Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 08:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 08:50:05
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:28:05
Probleem met inloggen iTrain Forum door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:07:27
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door ES44C4
Vandaag om 07:41:09
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Michiel2
Vandaag om 07:29:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:44:29
Spoor- en tramweg parafernalia door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:53:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Zee. Land. door Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 253595 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #375 Gepost op: 28 November 2023, 13:05:51 »
Naar aanleiding van bovenstaand bericht over de aankomst van Sinterklaas op een nieuw perron in Emlichheim, wat mij bij eerdere bezoeken niet was opgevallen, even een kijkje gaan nemen en zowaar ik heb het gevonden.!

766 De intentie bestaat nog steeds, en men geloof er in!


767 Het busstation van Eimlichheim laat zien dat er heel wat bestemming te bereiken zijn


768 Na even gezocht te hebben viel mij een verhoging met zwaarhek op. Dit stond gedeeltelijk op de afgesloten parkeerplaats van de BE bussen.


769 Door al dat hekwerk was het redelijk met onkruid bedekte perron te zien, maar moeilijk te fotograveren!


770 Even naar de ander kant gelopen, maar daar word het ook niet beter van. Heel lang hebben we het hier zonder hekken kunnen doen, maar ook hier laat Brussel zijn lange arm zien!!

PS. nagekomen bericht.
Graf MEC Sinterklaasritten 2023
Om technische en spoorwegredenen kunnen we dit jaar de populaire Sinterklaasreizen niet uitvoeren met onze Grafschafter Museumtrein.

De Bentheimer Eisenbahn AG stelt ons dit jaar LINT 41-motorwagens ter beschikking voor de Sinterklaasritten. Een van deze motorwagens is de eerste motorwagen van dit type, die Deutsche Bahn AG 24 jaar geleden van de fabrikant ALSTOM ontving. Het type komt exact overeen met de motorwagens waarmee Bentheimer Eisenbahn AG momenteel het reizigersvervoer per spoor op de lijn van Bad Bentheim naar Neuenhaus exploiteert.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2023, 22:19:39 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #376 Gepost op: 20 December 2023, 10:07:11 »
Hallo iedereen!

Ik had een paar maanden geleden geschreven dat ik van iemand had gehoord dat de minister van verkeer van Duitsland naar Laarwald zou komen en groen licht zou geven voor de subsidie van de heropening van het personenvervoer naar Coevorden.

Dit gaat dit jaar niet meer gebeuren. Er was plotseling een gat in de begroting van de Bundesregierung ontstaan: ik vermoed dat dat de reden voor de vertraging is. Of de minister überhaupt zelf komt vraag ik me af.

Vandaag staat een artikel in de Grafschafter Nachrichten waarin de baas van de Bentheimer Eisenbahn zegt dat hij hoopt dat het groene licht voor de subsidie vanuit Berlijn in het eerste kwartaal 2024 komt, en dat hij hoopt dat vanaf zomer 2024 met de werkzaamheden aan het spoor kan worden begonnen.

Een goede Kersttijd gewenst!

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #377 Gepost op: 12 January 2024, 11:26:35 »
Nog de beste wensen voor 2024!

Zojuist komt dit bericht binnen: https://www.gn-online.de/grafschaft/land-gibt-gruenes-licht-fuer-die-strecke-neuenhaus-coevorden-523943.html

Kort samengevat: de Bentheimer Eisenbahn had bij de regering van de deelstaat Nedersaksen gevraagd of ze al mogen beginnen met werkzaamheden ter hervatting van het personenvervoer op het traject tussen Neuenhaus en Coevorden, ook al is het geld uit Berlijn er nog niet. Vandaag heeft de minister van verkeer van die deelstaat de toestemming gegeven voor het beginnen met een deel van de werkzaamheden. Zoals in mijn vorige bericht gezegd zei de baas van de Bentheimer Eisenbahn dat ze hopen om na de zomer met de werkzaamheden te kunnen starten.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3996
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #378 Gepost op: 12 January 2024, 13:07:14 »
vorige week nog even in Coevorden gekeken





had het al vanuit de trein gezien (Emmen -Zwolle) maar nu ff met de auto er naar toe


Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #379 Gepost op: 12 January 2024, 14:56:15 »
Mooi! Ik wist niet dat ze die trein in Coevorden hadden neergezet.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #380 Gepost op: 12 January 2024, 15:02:55 »
Hier een overzicht van wat er gaat gebeuren: https://www.be-netz.eu/wp-content/uploads/2023/12/Uebersicht-Baumassnahmen-BE-Netz_202312_2024.pdf

Ik weet niet of dit de werkzaamheden zijn die na de zomer gepland zijn, of dat dit nog andere werkzaamheden zijn.

Misschien een keer kijken als je tijd en zin hebt, Hans?
« Laatst bewerkt op: 12 January 2024, 15:04:27 door Bertholdowitsch »

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #381 Gepost op: 12 January 2024, 16:01:10 »
Ik wist dat je me niet teleur ging stellen.  :angel: ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #382 Gepost op: 12 January 2024, 17:49:34 »




Neuenhaus naar Coevorden: "Groen licht" voor vervroegde start maatregelen
De grensoverschrijdende verbinding van Neuenhaus naar Coevorden in Nederland is weer een stap dichterbij: nadat het ministerie van Economische Zaken en Transport van Nedersaksen in oktober de financieringsaanvraag bij de federale regering had ingediend – die tot 90 procent van de reactiveringsmaatregel op Duits grondgebied financiert – is er nu ook "groen licht" voor de vervroegde start van de maatregelen.

De Bentheimer Bahn heeft als projectontwikkelaar bij het regionale vervoersbedrijf een aanvraag ingediend voor een vervroegde start van de maatregelen, zodat de voorbereidende bouwwerkzaamheden indien mogelijk nog dit jaar kunnen beginnen.

Minister Olaf Lies: "Dit is een nieuwe mijlpaal op weg naar de reactivering van de grensoverschrijdende route. Als Europeaan ben ik natuurlijk bijzonder blij dat we dichter bij onze buren komen. Het dichten van de kloof tussen Duitsland en Nederland is een belangrijk signaal voor de grensregio en daarmee voor forenzen en toeristen. Met de goedkeuring van voorbereidende bouwmaatregelen laten we zien dat we volledig achter het project staan en dat er geen tijd verloren mag gaan. De route is een echt boegbeeld voor de reactiveringsinspanningen van Nedersaksen. Nu is het belangrijk dat we de nodige financiering krijgen van de federale overheid en de Nederlandse kant. We hopen dat de lijn eind 2026 operationeel is."

Achtergrond:
In totaal vergt dit reactiveringsproject een investering van ongeveer 54 miljoen euro, waarvan ongeveer 20 miljoen euro wordt toegewezen aan het Nederlandse deel en 34 miljoen euro aan het Duitse deel. De route heeft een lengte van ongeveer 28 kilometer.


Bron: Ministerie van Economische Zaken, Verkeer, Bouw en Digitalisering van Nedersaksen


« Laatst bewerkt op: 13 January 2024, 12:51:45 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #383 Gepost op: 13 January 2024, 07:24:13 »


Het opknappen van de spoorlijn van het Duitse Neuenhaus naar Coevorden is weer een stap dichterbij. De Bentheimer Eisenbahn mag dit jaar alvast beginnen met de voorbereidende werkzaamheden voor reactivering van grensoverschrijdend personenvervoer op de verbinding Coevorden - Bad Bentheim. Ook de extra personentreinen voor de spoorverbinding zijn inmiddels gekocht.
De Duitse bondsregering in Berlijn is van plan 90 procent van de kosten van het opknappen van de spoorlijn tussen Neuenhaus en de grens bij Coevorden te betalen. Daarom geeft het ministerie van Economie en Transport van de deelstaat Niedersachsen toestemming aan de Bentheimer Eisenbahn (BE) om "vervroegd te beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. De BE wil nog dit jaar starten.
Eind 2026 naar Coevorden
Deelstaatminister Olaf Lies: "Dit is weer een mijlpaal op weg naar de reactivering van de grensoverschrijdende lijn. Het dichten van de kloof tussen Duitsland en Nederland is een belangrijk signaal voor de grensregio en daarmee voor forensen en toeristen. Met de goedkeuring van voorbereidende bouwmaatregelen laten we zien dat we volledig achter het project staan en dat er geen tijd verloren mag gaan."
"Nu is het belangrijk dat we de benodigde financiering krijgen van de regering in Berlijn en van Nederlandse zijde. We hopen dat de lijn naar Coevorden eind 2026 in gebruik kan worden genomen."
De spoorlijn en de verwachtingen
In september 1939 vertrok de laatste personentrein vanuit Coevorden naar Bad Bentheim. Op het Duitse deel hield het personenvervoer het nog tot 1974 vol. Toen was het over.
De reizigerstreinen van Bad Bentheim naar Neuenhaus rijden sinds 2019 weer. De spoorlijn die tot die tijd alleen voor goederentreinen met lage snelheid gebruikt mocht worden werd opgeknapt.
De Bentheimer Eisenbaan herintroduceerde met succes het personenvervoer. Niet de verwachte 1700, maar 2200 tot 2500 reizigers maken er per dag gebruik van het nu berijdbare deel tussen Neuenhaus en Bad Bentheim. De verwachting is dat doorrijden naar Coevorden 900 tot 1000 reizigers per dag extra op gaat leveren.

Extra treinen al gekocht
De Bentheimer Eisenbahn heeft inmiddels extra treinen gekocht, want de huidige vijf die destijds nieuw werden aangeschaft voor het deel Bad Bentheim - Neuenhaus zijn in aantal onvoldoende om de treindienst te verlengen naar Coevorden. Zes tweedehands dieseltreinen zijn inmiddels overgenomen van vervoeder Deutsche Bahn Regio en staan tijdelijk opgesteld in Coevorden. Die moeten nog omgebouwd worden in de blauw-witte huisstijl van de BE. Nu zijn ze nog DB-rood.

De spoorlijn, het geld en het werk
Het totale bedrag voor de reactivering van de 28 kilometer lange spoorlijn is 54 miljoen euro. Het opknappen van het Duitse deel kost 34 miljoen euro, het Nederlandse deel 20 miljoen euro. Het Duitse geld is voor het stuk spoor van Neuenhaus tot aan de Euroterminal in Coevorden. Een stuk met nu nog een lage snelheid vanwege de vele onbewaakte overwegen, handwissels en alleen de noodzakelijke beveiliging.
Dan is er nog een bijzonder stukje spoor van de Euroterminal naar de aansluiting op het hoofdspoor vlak bij Coevorden. Dat is van de Bentheimer Eisenbahn. Inclusief een monumentale spoorbrug over het Coevorder kanaal. Die brug kan misschien gerestaureerd worden. De lokale overheden aan Duitse kant, de gemeente Coevorden en de provincie moeten samen nog minimaal 6 miljoen euro weten te vinden voor dat stuk.
Het laatste stuk naar station Coevorden is financieel weer dichtgetimmerd. 10 miljoen euro stelde staatssecretaris Vivianne Heijnen beschikbaar en daarmee kan de beveiliging worden aangepast en een extra perron in Coevorden worden gebouwd voor de Duitse treinen.
En door naar Emmen?
De wens van de provinciebestuurders en die van de Bentheimer Eisenbahn is om aan de Nederlandse zijde door te rijden naar Emmen en aan de Duitse zijde mogelijk tot aan Rheine. Maar dat zal nog jaren op zich laten wachten.
Het deels enkelsporige baanvak naar Emmen zit 'bijna vol.' Dus daar ligt deels verdubbeling van het spoor op de loer plus nog een paar extra treinstellen. En spooraanpassingen en extra treinen erbij geldt ook voor het doorrijden naar Rheine. Het gaat om vele miljoenen euro's die er nu nog niet zijn. Maar in 2026 kun je ook al van Emmen naar Rheine met de trein, al moet je dan wel twee keer overstappen.

bron https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16193428/treinen-zijn-gekocht-en-opknappen-spoor-tussen-neuenhaus-en-coevorden-kan-beginnen
« Laatst bewerkt op: 13 January 2024, 07:25:50 door Railhopper »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3878
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #384 Gepost op: 15 January 2024, 19:23:07 »



Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #385 Gepost op: 16 January 2024, 12:56:28 »
Leuk, een VT3 / VT61 als ik het goed zie?

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26476
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #386 Gepost op: 16 January 2024, 13:01:51 »
Altijd leuk die foto's uit de oude doos  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5651
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #387 Gepost op: 16 January 2024, 14:11:43 »
Leuk, een VT3 / VT61 als ik het goed zie?
Eric, wat bedoel je met VT61? Die van de Rinteln-Stadthagener Eisenbahn? Op de krantenfoto zie je een van de motorrijtuigen VT1, VT2 of VT3 van de BE, met een bijwagen en (waarschijnlijk) een stuurstandrijtuig. De VT4 is het niet, die zag er iets anders uit op de kop. Zie verder dit artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/Esslinger_Triebwagen
Groet, Frank

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #388 Gepost op: 16 January 2024, 14:47:09 »
Wat dacht je van de in het artikel genoemde dieseltrein (van de Bentheimer Eisenbahn)

Edit : dit was een reactie op Hans die merkwaardigerwijs is verdwenen.
« Laatst bewerkt op: 17 January 2024, 13:56:34 door borotof »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #389 Gepost op: 16 January 2024, 15:45:41 »
Eric, wat bedoel je met VT61? Die van de Rinteln-Stadthagener Eisenbahn? Op de krantenfoto zie je een van de motorrijtuigen VT1, VT2 of VT3 van de BE, met een bijwagen en (waarschijnlijk) een stuurstandrijtuig. De VT4 is het niet, die zag er iets anders uit op de kop. Zie verder dit artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/Esslinger_Triebwagen

Ja precies type Esslinger Triebwagen die ook als VT3 en daarvoor als VT61 bij de Rinteln-Stadthagener Eisenbahn reed.
Natuurlijk niet het exemplaar op de foto, want dat was in Nordhorn en zou een ander nummer hebben gehad gezien de historie van de Esslinger Triebwagen.
Ik heb deze in H0 van Brekina in de versie van de HZL die ook bij de Wutachtalbahn WTB reed.
En die VT3 versie was ooit de VT61, vandaar mijn reactie als VT3/VT61 (heb ik daarom in mijn hoofd zitten en zo getypt) :)

Eric