Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:19:58
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"  (gelezen 53543 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Gepost op: 20 mei 2019, 20:52:12 »
Bij de EMV zijn we begonnen met het namaken van een na-oorlogse D-trein achter een NS 2600 diesel loc, ook wel bekend als de “Beel”. Deze treinen verbonden Eindhoven met Venlo over het in 1955 nog niet geëlektrificeerde baanvak.


Foto: www.nicospilt.com

Op deze foto uit 1955 rijden twee hagelnieuwe Plan E rijtuigen voor een aantal C12c coupérijtuigen achter de NS 2606 het station van Eindhoven binnen.

Volgens www.seinarm.nl hadden deze treinen doorgaans de volgende samenstelling:



Blijkbaar bestond het grootste deel van dergelijke treinen uit C12c coupérijtuigen. Dit waren oorspronkelijk rijtuigen in de derde klasse, maar vanaf 1956 werden ze opgewaardeerd tot rijtuigen in de tweede klasse, ofwel B12c.

Voor onze trein maken we een aantal varianten van deze rijtuigen:
  • Groen met klassebord 3 onder de deuren
  • Groen met klassebord 3 boven langs de ramen
  • Berlijns blauw met koersbord 2 boven langs de ramen

Onze trein zal verder gaan bestaan uit twee geüpgrade Lima Plan E rijtuigen, een Stalen D bagagerijtuig, en mogelijk een stalen D-rijtuig AB9d.

Voor de NS 2600 bestond vroeger een bouwkit van Kleinspoor. Deze wordt echter al geruime tijd niet meer geleverd. Er is verder een vrij dure 3D kap te koop bij Shapeways, maar mogelijk kiezen we toch voor het maken van een nieuw 3D ontwerp.

Terug naar de C12c coupérijtuigen. Op basis van een tekening van de NVM ben ik begonnen met de eerste ontwerptekening. Maar eens zien hoe ver we kunnen komen.



Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 23 september 2019, 09:19:19 door Reinout van Rees. Reden: Vlag/lading: titel uitgebreid »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2019, 20:57:53 »
Een groene c6400 met lage klasseborden zal niet achter een Beel gehangen hebben. Kort na de oorlog werden de klasseborden van laag naar hoog verplaatst.

Is de c6400 van Arietek niet meer verkrijgbaar dat jullie voor deze oplossing kiezen?

Ook leuk:





Beiden opnames uit mijn collectie.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 21:01:42 door NS8714 »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2019, 21:08:59 »
@Eelco,

Bedankt voor de aanvulling. Een deel van de hobby is het uitzoeken van informatie over oude spoorse zaken en het vervolgens zelf nabouwen er van. Onze vereniging doet dat nu al meer dan 80 jaar. En in toenemende mate gebruiken we daarvoor nieuwe technologie. Wat we kunnen maken proberen we zo goed als kwaad; kant-en-klaar kopen kan immers altijd nog.

Gr, Hans

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2019, 21:47:59 »
Was die loc ook wat hoger dan normaal?
edit
Al gevonden op Wiki: inderdaad nogal hoog.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 22:00:16 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2019, 22:56:27 »
Op basis van gevonden maatgegevens van het C12c coupérijtuig, kom ik tot de volgende verschaling:



De volgende maten heb ik als referentie gebruikt:

Lengte over de buffers: 21800mm : 87 = 250,574mm => 250mm
As afstand draaistellen:   2500mm : 87 = 28,735mm   => 28,74mm

Wielmaat: Roco 11mm

Gr, Hans

 

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2019, 23:14:45 »
Hans,
Citaat
Voor de NS 2600 bestond vroeger een bouwkit van Kleinspoor. Deze wordt echter al geruime tijd niet meer geleverd
Deze bouwset is nog steeds leverbaar. Alleen de Athearn draaistellen die je hiervoor nodig hebt moet je zelf organiseren. En dat is gewoon een zoekvraagje doen op eebaaij.

Voor de bouwset zou ik gewoon even contact opnemen met Edwin Langeveld van Kleinspoor.

Hij heeft mij en nog een paar liefhebbers hier op forum prima geholpen (y)

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2019, 23:28:40 »
@Rob,

Die draaistellen kan ik wel produceren. Eerder heb ik deze draaistellen in OO-gauge gemaakt voor mijn CIWL F-type:





Gr, Hans

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2019, 23:41:47 »
Ziet er netjes uit Hans (y)

De draaistelzijkanten heeft Edwin nog beschikbaar of hij giet ze opnieuw. De tandwiel kast komt van Athearn. Die kan je vinden voor 80€ en dan heb je er nog een motor erbij ook.

Maar ik kan me goed voorstellen dat je het ontwerpen en printen van een tandwielkast ook leuk vind. De resultaten zien er goed uit.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2019, 23:52:37 »
Alle lof voor het idee om zo'n trein helemaal zelf op te bouwen i.p.v. een zoektocht starten naar al lang uitverkochte modellen. Interessant topic om te gaan volgen! (y)
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2019, 00:04:48 »
In 1955 werden de eerste C12c rijtuigen blauw gespoten en hebben tot 06-1956 rondgereden met 3e klasse borden (gezien in vraag niet welk boek). Daar kan dus ook nog wat mee gespeeld worden.
Groeten,
Richard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2019, 00:13:29 »
@Rob,

Het zelf ontwerpen is - zeker voor mij - een belangrijk deel van de hobby.

Het ontwikkelen van een aandrijflijn voor een loc is niet nieuw. Aan de overzijde van de plas vind ik als liefhebber van Brits modelspoor veel inspiratie. Onderstaand een paar foto’s van zo’n aandrijving.







Het draaistel voor een Class 37 is in dit geval geprint bij 3Dprintingcorner.

Gr, Hans

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2019, 00:23:45 »
Hans,

Petje af hoor!!

Maar had je echt niet die lelijke Volvo bumper kunnen vervangen door iets nem achtigs zodat je de kleinere versie van de tension lock kon gebruiken?
Of is dat iets voor de volgende versie?

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2019, 00:31:51 »
@Rob,

Hahaha, nee hoor... Deze is van Daniel Prasal.
Sommige Britten blijven vast houden aan die antieke koppelingen. Ik had er een NEM schacht opgezet, of nog beter geen koppeling. Een Symoba KK lijkt mij handiger.

Maar neem van mij aan, het ontwerpen of beter gezegd, het omzetten van een tekening in een 3D model is makkelijker dan je denkt. Het kost alleen soms wat tijd.

Gr, Hans

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4145
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2019, 08:04:12 »
Een groene c6400 met lage klasseborden zal niet achter een Beel gehangen hebben. Kort na de oorlog werden de klasseborden van laag naar hoog verplaatst.

Is de c6400 van Arietek niet meer verkrijgbaar dat jullie voor deze oplossing kiezen?

Eelco

Dat eerste is helemaal correct. Dat tweede zal niet meevallen. Die vind je alleen met heel veel moeite (of geld ;)) nog tweedehands, weet ik uit eigen ervaring.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2019, 23:28:26 »
Inmiddels beschikken we over een maattekening van de Beel.



Jan Bouwman neemt de kap voor zijn rekening, zelf ga ik aan de slag met het chassis en de draaistellen. Marcel112 zal de elektronica verzorgen.

Zoals eerder gemeld, gaan we voor een aantal varianten:
  • Nieuw chassis met draaistellen en aandrijving van een Lima 1200
  • Idem, maar met aangepaste zijplaten op de draaistellen *)
  • Nieuw chassis met aangepaste draaistellen en vervangende motor

*) Zoals al eerder opgemerkt hebben de middelste wielen van de draaistellen bij het prototype een kleinere diameter. In het geval van het hergebruik van het Lima draaistel zullen de wielen echter even groot blijven.

Suggesties voor een vervangende motor (optie 3) zijn uiteraard welkom.

Gr, Hans