Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Daan Neijenhuis
Vandaag om 18:57:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MartinH0
Vandaag om 18:48:09
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door Pauldg
Vandaag om 18:39:13
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door jerrytrein
Vandaag om 18:27:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 18:26:59
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:19:52
Doornvliet door NS264
Vandaag om 18:05:13
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door NS264
Vandaag om 17:59:45
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
Vandaag om 17:53:47
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door Wiechert
Vandaag om 17:51:31
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door Marc tramt
Vandaag om 17:51:13
tortoise wisselmotor niet met Littfinsky M-DEC-DC aan te sturen? door Nullem
Vandaag om 17:40:49
Mooi weer om buiten te spelen door BrightonBelle
Vandaag om 17:39:57
Station perron door hutski1
Vandaag om 17:34:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:16:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 17:15:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:05:14
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door San-Markos
Vandaag om 16:59:03
Baan in Los Angeles door NS264
Vandaag om 16:42:08
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
Vandaag om 16:38:52
S88 alleen signaal als de loc rijdt door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:25:10
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Pauldg
Vandaag om 15:53:42
Trix digital central control en lok control 2000 regeling door Leon Battelier
Vandaag om 15:24:27
Celeb's en modelspoor door Rinus H0
Vandaag om 15:21:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 15:03:50
VAM-materieel en de Roco nummers door HenkWinsum
Vandaag om 14:19:13
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:18:36
Zware botsing met SNG-stel, 22-05-2020 door Erwin Lamens
Vandaag om 14:10:42
Nieuw in de winkel! door VAM65
Vandaag om 14:09:10
Prefo ET54/EB54 bouwpakket bouwen door ANDREUS
Vandaag om 14:09:09
  

Auteur Topic: Numansbaan, TT, 320x100  (gelezen 9670 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #75 Gepost op: 12 juni 2019, 10:33:26 »
Sla er dan ook de NEM102 en NEM103 eens op na.
De verbreding van het vrijruimteprofiel is afhankelijk van het type wagen waar je mee rijd.
De NEM103 geeft al aan dat je in de stralen 310mm en 355mm al zeker niet meer met lange wagens moet gaan rijden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2020 - Hangar 27, Edegem (B) op 24 & 25 Oktober 2020

Bouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #76 Gepost op: 12 juni 2019, 10:35:09 »
Hoi Ton,

Ik hanteer de afstand van max. 43 mm zoals vermeldt in de Tillig catalogus, zeker in de bogen anders is er
een probleem met de lange pers. rijtuigen.

De gebogen 2 sporige Hack bruggen hebben een R = 310 en 353 mm dit zijn de bogen R11 en R21 van Tillig.

De rechte bruggen zijn inderdaad 38 mm, waarom ? Zullen de sporen naar de brug toe iets naar elkaar
toegelegd moeten worden.

Groeten Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.

TT-baan "Klingenberg"  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #77 Gepost op: 12 juni 2019, 11:59:16 »
In bochten kun je voor TT kennelijk al volstaan met een hartafstand van 34 mm.:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=53117.msg3221383626#msg3221383626
Uit ervaring: er is niks mis met de standaard boogstralen van Tillig

Mvg
Nico

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #78 Gepost op: 12 juni 2019, 12:01:20 »
@Jan en Frans
Als ik kijk naar Nem103 kijk dan kan bij R300 en de langste wagon groep C niet over de brug.
De minimaal benodigde radius is dan R350 met een railafstand van 43mm. Lange wagonnetje in groep C zouden dan niet door de binnenbocht van de brug kunnen.  Raar!

Overigens geeft Nem103 weer een andere afstand aan.
Bij R350 groep C is de benodigde afstand 34 + 2x8 = 50mm
Ik begrijp even niet het verschil tussen Nem103 en Nem112.

Is het
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #79 Gepost op: 12 juni 2019, 12:04:44 »
@Nico
Betekent dit de lange wagons uit groep C probleemloos door een Tillig bocht kunnen van R310 met een standaard railafstand van 43mm?

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #80 Gepost op: 12 juni 2019, 16:15:32 »
Ja dat kan. De langste TT-wagons van Tillig zijn 220 mm.
Er wordt geen voorbehoud gemaakt voor de minimale straal.
Dus de kleinste standaard straal voldoet.

Nico

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #81 Gepost op: 12 juni 2019, 16:16:59 »
Ok
Dit maakt het verder ontwerpen van de baan een stuk eenvoudiger.

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #82 Gepost op: 12 juni 2019, 21:04:16 »
hoi Ton,
Je past nu allemaal vaste railstukken toe.
Ik zag dat Tillig ook flexrails heeft. Waarom pas je die niet wat meer toe?
Kun je de bogen naar eigen goeddunken maken en ook bijv. voorzien van overgangsbogen. De baan krijgt dan ook een wat speelser aanzien.
Optie is alleen de zichtbare gedeeltes met flex te doen.
Ik gebruik in N peco-wissels en alleen flexrails en dat werkt prima.
groet,
Bert


tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #83 Gepost op: 12 juni 2019, 22:25:59 »
Hoi Bert
Ik ben het ontwerp nog wat aan het aanpassen en gebruik inderdaad meer flexrail.
Werkt sneller en is idd mooier.
Ben het baanplan aan het aanpassen omdat:
- in het schaduwstation wil ik een aantal sporen langer hebben.
- ik wilde de lange bergwand aantrekkelijker maken. De tunnel komt te vervallen. Vanaf de brug gaat het spoor niet meer de tunnel in maar buigt linksaf en loopt langs de berghelling en gaat dan in de linkerhoek van de tafel de berg in. Zo ongeveer waar ook het dubbele spoor de tunnel gaat. Op niveau 1 ligt er zo meer rails in het zichtbare deel.

Met name niveau 1 gaat aardig op de schop

De afstand tussen dubbele sporen is nu overal tenminste 43mm en tussen de rechte sporen in het schaduwstation circa 34mm of soms iets meer..

Nieuw ontwerp komt er binnenkort aan.
Groet,
Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #84 Gepost op: 12 juni 2019, 22:26:38 »
Baan ontwerpen werkt verslavend
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #85 Gepost op: 12 juni 2019, 22:58:37 »
dat het ontwerpen verslavend werkt heb ik ook ondervonden.
maandenlang bedenken,tekenen en weer aanpassen tot je eindelijk iets hebt om mee te starten.
en dan bij de bouw tot de ontdekking komen dat het toch iets anders moet.
na jarenlang ingewikkelde baanontwerpen te hebben gehad heb ik nu een simpele point-to-point baan.
baanplannen van anderen bekijken en beoordelen is trouwens ook leuk.
ben weer benieuwd naar je tekeningen.
groet,
bert

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #86 Gepost op: 14 juni 2019, 21:22:32 »
Hallo allemaal,
Na een paar avondjes tekenen heb ik hier een nieuwe en waarschijnlijk laatste versie van de Numansbaan.

Aanpassingen zijn:
- langere sporen in het schaduwstation.
- de lange bergwand is aantrekkelijker. De tunnel recht de berg in is vervallen. Vanaf de brug gaat het spoor niet meer de tunnel in maar buigt linksaf en loopt langs de berghelling en gaat dan in de linkerhoek van de tafel de berg in. Zo ongeveer waar ook het dubbele spoor de tunnel gaat op niveau 0. Op niveau 1 ligt er zo meer rails in het zichtbare deel.
- de tafel is verkleind van 115 naar 110 cm.
Er is nu veel te rijden met en tegen de klok in.
Ik krijg alleen de brug niet goed op de 3D tekening.

Ik durf het bijna niet te vragen maar suggesties en verbeteringen hoor ik graag.




Groet,
Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #87 Gepost op: 14 juni 2019, 22:17:13 »
hoi Ton,
Ik moet zeggen dat je wel de smaak te pakken hebt met ontwerpen. :D :D :D
Het baanplan is denk ik wel goed zo.
Bij N en HO zijn engelse wissels vaak een bron van ergernis.
Met Tillig heb ik uiteraard geen ervaring maar ik zou aanraden dat wissel rechtsboven te vervangen door 2 gewone wissels als het kan..
Het is namelijk wel een cruciale aansluiting.
Verder gewoon lekker gaan bouwen.
Het is een leuk plan met behoorlijk wat rijmogelijkheden!
groet,
Bert

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #88 Gepost op: 14 juni 2019, 23:15:36 »
Bert
Bedankt voor de feedback en de tip over de wissel.
Ik ga er 2 gewone wissels inzetten.

Groet
Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Numansbaan, TT, 320x100
« Reactie #89 Gepost op: 15 juni 2019, 03:47:21 »
Hoi Ton,

Mooi plan heb je hier gemaakt. Als je links vlak voor de brug een rechts wissel legt kun je dubbelsporig over de brug. Dat maakt je dubbelspoorlengte ook een stuk aantrekkelijker.

Verder helemaal top. Veel bouwplezier en oja, foto's plaatsen aub.😁
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.