Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Project seaside Germany
door
Frank 123
Vandaag
om 20:05:13
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 19:59:27
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Dennis94
Vandaag
om 19:58:13
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 19:53:03
Rangeren met een pec
door
Karel466
Vandaag
om 19:50:17
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
Vandaag
om 19:37:07
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:20:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 19:05:50
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Gerrit H
Vandaag
om 18:43:48
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
Vandaag
om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
Vandaag
om 16:37:31
De Projecten van RetroJack
door
741230
Vandaag
om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt
door
Ronald69
Vandaag
om 15:59:21
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:52:38
Mijnbouw Indonesiƫ
door
MOVisser
Vandaag
om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
laurent
Vandaag
om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Huup
Vandaag
om 14:23:16
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
MOVisser
Vandaag
om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
V200-G2000
Vandaag
om 12:45:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Numansbaan, TT, 320x100
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
Omlaag
Auteur
Topic: Numansbaan, TT, 320x100 (gelezen 22025 keer)
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1490
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #75 Gepost op:
12 June 2019, 10:33:26 »
Sla er dan ook de NEM102 en NEM103 eens op na.
De verbreding van het vrijruimteprofiel is afhankelijk van het type wagen waar je mee rijd.
De NEM103 geeft al aan dat je in de stralen 310mm en 355mm al zeker niet meer met lange wagens moet gaan rijden.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Bouwer
Offline
Berichten: 403
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #76 Gepost op:
12 June 2019, 10:35:09 »
Hoi Ton,
Ik hanteer de afstand van max. 43 mm zoals vermeldt in de Tillig catalogus, zeker in de bogen anders is er
een probleem met de lange pers. rijtuigen.
De gebogen 2 sporige Hack bruggen hebben een R = 310 en 353 mm dit zijn de bogen R11 en R21 van Tillig.
De rechte bruggen zijn inderdaad 38 mm, waarom ? Zullen de sporen naar de brug toe iets naar elkaar
toegelegd moeten worden.
Groeten Jan.
Gelogd
Met vriendelijke groet, Jan.
TT-baan "Klingenberg"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0
NTeering
Offline
Berichten: 1039
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #77 Gepost op:
12 June 2019, 11:59:16 »
In bochten kun je voor TT kennelijk al volstaan met een hartafstand van 34 mm.:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53117.msg3221383626#msg3221383626
Uit ervaring: er is niks mis met de standaard boogstralen van Tillig
Mvg
Nico
Gelogd
More DCC fun with ARCOMORA
https://www.ARCOMORA.com
More Analog fun with ASAR
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69109.msg3221654911#msg3221654911
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #78 Gepost op:
12 June 2019, 12:01:20 »
@Jan en Frans
Als ik kijk naar Nem103 kijk dan kan bij R300 en de langste wagon groep C niet over de brug.
De minimaal benodigde radius is dan R350 met een railafstand van 43mm. Lange wagonnetje in groep C zouden dan niet door de binnenbocht van de brug kunnen. Raar!
Overigens geeft Nem103 weer een andere afstand aan.
Bij R350 groep C is de benodigde afstand 34 + 2x8 = 50mm
Ik begrijp even niet het verschil tussen Nem103 en Nem112.
Is het
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #79 Gepost op:
12 June 2019, 12:04:44 »
@Nico
Betekent dit de lange wagons uit groep C probleemloos door een Tillig bocht kunnen van R310 met een standaard railafstand van 43mm?
Ton
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
NTeering
Offline
Berichten: 1039
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #80 Gepost op:
12 June 2019, 16:15:32 »
Ja dat kan. De langste TT-wagons van Tillig zijn 220 mm.
Er wordt geen voorbehoud gemaakt voor de minimale straal.
Dus de kleinste standaard straal voldoet.
Nico
Gelogd
More DCC fun with ARCOMORA
https://www.ARCOMORA.com
More Analog fun with ASAR
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69109.msg3221654911#msg3221654911
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #81 Gepost op:
12 June 2019, 16:16:59 »
Ok
Dit maakt het verder ontwerpen van de baan een stuk eenvoudiger.
Ton
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
eitreb
Offline
Berichten: 179
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #82 Gepost op:
12 June 2019, 21:04:16 »
hoi Ton,
Je past nu allemaal vaste railstukken toe.
Ik zag dat Tillig ook flexrails heeft. Waarom pas je die niet wat meer toe?
Kun je de bogen naar eigen goeddunken maken en ook bijv. voorzien van overgangsbogen. De baan krijgt dan ook een wat speelser aanzien.
Optie is alleen de zichtbare gedeeltes met flex te doen.
Ik gebruik in N peco-wissels en alleen flexrails en dat werkt prima.
groet,
Bert
Gelogd
Met vriendelijke groet:
Bert
Mijn N-baan:
BertemmeN
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #83 Gepost op:
12 June 2019, 22:25:59 »
Hoi Bert
Ik ben het ontwerp nog wat aan het aanpassen en gebruik inderdaad meer flexrail.
Werkt sneller en is idd mooier.
Ben het baanplan aan het aanpassen omdat:
- in het schaduwstation wil ik een aantal sporen langer hebben.
- ik wilde de lange bergwand aantrekkelijker maken. De tunnel komt te vervallen. Vanaf de brug gaat het spoor niet meer de tunnel in maar buigt linksaf en loopt langs de berghelling en gaat dan in de linkerhoek van de tafel de berg in. Zo ongeveer waar ook het dubbele spoor de tunnel gaat. Op niveau 1 ligt er zo meer rails in het zichtbare deel.
Met name niveau 1 gaat aardig op de schop
De afstand tussen dubbele sporen is nu overal tenminste 43mm en tussen de rechte sporen in het schaduwstation circa 34mm of soms iets meer..
Nieuw ontwerp komt er binnenkort aan.
Groet,
Ton
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #84 Gepost op:
12 June 2019, 22:26:38 »
Baan ontwerpen werkt verslavend
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
eitreb
Offline
Berichten: 179
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #85 Gepost op:
12 June 2019, 22:58:37 »
dat het ontwerpen verslavend werkt heb ik ook ondervonden.
maandenlang bedenken,tekenen en weer aanpassen tot je eindelijk iets hebt om mee te starten.
en dan bij de bouw tot de ontdekking komen dat het toch iets anders moet.
na jarenlang ingewikkelde baanontwerpen te hebben gehad heb ik nu een simpele point-to-point baan.
baanplannen van anderen bekijken en beoordelen is trouwens ook leuk.
ben weer benieuwd naar je tekeningen.
groet,
bert
Gelogd
Met vriendelijke groet:
Bert
Mijn N-baan:
BertemmeN
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #86 Gepost op:
14 June 2019, 21:22:32 »
Hallo allemaal,
Na een paar avondjes tekenen heb ik hier een nieuwe en waarschijnlijk laatste versie van de Numansbaan.
Aanpassingen zijn:
- langere sporen in het schaduwstation.
- de lange bergwand is aantrekkelijker. De tunnel recht de berg in is vervallen. Vanaf de brug gaat het spoor niet meer de tunnel in maar buigt linksaf en loopt langs de berghelling en gaat dan in de linkerhoek van de tafel de berg in. Zo ongeveer waar ook het dubbele spoor de tunnel gaat op niveau 0. Op niveau 1 ligt er zo meer rails in het zichtbare deel.
- de tafel is verkleind van 115 naar 110 cm.
Er is nu veel te rijden met en tegen de klok in.
Ik krijg alleen de brug niet goed op de 3D tekening.
Ik durf het bijna niet te vragen maar suggesties en verbeteringen hoor ik graag.
Groet,
Ton
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
eitreb
Offline
Berichten: 179
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #87 Gepost op:
14 June 2019, 22:17:13 »
hoi Ton,
Ik moet zeggen dat je wel de smaak te pakken hebt met ontwerpen.
Het baanplan is denk ik wel goed zo.
Bij N en HO zijn engelse wissels vaak een bron van ergernis.
Met Tillig heb ik uiteraard geen ervaring maar ik zou aanraden dat wissel rechtsboven te vervangen door 2 gewone wissels als het kan..
Het is namelijk wel een cruciale aansluiting.
Verder gewoon lekker gaan bouwen.
Het is een leuk plan met behoorlijk wat rijmogelijkheden!
groet,
Bert
Gelogd
Met vriendelijke groet:
Bert
Mijn N-baan:
BertemmeN
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572
tonp7
Offline
Berichten: 169
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #88 Gepost op:
14 June 2019, 23:15:36 »
Bert
Bedankt voor de feedback en de tip over de wissel.
Ik ga er 2 gewone wissels inzetten.
Groet
Ton
Gelogd
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5
Lobomotion69
Offline
Berichten: 706
Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
«
Reactie #89 Gepost op:
15 June 2019, 03:47:21 »
Hoi Ton,
Mooi plan heb je hier gemaakt. Als je links vlak voor de brug een rechts wissel legt kun je dubbelsporig over de brug. Dat maakt je dubbelspoorlengte ook een stuk aantrekkelijker.
Verder helemaal top. Veel bouwplezier en oja, foto's plaatsen aub.😁
Gelogd
Met vriendelijke groet, Henk.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Numansbaan, TT, 320x100