Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"  (gelezen 53072 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Gepost op: 20 mei 2019, 20:52:12 »
Bij de EMV zijn we begonnen met het namaken van een na-oorlogse D-trein achter een NS 2600 diesel loc, ook wel bekend als de “Beel”. Deze treinen verbonden Eindhoven met Venlo over het in 1955 nog niet geëlektrificeerde baanvak.


Foto: www.nicospilt.com

Op deze foto uit 1955 rijden twee hagelnieuwe Plan E rijtuigen voor een aantal C12c coupérijtuigen achter de NS 2606 het station van Eindhoven binnen.

Volgens www.seinarm.nl hadden deze treinen doorgaans de volgende samenstelling:



Blijkbaar bestond het grootste deel van dergelijke treinen uit C12c coupérijtuigen. Dit waren oorspronkelijk rijtuigen in de derde klasse, maar vanaf 1956 werden ze opgewaardeerd tot rijtuigen in de tweede klasse, ofwel B12c.

Voor onze trein maken we een aantal varianten van deze rijtuigen:
  • Groen met klassebord 3 onder de deuren
  • Groen met klassebord 3 boven langs de ramen
  • Berlijns blauw met koersbord 2 boven langs de ramen

Onze trein zal verder gaan bestaan uit twee geüpgrade Lima Plan E rijtuigen, een Stalen D bagagerijtuig, en mogelijk een stalen D-rijtuig AB9d.

Voor de NS 2600 bestond vroeger een bouwkit van Kleinspoor. Deze wordt echter al geruime tijd niet meer geleverd. Er is verder een vrij dure 3D kap te koop bij Shapeways, maar mogelijk kiezen we toch voor het maken van een nieuw 3D ontwerp.

Terug naar de C12c coupérijtuigen. Op basis van een tekening van de NVM ben ik begonnen met de eerste ontwerptekening. Maar eens zien hoe ver we kunnen komen.



Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 23 september 2019, 09:19:19 door Reinout van Rees. Reden: Vlag/lading: titel uitgebreid »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2019, 20:57:53 »
Een groene c6400 met lage klasseborden zal niet achter een Beel gehangen hebben. Kort na de oorlog werden de klasseborden van laag naar hoog verplaatst.

Is de c6400 van Arietek niet meer verkrijgbaar dat jullie voor deze oplossing kiezen?

Ook leuk:





Beiden opnames uit mijn collectie.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 21:01:42 door NS8714 »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2019, 21:08:59 »
@Eelco,

Bedankt voor de aanvulling. Een deel van de hobby is het uitzoeken van informatie over oude spoorse zaken en het vervolgens zelf nabouwen er van. Onze vereniging doet dat nu al meer dan 80 jaar. En in toenemende mate gebruiken we daarvoor nieuwe technologie. Wat we kunnen maken proberen we zo goed als kwaad; kant-en-klaar kopen kan immers altijd nog.

Gr, Hans

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2019, 21:47:59 »
Was die loc ook wat hoger dan normaal?
edit
Al gevonden op Wiki: inderdaad nogal hoog.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 22:00:16 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2019, 22:56:27 »
Op basis van gevonden maatgegevens van het C12c coupérijtuig, kom ik tot de volgende verschaling:



De volgende maten heb ik als referentie gebruikt:

Lengte over de buffers: 21800mm : 87 = 250,574mm => 250mm
As afstand draaistellen:   2500mm : 87 = 28,735mm   => 28,74mm

Wielmaat: Roco 11mm

Gr, Hans

 

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2019, 23:14:45 »
Hans,
Citaat
Voor de NS 2600 bestond vroeger een bouwkit van Kleinspoor. Deze wordt echter al geruime tijd niet meer geleverd
Deze bouwset is nog steeds leverbaar. Alleen de Athearn draaistellen die je hiervoor nodig hebt moet je zelf organiseren. En dat is gewoon een zoekvraagje doen op eebaaij.

Voor de bouwset zou ik gewoon even contact opnemen met Edwin Langeveld van Kleinspoor.

Hij heeft mij en nog een paar liefhebbers hier op forum prima geholpen (y)

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2019, 23:28:40 »
@Rob,

Die draaistellen kan ik wel produceren. Eerder heb ik deze draaistellen in OO-gauge gemaakt voor mijn CIWL F-type:





Gr, Hans

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2019, 23:41:47 »
Ziet er netjes uit Hans (y)

De draaistelzijkanten heeft Edwin nog beschikbaar of hij giet ze opnieuw. De tandwiel kast komt van Athearn. Die kan je vinden voor 80€ en dan heb je er nog een motor erbij ook.

Maar ik kan me goed voorstellen dat je het ontwerpen en printen van een tandwielkast ook leuk vind. De resultaten zien er goed uit.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2019, 23:52:37 »
Alle lof voor het idee om zo'n trein helemaal zelf op te bouwen i.p.v. een zoektocht starten naar al lang uitverkochte modellen. Interessant topic om te gaan volgen! (y)
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2019, 00:04:48 »
In 1955 werden de eerste C12c rijtuigen blauw gespoten en hebben tot 06-1956 rondgereden met 3e klasse borden (gezien in vraag niet welk boek). Daar kan dus ook nog wat mee gespeeld worden.
Groeten,
Richard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2019, 00:13:29 »
@Rob,

Het zelf ontwerpen is - zeker voor mij - een belangrijk deel van de hobby.

Het ontwikkelen van een aandrijflijn voor een loc is niet nieuw. Aan de overzijde van de plas vind ik als liefhebber van Brits modelspoor veel inspiratie. Onderstaand een paar foto’s van zo’n aandrijving.







Het draaistel voor een Class 37 is in dit geval geprint bij 3Dprintingcorner.

Gr, Hans

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2019, 00:23:45 »
Hans,

Petje af hoor!!

Maar had je echt niet die lelijke Volvo bumper kunnen vervangen door iets nem achtigs zodat je de kleinere versie van de tension lock kon gebruiken?
Of is dat iets voor de volgende versie?

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2019, 00:31:51 »
@Rob,

Hahaha, nee hoor... Deze is van Daniel Prasal.
Sommige Britten blijven vast houden aan die antieke koppelingen. Ik had er een NEM schacht opgezet, of nog beter geen koppeling. Een Symoba KK lijkt mij handiger.

Maar neem van mij aan, het ontwerpen of beter gezegd, het omzetten van een tekening in een 3D model is makkelijker dan je denkt. Het kost alleen soms wat tijd.

Gr, Hans

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2019, 08:04:12 »
Een groene c6400 met lage klasseborden zal niet achter een Beel gehangen hebben. Kort na de oorlog werden de klasseborden van laag naar hoog verplaatst.

Is de c6400 van Arietek niet meer verkrijgbaar dat jullie voor deze oplossing kiezen?

Eelco

Dat eerste is helemaal correct. Dat tweede zal niet meevallen. Die vind je alleen met heel veel moeite (of geld ;)) nog tweedehands, weet ik uit eigen ervaring.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2019, 23:28:26 »
Inmiddels beschikken we over een maattekening van de Beel.



Jan Bouwman neemt de kap voor zijn rekening, zelf ga ik aan de slag met het chassis en de draaistellen. Marcel112 zal de elektronica verzorgen.

Zoals eerder gemeld, gaan we voor een aantal varianten:
  • Nieuw chassis met draaistellen en aandrijving van een Lima 1200
  • Idem, maar met aangepaste zijplaten op de draaistellen *)
  • Nieuw chassis met aangepaste draaistellen en vervangende motor

*) Zoals al eerder opgemerkt hebben de middelste wielen van de draaistellen bij het prototype een kleinere diameter. In het geval van het hergebruik van het Lima draaistel zullen de wielen echter even groot blijven.

Suggesties voor een vervangende motor (optie 3) zijn uiteraard welkom.

Gr, Hans