Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door mass am see
Vandaag om 11:17:13
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 11:16:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Haradigi
Vandaag om 11:11:40
Projekt 083-338 door Ronald69
Vandaag om 11:07:33
Van Biervliet/B Models 2019 door Chris
Vandaag om 11:05:55
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door JaJo
Vandaag om 10:59:34
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door eric den boer
Vandaag om 10:59:20
De laatste dag van een 1700 door Vislijn
Vandaag om 10:53:04
Fleischmann draaischijf 6052 door zuylen
Vandaag om 10:43:02
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
Vandaag om 10:23:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 10:22:36
1/32 schaal, 'Papier Berken" door peterha
Vandaag om 10:00:10
Digitale centrale: Roco z21 of Digikeijs DR5000? door MdBruin
Vandaag om 09:55:37
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Nullem
Vandaag om 09:39:55
65 018 van de SSN/VSM door Illya Vaes
Vandaag om 09:39:32
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Ruud-64
Vandaag om 09:19:19
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Nils
Vandaag om 08:44:36
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 08:35:34
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door moonlicht
Vandaag om 08:16:14
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Coliebollie
Vandaag om 06:58:02
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:02:01
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
18 september 2019, 23:50:56
Wat is er in het Spoorwegmuseum deze week geopend? door Peter Kleton
18 september 2019, 23:08:24
Roco BR215 decoder door henk
18 september 2019, 22:51:10
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Edsko Hekman
18 september 2019, 22:46:44
Märklin/Hamo MotorPost ontspoort op Fleischmann Profi-rails. Suggesties? door PietB
18 september 2019, 22:31:32
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
18 september 2019, 21:37:14
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
18 september 2019, 21:30:38
Treingestuurd rijden en bezetmelders door oebert
18 september 2019, 21:27:09
Voegen van lasercut modellen door Hendrik Jan
18 september 2019, 21:18:42
  

Auteur Topic: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail  (gelezen 1531 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #15 Gepost op: 22 juni 2019, 13:33:46 »
Opvallend dat ze deze loc niet in 2 rail maken..... Wellicht duidt het op een koerswijziging. Ik heb nog steeds het gevoel dat Trix er maar een beetje bij hangt. Leuk voor de merknaam, beter dan Hamo. Meer doen ze er eigenlijk niet mee. Er zit geen enkele lijn in de modellen die onder de naam Trix uitgebracht worden. De ene keer komen wagons wel uit als Trix model en een andere keer weer niet. Op zich geen probleem want dan klik je er geïsoleerde wielen onder, maar ik kan gewoon het beleid niet volgen. Persoonlijk denk ik dat Märklin een groot marktsegment laat liggen.

Gr. Frits


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18332
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #16 Gepost op: 22 juni 2019, 16:17:53 »
Trix is een bekende naam, maar ook het oude Trix was nooit een grote speler op de H0 tweerailmarkt. Toch een beetje een merk waar je eens naar keek als geen enkel ander merk een gewenst model produceerde. Dat gedrag van hobbyïsten is sinds de overname door Märklin bepaald niet minder geworden.

Dan valt het ook niet mee een beetje samenhangend assortimentbeleid te voeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #17 Gepost op: 22 juni 2019, 21:18:12 »
Concluderend kan je stellen dat Märklin zijn eigen weg gaat en zich niet zo veel aantrekt van wat de MOROP vindt.

Hallo

Natuurlijk trekt marklin zich niks aan van een norm die op een "Werksnorm" van marklin uit pakweg 1970 gebaseerd is.
Probleem is dat de NEM 310 naar smaak steeds maar weer aangepast wordt onder druk van wat puristen,  zodat bijvoorbeeld Piko en Fleischmann hier ook niet aan voldoen. Zij hebben ook eigen Werksnormen.
En aangezien marklin een eigen railsysteem heeft mogen zij hun normen ook naar smaak aanpassen. NEM 340 is net zo een waardeloos prul als de NEM 310...een aanbeveling, meer niet.

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #18 Gepost op: 22 juni 2019, 21:22:26 »
Opvallend dat ze deze loc niet in 2 rail maken.....

Hallo

TRIX had zijn eigen traxx. Beter gedetailleerd en met een kunststof kap.

Waarschijnlijk is de marklin traxx wel ooit voor trix ontwikkeld (net als de V80 en V100), maar is men met de koerswijziging toendertijd (high end modellen voor DC;...die er uiteindelijk niet gekomen zijn) deze loks alleen voor marklin uit gaan brengen.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17407
    • Pagina van klaas
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #19 Gepost op: 22 juni 2019, 21:29:12 »
Ik vind het nogal ver gaan om de NEM310 een waardeloos prul te noemen. Samen met de NEM110 voor wissels en kruisingen zorgt het ervoor dat materiaal van alle fabrikanten uitwisselbaar is. En dat lijkt mij een goede zaak.
Ik weet niet of je deze Morop normen wel eens hebt vergeleken met de overeenkomstige standards van de NMRA, maar dan kan je zien dat ze vrijwel met elkaar overeenstemmen. Alleen over de flenshoogte hebben ze een verschillende mening, maar voor de horizontale maten zijn ze helemaal compatibel.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #20 Gepost op: 22 juni 2019, 21:29:35 »
maar is men met de koerswijziging toendertijd (high end modellen voor DC;...die er uiteindelijk niet gekomen zijn) deze loks alleen voor marklin uit gaan brengen.

In andere kleurstellingen is hij er wel gewoon van Trix hoor, bijv de NS 186

Gr. Frits

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #21 Gepost op: 22 juni 2019, 21:57:40 »
Hallo

Klopt wat je zegt, maar het is eerder bij een gebrek aan beter. En je zal de NS modelspoorder toch tevreden willen houden. ;D
Zo ook de Belgen.
SNCB HLE18 is ook zo'n model dat het eigenlijk net niet is. Een omgespoten vectron.
En ook de Lineas is het net niet zoals je al weet. Maar vanwege de kleur toch een stuk beter dan de "echte 186" van piko.

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #22 Gepost op: 22 juni 2019, 22:11:20 »
Ik vind het nogal ver gaan om de NEM310 een waardeloos prul te noemen. Samen met de NEM110 voor wissels en kruisingen zorgt het ervoor dat materiaal van alle fabrikanten uitwisselbaar is. En dat lijkt mij een goede zaak.


Hallo

Als je op drehscheibe leest hebben vele Fleischmann profi rijders toch behoorlijk problemen met het nieuwste roco materieel.

Het kan ook nooit zo zijn dat een norm veranderd. Daar is het een norm voor.
Wil je iets wijzigen dan hoor je gewoon een nieuwe norm te maken.
Er is geen enkele techneut die het in zijn hoofd haalt om bijvoorbeeld in de DIN de tophoek van schroefdraad aan te passen van 60 naar bijvoorbeeld 55 graden.
Bij de NEM passen ze zonder problemen gewoon de wielafstand of de K-maat aan. Rare gasten.
En als (gediplomeerd)techneut  ;D verbaas ik me over het opeenstapelen van kettingmaten die alle van elkaar afhankelijk zijn om de norm aan te kunnen houden. Duidelijk door een paar hobbyisten verzonnen prutswerkje.

Voorbeeldje:
Je hebt het Leitmass K en de flensdikte.
Waarom heb je dan nog de wielafstand nodig? Het een volgt uit het ander.

Andersom volgt uit de wielafstand en de flensdikte automatisch het leitmass...onzinnig om een van de drie dan te benoemen.
Er is al genoeg over geschreven en op gevloekt door diverse personen (voornamelijk op DSO), dus laat ik het hierbij. De gelijkstroomrijders zullen ermee moeten leren leven vrees ik zo.

Bart

« Laatst bewerkt op: 22 juni 2019, 22:19:03 door Bahn-AG »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17407
    • Pagina van klaas
Re: Marklin 186 Lineas ombouwen naar 2-rail
« Reactie #23 Gepost op: 22 juni 2019, 23:09:18 »
Het kan ook nooit zo zijn dat een norm veranderd. Daar is het een norm voor.
Deze norm is ook nauwelijks veranderd. De enige echte verandering in 2009:  de minimum B-maat is aangepast van 14,3 naar 14,4. En dat was omdat de S-maat 14,2 is. Het verschil tussen 14,2 en 14,3 bleek te krap om altijd goed te werken.

Zoals je zelf opmerkt zijn sommige maten aan elkaar gerelateerd. Vanwege die verbanden gaven ze in de vorige uitgave van elke maat alleen maar het minimum of het maximum. Nu geven ze van bijna alle maten zowel een minimum als een maximum. Maar in wezen is dat geen verandering. Het bevestigt alleen maar wat je vroeger zelf moest uitrekenen.

Dat Fleischmann rijders problemen hebben met Roco materieel ligt er volgens mij aan dat Fleischmann nogal sjoemelt met de maatvoering in wissels.

Je opmerking dat de norm een prutswerk is van hobbysten raakt kan noch wal. Ik vind het eigenlijk zeer ongepast dat je het werk van de Morop op deze manier afbrandt. Zoals ik eerder opmerkte is deze norm volledig compatibel met de standards van de NMRA. Zijn dat dan ook prutsende hobbyisten? Hou nou toch op zeg.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.