BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Fritsprt op 21 juni 2019, 18:55:46

Titel: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Fritsprt op 21 juni 2019, 18:55:46
Ik wilde graag een Lineas 186.

(http://i66.tinypic.com/125t74z.jpg)
Origineel

Na het lezen van een aantal draadjes kwam ik tot de conclusie dat de Piko de verkeerde kleuren heeft. Zowel de basiskleur is te donker en het Railpool blauw op het rooster op het dak is blijkbaar ook voor de Lineas strepen op de zijkant van de locomotief gebruikt en ook nog eens baby blauw.

(http://i65.tinypic.com/wsml8n.jpg)
Piko

Dan zijn er twee alternatieven. Het exemplaar van Roco die nog niet leverbaar is en het exemplaar van Marklin die er helaas niet in een 2-rail Trix uitvoering is.

(http://i63.tinypic.com/af9a28.jpg)
Märklin

De Roco Sound uitvoering gaat zo'n 290 euro kosten. Het Marklin model met sound is er voor zo'n 200 euro. Het Marklin model is eigenlijk een 185. Echter wel met een aangepast dak. Ik heb vele plaatjes vergeleken en draadjes gelezen over dit onderwerp. Ik moet zeggen dat ik de verschillen niet of nauwelijks zie. Aangezien Marklin de 186 in andere uitvoeringen wel als Trix 2-rail versie maakt heb ik de Marklin loc inclusief Trix draaistellen aangeschaft. De AC draaistellen zet ik wel op marktplaats  ;D

(http://i67.tinypic.com/xgbbbo.jpg)

De Trix draaistellen hebben de nummers 171 156 (zonder asb) en  171 174 (met asb). Als eerste het schroefje aan de onderzijde losgedraaid en de kap van de loc getild. Wat opvalt is het gewicht van de kap. Zo'n metalen kap is wel iets anders dan de kunststof kappen van Roco en Piko.

(http://i68.tinypic.com/10nt75u.jpg)

Als de kap er af is zie je een keurige print. Om bij de draaistellen te komen moet deze print er af.

(http://i63.tinypic.com/eqe9f5.jpg)

De middenrailsleper is via een grote smoorspoel aan de print verbonden. Deze soldeer ik los, net als de beide bruine draden van de wielstellen

(http://i66.tinypic.com/2gvima0.jpg)(http://i66.tinypic.com/2ij4z2u.jpg)

De draden van de verlichtingsprintjes laat ik lekker zitten. Ik wip de verlichtingsprintjes (incl. trapjes) uit zijn houder.

(http://i66.tinypic.com/ad1zz6.jpg)

Printje er uit............en tot mijn verbazing zit het motortje vast gesoldeerd aan de print. Het motortje oogt overigens ook als een heel goedkoop speelgoedmotortje....... Marklin blijft mij verbazen (de grootste verbazing komt overigens aan het eind....)

(http://i65.tinypic.com/p82gx.jpg)

Toch maar de draadjes van het luidsprekertje los gemaakt.

(http://i63.tinypic.com/j788yo.jpg)

De draaistellen zitten vast met het cardandeksel. Deze kan je er afwippen door een scalpel aan de zijkant er tussen te zetten, zodat de nokjes, die het deksel vergrendelen los komen.

(http://i63.tinypic.com/t9ukx0.jpg)

Vervolgens twee kleine schroevendraaiers er tussen en het deksel komt moeiteloos omhoog.

(http://i68.tinypic.com/n3qct2.jpg)(http://i66.tinypic.com/2ebsahy.jpg)

Het AC/3-rail draaistel aan de linker zijde en zijn DC/2-rail broertje rechts

(http://i68.tinypic.com/347ve5h.jpg)

Bij de draaistellen zijn nieuwe wormen meegeleverd. Ik monteer echter de oude worm die al lekker in het vet staat.

(http://i65.tinypic.com/2u4ld2r.jpg)

Vervolgens klik ik het cardandeksel weer op zijn plaats. Hetzelfde doe ik voor de andere kant. Als beide draaistellen op zijn plaats zitten kan de print weer op zijn plaats gezet worden en de draadjes van de draaistellen en luidspreker weer vast gesoldeerd worden. Lichtprintjes weer op zijn plaats drukken, kap er op en klaar.

(http://i68.tinypic.com/2nsrg9t.jpg)

Even proef gereden op een klein stukje rail. De loc rijdt echt heel mooi (ondanks het speelgoedmotortje  ;D) Leuk projectje voor de vrijdagmiddag.

Tijdens het ombouwen werd mijn aandacht getrokken door de beide AC/3-rail draaistellen. Ik zag daar iets geks aan. Iets wat ik wel ken van Piko en Mehano maar wat ik nog nooit bij Märklin heb gezien.

(http://i67.tinypic.com/2ptcrp3.jpg)

Er zit een draadbrug (zwarte draad) tussen de stroomafnemers van het linker en rechter wiel. Dit is onlogisch als er wisselstroom (ongeïsoleerde) wielen in het draaistel zitten.


(http://i65.tinypic.com/66i81c.jpg)

Even de draadbrug los gesoldeerd en de multimeter op de beide wielen. De wielen zijn tot mijn verbazing standaard geïsoleerd.  ??? Dat is wel hoogst ongebruikelijk voor Märklin. Vervolgens ook maar even de schuifmaat op de wielen gezet.

(http://i65.tinypic.com/nvyxb6.jpg)

Wat blijkt: De binnenmaat is 14,3mm. Dit is de normmaat voor 2-rail/gelijkstroomwielen. Märklin wielen staan normaal gesproken op 14,0mm!  :-[

Ik heb al heel wat locomotieven omgebouwd maar dit is echt nieuw voor me. Ik snap de logica ook niet. Volgens mij rijdt een locomotief met een flensafstand van 14,3mm niet goed op Märklin wissels. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Achteraf had ik mij de aanschaf van de DC/2-rail draaistellen kunnen sparen want de Märklin loc staat op 100% gelijkstroomwielen.

Gr. Frits










Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 juni 2019, 19:19:19
Wat blijkt: De binnenmaat is 14,3mm. Dit is de normmaat voor 2-rail/gelijkstroomwielen.
Dat is een verouderde norm. De normmaat is nu: minimaal 14,4 en maximaal 14,6 mm. https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf (https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf)
Dat Märklin ze op 14,3 zet is misschien omdat ze dit model ook voor Trix willen uitbrengen en nu voor een tussenmaat hebben gekozen. Esu doet hetzelfde met modellen die je eenvoudig kan ombouwen van 2-rail naar 3-rail. Is iets waar ik het overigens niet mee eens ben.

Dat de wielen al geïsoleerd zijn is waarschijnlijk ook omdat ze voor Märklin en Trix zoveel mogelijk dezelfde onderdelen willen gebruiken. Heb je al naar de flenshoogten gekeken? Zou me niks verbazen als die ook gelijk zijn, hoewel ze volgens de normen verschillend zouden moeten zijn.
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Fritsprt op 21 juni 2019, 19:39:29
Hoi Klaas,

De flenshoogten zijn ook exact hetzelfde. Ik vermoed ook dat ze op de ESU tour gaan en er precies tussen in gaan zitten. Ik was dan even abuis met de 14,3mm ik dacht dat dat de norm voor 2-rail was. Maar inderdaad als dat normaal 14,5 is dan zitten ze er ongeveer tussen in.

Ik was gewoon erg verbaasd omdat ik dit nog nooit eerder met een Märklin loc heb meegemaakt maar dat maakt het ombouwen voortaan wel een stuk makkelijker en goedkoper.

Grappig detail vind ik dan wel dat kennelijk alleen Roco nog echte gelijkstroom en wisselstoom wielen in zijn modellen zet, terwijl de moeder van wisselstroom, Märklin, gelijkstroomwielen monteert.

Gr. Frits
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: hmmglaser op 21 juni 2019, 19:42:14
Gooi ook gelijk die marklin 3 poler eruit maakt lawaai en loopt ook niet echt mooi en bestel bij conrad of ergens anders even een motraxx X-trail SF 135 kost tussen de 10 a 15 euro maar loopt zo veel mooier.
Het zijn geen echte gelijkstroom wielen flensen zijn aan de hoge kant veel nieuwe modellen van marklin hebben geisoleerde wielen zodat er makkelijk gewisselt kan worden tussen 2rail en 3rail.
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 juni 2019, 19:53:12
Grappig detail vind ik dan wel dat kennelijk alleen Roco nog echte gelijkstroom en wisselstoom wielen in zijn modellen zet,
Waarbij opgemerkt dat Roco bij de 2-rail wielstellen nog steeds de tussenmaat van 14,3 aanhoudt.

@Glaser: hoe hoog zijn die flenzen dan?
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Floris op 21 juni 2019, 20:11:08
Kun je de MFX geluidsdecoder nu ook gewoon gebruiken?
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Fritsprt op 21 juni 2019, 20:12:21
Gooi ook gelijk die marklin 3 poler eruit maakt lawaai en loopt ook niet echt mooi en bestel bij conrad of ergens anders even een motraxx X-trail SF 135 kost tussen de 10 a 15 euro maar loopt zo veel mooier.

Toen ik het speelgoedmotortje zag had ik wel zoiets van oei...... maar ik moet zeggen dat de loc toch heel mooi en rustig loopt. Maar je bevestigt wel mijn vermoeden dat het om een 3-polige motor gaat i.p.v. een 5-polige.Mocht ik mij aan de rijeigenschappen (gaan) storen zal ik het overwegen.

@Glaser: hoe hoog zijn die flenzen dan?

Ik ben geen Glaser maar heb ze even opgemeten: 1mm

Gr. Frits
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Fritsprt op 21 juni 2019, 20:13:41
Kun je de MFX geluidsdecoder nu ook gewoon gebruiken?

Ja, het is een multiprotocol decoder. In de Trix zit nl dezelfde. (volgens DecoderPro is het een Uhlenbrock)

Gr. Frits
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Floris op 21 juni 2019, 20:15:39
ok! Vind persoonlijk vooral als je naar de voorkant van de lok kijkt dat er iets niet helemaal klopt. De voorkant is net anders als een 186.
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Fritsprt op 21 juni 2019, 20:21:58
Ja, ik heb veel gelezen over de verschillen en ik heb veel plaatjes gekeken voor ik hem kocht. Ik vond het uiteindelijk heel erg meevallen. Maar ik begrijp dat iedereen zijn eigen voorkeuren en normen heeft. Ik vond bijvoorbeeld het lichte babyblauw van de Piko 186 Lineas veel storender. Maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijk. Hij staat nu tussen mijn Piko's en ACME's en ik zie het verschil niet/nauwelijks. Op het ontbreken van de trapjes na dan onder de cabine deur. die zal ik er nog eens bij bastellen.

Gr. Frits
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: metpetergaathetbeter op 21 juni 2019, 21:47:51
Roco brengt ook 2 verschillende nr's uit  :)
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Bahn-AG op 22 juni 2019, 12:38:53
Hallo

De marklin hobby traxxen zijn gewoon gelijkstroomloks die voor marklin aangepast zijn. Al sinds de allereerste uitvoering 8)
De assen zijn van kunststof waar de tandwielen in meegegoten zijn.
Om deze modellen weer terug te bouwen naar gelijkstroom hoef je alleen maar de sleper en draadbruggen (als deze al aanwezig zijn) te verwijderen.
Dan de wielslepers correct aansluiten en klaar ;D

Marklin heeft al ongeveer 25 jaar een wielafstand van 14,2mm. Zo worden de traxxen ook uitgeleverd.

Bart
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 juni 2019, 13:02:14
Marklin heeft al ongeveer 25 jaar een wielafstand van 14,2mm.
Dat valt nog binnen de norm (NEM340). Minimummaat is 14,0. De maximummaat voor K (dat is de speermaat + een flensdikte is 15,0. Dus bij een flensdikte van 0,8 is een speermaat van 14,2 nog mogelijk.
Maar dat klopt dan weer niet met de minimale flensdikte van 0,9 die in de norm staat. Concluderend kan je stellen dat Märklin zijn eigen weg gaat en zich niet zo veel aantrekt van wat de MOROP vindt.
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Fritsprt op 22 juni 2019, 13:04:24
Hoi Bart,
Ik heb al heel wat Marklin locs en treinstellen omgebouwd naar 2-rail maar voor mij was dit echt een nieuwe ontdekking. Ik zal wat wisselstroomwielen uitgeboord hebben en voorzien van een isolatiebusje......  ???
Het is inderdaad niet meer dan wat jij schrijft, alsof je een Piko ombouwt van 3-rail naar 2-rail. Kind kan de was doen.  ;D

De marklin hobby traxxen zijn gewoon gelijkstroomloks die voor marklin aangepast zijn.

Volgens mij is Märklin een fabrikant van 3-rail locs. Sinds wanneer passen zij gelijkstroomloks aan voor 3-rail?

Gr. Frits

Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 juni 2019, 13:17:51
Sinds ze ook 2-rail modellen leveren onder de naam Trix. ;)
Aanpassen van de ene naar de andere soort is dan veel eenvoudiger.
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Fritsprt op 22 juni 2019, 13:33:46
Opvallend dat ze deze loc niet in 2 rail maken..... Wellicht duidt het op een koerswijziging. Ik heb nog steeds het gevoel dat Trix er maar een beetje bij hangt. Leuk voor de merknaam, beter dan Hamo. Meer doen ze er eigenlijk niet mee. Er zit geen enkele lijn in de modellen die onder de naam Trix uitgebracht worden. De ene keer komen wagons wel uit als Trix model en een andere keer weer niet. Op zich geen probleem want dan klik je er geïsoleerde wielen onder, maar ik kan gewoon het beleid niet volgen. Persoonlijk denk ik dat Märklin een groot marktsegment laat liggen.

Gr. Frits

Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: henk op 22 juni 2019, 16:17:53
Trix is een bekende naam, maar ook het oude Trix was nooit een grote speler op de H0 tweerailmarkt. Toch een beetje een merk waar je eens naar keek als geen enkel ander merk een gewenst model produceerde. Dat gedrag van hobbyïsten is sinds de overname door Märklin bepaald niet minder geworden.

Dan valt het ook niet mee een beetje samenhangend assortimentbeleid te voeren.
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Bahn-AG op 22 juni 2019, 21:18:12
Concluderend kan je stellen dat Märklin zijn eigen weg gaat en zich niet zo veel aantrekt van wat de MOROP vindt.

Hallo

Natuurlijk trekt marklin zich niks aan van een norm die op een "Werksnorm" van marklin uit pakweg 1970 gebaseerd is.
Probleem is dat de NEM 310 naar smaak steeds maar weer aangepast wordt onder druk van wat puristen,  zodat bijvoorbeeld Piko en Fleischmann hier ook niet aan voldoen. Zij hebben ook eigen Werksnormen.
En aangezien marklin een eigen railsysteem heeft mogen zij hun normen ook naar smaak aanpassen. NEM 340 is net zo een waardeloos prul als de NEM 310...een aanbeveling, meer niet.

Bart
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Bahn-AG op 22 juni 2019, 21:22:26
Opvallend dat ze deze loc niet in 2 rail maken.....

Hallo

TRIX had zijn eigen traxx. Beter gedetailleerd en met een kunststof kap.

Waarschijnlijk is de marklin traxx wel ooit voor trix ontwikkeld (net als de V80 en V100), maar is men met de koerswijziging toendertijd (high end modellen voor DC;...die er uiteindelijk niet gekomen zijn) deze loks alleen voor marklin uit gaan brengen.

Bart
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 juni 2019, 21:29:12
Ik vind het nogal ver gaan om de NEM310 een waardeloos prul te noemen. Samen met de NEM110 voor wissels en kruisingen zorgt het ervoor dat materiaal van alle fabrikanten uitwisselbaar is. En dat lijkt mij een goede zaak.
Ik weet niet of je deze Morop normen wel eens hebt vergeleken met de overeenkomstige standards van de NMRA, maar dan kan je zien dat ze vrijwel met elkaar overeenstemmen. Alleen over de flenshoogte hebben ze een verschillende mening, maar voor de horizontale maten zijn ze helemaal compatibel.
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Fritsprt op 22 juni 2019, 21:29:35
maar is men met de koerswijziging toendertijd (high end modellen voor DC;...die er uiteindelijk niet gekomen zijn) deze loks alleen voor marklin uit gaan brengen.

In andere kleurstellingen is hij er wel gewoon van Trix hoor, bijv de NS 186

Gr. Frits
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Bahn-AG op 22 juni 2019, 21:57:40
Hallo

Klopt wat je zegt, maar het is eerder bij een gebrek aan beter. En je zal de NS modelspoorder toch tevreden willen houden. ;D
Zo ook de Belgen.
SNCB HLE18 is ook zo'n model dat het eigenlijk net niet is. Een omgespoten vectron.
En ook de Lineas is het net niet zoals je al weet. Maar vanwege de kleur toch een stuk beter dan de "echte 186" van piko.

Bart
Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Bahn-AG op 22 juni 2019, 22:11:20
Ik vind het nogal ver gaan om de NEM310 een waardeloos prul te noemen. Samen met de NEM110 voor wissels en kruisingen zorgt het ervoor dat materiaal van alle fabrikanten uitwisselbaar is. En dat lijkt mij een goede zaak.


Hallo

Als je op drehscheibe leest hebben vele Fleischmann profi rijders toch behoorlijk problemen met het nieuwste roco materieel.

Het kan ook nooit zo zijn dat een norm veranderd. Daar is het een norm voor.
Wil je iets wijzigen dan hoor je gewoon een nieuwe norm te maken.
Er is geen enkele techneut die het in zijn hoofd haalt om bijvoorbeeld in de DIN de tophoek van schroefdraad aan te passen van 60 naar bijvoorbeeld 55 graden.
Bij de NEM passen ze zonder problemen gewoon de wielafstand of de K-maat aan. Rare gasten.
En als (gediplomeerd)techneut  ;D verbaas ik me over het opeenstapelen van kettingmaten die alle van elkaar afhankelijk zijn om de norm aan te kunnen houden. Duidelijk door een paar hobbyisten verzonnen prutswerkje.

Voorbeeldje:
Je hebt het Leitmass K en de flensdikte.
Waarom heb je dan nog de wielafstand nodig? Het een volgt uit het ander.

Andersom volgt uit de wielafstand en de flensdikte automatisch het leitmass...onzinnig om een van de drie dan te benoemen.
Er is al genoeg over geschreven en op gevloekt door diverse personen (voornamelijk op DSO), dus laat ik het hierbij. De gelijkstroomrijders zullen ermee moeten leren leven vrees ik zo.

Bart

Titel: Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 juni 2019, 23:09:18
Het kan ook nooit zo zijn dat een norm veranderd. Daar is het een norm voor.
Deze norm is ook nauwelijks veranderd. De enige echte verandering in 2009:  de minimum B-maat is aangepast van 14,3 naar 14,4. En dat was omdat de S-maat 14,2 is. Het verschil tussen 14,2 en 14,3 bleek te krap om altijd goed te werken.

Zoals je zelf opmerkt zijn sommige maten aan elkaar gerelateerd. Vanwege die verbanden gaven ze in de vorige uitgave van elke maat alleen maar het minimum of het maximum. Nu geven ze van bijna alle maten zowel een minimum als een maximum. Maar in wezen is dat geen verandering. Het bevestigt alleen maar wat je vroeger zelf moest uitrekenen.

Dat Fleischmann rijders problemen hebben met Roco materieel ligt er volgens mij aan dat Fleischmann nogal sjoemelt met de maatvoering in wissels.

Je opmerking dat de norm een prutswerk is van hobbysten raakt kan noch wal. Ik vind het eigenlijk zeer ongepast dat je het werk van de Morop op deze manier afbrandt. Zoals ik eerder opmerkte is deze norm volledig compatibel met de standards van de NMRA. Zijn dat dan ook prutsende hobbyisten? Hou nou toch op zeg.