Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 11:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door RetroJack
Vandaag om 11:43:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 11:40:26
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 183122 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #330 Gepost op: 16 May 2023, 17:53:10 »
Deel 2 van een verslag van het bezoek aan de BE van de... NS 20! Deze kwam vanuit Geldermalsen, Tiel, Arnhem en (na kopmaken te Deventer) via Hengelo naar Bad Bentheim en zo de lijn naar Coevorden op. We zien "De Kameel" in de bocht al aankomen. Eerst nog even met de oude rijtuigen:


En dan vol in beeld:


Uiteraard ook meegedraaid. We stonden op het perron met dat hek.


En voor de bewijsvoering, mét stationsnaam:


Iemand met een rood pak stond de trein al op te wachten. In het "hotel/restaurant" werd een maaltijd genuttigd.


Met de Duitse seinen en met die fotograaf met rijbewijs op de rug gezien. Die toen geen gelegenheid oversloeg om het  "beestje" op zo veel mogelijk plekken vast te leggen als maar kon. Hij was hier op weg naar het personeel om te vragen naar de verdere dienstregeling:


Wordt vervolgd.
Grüsse, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #331 Gepost op: 19 May 2023, 11:34:55 »
Deel 3:
Tijdens de wandeling naar de plek voor de foto van een vertrekkende NS-20 kwamen we nog een monument tegen:


Daarna werd De Kameel op de foto gezet en kon de achtervolging daarna beginnen:


Wordt vervolgd.
Grüsse, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #332 Gepost op: 19 May 2023, 18:55:43 »
Dat “monument”, is dat het stoomlocje dat nu bij de werkpmaats onder de overkapping in Nordhorn staat?
Ik meen me te herinneren dat het niet een originele BE-stoomloc is.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #333 Gepost op: 19 May 2023, 19:36:00 »
Kijk eens naar de foto's 69 en 70 aan het begin van dit. draadje.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #334 Gepost op: 19 May 2023, 20:32:14 »
De foto's had ik gezien, en ja hoewel het er daar qua tekst niet bij staat, leek het er inderdaad al op. Na even google'n blijkt het via de Graf MEC gegaan te zijn, die nog bekeken hebben of het rijvaardig te maken was.

Zelf heb ik het locje op 1 oktober 1999 op de gevoelige plaat gelegd:


Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #335 Gepost op: 22 May 2023, 13:36:41 »




Stond gisteren in de SonntagsZeitung van 21 mei 2023
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #336 Gepost op: 22 May 2023, 15:26:28 »
Voor degenen die hier meer van willen weten:
https://www.gronau.de/leben-in-gronau/stadtplanung-und-stadtentwicklung/aktuelle-projekte/tiefbaumassnahmen/reaktivierung-bahnverbindung-gronau-bad-bentheim/
In de presentatie de uitwerking van de verschillende (vier) varianten, waarvan er twee verder zouden moeten worden uitgewerkt; de andere twee vallen af.
Groet, Frank

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #337 Gepost op: 29 May 2023, 10:44:55 »
Deel 4
We vervolgen onze achtervolging van de NS-20 naar het volgende punt. Ik heb echter geen idee meer waar dat was. De kenners zullen de plek herkennen:





Wordt vervolgd.

Grüsse, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #338 Gepost op: 04 June 2023, 11:12:23 »
Deel 5: Emlichheim tijdens het wachten op de NS 20:





Komt 'ie van links of komt 'ie van rechts? Dass ist der Frage!
Wordt vervolgd.

Grusse, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #339 Gepost op: 04 June 2023, 12:23:39 »
Deel 4
We vervolgen onze achtervolging van de NS-20 naar het volgende punt. Ik heb echter geen idee meer waar dat was. De kenners zullen de plek herkennen:

Je stond waarschijnlijk aan de Strootdiek in Neuenhaus. De Kameel rijdt langs de Nordhorner Strasse Neuenhaus binnen.
Leuke fotoserie!

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #340 Gepost op: 11 June 2023, 20:01:37 »
Dit bericht stond deze week op de website van de Ems-Vechte-Welle. Geen concrete dingen, maar wel een teken dat de heropening van het personenvervoer naar Coevorden gaat komen. De vraag is alleen wanneer. Hier het bericht:


Lenkungskreis benennt konkrete Bahnstrecken für mögliche Reaktivierung: Verbindung Neuenhaus – Coevorden dabei

    By Wiebke Pollmann
    Juni 6, 2023
    09:23
    Grafschaft Bentheim, Neuenhaus, Schlagzeilen   

Der “Parlamentarische Lenkungskreis Streckenreaktivierung” hat konkrete Bahnstrecken und Streckenabschnitte für eine mögliche Reaktivierung im Schienenpersonennahverkehr benannt. Wie das Niedersächsische Ministerium für Wirtschaft, Verkehr, Bauen und Digitalisierung bekannt gegeben hat, gehört die Verbindung Neuenhaus – Coevorden zu diesen Strecken. Das Land setze sich mit Nachdruck dafür ein, dass diese Streckenreaktivierung neben einigen anderen kurz vor der Umsetzung stehenden Projekten so schnell wie möglich realisiert werde. Der Landesnahverkehrsgesellschaft waren nach einem Aufruf des niedersächsischen Verkehrsministeriums im April zahlreiche Strecken für eine mögliche Reaktivierung vorgeschlagen worden. Gemeinsam mit einigen Abschnitten, die in einem früheren Verfahren in die engere Auswahl gekommen sind, sollen die Strecken nun auf ihre Wirtschaftlichkeit untersucht werden.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #341 Gepost op: 11 June 2023, 20:05:08 »
R. v/d/ Hoven: Dankjewel voor de prachtige foto's uit Emlichheim! Zo zag het er ook uit toen ik in de jaren 90 door toedoen van mijn oudoom (= een paar steekpenningen van hem) samen met hem op de D24 naar Coevorden mee mocht rijden. En ook een keer met de olietrein naar Osterwald. Alleen de stationsklok was er toen niet meer. Wanneer ze die hebben weggehaald (en waar ze is gebleven) is mij niet bekend.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #342 Gepost op: 12 June 2023, 10:56:25 »
Ondertussen gaan de voorbereidingen op de heropening van het personenvervoer verder, oftewel: men werkt eraan om de meeste overwegen actief te beveiligen (en anders: te verwijderen). Hier drie overwegen die Hans nog niet heeft getoont. Ze bevinden zich allemaal bij de gehuchten Volzel en Vorwald: tussen Emlichheim en Laar.


Overweg "Hinter der Bahn". Het oude "Andreaskreuz" rechts bij de overweg moet nog worden opgeruimt.


Overweg "Volzeler Feldweg"


Overweg "Volzeler Grenzweg". Deze overweg had al "stoplichten", maar die zijn dus vernieuwd. Volgens mij heeft dat (net als de ene overweg in Esche) ermee te maken dat de beveiligde overwegen dicht op elkaar zitten en aan elkaar zijn gekoppelt (ik heb daarover ergens een keer iets op een ander forum gelezen). Rechts zien we het oude stationsgebouw van station "Vorwald". Al lang een woonhuis.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #343 Gepost op: 17 June 2023, 11:59:31 »
Deel 6 Emlichheim mét Kameel:



Uiteraard kwam hij van rechts.


Meegedraaid





Dit waren de laatste beelden van de NS 20 langs de lijn in het Grafschaft. De volgende plaatjes zijn in Nederland gemaakt.
Grüsse, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #344 Gepost op: 23 June 2023, 19:49:52 »
Bentheimer Eisenbahn AG ontvangt veiligheidscertificaat van het Spoorwegbureau van de Europese Unie (ERA)



Bentheimer Eisenbahn AG heeft een nieuw veiligheidscertificaat verkregen voor de spoorwegactiviteiten in Duitsland en voor het grensstation Coevorden in Nederland, dat de komende vijf jaar geldig is.
Veiligheid is een topprioriteit in het spoorvervoer. Voorwaarde om als spoorwegonderneming überhaupt een trein in beweging te mogen zetten, is het zogenaamde "uniforme veiligheidscertificaat". De veiligheidscultuur in het bedrijf vormt de basis voor veilig spoorvervoer, omdat het de effecten van het veiligheidsmanagementsysteem versterkt en de effectiviteit en efficiëntie van veiligheidsmanagement verhoogt. De veiligheid mag niet in het gedrang komen in het geval van de verschillende bedrijfsdoelstellingen. Om dit doel te bereiken, wordt samenwerking altijd aangemoedigd om vertrouwen op te bouwen tussen organisaties en positief veiligheidsgedrag en -cultuur op alle gebieden te bevorderen.
De uitgebreide voorbereidingen voor certificering zijn begin 2021 gestart. De focus van het werk, waarvoor de medewerkers vele uren werk investeerden, was de omschakeling naar een procesgericht veiligheidsmanagementsysteem. "We hebben met succes het veiligheidscertificaat voor Duitsland en het grensstation van Coevorden voor de komende vijf jaar teruggewonnen", legt Gert Meenken, manager spoorwegoperaties en geautoriseerd ondertekenaar van Bentheimer Eisenbahn AG, uit.
Het veiligheidscertificaat is cruciaal voor de spoorwegexploitatie. Met het nieuwe veiligheidscertificaat certificeert het Spoorwegbureau van de Europese Unie dat Bentheimer Eisenbahn AG als veilige en betrouwbare partner in het spoorvervoer aan alle eisen en eisen voldoet.







« Laatst bewerkt op: 24 June 2023, 13:26:00 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.