Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor op industrieterrein Lage Weide door Rick
Vandaag om 08:00:18
EZ line door Rob Moerkerken
Vandaag om 07:20:53
Raadplaatje door Rik
Vandaag om 00:32:47
Mijn garagebaan door consolidation
03 juli 2022, 23:49:23
Hulp of mening gezocht: perronverlichting door **Jelle**
03 juli 2022, 23:21:18
SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres' door mDDM
03 juli 2022, 23:19:42
Rondom Charlois door hrp
03 juli 2022, 23:15:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
03 juli 2022, 23:10:59
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Edgy
03 juli 2022, 23:04:28
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
03 juli 2022, 22:47:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
03 juli 2022, 22:23:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bram S
03 juli 2022, 22:03:19
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
03 juli 2022, 21:37:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Benelux795
03 juli 2022, 21:08:15
DR4018 of DK50018 door Hasenwald
03 juli 2022, 20:35:43
Nieuw boek: NS Stoomlocomotieven serie 3500 en 4500 door Eelco Storm
03 juli 2022, 20:34:53
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
03 juli 2022, 20:20:22
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
03 juli 2022, 20:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
03 juli 2022, 20:13:47
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
03 juli 2022, 19:06:21
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door Blausee-Mitholz
03 juli 2022, 17:36:04
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door SteeF_NS92
03 juli 2022, 17:29:55
Voordelige treinkaartjes door 4020 281-4
03 juli 2022, 17:09:01
Sik Steinweg. Foto's gezocht voor omspuitproject. door San-Markos
03 juli 2022, 17:05:02
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Martijn193
03 juli 2022, 16:59:56
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door AdLoc
03 juli 2022, 16:48:53
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Edgy
03 juli 2022, 16:10:22
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
03 juli 2022, 16:00:11
Sankt Georgen. door william_2
03 juli 2022, 15:24:38
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
03 juli 2022, 15:17:17
  

Auteur Topic: Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"  (gelezen 45436 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5357
    • Medway Valley Line
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel"
« Gepost op: 20 mei 2019, 20:52:12 »
Bij de EMV zijn we begonnen met het namaken van een na-oorlogse D-trein achter een NS 2600 diesel loc, ook wel bekend als de “Beel”. Deze treinen verbonden Eindhoven met Venlo over het in 1955 nog niet geëlektrificeerde baanvak.


Foto: www.nicospilt.com

Op deze foto uit 1955 rijden twee hagelnieuwe Plan E rijtuigen voor een aantal C12c coupérijtuigen achter de NS 2606 het station van Eindhoven binnen.

Volgens www.seinarm.nl hadden deze treinen doorgaans de volgende samenstelling:



Blijkbaar bestond het grootste deel van dergelijke treinen uit C12c coupérijtuigen. Dit waren oorspronkelijk rijtuigen in de derde klasse, maar vanaf 1956 werden ze opgewaardeerd tot rijtuigen in de tweede klasse, ofwel B12c.

Voor onze trein maken we een aantal varianten van deze rijtuigen:
  • Groen met klassebord 3 onder de deuren
  • Groen met klassebord 3 boven langs de ramen
  • Berlijns blauw met koersbord 2 boven langs de ramen

Onze trein zal verder gaan bestaan uit twee geüpgrade Lima Plan E rijtuigen, een Stalen D bagagerijtuig, en mogelijk een stalen D-rijtuig AB9d.

Voor de NS 2600 bestond vroeger een bouwkit van Kleinspoor. Deze wordt echter al geruime tijd niet meer geleverd. Er is verder een vrij dure 3D kap te koop bij Shapeways, maar mogelijk kiezen we toch voor het maken van een nieuw 3D ontwerp.

Terug naar de C12c coupérijtuigen. Op basis van een tekening van de NVM ben ik begonnen met de eerste ontwerptekening. Maar eens zien hoe ver we kunnen komen.



Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 23 september 2019, 09:19:19 door Reinout van Rees. Reden: Vlag/lading: titel uitgebreid »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10915
    • Mijn fotoarchief
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2019, 20:57:53 »
Een groene c6400 met lage klasseborden zal niet achter een Beel gehangen hebben. Kort na de oorlog werden de klasseborden van laag naar hoog verplaatst.

Is de c6400 van Arietek niet meer verkrijgbaar dat jullie voor deze oplossing kiezen?

Ook leuk:





Beiden opnames uit mijn collectie.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 21:01:42 door NS8714 »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5357
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2019, 21:08:59 »
@Eelco,

Bedankt voor de aanvulling. Een deel van de hobby is het uitzoeken van informatie over oude spoorse zaken en het vervolgens zelf nabouwen er van. Onze vereniging doet dat nu al meer dan 80 jaar. En in toenemende mate gebruiken we daarvoor nieuwe technologie. Wat we kunnen maken proberen we zo goed als kwaad; kant-en-klaar kopen kan immers altijd nog.

Gr, Hans

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 4641
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2019, 21:47:59 »
Was die loc ook wat hoger dan normaal?
edit
Al gevonden op Wiki: inderdaad nogal hoog.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 22:00:16 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5357
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2019, 22:56:27 »
Op basis van gevonden maatgegevens van het C12c coupérijtuig, kom ik tot de volgende verschaling:



De volgende maten heb ik als referentie gebruikt:

Lengte over de buffers: 21800mm : 87 = 250,574mm => 250mm
As afstand draaistellen:   2500mm : 87 = 28,735mm   => 28,74mm

Wielmaat: Roco 11mm

Gr, Hans

 

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2019, 23:14:45 »
Hans,
Citaat
Voor de NS 2600 bestond vroeger een bouwkit van Kleinspoor. Deze wordt echter al geruime tijd niet meer geleverd
Deze bouwset is nog steeds leverbaar. Alleen de Athearn draaistellen die je hiervoor nodig hebt moet je zelf organiseren. En dat is gewoon een zoekvraagje doen op eebaaij.

Voor de bouwset zou ik gewoon even contact opnemen met Edwin Langeveld van Kleinspoor.

Hij heeft mij en nog een paar liefhebbers hier op forum prima geholpen (y)

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5357
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2019, 23:28:40 »
@Rob,

Die draaistellen kan ik wel produceren. Eerder heb ik deze draaistellen in OO-gauge gemaakt voor mijn CIWL F-type:





Gr, Hans

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2019, 23:41:47 »
Ziet er netjes uit Hans (y)

De draaistelzijkanten heeft Edwin nog beschikbaar of hij giet ze opnieuw. De tandwiel kast komt van Athearn. Die kan je vinden voor 80€ en dan heb je er nog een motor erbij ook.

Maar ik kan me goed voorstellen dat je het ontwerpen en printen van een tandwielkast ook leuk vind. De resultaten zien er goed uit.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2763
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2019, 23:52:37 »
Alle lof voor het idee om zo'n trein helemaal zelf op te bouwen i.p.v. een zoektocht starten naar al lang uitverkochte modellen. Interessant topic om te gaan volgen! (y)
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2763
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2019, 00:04:48 »
In 1955 werden de eerste C12c rijtuigen blauw gespoten en hebben tot 06-1956 rondgereden met 3e klasse borden (gezien in vraag niet welk boek). Daar kan dus ook nog wat mee gespeeld worden.
Groeten,
Richard

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5357
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2019, 00:13:29 »
@Rob,

Het zelf ontwerpen is - zeker voor mij - een belangrijk deel van de hobby.

Het ontwikkelen van een aandrijflijn voor een loc is niet nieuw. Aan de overzijde van de plas vind ik als liefhebber van Brits modelspoor veel inspiratie. Onderstaand een paar foto’s van zo’n aandrijving.







Het draaistel voor een Class 37 is in dit geval geprint bij 3Dprintingcorner.

Gr, Hans

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 342
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2019, 00:23:45 »
Hans,

Petje af hoor!!

Maar had je echt niet die lelijke Volvo bumper kunnen vervangen door iets nem achtigs zodat je de kleinere versie van de tension lock kon gebruiken?
Of is dat iets voor de volgende versie?

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5357
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2019, 00:31:51 »
@Rob,

Hahaha, nee hoor... Deze is van Daniel Prasal.
Sommige Britten blijven vast houden aan die antieke koppelingen. Ik had er een NEM schacht opgezet, of nog beter geen koppeling. Een Symoba KK lijkt mij handiger.

Maar neem van mij aan, het ontwerpen of beter gezegd, het omzetten van een tekening in een 3D model is makkelijker dan je denkt. Het kost alleen soms wat tijd.

Gr, Hans

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2019, 08:04:12 »
Een groene c6400 met lage klasseborden zal niet achter een Beel gehangen hebben. Kort na de oorlog werden de klasseborden van laag naar hoog verplaatst.

Is de c6400 van Arietek niet meer verkrijgbaar dat jullie voor deze oplossing kiezen?

Eelco

Dat eerste is helemaal correct. Dat tweede zal niet meevallen. Die vind je alleen met heel veel moeite (of geld ;)) nog tweedehands, weet ik uit eigen ervaring.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5357
    • Medway Valley Line
Re: Achter de Beel ...
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2019, 23:28:26 »
Inmiddels beschikken we over een maattekening van de Beel.



Jan Bouwman neemt de kap voor zijn rekening, zelf ga ik aan de slag met het chassis en de draaistellen. Marcel112 zal de elektronica verzorgen.

Zoals eerder gemeld, gaan we voor een aantal varianten:
  • Nieuw chassis met draaistellen en aandrijving van een Lima 1200
  • Idem, maar met aangepaste zijplaten op de draaistellen *)
  • Nieuw chassis met aangepaste draaistellen en vervangende motor

*) Zoals al eerder opgemerkt hebben de middelste wielen van de draaistellen bij het prototype een kleinere diameter. In het geval van het hergebruik van het Lima draaistel zullen de wielen echter even groot blijven.

Suggesties voor een vervangende motor (optie 3) zijn uiteraard welkom.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2019, 08:34:19 door Hans van de Burgt »