Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2020, nieuws van de fabrikant door tinus
Vandaag om 15:18:26
Martin's geknoei met groen.. door Hirschsprung
Vandaag om 15:09:22
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 15:04:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:59:31
Breedte divers Nederlands H0 materieel door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:45:03
Artitec CSA-1, stadsbus door Daan de leeuw
Vandaag om 14:42:46
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:38:55
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 14:24:41
Peco wisselmotor PL 10, hoe te temperen. door meino
Vandaag om 14:16:44
Flachdorf (430x100 cm) door bask185
Vandaag om 13:59:18
Nummerbordjes en schildjes NS 2400 H0 nog ergens verkrijgbaar? door VAM65
Vandaag om 13:56:33
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:52:17
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door spoor0
Vandaag om 13:46:04
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door MOVisser
Vandaag om 13:38:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 13:36:19
Laag-Baarlo door Ronald Halma
Vandaag om 13:07:32
Frans diorama (Spoor 0e) door tijgernootje
Vandaag om 12:50:51
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
Vandaag om 12:40:53
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 12:24:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 12:24:39
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:18:17
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 11:56:59
Frans loodsje et cetera door Ric
Vandaag om 11:55:12
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 11:52:05
Digikeijs DR80015 Functiemappen door Bert_Apd
Vandaag om 11:12:53
Sluiting of stilstand, multimaus, tweetje en een beginner...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:06:47
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:04:55
Gezocht: gemotoriseerd onderstel Piko, LGB voor zelfbouwproject door LGB
Vandaag om 10:03:40
Spanning aandrijfeenheid 36105 Piko door LGB
Vandaag om 10:03:14
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 09:59:55
  

Auteur Topic: Numansbaan, TT, 320x100  (gelezen 11150 keer)

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #90 Gepost op: 15 juni 2019, 09:39:23 »
Ik heb inderdaad aan een dubbelsporige brug gedacht Maarssen wordt het spoor langs de bergwand ook dubbelspoor.
Ik weet niet of dat in het echt ook kan.
En anders net na de brug een wissel maar ook dat lijkt mij niet echt.

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #91 Gepost op: 15 juni 2019, 10:50:08 »
Maarssen? :D :D :D
Een dubbelsporig traject over de brug  lijkt me mooi.
Dubbelsporig in de tunnel links laten verdwijnen en dan met een meegebogen wissel oid weer naar enkelspoor in het onzichtbare  deel zou misschien kunnen.
groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2019, 10:51:42 door eitreb »

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #92 Gepost op: 15 juni 2019, 12:42:05 »
Dus dubbelsporig langs de bergwand?
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #93 Gepost op: 15 juni 2019, 13:36:56 »
Dat hoeft niet. Het is een erg steile rotswand met een smalle richel. Te smal voor dubbelspoor. Bedenk altijd dat het landschap er eerst was, lang voordat de spoorlijn werd aangelegd. Wanneer het spoor dan de brug opdraait is er plaats voor twee sporen.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #94 Gepost op: 15 juni 2019, 13:38:24 »
Heb me half suf zitten piekeren over dat stuk dubbelpoor op het laagste niveau.
Wat is daar het nut? Moest er ondanks alles kost wat kost een stuk "paradestecke" in zitten?
Ik blijf er rondjes op rijden, zelfs ondanks de overloopwissels en dan nog altijd elke keer in dezelfde richting als deze waar ik uit kwam.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
    • El Carrilet
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #95 Gepost op: 15 juni 2019, 13:50:41 »
Je kunt  b.v. linksboven van de buitenste ovaal af, keren op niveau 1 en de andere kant op weer terug.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #96 Gepost op: 15 juni 2019, 14:38:30 »
Zo heb het inderdaad bedacht
Op niveau 1 is de keerlus om op tegengestelde richting weer op niveau 0 uit te komen.
Via de 4wissels boven in niveau 0 kan je van de buitenste ring (doorgaand verkeer) naar dd binnen ring met schaduwstation en visa versa.
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #97 Gepost op: 15 juni 2019, 17:33:34 »
hoi Ton,
naar mijn mening is dit een goed ontwerp.
de paradestrecke zorgt voor extra rijmogelijkheden en maakt de brug op niveau 1 ook logisch .
brug dubbel maken volgens idee van Henk en klaar is Kees (Ton in dit geval).
groet,
Bert

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #98 Gepost op: 17 juni 2019, 08:30:25 »
@Bert
Misschien rare vraag maar wat is een paradestrecke?

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #99 Gepost op: 17 juni 2019, 08:57:25 »
Ton,
Een Paradestrecke is een zo lang mogelijk stuk baan in het vrije zicht waarop je de treinen goed kunt zien rijden. Naar het woord paraderen.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #100 Gepost op: 17 juni 2019, 09:19:04 »
hoi Ton,
Voor de uitleg paradestrecke zie de opmerking van Henk
Omdat je nu op niveau 0 een schaduwstation hebt kun je afwisselend treinen laten voorbij komen op het zichtbare dubbelspoor op dat niveau.Dat is een leuke aanvulling op het geheel.Ook kun je treinen rond laten rijden terwijl je bezig bent bijv. op niveau 1 of 2 met een of meer andere treinen.
Met een stuk of 4 treinen tegelijk rijden zou zo mogelijk moeten zijn.
groet,
Bert


tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Numansbaan, TT, 300x100
« Reactie #101 Gepost op: 09 februari 2020, 12:08:15 »

Het is alweer een tijd geleden dat ik iets van mij heb laten horen. Druk bezig geweest met de aansturing van de baan.
Ervaring opgedaan met iTrain, RailCom, en de verdere besturing van de testbaan.
Helaas kan ik pas einde van dit jaar met de bouw beginnen. Even wachten tot de dochter het huis uit is.
Ondertussen ook nog het een en ander aangepast aan het ontwerp.
* Zowel de paradestrecke als het spoor over de brug is nu dubbelspoor (dit was een goed idee Bert) Met toch nog een lang stuk enkelbaans langs de bergwand (met de tip van Henk).
 * Een tweede verbinding gemaakt tussen niveau 2 en niveau 1 zodat er nu gereden kan worden van niveau 1 naar 2 en via een ander verborgen spoor aan de achterzijde terug naar 1 en dan weer via de brugroute naar 2 of naar 0.
* Op niveau 1 een klein schaduwstation met 2 sporen. Misschien heb ik ze niet nodig maar je weet maar nooit.
* De meeste onzichtbare sporen (hellingen) zijn dubbelspoor uitgevoerd zodat treinen elkaar kunnen passeren en elkaar niet voor de wielen rijden.
 
Ik ben nog wel bezig met het bedrijfsterrein. Met die indeling wil het nog niet erg lukken. Ik wil:
* een lokloods met max 2 sporen
* 1 of 2 sporen met een portaal kraan om platte wagons te laden
* een kolen station voor de bevoorrading van de stoomloc’s


Suggesties voor het bedrijventerrein of verbeteringen op het huidige plan zijn welkom.













Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #102 Gepost op: 11 februari 2020, 19:48:26 »
Hoi Ton,
Mijn opmerkingen op het plan:
Het schaduwstation op niveau 0 zou ik  bijv. 3 sporen  maken in zowel het binnen als het buitenste spoor.
Nu zijn  enkele sporen wel erg kort en eigenlijk zinloos.
Op niveau 1a  zou je de Engelse wissel kunnen vervangen door gewone wissels en wel van links komend een rechts wissel dan een links en dan weer een rechts wissel naar de helling naar 1 en de keerlus.
In het lichtblauwe deel zou ik ik in beide sporen 1 inhaalspoor maken ipv 3 in het binnenspoor.
Het bovenste niveau is nu idd nog een beetje saai.
Een inhaalspoor in het industrieterrein zou een goede aanvulling zijn.
Een draaischijf met lokloods en water-en kolenvoorziening zou rechts in de boog kunnen denk ik.
Voor dit moment mijn bijdrage.
Groet,Bert

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Numansbaan, TT, 300x120
« Reactie #103 Gepost op: 11 februari 2020, 20:36:08 »

Hey Bert,
Bedankt voor de reactie. De Engelse wissel had ik al vervangen.
Het 'dubbele' schaduwstation op niveau 0 snap ik  niet helemaal. Veel van de sporen zijn idd erg lang. Mijn langste trein zal 130 cm zijn dus de sporen kunnen korter.
Kan je een voorbeeld of schets sturen.


Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #104 Gepost op: 12 februari 2020, 12:05:55 »


bij deze dan Ton
groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 12:09:49 door eitreb »