Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:51:26
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door arnout
Vandaag om 21:38:48
LS Models / Models World 2021 door Bert van Gelder
Vandaag om 21:34:17
Treinverkeer NL grotendeels plat door telefoonstoring verkeersleiding. 16-09-202 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:42
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 21:26:33
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Met een sik
Vandaag om 21:23:11
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 21:16:04
Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:15:54
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door EricZmS
Vandaag om 21:15:17
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Carel Ruysink
Vandaag om 21:05:35
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 20:57:53
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Rondje_HO
Vandaag om 20:51:29
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:49:51
Noord Korea, en raketten vanaf een trein afvuren. door Rondje_HO
Vandaag om 20:41:14
Film-stoomtrein (Murder Orient Express) gered? door Sven
Vandaag om 20:36:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:36:31
Werkplaats - (Baanplan H0) door basjuh1981
Vandaag om 20:24:01
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door basjuh1981
Vandaag om 20:22:14
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Rondje_HO
Vandaag om 19:03:37
Numansbaan, TT, 310x125 door Bouwer
Vandaag om 18:53:15
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Duikeend
Vandaag om 17:53:34
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:34:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 17:31:08
Kalkwagon van restmateriaal en Artitec resin gietstuk. Welke opschriften? door Noordernet
Vandaag om 17:02:40
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
Vandaag om 16:01:17
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
Vandaag om 15:55:06
Den Bosch onder stoom 2021 door ronaldvd2000
Vandaag om 15:41:34
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door tijgernootje
Vandaag om 15:01:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:42:30
Overweg in overweg door Mike77
Vandaag om 14:24:15
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 49273 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #210 Gepost op: 14 juni 2021, 13:24:30 »
Boeiend draadje! (y)

...
366 Op de brug over het Nordhorn-Almelokanaal zag ik deze constructie staan
...
368 Spoorbrug BE over het Nordhorn-Almelokanaal

In goed Nederlands heet dat het Kanaal Almelo-Nordhorn ;)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11264
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #211 Gepost op: 14 juni 2021, 13:32:40 »
Kan wel zijn, maar de Duitsers denken daar dus anders over :)
Aangezien de plaatjes in Duitsland genomen zijn, en ook het informatiebord daar staat, houden we ons aan de geldende regionale naamgeving.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #212 Gepost op: 14 juni 2021, 13:51:57 »
Je bent Nederlander en op een Nederlands forum, maar nu komen we in een "Nauw van Calais" / "Straat van Dover" discussie en daar waag ik me niet aan. Ik geef je daarom maar gewoon gelijk.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #213 Gepost op: 17 juni 2021, 20:57:37 »
Hier zijn de verschillen nog te overzien. Bij Schoonebeek heeft een rivier aan de ene walkant een totaal andere naam dan aan de andere kant: Grenzaa versus Schoonebeker Diep (diverse schrijfwijzen). De plaatselijke NL-bevolking geeft daar weer andere namen aan: 'Stroom' en 'de Beek'. Wordt er maar wijs uit.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8674
  • Team Mitropa FNDL
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #214 Gepost op: 19 juni 2021, 14:37:52 »
Je bent Nederlander en op een Nederlands forum,

En Hans woont in Duitsland, vandaar loopt het kanaal van Nordhorn naar Almelo.. ;D

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11264
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #215 Gepost op: 19 juni 2021, 14:47:11 »
 :) ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #216 Gepost op: 20 juni 2021, 17:45:03 »
En Hans woont in Duitsland, vandaar loopt het kanaal van Nordhorn naar Almelo.. ;D

Begrijp ik nou dat je als rechtgeaarde Tukker een Zeeuw gaat helpen die hier duidelijk van het padje is? ;D

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11264
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #217 Gepost op: 22 juni 2021, 17:11:32 »
Vandaag, op de eerste dag van de zomer ( dinsdag de 22 juni) een rondje langs de westelijke kant van de BE gemaakt




401  Precies op de grens van D-NL zag ik dit bordje staan. Kunnen hier dus ook niet zonder subsidie!



402 Bij dat bord voel ik mij veel beter thuis.!!



403  Kijken hier recht Nederland in. Van de beoogde vooruitgang, zoals beveiliging en automatisering, is nog weinig tot niets te zien. Wissels worden nog steeds met de hand bediend.



404 Een paar stappen terug op Duit gebied, maar met ons gezicht naar het beloofde land, zien we dat het wissel naar het wacht/inhaalspoor wel voorzien is van electrischebediening



505 Zoals overal langs de baan worden ook hier de wisselseinen bij het oud ijzer geplaatst.



506 De overweg in de Brusselseweg is al een tijdje voorzien van halve overweg bomen die door de rangeerder of Machinist zelf geactiveerd moeten worden



407 Rechts voor het sein zijn de sleutelkastjes voor de bediening van de overweg te vinden.



408 Dit sein zal op termijn vervangen worden door een modern lichtsein van Duitse snit



409 In Laarwald was het een drukte van belang. De uitvoerder had hier een soort van depot ingericht voor de werkzaamheden richting Nederland. De Krollen reden af en aan



410  Alle Krollen deden dienst met een aanhang rijtuig

411 tot 418 Wat plaatjes van een gewone “kantoor” dag! Let even op de driepuntsverlichting en het rode sluitlicht.  Als de platte wagen op de rails staat word er een heuse remproef genomen! Alles is beremd!

















Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3143
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #218 Gepost op: 22 juni 2021, 21:52:39 »
Hoi,

Fraaie foto's Hans, hoop dat ik binnenkort ook weer even die kant op kan (Emlichheim) om de boodschappen en te tanken , ben er nu een ruim jaar niet meer geweest.



mvgr Evert ven Bas

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11264
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #219 Gepost op: 23 juni 2021, 13:43:58 »
Vervolg op gisteren 22 juni




419  Bezoekje gebracht aan de laadplaats voor de ruwe olietrein. De slagboom over de gedeeltelijke openbare weg naar de Exxon is er nog steeds



420  Alhoewel het terrein nu leeg is, blijft volgens de laatste berichten, het vervoer van de ruwe olie door de Bentheimer Eisenbahn voorlopig nog wel even doorgaan



421 Zicht van het oliespoor richting stad. Aan het zichtbare eind sluit dit oliespoor aan op de stamlijn die  in een ver verleden helemaal om de plant heen liep richting kanaal.



422 Nu is dat spoor door middel van een bord afgesloten voor doorgaand verkeer.



423 gedeelte van het spoor is gelegd op betonnen dwarsliggers



424 en het andere deel op , voor wat er nog over is, eikenhouten bielsen.



425 De voormalige rondgaande stamlijn wordt hier permanent geblokkeerd door een container onder een afdakje



426 Achterin bij de platte werkwagen komt het “oliespoor” het terrein van de Bentheimer op. Dit spoor is dus geheel vernieuwd. Rechts de parkeerplaats van de bussen en de Aldi



427  Aansluiting naar links op de hoofdbaan richting Coevorden. De achterliggende overweg is niet beveiligd met slagbomen.



428 Zicht over de hoofdbaan richting westen. Opvallend is wel dat alle wissels, incl. het stopontspoorblok, nog steeds hand bediend zijn



429 Leuk motief voor de modelbaan. Slingertje meer of minder maakt hier ook niet uit!



430 Het mechanisme is zelfs geheel vernieuwd.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #220 Gepost op: 24 juni 2021, 09:02:11 »
Dank weer voor de prachtige foto's, Hans! Zie ik het goed dat de laatste foto (430) uit Laar is? Die kan ik namelijk niet in Emlichheim plaatsen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11264
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #221 Gepost op: 24 juni 2021, 10:11:34 »
Slip of the pen. Is inderdaad Laarwald.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11264
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #222 Gepost op: 24 juni 2021, 14:23:43 »
Als je in een dorpje langs de Bentheimer Eisenbahn de straatnaambordjes “Bahnhoffstrasse /Bahndamm" volgt, en het daar meestal aangekoppelde bordje Vrije tankstelle, kan je weleens een verrassing tegen komen. Zo ook hier in Gross Ringen.



431 Aan de omgeving is duidelijk  te zien dat in het verleden hier de agrarische afdelingen een belangrijk onderdeel waren. De “Raiffeisen-Warengenossenschaft heeft ook nu nog een belangrijk aandeel in de activiteiten die hier nu plaats vinden. In eerste instantie dacht ik hier met een voormalig stationsgebouw van de BE van doen te hebben, maar het gebouw bleek "nieuw" te zijn en behoorde toe aan De “Raiffeisen-Warengenossenschaft


432 Tegenover het kantoor van De “Raiffeisen-Warengenossenschaft", staat aan de ander kant van het plein met de weegbrug, een gebouw wat veel meer weg had van een voormalig Station. Zeker met dat op spoorhoogte aangebrachte laadbordes.



433 De kopsekant van het gebouw vertoonde heel veel gelijkenis met het hieronder staande stationsgebouw van Veldhausen



434 Het voormalige station van Veldhausen en ook in bezit/eigendom van de  “Raiffeisen-Warengenossenschaft



435 Aan de spoorzijde van het gebouw, daar waar het perrongelegen moest hebben gelegen, verraad niets meer dat deze constructie ooit een spoors verleden heeft gehad. De “Raiffeisen-Warengenossenschaft Gross Ringe, Wielen E.G. heeft zijn best gedaan om alle sporen die naar een spoors verleden  zouden (kunnen) verwijzende, grondig weg gehaald.



436  Tussen Gross Ringen en de splitsing naar Osterwald is deze particulieren overweg te vinden. Doorrijden heeft geen enkele zin daar de weg doodloopt in een gigantische mestberg.



437  Bij de splitsing is duidelijk te zien dat het wissel nu elektrisch bedienbaar is gemaakt voor controle vanuit Nordhorn.



438 Fleurtje keurt de installatie ook goed ;D





439-440 Oud overbodig ijzer
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2021, 17:26:19 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11264
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #223 Gepost op: 24 juni 2021, 16:53:24 »
Zo en nu iets heel belangrijks gaan doen ;D






Recht op en neer en zonder poespas van uitjes, zuur en/of in stukjes gesneden op een papiertje :police:
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2021, 21:07:23 door Reinout van Rees. Reden: Spatie toegevoegd om politie-icoontje goed te krijgen »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2501
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #224 Gepost op: 24 juni 2021, 16:55:24 »
Als je in een dorpje langs de Bentheimer Eisenbahn de straatnaambordjes “Bahnhoffstrasse /Bahndamm" volgt, en het daar meestal aangekoppelde bordje Vrije tankstelle, kan je weleens een verrassing tegen komen. Zo ook hier in Wielen.
De foto's 430 - 433 en 435 zijn volgens mij niet in Wielen maar in Gross-Ringe gemaakt.
Groetjes, Bart