ;D

Het is koolstof dus aardig zacht spul.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

locojack

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #33 Gepost op: 29 juni 2019, 11:37:19 »
Hallo,

Dat wist ik niet van dat koperlaagje,
Ik ga je advies ter harte nemen.
Dank je wel voor de uitleg!   (y)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2019, 11:39:25 »
Jack, je hebt een PB.

Groet,

Rob

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #35 Gepost op: 29 juni 2019, 12:46:07 »

Ik betrek me even op deze foto.
De stelling is dus dat het zwarte gedeelte de koolborstel zelf (dus het koolstof-staafje) is, die/dat -origineel- van buiten verkoperd is om het mogelijk te maken de stripachtige uitsteeksels aan de koolstof te kunnen solderen...?
Het is daarbij toch zo dat de klonten soldeer dan bij voldoende afslijting tegen de collector gaan komen, c.q. deze gaan beschadigen?
De aangesoldeerde strips zijn de 'bladveren' die de koolstift tegen de collector drukken? Die strips lijken me veel te dik en daarmee stug om een verende werking te hebben (bij de toepassing in een loc-motortje).
Als ik e.e.a. verglijk met de pieterige spiraalveertjes in de koolborstelhouders van mijn Flm. locjes (h0) zie ik wel een heel groot verschil.

oudebiels

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 878
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Roco NS200/300 Sik wil analoog en digitaal niet rijden.
« Reactie #36 Gepost op: 29 juni 2019, 13:28:37 »
Oke, ik zal het proberen uit te leggen:

Citaat van: oudebiels
Het is daarbij toch zo dat de klonten soldeer dan bij voldoende afslijting tegen de collector gaan komen, c.q. deze gaan beschadigen?

Nee, als je niet de veerspanning verhoogt door deze uit te rekken, komt er een moment waar de borstelvoorzijde de collector niet meer raakt,dus deze niet kan beschadigen.[dan dus vervangen]

Citaat van: oudebiels
De aangesoldeerde strips zijn de 'bladveren' die de koolstift tegen de collector drukken? Die strips lijken me veel te dik en daarmee stug om een verende werking te hebben (bij de toepassing in een loc-motortje).

Nee, die 'bladveren'zijn er niet om druk op de borstel te zetten! de stroken moeten wel stug zijn, want de verende werking komt door de veer die bovenop tussen de 2 stroken zit. deze drukt de beide stroken bovenop naar buiten,waarop onder het scharnierpunt de borstels naar binnen [verend] gedrukt worden.

Kan iemand mij hier anders een sikborstel laten zien zonder de koolstift,dus een losse bus? Zal voor mij totaal nieuw zijn na diverse sik revisies. :o

« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 09:32:22 door 44 »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...