Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag bouwbeschrijving MK modelbouw Vickers panto door prutser
Vandaag om 23:52:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:12:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:53:08
Kurk-Rubber of Kurk? door HeVe01
Vandaag om 22:47:24
Raadplaatje door Jelle Jan
Vandaag om 22:23:15
Baanplan NL-BRD-DDR door Cegielski
Vandaag om 21:56:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 21:55:13
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:47:36
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:46:55
Binnenverlichting Marklin rijtuig door heinvanuffelen
Vandaag om 21:33:27
Traincontroller software gaat stoppen. door borotof
Vandaag om 20:41:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Sven
Vandaag om 20:33:59
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Johan Vermij
Vandaag om 20:26:56
Een HTM 'Ombouwer' door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:02:09
25e smalspoormodelbouwdagen 29 en 30 augustus 2026 door Sven
Vandaag om 19:57:06
Werkzaamheden Amsterdam centraal door kar
Vandaag om 19:43:04
Gewoon wat busfoto's door Marc tramt
Vandaag om 19:40:10
Modulebaan.nl Wereldhaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:40:56
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 18:38:42
Projekt 083-338 door grossraumwagen
Vandaag om 18:08:17
De projecten van Ruben (NL H0) door René 4312
Vandaag om 17:38:30
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:49:09
Wie heeft hier ook een Piko 52694 (NS 2255) door Biesje
Vandaag om 15:10:03
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 12:11:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:01:57
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 11:52:43
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 11:37:52

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 378309 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Donderdag 7 mei 2026
« Reactie #825 Gepost op: 07 May 2026, 18:19:09 »

2881 Naar aanleiding van Berthold zijn bericht, plaats ik deze info. Het heeft wel de hele dag geduurd voor dat het lukte.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2026, 13:46:57 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

timtrein

• Offline Offline
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #826 Gepost op: 07 May 2026, 23:12:58 »
De STAR in Stadskanaal had ook zo'n Köf II van de Bentheimer Eisenbahn overgenomen. Deze stond bij het station in Coevorden.  De BE D10.
Of de STAR deze nog bezit weet ik niet. Na een aantal jaren in dienst was deze niet meer rijvaardig en wachtte op een revisie. Ik was vroeger vrijwilliger bij de STAR baanploeg. Onze werktrein werd door deze  Köf getrokken.  Later kwamen de ex NS sikken in dienst. http://www.nmld.nl/en/object/1445
Zeker, hij wacht tot we het er ooit aan toe hebben...

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Woensdag 6 en Vrijdag 8 m
« Reactie #827 Gepost op: 08 May 2026, 19:27:28 »
STATION HOOGSTEDE MOET EEN ONTMOETINGSPUNT WORDEN VOOR STAD EN REIZIGER!

2082 Het perron ligt er al, nu begint het ontwerp van het toekomstige treinstation in Hoogstede.

Meer dan 50 jaar geleden stopte de laatste reguliere passagierstrein in Hoogstede. Met de heractivering van het Regiopa-traject RB56, Neuenhaus-Coevorden, gaat dit in december 2026 gerealiseerd worden. Het barrièrevrije perron, met een lengte van 110 meter aan "Am Bahnhof", heeft de laatste maanden zijn definitive vorm gekregen en is op een kleinigheid na klaar om de passagiers te kunnen ontvangen. Woensdagmiddag de 6e mei, kwamen vertegenwoordigers van de gemeente Hoogstede, de gezamenlijke gemeente Emlichheim, de Bentheimer Bahn en de deelnemende bouwbedrijven bijeen voor de symbolische eerste steenlegging voor het gebied rond het station.

2083 Het perron is ongeveer 110 meter lang en is zonder barrières bereikbaar via een helling.

De wens van de gemeente was aanvankelijk alleen de gebieden direct naast het station uit te breiden met een bushalte met overstapmogelijkheid, parkeerplaatsen en stallingsvoorzieningen voor fietsen. Er blijft nog een terrein van ongeveer 5000 vierkante meter over waar ruimte is voor verdere gebouwen. Er zijn nu gesprekken met mogelijke investeerders en exploitanten van horeca gelegenheden. "Een café of ijssalon met een terras ontbreekt hier nog," De Burgemeester graag een "multifunctionel gebouw met een centrale ontmoetingsplek voor alle inwooners van Hoogstede gerealiseerd willen zien.
Ongeveer 450 passagiers per dag
Volgens de peilingen zullen in de toekomst ongeveer 450 passagiers dagelijks gebruikmaken van station Hoogstede. De meerderheid van deze passagiers zullen waarschijnlijk studenten zijn die naar Nordhorn of Emlichheim reizen Voor dat het zover is moet er nog een hoop gebeuren. Enkele testboringen hadden aangetoond dat de grond rond het station niet overal even draagkrachtig is. Aanvullende testen zijn nodig om te kijken hoe draagkrachtig de bodem bij de halte is. Het bouwbedrijf is van plan t een deel van de grond te verwijderen en druktests toe te passen.

2084Zo zou het stationsgebied in Hoogstede er uit kunnen gaan zien. De bushalte in het rechtergebied en de parkeerplaatsen aan de linkerkant behoren tot de functionele gebieden die nu worden gebouwd. Grafiek: Gemeente Hoogstede

Realisatie van het station en de functionele gebieden gaan ongeveer 2,4 miljoen euro kosten. Een subsidie van een half miljoen euro wordt verwacht van het regionale vervoersbedrijf, en het grafschaft zal in totaal 615.000 euro bijdragen. De gemeente Hoogstede moet de rest zelf opbouwen: "Dit is de grootste investering in de geschiedenis van de gemeente!" benadrukt de burgemeester. Het feit dat dit zonder leningen mogelijk zal zijn, is ook te danken aan de goede economische situatie in de gezamenlijke gemeente Emlichheim.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2026, 19:35:25 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #828 Gepost op: 09 May 2026, 10:39:08 »
Voor de liefhebbers

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #829 Gepost op: 09 May 2026, 11:24:12 »
“…en ga mee met Hans op zijn reis vol verbeelding…”

Ik begrijp dat jij de hoofdrol speelt in de musical?  ;)

Veel plezier alvast!
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Zaterdag 9 mei 2026
« Reactie #830 Gepost op: 09 May 2026, 14:49:58 »

Zaterdag 9 mei 2026

Mijn wekelijks rondje van Coevorden naar Veldhausen gemaakt

Coevorden

2686-2847 Het cunet richting de terminal was nu volgestort.

2887-2848 Aan het stukje van de overweg naar de draaibrug was nog niet veel veranderd

2888-2850 Aan de anderekant van het kanaal lag de overweg en het spoor er warmpjes in. Ik ben niet tot aan het aftakwissel kunnen geraken, misschien de volgende keer?

Op de heeg was niet veel veranderd. Het panoramarijtuig stond nog rustig weg te roesten net zoals de D5. Er was wel een 1e klas rijtuig bijgeplaatst.(geen plaatje). Door gereden naar de Brookdiek

Brookdiek

2889-2852 Aan de Brookdiek waren wel nieuwe wissels in de opslag genomen. Deze zijn bestemd voor Coevorden Vbf

2890-2853 De foto’s zijn wat klein daar ik de door te kleine mazen in het hek heb moeten nemen! Gaas is weggesneden.

2891-2851 Zicht vanaf de Brookdiek op het Coevorden Vbf. Het wissel 65W12 verdwijnt van deze locatie en gaat verder richting Terminal.

2892-2854 De Brookdiek die straks driesporig gaat worden.

Coevorden Vbf

2893-2855 Het mais steekt zijn koppie al boven het maaiveld uit.

2894-2856 Ik sta hier in het doorgaande spoor van Coevorden Vbf en kijken in de richting waar het spoor aangesloten gaat worden op het bestaande doorgaande spoor. De wisselverbinding blijft en het rechter spoor gaat eindigen tegen een stootjuk.

Laarwald

2895-2858 Station Laarwald. Hier worden nog exploitanten voor gezocht!

2896-2859 Inrijder aan Duitse kant van Station Laarwald

Emlichheim

2897-2860 Emlichheim

2898-2861 Emlichheim van de anderekant gezien.

2899-2862 Het begin van het bewaakte overpad is er!

Hoogstede

2900-2863 Het “Stationsplein” van Hoogstede in wording

2901-2864 Opgang naar het perron

2902-2865 Ja je wit toch dat als er een uitruk is je auto kwijt! Met het weg slepen van eigenwijzen  hebben de ex collega’s geen enkele moeite.

Veldhausen

« Laatst bewerkt op: 10 May 2026, 11:42:30 door Hans Reints »

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #831 Gepost op: 09 May 2026, 19:49:22 »
Dank je Hans voor de update.

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #832 Gepost op: 10 May 2026, 09:17:47 »
Ja, bedankt weer Hans!
Groet, Frank

dennie

• Offline Offline
« Reactie #833 Gepost op: 10 May 2026, 14:59:07 »
Dank je hans voor de update,flinke verbouwing.

Benrail

• Offline Offline
« Reactie #834 Gepost op: 10 May 2026, 17:33:39 »
Het gaat gestaag...
Dank Hans!
Groet van Ben

Bertholdowitsch

• Offline Offline
« Reactie #835 Gepost op: 11 May 2026, 09:23:10 »
Ja, dank je wel Hans! Zou ik nog steeds in het graafschap Bentheim wonen zou ik je zeker helpen en zouden we om de beurt kunnen verslagen. Ben blij dat ik jaren geleden deze website en jouw berichten heb gevonden.

emmenaar

• Offline Offline
« Reactie #836 Gepost op: 11 May 2026, 10:14:33 »
Bedankt voor de nieuwe fotos. Ik ben zaterdag zelf ook even wezen kijken. De Bahnhofstrasse was nog dicht, maar dat zal niet lang meer duren denk ik. En volgens mij waren de funderingen voor de perronoverkapping in Emlichheim ook al geplaatst. En ik ben benieuwd wanneer de brug in Coevorden terug wordt geplaatst. De grote rupskraan staat er nog steeds en zal hiervoor wel gebruikt worden denk ik.
Maar volgens mij moeten eerst de brughoofden en pijler bijgewerkt en gecoat worden zoals gepland is.  Maar daar is nog niet mee begonnen.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Dinsdag 12 mei 2026
« Reactie #837 Gepost op: Vandaag om 15:49:09 »
Dinsdag 12 mei 2026

De verkeerslichten blijven tot de herfst van 2026 buiten gebruik (zo ook de overweg!).

De gemeente Emlichheim laat via de pers weten dat er spoedig een einde komt aan de werkzaamheden Bahnhofstraße/Ladestraße. Als alles mee zit zal deze kruising Woensdagavond 13 mei opengesteld worden voor het wegverkeer. Helaas gaat dit niet op voor de overweg Bahnhofstraße/Mühlenstraße. De Bentheimer Eisenbahn heeft nog veel werkzaamheden op en rond deze overweg te verrichten en houdt de overweg tot (voorlopig) 21 mei voor al het wegverkeer gesloten. Voetgangers en fietsers kunnen via een aangepast pad de bouwplaats passeren. Tijdens de geplande Whitsun Run op 22 mei zal de Bahnhofstraße als omleidingsroute beschikbaar zijn.
Het verkeerslichtsysteem blijft tot laat in de herfst inactief
Volgens de gemeente Emlichheim zal het nieuw geïnstalleerde verkeerslichtsysteem, wat ook de overweg dekt, voorlopig niet in gebruik worden genomen. Daar de Bentheimer Eisenbahn verantwoordelijk is voor de toekenning en uitvoering van het verkeersveiligheidssysteem (BÜStrA) en dit nog niet operationeel gemaakt kan worden blijt dit systeem zeker tot einde herfst 2026 buiten gebruik.. Tot die tijd zal aannemer Beton- und Monierbau een tijdelijke verkeersroute opzetten. Daarom blijt de afslag naar de Ladestrasse afgesloten en wordt de kruising van Ladestraße met de Bahnhofstraße geregeld door middel van stopborden. De Bahnhofstraße blijft wel de voorrangsweg