BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: tonp7 op 02 juni 2019, 14:39:50
-
Hallo allemaal,
Ik ben helemaal nieuw op dit forum en wil na ongeveer 40 jaar weer opnieuw starten met een modelbaan.
Vroeger heb ik Marklin, H0 gereden maar wil nu gelijkstroom TT. Ik weet dat in schaal TT het aanbod (iets) minder is dan in H0 maar ik kies toch voor TT omdat ik met mijn baanontwerp niet uit kom met de afmeting 320 x 100cm.
Mijn uitgangspunten bij het ontwerp zijn:
- dubbele sporen zodat treinen elkaar tegemoet kunnen rijden.
- meerdere 'ovalen' zodat er meerdere treinen tegelijk kunnen rijden
- 1 of 2 keerlussen zodat treinen heen en terug kunnen rijden.
- een brug, een station en een bedrijventerreintje voor het parkeren van een treinstel en laden en lossen van wagons.
De brug is nu 50mm hoog. Eigenlijk wil ik die hoger hebben maar ik kom dan niet goed uit met de helling van max. 3%. Je zou bijna denken dat de baan nog niet lang genoeg is.
Omdat de baan onder een schuine (begint op 100cm hoogte) kap komt wil ik in verband met de bereikbaarheid van de achterzijde de baan niet breder maken. Ik denk dat ik de tafel sowieso op wielen zet zodat ik de tafel van de schuine wand kan wegtrekken.
Zie onderstaand ontwerp dat ik na lang puzzelen en aanpassen heb gemaakt in wintrack.
Er zullen ongetwijfeld een aantal beginnersfouten in zitten maar die hoor ik graag. Alle advies is welkom.
Ik wil de baan maken met de rails van Tillig, code 83 zonder bedding (TT-Modellgleis).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbahn_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbahn_1.jpg)
Groet,
Ton
-
Hallo Ton,
Aardige poging die je daar gemaakt hebt. Twee punten van aandacht wil ik je geven.
1. Aannemend dat je rechts rijdt zal de buitenste ovaal tegen de klok in worden bereden. Om dan naar de binnenste ovaal te geraken moet de middelste ovaal éénmaal in de verkeerde richting worden gereden. Dat veroorzaakt opstopping. Controleer je wisselstraten!
2. Aan het ontwerp is duidelijk te zien dat je Märklin hebt gehad. De overgangen (keerlussen) aan weerskanten van je rangeersporen kunnen niet in tweerail. In ieder geval moeten ze zo lang zijn als je langste trein vanwege kortsluitingsgevaar. Zoek op keerlussen in tweerail gelijkstroom.
Succes, Henk.
-
Henk
Bedankt voor de opmerking. Ik ben dus een tweetal wissels vergeten. Rechtsonder op de baan van de buitenbaan naar de binnenbaan.
Voor wat betreft de keerlussen ga ik research doen.
Als de langste trein in de lus past moet het wel mogelijk zijn begrijp ik.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Hallo Ton,
Als je de keerlussen in de in het plaatje in rood aangegeven secties legt, heb je misschien wel genoeg lengte. Mogelijk kun je ook nog wat schuiven met de twee in oranje omcirkelde wissels.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbahn_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbahn_2.jpg)
Groet,
Paul
-
@Paul
Inderdaad, zo kan het ook. Toen ik het baanplan zag en gelezen had dat Ton voorheen alleen Märklin had gehad kreeg ik de indruk dat hij niet wist hoe je in tweerail met keerlussen omgaat (schakeling).
@Ton,
Strak plan, effe wat research doen. Staat genoeg over op deze site.
Wat je wissels betreft; als je rechts rijdend de buitenbaan tegen de klok in doet kom je aan de linkerkant het station binnen. Het mooiste is als je dan direct kunt doorsteken naar de binnenbaan. Wissels aan de rechterkant liggen er toch in de boog? Die zijn nuttig bij het verlaten van het station.
-
Hoi Ton,
Leuk dat er weer een TT-rijder op het forum bij komt, ikzelf heb sinds 2014 een TT baan van 2 x 1 meter die op wielen staat zodat ik als het nodig is makkelijk aan de achterzijde kan werken, zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0, als ik vragen mag, waarop is de naam Numansbaan gebaseerd?
Baanplan ziet er goed uit, betreffende wat er te koop is aan materiaal is er tegenwoordig heel veel keuze, alleen niet zo veel in Nederlands.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
Groeten Jan.
-
Jan,
Numansbaan is gebaseerd op mijn woonplaats Numansdorp.
Klinkt niet echt buitenlands maar ik moest iets bedenken.
Ton
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Lobomotion
In eerste instantie had ik de rechte banen in de buitenste en middenlaan bedoeld als doorgaande sporen.
Het station is dan alleen bereikbaar via de binnenbaan.
Jouw suggestie klinkt ook goed.
Het keerlusprincipe met schakeling was mij wel bekend maar ik had geen rekening gehouden dat de langste trein in de lus moet passen.
In mijn geval zitten er een aantal wissels in de lus.
Is dit eigenlijk toegestaan?
Ton
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Hoi Ton,
Dan wonen we niet ver bij elkaar vandaan, want ik woon in Oud-Beijerland, als je belangstelling hebt om een TT baan in het echt te zien ben je altijd welkom.
-
Ton,
Zie het voorstel van PaulRoman hierboven. Als die sporen lang genoeg zijn kan het zo. Enige nadeel is dat wanneer een trein de binnenste ovaal berijdt er nogal wat schakelwerk van de keerlussen wordt gevraagd. Ga je digitaal rijden of analoog? Voor beide systemen zijn elektronische modules verkrijgbaar die het schakelwerk en de bedrading drastisch vereenvoudigen.
En wissels binnen een keerlus is niet gewenst omdat dan een trein van een andere richting de keerlus binnen kan komen. Raakt de schakeling in de war, zal maar zeggen.
-
Heb je nog geen centrale, dan is DINAMO ook een overweging, is het "keerlusprobleem" ook direct opgelost.
Groetjes Gert
-
@PaulRoman
Wat bedoel je met ‘de keerlus in de rood aangegeven secties’?
Mijn treinen passen daar wel in.
Bedoel je dat ik nog een aparte keerlus moet maken
Ik heb nu al 2 lussen maar daar zitten wissels en begrijp dat dat problemen geeft. Zie het bericht van Lobomotion69.
Ik wil overigens digitaal gaan rijden.
Groet,
Ton
-
@Henk en @Paul,
Ik heb jullie opmerkingen over de ontbrekende wissels en de keerlussen verwerkt in versie 2 van mijn baanplan.
Ben nu uitgegaan van twee in plaats van drie ovalen en twee aparte keerlussen zonder wissels.
De keerlussen zijn circa 2 meter lang en dus lang genoeg voor een lange trein.
Ook zitten er nu geen wissels meer in de keerlussen.
Het zou mooi zijn als er meer hoogteverschil(len) in de baan zou zitten.
Achter in de buitenste baan klimt het spoor bij de brug naar 5cm hoogte. Meer krijg ik niet voor elkaar met een hellingshoek van max 3%.
Suggesties zijn welkom.
Groet Ton
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbahn-v2_2.jpg)
-
Hallo Ton,
In mijn eerdere plaatje zijn de rood aangegeven stukken de secties die door de twee respectievelijke keerlusschakelingen worden aangestuurd. Dat wil zeggen dat zo'n rood stuk aan beide uiteinden is geisoleerd van de aansluitende rails. De keerlusschakeling dient er dan voor te zorgen dat dit rode stuk de polariteit krijgt die overeenkomt met de aansluitende rails waarvandaan of waarnaartoe een trein rijdt. In dit rode stuk moet je langste trein passen, en er moeten geen wissels in voorkomen. Zie ook mijn uitleg in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=b40f40e2f285841864527a1233d845c6&topic=73973.msg3221744497#msg3221744497 .
Groet,
Paul
-
hoi Ton,
Om meer hoogteverschil te krijgen zou je de rondlopende binnenbaan iets kunnen laten afdalen tot ca. -25 mm en de linker keerlus nog eens tot -40mm bijvoorbeeld.. de rechter keerlus tot -30 ofzo.
Station blijft op niveau 0.
Hoogte verschillen maken de baan inderdaad wel levendiger.
groet,
Bert
-
@Paul,
Dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit dat verder op in de lus nog wissels zitten.
@Bert
Ik jouw idee onder mijn hoofdkussen leggen en in het baanplan verder uitwerken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Grotere hoogteverschillen kun je behalen mbv een klimspiraal ofwel helix. Je zou bijvoorbeeld een keerlus als helix kunnen maken. In een spiraal naar boven/ beneden en de eigenlijke lus boven/onder. Of je sluit de helix aan op je buitenbaan aan de linkerzijde.
Verderop in de lus is dus eigenlijk buiten de lus. Je kan de fysieke lus wel tien meter lang maken. Maar de schakelsectie hoeft niet langer te zijn dan de langste trein plus vier detectoren. In de schakelsectie mogen geen wissels zitten, daarbuiten maakt niet uit.
-
@Paul,
Dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit dat verder op in de lus nog wissels zitten.
Hallo Ton,
Precies zoals Henk hierboven al aangeeft. Het gaat om de stukken die geschakeld worden. Daarin moet je langste trein passen, en moeten geen wissels zitten. Dat er over keerlussen wordt gesproken komt eigenlijk omdat het probleem altijd ontstaat als je een lus in je baan bouwt, dwz in tegengestelde richting weer op je uitgangspunt terugkomt. Maar het zelfde probleem treedt bijvoorbeeld ook op bij een raildriehoek.
Verder zijn er twee soorten keerlusschakelingen. De eerste werkt met detectoren en schakelt de keerlussectie op basis hiervan in de juiste polariteit.
De tweede soort werkt op basis van (beginnende) kortsluitdetectie. Als de polariteit verschillend is als de trein van de gewone baan de keerlussectie inrijdt wordt dat gedetecteerd en wordt de polariteit door de schakeling razendsnel omgekeerd. Dan heb je de vier genoemde detectoren niet nodig.
Zie verder dit forum voor (verhitte) discussies over de voor- en nadelen van de twee methodes.
Groet,
Paul
-
@Locomotion69 en @Paul
Met name door jullie uitleg is het kwartje gevallen met betrekking tot de keerlussen.
Ik ga kijken of op de door Paul rood gemarkeerde baandeken mijn langste trein past. In dat geval kan ik mijn eerste ontwerp weer gebruiken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Hoi Ton,
Zelf ben ik geen keerlussenfan. Waarom haal je die er niet gewoon uit. Dat kan zonder de rest van je baanplan te saboteren.
Naar mijn idee scheelt het een hoop gedoe en hoofdpijn.
Er is vast wel een mooie oplossing voor de vrijgekomen ruimte.
succes jandcargo
-
Als je geen helix wilt zou je uitgaande van je eerste ontwerp de binnenste slinger vanaf links naar rechts kunnen laten dalen en onder je station een schaduwstation maken en dus de keerlussen laten vervallen.Het nadeel van een helix is dat het redelijk wat ruimte kost wil je het hellingspercentage laag houden.
groet,
Bert
-
@jandcargo
Wordt het dan niet een beetje saai als een trein altijd maar de zelfde kant/richting rijdt?
Het bedrijventerrein spoortje (midden op de tafel) wil ik vooruit maar ook wel eens achteruit oprijden.
Wat is de ervaring van andere spoorbouwers: altijd dezelfde rijrichting of ook de andere richting oprijden?
Ton
-
Ton dat is heel persoonlijk. Als jij het saai of eentonig vind moet je dat niet doen. Mijn mening is dat veel modelspoorders in het 2-rail gebeuren geen keerlussen of driehoeken opnemen omdat de (elektrische) kennis ontbreekt om dit goed te schakelen. Maar dat hoeft helemaal geen belemmering te zijn. Zoals ik al eerder opmerkte bestaan er elektronische modules die dit probleem voor jou oplossen. Aansluiten zoals de fabrikant in de handleiding aangeeft en klaar. Wel de eerder door mij en Paul aangereikte voorwaarden in acht nemen. Of je dit nu in analoog of in digitaal doet maakt niet uit. Als je digitaal gaat rijden met behulp van een PC (bv koploper of I-train) dan kan dat ook.
-
met een schaduwstation met omloopmogelijkheid of lokomotiefwisselspoor is het niet saai denk ik en gaat niet ten koste van de ruimte voor scenery e.d..
groet,
Bert
-
Hallo Ton,
Eigenlijk is er een wat algemenere voorwaarde waaraan bij een keerlussituatie moet worden voldaan. Er mag namelijk niet tegelijkertijd een trein in en uit de keerlus rijden. Dat heeft o.a. als gevolg de voorwaarde die we al eerder zagen: een trein moet in zijn geheel in de geschakelde sectie passen. Maar als je de sectie heel lang zou maken moet je er ook voor waken dat deze situatie niet voorkomt door twee treinen, waarvan er een de sectie uit en de ander gelijktijdig de sectie in rijdt. Als je netjes blokken hebt, en de keerlussectie is 1 blok en er mogen niet tegelijkertijd meerdere treinen zich in een blok bevinden dan heb je geen probleem. Bij bloksystemen en ook bij computergestuurde banen (iTrain, Koploper etc.) is dit het geval en heb je zeker geen enkel probleem. Bij puur handmatig rijden zonder bloksysteem moet je zelf opletten.
Wat Henk ook al opmerkt: keerlussen zijn geen enkel probleem als je weet hoe het werkt, en waar je op moet letten.
Persoonlijk zou ik het saai vinden als de treinen altijd dezelfde kant oprijden. Maar dat is inderdaad persoonlijk. Jij moet doen wat je zelf leuk vindt. Maar je hoeft je niet technisch te laten beperken door het feit dat je dan keerlussen nodig hebt. Wel kost een keerlus uiteraard extra geld.
Groet,
Paul
-
@Paul,
Bedankt voor het blijven meedenken.
Ik geef uiteindelijk de voorkeur aan het heen en terug kunnen rijden zodat de trein lekker lang onderweg kan zijn van hot naar her en weer terug.
Omdat Ik digitaal wil gaan rijden moet ik met de juiste electronica een goede keerlus kunnen maken.
Nu even nadenken over het inbouwen van meer hoogte verschillen.
-
Wat is de ervaring van andere spoorbouwers: altijd dezelfde rijrichting of ook de andere richting oprijden?
Eén van jouw uitgangspunten was;
- dubbele sporen zodat treinen elkaar tegemoet kunnen rijden.
Op de 2 buitenste ovalen zou ik dan ook zonder uitzondering dezelfde kant op rijden, op het buitenste spoor linksom, op het binnenste rechtsom.
Op ieder ovaal kun je dan een aftakking maken die via een omweg, of b.v. een schaduwstation, naar het andere ovaal gaat. Aan die aftakkingen maak je dan wat rangeersporen, hier kun je dan voor- en achteruit rijden.
Geen noodzaak voor keerlussen.
-
Optisch gezien door het hoogteverschil in de buitenste 2 ovalen lijkt het me niet logisch om strikt 1 richtingsverkeer te hebben maar ze te beschouwen als 2 aparte enkelspoor lijnen. Dus berijden in beide richtingen..De keerlussen zou ik een niveau lager maken (evt. icm een schaduwstation)::dat oogt dan minder rommelig in het midden.
Een schaduwstation is sowieso wel handig voor het wegzetten van materieel.
Anders zijn alle sporen overvol.
groet,
Bert
-
@72Sonett
Goed dat je mijn uitgangspunten er bij pakt. Wat bedoel je met 'zonder uitzondering dezelfde kant op rijden'?
@Eitreb en 72Sonett
Jullie beide voorstellen klinken goed maar ik vind het moeilijk dit te visualiseren.
Ik durf het bijna niet te vragen maar kunnen jullie je idee schetsen. Of hebben jullie een voorbeeld van een vergelijkbaar baanplan.
-
Hoi Ton,
ivm vakantie heb ik allen de beschikking over een smartphone dus schetsen wordt moeilijk.
Maar goed hierbij een poging om het duidelijk te maken.
Uitgaande van je laatste voorstel.
De rechter keerlus op dat niiveau weghalen.
Vanaf de spoorsplitsing in het midden het binnenste spoor naar links laten dalen daarbij de binnenbaan volgend.De keerlus vervalt links dus dan ook.Na een boog van 180° kom je onder het station aan de voorkant uit.In dit spoor kun je dan een aantal opstelsporen en een keerlus maken.
groet,
Bert
-
Wat bedoel je met 'zonder uitzondering dezelfde kant op rijden'?
Dat je op die twee ovalen (de hoofdsporen) dus altijd dezelfde kant op rijdt, linksom c.q. rechtsom en dus ook nooit achteruit.
... je idee schetsen.
In principe dit, op 3 niveaus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TTbaanplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TTbaanplan.jpg)
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72408.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72408.0)
bijvoorbeeld niveau -2
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72408.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72408.0)
bijvoorbeeld niveau -2
Ik vermoed dat dit de link zou moeten zijn....
-
dat is hem inderdaad ,Bert
groet,
Bert
-
Hey wat leuk, een TT baan bouwer.
Zou je niet eventueel wat meer verkeer mogelijk maken als je computerbesturing wil gaan gebruiken? Je kan met een kleine baan al veel interessant treinverkeer laten plaatsvinden met hulp van de computer.
Groeten Eeg Jake
p.s. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53117.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53117.0) vind je de bouw van m'n eerste TT baantje.
-
Een aardige opzet 72sonett.ik denk dat de kruising in het midden niet haalbaar wordt op 2 niveaus.
groet,
Bert
-
Nee, daarom schreef ik ook 3 niveaus (dus geen kruising op hetzelfde niveau):
-1 is een schaduwstation met een verbinding van de binnenste ovaal naar de buitenste, dus niet echt zichtbaar
0 is het niveau met de twee ovalen en de meeste scenery
+1 is de verbinding van de buitenste ovaal met de binnenste, met een brug of viaduct oid over de twee ovalen op niveau 0 heen, of de ovalen door een tunnel er onderdoor. Het linker deel zal dan bergachtig zijn, het rechter meer vlak.
De dalende sporen kun je steiler maken dan 3% (dus korter).
-
72sonett
Helling steiler dan 3%?
Heb je daar goede ervaring mee. Ik dacht dat dit een heilige maximale hellingshoek was.
-
Voor een dalend spoor kan er in nood iets over de 3% heen gegaan worden. Het gevaar is dat de wagons de lok sneller naar beneden duwen dan de motor. Vooral in bochten levert dat kans op ontsporen. Daarom alleen in rechte gedeeltes toepassen! En ruim voor aanvang van de volgende bocht weer uitvlakken (remweg).
-
Ja, stijgende helling max 3%, maar op een dalende helling helpt de zwaartekracht mee dus die kan steiler. Dit kan alleen als je altijd dezelfde kant op rijdt, maar het moet geen achtbaan worden natuurlijk.
Ik heb één dalende helling van 7,5/150 = 5%, deels in een bocht, dat geeft geen enkel probleem, en een stijgende helling van 7,5/200 = 3,75%. Eén stoomloc heeft daar een probleem mee maar hoofdzakelijk omdat bij een wagon de slepers voor de wagonverlichting te zwaar op een as drukken en de wielen soms slippen.
-
Qua hellingspercentages past dit nooit op de opervlakte die Ton ter beschikking heeft.
De helling rechtsonder bijvoorbeeld zou al een meter of 2 lang moeten zijn om 6 cm met 3% te halen.Op meerdere plaatsen red je dat niet.
Hellingen zou ik max. ongeveer 2,5% maken voor een betrouwbare exploitatie met niet al te korte treinen.
Bovendien blijft er van het oorspronkelijk uitgedachte plan van Ton niet veel over omdat bijna alle sporen in een helling liggen ,zodat industrieaansluitingen moeilijk te realiseren zijn.
Het wordt dan een baan met vrijwel alleen rijden en weinig rangeren (eigenlijk alleen in het station).
Groet,
Bert
-
Mijn ervaring met TT materieel is dat je uit moet kijken met wissels en/of gebogen wissels op een helling. De meeste locs kunnen wel een wagonnetje of 7 trekken zonder problemen in een bocht met boogstraal 2 met een hellingspercentage van 3%.
Groeten Eeg Jake
-
Ik gaf een principeschets, niet op schaal, opstelsporen en andere details moet hij er zelf bijbedenken.
De OP heeft een lengte van 320 cm beschikbaar en bouwt in TT, dan is 5 cm tussen de niveaus waarschijnlijk genoeg en kom je met 3% stijgend op ca 170 cm hellinglengte (met 6 cm tussenruimte is dat 200 cm), dat past ruim binnen de beschikbare lengte.
Met een minimale boogstraal van 22 x spoorwijdte = 22 x 12 mm = 264 mm heb je aan 100 cm breedte ook ruimte genoeg.
In principe kunnen de ovalen op dezelfde hoogte blijven, maar die hoogte is met een paar cm aan te passen daar waar andere niveaus gekruist worden, daarmee worden de helling%% nog gunstiger.
Teken het maar eens uit op schaal... :)
-
Het is even stil geweest van mijn kant omdat ik al jullie goede ideeën, zoals gezegd, onder mijn kussen heb gelegd. Lag best lekker.
Leerpunten zijn: meer hoogte verschil en daardoor aantrekkelijker, max hellingshoek van 3%, schaduwstation voor parkeren van treinen, lekker veel spoorlengte om zo 'ergens naar toe' te kunnen rijden.
Niveau 0:
De dubbele sporen waar ook een trein rondjes kan blijven rijden, het schaduwstation en een keerlus en achter op de baan, tegen de wijzers van de klok in de helling naar niveau 1.
Niveau 1:
De brug over het dubbele spoor op niveau 0 en wederom achter op de tafel over de gehele lengte de helling naar niveau 2.
Op dit niveau kan ik eventueel nog een keerlus maken maar heeft wellicht niet veel toegevoegde waarde.
Niveau 2:
Op dit niveau in het midden een (klein) station en links een bedrijventerreintje met 2 opstelsporen en rechts plaats voor een aantal huizen of boerderij of een ruïne. Op dit niveau ook een keerlus om zo weer te kunnen afdalen.
Het is nog wel even de vraag of ik uitkom met de bogen/bochten en of het past in mijn afmeting van 320 x 100. Desnoods maak ik de baan iets breder. Tafel komt op wielen en dus van de achterzijde bereikbaar.
Ik zou zelfs niveau 1 weg kunnen laten. Niveau 2 komt dan op +7cm.
Ik teken met Wintrack v10 en Tillig/Pilz TT model-railsysteem met rails 83xxx. Komt dit overeen met de rails die nu te koop is va Tillig 83xxx?
Versie 3 met 3 niveaus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v3.jpg)
Versie 4 met 2 niveaus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v4.jpg)
-
hoi Ton,
Leuke ontwerpen met veel mogelijkheden.
Het plan met 3 niveau's is naar mijn mening het leukst want meer rijlengte.
Hou er wel rekening mee dat het schaduwstation bereikbaar moet zijn bij calamiteiten.
groet,
Bert
-
@eitreb
Ik kan de sporen van het schaduwstation ook in de lengte achterin leggen.
Zou het dan beter bereikbaar zijn?
-
Ik denk dat in de lengte beter is voor de bereikbaarheid.
Het basis idee is leuk. Nu alleen nog exact uitwerken of eea qua bogen en hellingen goed uitkomt.
Succes!
Bert
-
Hi Ton,
Persoonlijk vind ik de variant met 3 niveaus leuker. Zoals Bert ook al zegt, meer rijlengte is meer kijkplezier.
Twee opmerkingen: het zichtbare stukje spoor op niveau1 zou ik dubbelsporig maken zodat twee treinen elkaar daar tegemoet rijden kunnen.
2 De bedrijvigheid en de huizen zou ik van plaats laten wisselen. Dan staan de huizen aan dezelfde kant van het spoor als het station. Dat is iets logischer en de bewoners zijn er erg blij mee. Voor de bedrijvigheid kun je dan een goederenlosplaats aan het station maken plus één of twee fabrieksaansluitingen. Dan heb je wat te rangeren en het ligt beter in het oog van de dienstleider.
Doe hiermee wat je goeddunkt. Het gaat vooruit! Hoewel treinen ook achteruit kunnen rijden.
-
hoi,
Ik ben het eens met de opmerkingen van Henk.
In ieder geval zou ik aanraden om in niveau 1 een inhaalmogelijkheid te maken als helemaal dubbelsporig maken niet lukt.
Het station kun je ook in de punt van de samenkomende sporen maken zodat het een splitsingsstation wordt.Dan sluit het dorp er mooi op aan.
groet,
Bert
-
@Henk
Ik ga proberen het spoor helemaal of gedeeltelijk dubbel spoor te maken.
Dubbelspoor brug zou een mooie toevoeging zijn.
@Bert
Kan je een schetsje maken van jouw voorstel voor het station en het spoor.
-
@Bert en Henk
Zouden jullie op niveau 2 nog een keerlus maken?
Dan is nog meer te rijden en variëren.
1 trein kan van 2 naar 1 en door naar 0 terwijl de ander pendelt van 2 naar 1 en weer terug naar 2.
-
Hallo Ton,
Wat leuk weer een TT-er op het forum én in de Hoeksche Waard.
Mijn TT-baan is ook nog in opbouw en vanaf de het allereerste begin is de bouw te volgen op dit forum (zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61733.msg3221513911#msg3221513911) naast mijn TT-baan ben ik begin dit jaar begonnen met de bouw van een tuinbaan. Ik gebruik daar LGB-smalspoormaterieel voor in schaal 1:22,5 wat ook erg leuk is maar er wel voor zorgt dat ik wat minder actief ben op dit forum en met mijn TT baan op dit moment....
Mocht je vragen hebben, of een keertje langswillen komen ben je van harte welkom, ik zag dat Jan uit OBL ook al een berichtje gestuurd heeft. Hij heeft een prachtige baan en die is al wel helemaal klaar, een aanrader om eens te gaan kijken!
Heel veel plezier met de bouw van je baan en op dit forum!
Vriendelijke groet,
Almar Bender - Heinenoord
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/29313274.jpg[/img][/url]
midden boven is het principe van een splitsingsstation.
het station ligt dus tussen de aftakkende sporen en deze hebben beide een perron.
dit maakt de keerlus in jouw plan dus realistisch als je de boog onzichtbaar maakt.
Toegang vanaf het dorp is dan ook aannemelijker.
groet,
bert
-
een extra keerlus op niveau 1 (dat bedoelde je toch?) om te pendelen van 2 naar 1 is mogelijk,maar dat wordt dan wat ingewikkelder als dat dubbelsporig wordt.
Bij een gedeeltelijk enkelspoor op niveau 1 is dat eenvoudig te realiseren en als een extra rijoptie wel leuk.
Als het lukt altijd doen zou ik zeggen.)
groet
Bert
-
@Bert
Ik bedoel idd niveau 1. Ik wil het spoor op niveau 1 gedeeltelijk dubbelspoor maken. Ook hier ga ik dan een keerlus maken.
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/29313274.jpg[/img][/url]
midden boven is het principe van een splitsingsstation.
het station ligt dus tussen de aftakkende sporen en deze hebben beide een perron.
dit maakt de keerlus in jouw plan dus realistisch als je de boog onzichtbaar maakt.
Toegang vanaf het dorp is dan ook aannemelijker.
groet,
bert
Leuk idee Bert. De lus kan ik nog meer onder de berg verstoppen.
Het splitsingsstation ga ik verwerken in mijn ontwerp.
-
Je zou kunnen overwegen om alleen het zichtbare deel op niveau 1 dubbelsporig (en ook dubbelsporig in de tunnels laten verdwijnen) te maken en de rest enkelspoor.Dan moet een extra keerlus op dat niveau zeker gaan lukken.
Succes met de uitwerking!
groet,
Bert
-
Met dank aan jullie meedenken en input. Dit zou 'm wel eens kunnen worden, versie 5.
Ik ga maar eens aan de slag met Wintrack.
@Almar: Zaterdag ga ik bij Jan in OBL kijken.
Ik maak graag van je uitnodiging gebruik om ook naar jouw TT-baan te komen kijken. Stuur je wel een pb.
Zouden er nog meer TT-aanhangers zijn in de Hoeksche Waard?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v5.jpg)
-
hoi Ton,
Dat ziet er goed uit!
Dit is idd een ontweŕp waar je lekker mee aan de gang kan.
Als ex-HO en nu N-rijder heb ik geen ervaring met TT-spoor dus ik ben wel benieuwd naar de uitwerking.
Ik blijf het zeker volgen.
groet,
Bert
-
Hoi Ton,
Heb even snel wat in Anyrail gezet. Is duidelijker dan een schetsje. Dit is alleen niveau 2. De gearceerde delen zitten verdekt in tunnels. Direct links van het eerste wissel begint de helling naar beneden. Als je de berg (rechts) niet te steil maakt (gedeeltelijk) kun je daar nog bebouwing op maken. Aan de linkerzijde ligt het industrieterrein met fabrieksspoortjes en een goederen losplaats aan het stationsemplacement. Speel er maar eens mee in jouw baanplanner.
Hmmpf, blijkbaar kan men op Beneluxspoor geen pdf files uploaden. Krijg konstant foutmelding maar zonder enige uitleg of foutcode. File is slechts 174KB dus daar kan het niet aan liggen.
(https://onedrive.live.com/?id=11B816901D09B153%212899&cid=11B816901D09B153)
Een link naar OneDrive werkt blijkbaar ook niet. Althans zie ik hier niets.
Ton, kun je mij je email adres sturen per pb. Dan stuur ik je de file wel per email.
-
Je kunt inderdaad alleen maar afbeeldingen uploaden.
Dus het beste even een screenshot maken, eventueel ‘resizen’, en dan middels ‘plaatje uploaden’ hier plaatsen.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
pdf is heel vaak moeilijk of niet te plaatsen op fora.
ik gebruik een converter bijv. het programma pdf2png.
werkt prima.
neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben naar die eerste opzet in anyrail.
groet,
Bert
-
Haha, kom er nu net achter dat ik vanuit Anyrail kan exporteren als .jpg. Dat is makkelijk.
Hier dan mijn idee voor niveau 2.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TonP7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TonP7.jpg)
Stel je hierbij voor dat een weg vanuit het dorp boven het station de spoorlijn kruist. Dan met een bocht over het industrielijntje. Waarna het spoor naast de weg doorloopt. Via de weg kom je bij de verschillende fabrieken en de goederen losplaats.
Het stationsemplacement kun je eventueel nog uitbreiden met een kleine lokloods voor een rangeerdiesel oid.
-
Ziet er al goed uit,Henk.
Mooi de ruimte voor industrie aan de linkerkant.
groet,
Bert
-
In adobe reader kan je een snapshot maken van je pdf-file die je dan opslaat als jpg. Ook vindt je in Windows een knipprogramma dat een uitsnede maakt uit een scherm, je plakt dit in Paint en bewaart het als jpg.
Klus geklaard.
-
Dat ziet er mooi uit (y)
-
Lekker getekend vandaag.
De suggestie van Henk voor niveau 3 heb ik verwerkt in Wintrack.
In deze versie heb ik de helling van niveau 0 naar 1 in het midden van het baanvlak gebracht om zodoende een betere bereikbaarheid te hebben van het schaduwstation.
Niveau 1 uitgebreid met een stuk dubbelspoor. Eigenlijk zou ik de brug ook in dubbelspoor willen hebben. Maar een dubbele gebogen brug in schaal TT heb ik nog niet gevonden. Misschien maar zelf maken.
Alle helling blijven ruim onder de 3 %.
In totaal drie keerlussen.
Ik kan op niveau 0 beide richtingen (met en tegen de wijzers van de klok) met twee treinen blijven rijden. Ook op dit niveau heb ik nu minder wissels.
Ik denk dat dit 'm gaat worden. Tips blijven natuurlijk altijd welkom.
Ton
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-niveau-0-v6.tra) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-niveau-0-v6.tra)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-niveau-1-v6.tra) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-niveau-1-v6.tra)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-niveau-2-v6.tra) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-niveau-2-v6.tra)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansdaan-3D-v6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansdaan-3D-v6.jpg)
-
hoi Ton,
Leuk baanplan zo.
Toch nog even een opmerking: het kopspoortje aan de onderzijde op niveau 0 is niet helemaal logisch naar mijn idee.Je kan er maar vanaf 1 kant oprijden en om evt. een wagen op te halen moet er gerangeerd worden op de hoofdbaan,die dan voor het rondrijden stillligt.Een uithaalspoor en van daaruit de mogelijkheid om in de juiste richting de hoofdbaan weer op te rijden zou dit oplossen.
Ik zie dat je ook de breedte hebt aangepast.
Ik heb me ook even ingelezen op de Tillig-site en ben onder de indruk geraakt.
Wat een mooi spul.
groet,
Bert
-
Hoi Bert
Het spoortje heb ik denk ik meer gedaan ter opvulling en past idd bij een dubbele doorgaande lijn.
Ik ga kijken hoe ik de ruimte ga opvullen.
Zaterdag heb ik een erg mooie TT-baa goed en in levende lijve kunnen aanschouwen.
Inderdaad erg mooi en zeker niet te klein.
Omdat igeen scherpe bochten wilde, moest de breedte iets groeien.
-
Hoi Ton,
Omdat ik me nooit met TT heb beziggehouden wist ik niet dat het aanbod zo groot was. ik dacht dat het met de komst van schaal N praktisch verdwenen was.De reden voor mijn keuze voor N is hoofdzakelijk ivm ruimtegebrek,maar is hetsoms ook weer net iets te klein,vooral als je wat ouder bent. TT is een handig formaat.
Succes met de bouw!
groet,
Bert
-
OK Ton, je hebt er iets leuks van gemaakt. Sluit mij bij Bert aan wat betreft het kopspoortje op niv.0. Als je rechts uit de tunnel komend iets verder doordraait naar rechts en dan met een flauwe boog (flexrails) aansluit op de uitgang van tunnel links. Dan komt die rare S-bocht daar te vervallen. Vind ik een beetje onzinnig daar. Dan maak je voor het dubbelspoor een mooie scenery met riviertje, waterval van een hoger niveau. Roep maar wat. Dan nog de rest van de scenery goed invullen. Blijf je draadje volgen hoor. Succes met de uitvoering.
-
Hallo Ton,
Je schrijft: "Eigenlijk zou ik de brug ook in dubbelspoor willen hebben. Maar een dubbele gebogen brug in schaal TT heb ik nog niet gevonden."
Deze worden gemaakt door Hack Bruecken:
https://www.hack-bruecken.de/index1.html (https://www.hack-bruecken.de/index1.html)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot190_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot190_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot191_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot191_1.jpg)
Ik volg e.e.a. met belangstelling.
Gr. Cor H.
-
Cor
Bedankt voor de tip. Bruggen zien er mooi uit.
-
Hoi Ton,
Op de site van MBS staan diverse 2 sporige bruggen, zie www.mbs-sebnitz.de/bruecken-und-pfeiler/l/spurweite=tt-1-120.html?limit=144
Groeten Jan.
-
Dat zij inderdaad mooie bruggen van Hack Bruecken.
En Jan, ook te koop bij MBS.
Dit brengt mij wel op de volgende vraag:
Welke afstand moet ik aanhouden tussen de sporen op de brug en in het algemeen?
1. Hack Bruecken geeft aan dat zij 38mm aanhouden.
2. NEM112 (2016)3 geeft aan 34mm voor rechte sporen en 42mm voor een boog van 300graden.
De brug van Hack heeft een radius van 310 en 353 graden.
Ton
-
Sla er dan ook de NEM102 en NEM103 eens op na.
De verbreding van het vrijruimteprofiel is afhankelijk van het type wagen waar je mee rijd.
De NEM103 geeft al aan dat je in de stralen 310mm en 355mm al zeker niet meer met lange wagens moet gaan rijden.
-
Hoi Ton,
Ik hanteer de afstand van max. 43 mm zoals vermeldt in de Tillig catalogus, zeker in de bogen anders is er
een probleem met de lange pers. rijtuigen.
De gebogen 2 sporige Hack bruggen hebben een R = 310 en 353 mm dit zijn de bogen R11 en R21 van Tillig.
De rechte bruggen zijn inderdaad 38 mm, waarom ? Zullen de sporen naar de brug toe iets naar elkaar
toegelegd moeten worden.
Groeten Jan.
-
In bochten kun je voor TT kennelijk al volstaan met een hartafstand van 34 mm.:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53117.msg3221383626#msg3221383626 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53117.msg3221383626#msg3221383626)
Uit ervaring: er is niks mis met de standaard boogstralen van Tillig
Mvg
Nico
-
@Jan en Frans
Als ik kijk naar Nem103 kijk dan kan bij R300 en de langste wagon groep C niet over de brug.
De minimaal benodigde radius is dan R350 met een railafstand van 43mm. Lange wagonnetje in groep C zouden dan niet door de binnenbocht van de brug kunnen. Raar!
Overigens geeft Nem103 weer een andere afstand aan.
Bij R350 groep C is de benodigde afstand 34 + 2x8 = 50mm
Ik begrijp even niet het verschil tussen Nem103 en Nem112.
Is het
-
@Nico
Betekent dit de lange wagons uit groep C probleemloos door een Tillig bocht kunnen van R310 met een standaard railafstand van 43mm?
Ton
-
Ja dat kan. De langste TT-wagons van Tillig zijn 220 mm.
Er wordt geen voorbehoud gemaakt voor de minimale straal.
Dus de kleinste standaard straal voldoet.
Nico
-
Ok
Dit maakt het verder ontwerpen van de baan een stuk eenvoudiger.
Ton
-
hoi Ton,
Je past nu allemaal vaste railstukken toe.
Ik zag dat Tillig ook flexrails heeft. Waarom pas je die niet wat meer toe?
Kun je de bogen naar eigen goeddunken maken en ook bijv. voorzien van overgangsbogen. De baan krijgt dan ook een wat speelser aanzien.
Optie is alleen de zichtbare gedeeltes met flex te doen.
Ik gebruik in N peco-wissels en alleen flexrails en dat werkt prima.
groet,
Bert
-
Hoi Bert
Ik ben het ontwerp nog wat aan het aanpassen en gebruik inderdaad meer flexrail.
Werkt sneller en is idd mooier.
Ben het baanplan aan het aanpassen omdat:
- in het schaduwstation wil ik een aantal sporen langer hebben.
- ik wilde de lange bergwand aantrekkelijker maken. De tunnel komt te vervallen. Vanaf de brug gaat het spoor niet meer de tunnel in maar buigt linksaf en loopt langs de berghelling en gaat dan in de linkerhoek van de tafel de berg in. Zo ongeveer waar ook het dubbele spoor de tunnel gaat. Op niveau 1 ligt er zo meer rails in het zichtbare deel.
Met name niveau 1 gaat aardig op de schop
De afstand tussen dubbele sporen is nu overal tenminste 43mm en tussen de rechte sporen in het schaduwstation circa 34mm of soms iets meer..
Nieuw ontwerp komt er binnenkort aan.
Groet,
Ton
-
Baan ontwerpen werkt verslavend
-
dat het ontwerpen verslavend werkt heb ik ook ondervonden.
maandenlang bedenken,tekenen en weer aanpassen tot je eindelijk iets hebt om mee te starten.
en dan bij de bouw tot de ontdekking komen dat het toch iets anders moet.
na jarenlang ingewikkelde baanontwerpen te hebben gehad heb ik nu een simpele point-to-point baan.
baanplannen van anderen bekijken en beoordelen is trouwens ook leuk.
ben weer benieuwd naar je tekeningen.
groet,
bert
-
Hallo allemaal,
Na een paar avondjes tekenen heb ik hier een nieuwe en waarschijnlijk laatste versie van de Numansbaan.
Aanpassingen zijn:
- langere sporen in het schaduwstation.
- de lange bergwand is aantrekkelijker. De tunnel recht de berg in is vervallen. Vanaf de brug gaat het spoor niet meer de tunnel in maar buigt linksaf en loopt langs de berghelling en gaat dan in de linkerhoek van de tafel de berg in. Zo ongeveer waar ook het dubbele spoor de tunnel gaat op niveau 0. Op niveau 1 ligt er zo meer rails in het zichtbare deel.
- de tafel is verkleind van 115 naar 110 cm.
Er is nu veel te rijden met en tegen de klok in.
Ik krijg alleen de brug niet goed op de 3D tekening.
Ik durf het bijna niet te vragen maar suggesties en verbeteringen hoor ik graag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v6-4-niveau0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v6-4-niveau0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v6-4-niveau1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v6-4-niveau1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v6-4-niveau2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v6-4-niveau2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v6-4-3D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Numansbaan-v6-4-3D.jpg)
Groet,
Ton
-
hoi Ton,
Ik moet zeggen dat je wel de smaak te pakken hebt met ontwerpen. :D :D :D
Het baanplan is denk ik wel goed zo.
Bij N en HO zijn engelse wissels vaak een bron van ergernis.
Met Tillig heb ik uiteraard geen ervaring maar ik zou aanraden dat wissel rechtsboven te vervangen door 2 gewone wissels als het kan..
Het is namelijk wel een cruciale aansluiting.
Verder gewoon lekker gaan bouwen.
Het is een leuk plan met behoorlijk wat rijmogelijkheden!
groet,
Bert
-
Bert
Bedankt voor de feedback en de tip over de wissel.
Ik ga er 2 gewone wissels inzetten.
Groet
Ton
-
Hoi Ton,
Mooi plan heb je hier gemaakt. Als je links vlak voor de brug een rechts wissel legt kun je dubbelsporig over de brug. Dat maakt je dubbelspoorlengte ook een stuk aantrekkelijker.
Verder helemaal top. Veel bouwplezier en oja, foto's plaatsen aub.😁
-
Ik heb inderdaad aan een dubbelsporige brug gedacht Maarssen wordt het spoor langs de bergwand ook dubbelspoor.
Ik weet niet of dat in het echt ook kan.
En anders net na de brug een wissel maar ook dat lijkt mij niet echt.
Ton
-
Maarssen? :D :D :D
Een dubbelsporig traject over de brug lijkt me mooi.
Dubbelsporig in de tunnel links laten verdwijnen en dan met een meegebogen wissel oid weer naar enkelspoor in het onzichtbare deel zou misschien kunnen.
groet,
Bert
-
Dus dubbelsporig langs de bergwand?
-
Dat hoeft niet. Het is een erg steile rotswand met een smalle richel. Te smal voor dubbelspoor. Bedenk altijd dat het landschap er eerst was, lang voordat de spoorlijn werd aangelegd. Wanneer het spoor dan de brug opdraait is er plaats voor twee sporen.
-
Heb me half suf zitten piekeren over dat stuk dubbelpoor op het laagste niveau.
Wat is daar het nut? Moest er ondanks alles kost wat kost een stuk "paradestecke" in zitten?
Ik blijf er rondjes op rijden, zelfs ondanks de overloopwissels en dan nog altijd elke keer in dezelfde richting als deze waar ik uit kwam.
-
Je kunt b.v. linksboven van de buitenste ovaal af, keren op niveau 1 en de andere kant op weer terug.
-
Zo heb het inderdaad bedacht
Op niveau 1 is de keerlus om op tegengestelde richting weer op niveau 0 uit te komen.
Via de 4wissels boven in niveau 0 kan je van de buitenste ring (doorgaand verkeer) naar dd binnen ring met schaduwstation en visa versa.
-
hoi Ton,
naar mijn mening is dit een goed ontwerp.
de paradestrecke zorgt voor extra rijmogelijkheden en maakt de brug op niveau 1 ook logisch .
brug dubbel maken volgens idee van Henk en klaar is Kees (Ton in dit geval).
groet,
Bert
-
@Bert
Misschien rare vraag maar wat is een paradestrecke?
Ton
-
Ton,
Een Paradestrecke is een zo lang mogelijk stuk baan in het vrije zicht waarop je de treinen goed kunt zien rijden. Naar het woord paraderen.
-
hoi Ton,
Voor de uitleg paradestrecke zie de opmerking van Henk
Omdat je nu op niveau 0 een schaduwstation hebt kun je afwisselend treinen laten voorbij komen op het zichtbare dubbelspoor op dat niveau.Dat is een leuke aanvulling op het geheel.Ook kun je treinen rond laten rijden terwijl je bezig bent bijv. op niveau 1 of 2 met een of meer andere treinen.
Met een stuk of 4 treinen tegelijk rijden zou zo mogelijk moeten zijn.
groet,
Bert
-
Het is alweer een tijd geleden dat ik iets van mij heb laten horen. Druk bezig geweest met de aansturing van de baan.
Ervaring opgedaan met iTrain, RailCom, en de verdere besturing van de testbaan.
Helaas kan ik pas einde van dit jaar met de bouw beginnen. Even wachten tot de dochter het huis uit is.
Ondertussen ook nog het een en ander aangepast aan het ontwerp.
* Zowel de paradestrecke als het spoor over de brug is nu dubbelspoor (dit was een goed idee Bert) Met toch nog een lang stuk enkelbaans langs de bergwand (met de tip van Henk).
* Een tweede verbinding gemaakt tussen niveau 2 en niveau 1 zodat er nu gereden kan worden van niveau 1 naar 2 en via een ander verborgen spoor aan de achterzijde terug naar 1 en dan weer via de brugroute naar 2 of naar 0.
* Op niveau 1 een klein schaduwstation met 2 sporen. Misschien heb ik ze niet nodig maar je weet maar nooit.
* De meeste onzichtbare sporen (hellingen) zijn dubbelspoor uitgevoerd zodat treinen elkaar kunnen passeren en elkaar niet voor de wielen rijden.
Ik ben nog wel bezig met het bedrijfsterrein. Met die indeling wil het nog niet erg lukken. Ik wil:
* een lokloods met max 2 sporen
* 1 of 2 sporen met een portaal kraan om platte wagons te laden
* een kolen station voor de bevoorrading van de stoomloc’s
Suggesties voor het bedrijventerrein of verbeteringen op het huidige plan zijn welkom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-1a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-2.jpg)
-
Hoi Ton,
Mijn opmerkingen op het plan:
Het schaduwstation op niveau 0 zou ik bijv. 3 sporen maken in zowel het binnen als het buitenste spoor.
Nu zijn enkele sporen wel erg kort en eigenlijk zinloos.
Op niveau 1a zou je de Engelse wissel kunnen vervangen door gewone wissels en wel van links komend een rechts wissel dan een links en dan weer een rechts wissel naar de helling naar 1 en de keerlus.
In het lichtblauwe deel zou ik ik in beide sporen 1 inhaalspoor maken ipv 3 in het binnenspoor.
Het bovenste niveau is nu idd nog een beetje saai.
Een inhaalspoor in het industrieterrein zou een goede aanvulling zijn.
Een draaischijf met lokloods en water-en kolenvoorziening zou rechts in de boog kunnen denk ik.
Voor dit moment mijn bijdrage.
Groet,Bert
-
Hey Bert,
Bedankt voor de reactie. De Engelse wissel had ik al vervangen.
Het 'dubbele' schaduwstation op niveau 0 snap ik niet helemaal. Veel van de sporen zijn idd erg lang. Mijn langste trein zal 130 cm zijn dus de sporen kunnen korter.
Kan je een voorbeeld of schets sturen.
Ton
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan.jpg)
bij deze dan Ton
groet,
Bert
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan0001_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan0001_3.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan0002_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan0002_3.jpg)
en mijn voorstel voor niveau 2
groet,
Bert