Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 24044 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2019, 23:37:55 »
Inderdaad collega, je kan het zien doordat een sein eerder je een remopdracht geeft. Helaas zijn wij ook mensen en is een elektronisch systeem nooit failsafe.
Een elektrisch systeem kan dat juist wél zijn, bv het ontbreken van aansturing van een sein zorgt voor het afvallen van een relais waarbij het sein altijd Stop zal tonen.
Of bijvoorbeeld door een storing geen ATB signaal in de baan, is altijd terugval van de snelheidsbewaking naar max 40 km/u.

Juist een elektrisch systeem kan Fail-safe zijn, mensen daarin tegen juist niet.

De situatie in Castricum is een heel gevaarlijke voor de machinist.
a) de seinen staan daar korter op elkaar dan elders
Slecht voorbeeld, bij een verkorte seinafstand word de remweg verdeeld over meerdere seinen, en word je dus eerder en vaker gewaarschuwd voor dat je een stoptonend sein naderd.
Citaat
b) het zijn voor Castricum allemaal P seinen (automatisch blokstelsel)
Maakt dat uit? Of je nu een permissief sein of een bediend sein nadert, de betekenis is exact gelijk.
Citaat
c) bij stoptonend sein na het perron (stoppen langs het perron) krijgt de machinist altijd Geel 4, Geel en dan rood
Maar je weet ook dat er meer redenen zijn dat je die reeks seinbeelden kunt krijgen...
Citaat
d) als het sein voor het perron rood toont krijg de machinist ook geel 4, geel, rood

Voor Castricum staan eerst drie P seinen met een cijferbak 4, gevolgd door een P sein voor het perron en een sein na het perron.
Alle deze seinen staan op kortere dan de standaard remwegafstand van elkaar (daarom ook Geel 4, geel en dan pas rood)

Dit alles niet om te speculeren, maar om aan te geven dat aan het seinbeeld zelf een machinist niet kan zien of de trein voor of langs het perron tot stilstand moet komen.
Feitelijk ook niet interessant om te weten natuurlijk, je hebt de seinbeelden gewoon op te volgen en geel is nu eenmaal 'rekenen op stop' dus dat is eigenlijk het enige verwachtingspatroon wat je mag hebben ;)

[En ik weet dat het mensen werk is en mensen fouten maken hoor, maar het seinstelsel laat eigenlijk niets aan de verwachtingen over...]
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2019, 23:45:15 door Thom »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2019, 23:50:55 »
Een ILT rapport is volgens mij niet geheim, dat moet dus tzt wel kunnen.
Speculeren; daar hebben we de modelspoormodellenwensdraadjes al voor  ;)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #17 Gepost op: 17 maart 2019, 01:31:24 »
ILT rapporten staan gewoon openbaar online, dus tzt kan er hier gewoon een linkje neer geplempt worden :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2019, 10:40:54 »
Geweldig hoor Thom, er klopt niet veel van je reactie.

Een elektronisch systeem is net als mensen simpelweg nooit failsafe. Het wordt namelijk door mensen gebouwd en gecontroleerd ten alle tijde. Waarom kan een piloot in een vliegtuig de automatische piloot uitschakelen, simpel omdat een elektronisch systeem nooit failsafe is.

Seinen op te korte afstand, dan krijg je niet altijd een voor waarschuwing. Dit denken is totaal niet weten hoe seinen geplaatst worden. In dit geval klopt het in zoverre dat zelfs Geel knipper 4-Geel-Rood bij een Virm remmen op remcriterium NIET garandeert dat je voor de rode tot stilstand komt. Je zal echt sterker moeten remmen.

Maakt het uit P of bediend zijn, jazeker bij P sein heb je namelijk nooit ATB-Vv

Waar het om gaat met altijd dat seinbeeld daar op die locatie is dat een machinist hierop gaat rekenen, raar maar menselijk. Bij afwijkingen in Castricum krijg je dus hetzelfde seinbeeld en geen afwijkend seinbeeld. De enige afwijking is dat andere seinen dit seinbeeld geven.

Oninteressant, is jouw mening. Het is interessant omdat dit psychisch invloed heeft en er voor zorgt dat juist deze situatie voor problemen kan zorgen. Ja een machinist hoort het seinbeeld op te volgen. Uiteraard, maar het is een mens en er gebeurt meer tijdens het rijden. Niet als goedprater, maar het verleden wijst uit dat dergelijke zaken wel degelijk invloed hebben.
Een postbode moet altijd de juiste post bij je in de brievenbus doen. Staat gewoon op het poststuk op welk adres. Hoe kan het dat er dan toch post op het verkeerde adres wordt bezorgd? Omdat die postbode een mens is en vergissingen kan maken.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3688
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2019, 10:58:10 »
Als een mcn een geel sein nadert ,MOET hij gaan remmen,al zijn er discussies hoeveel hij remmen moet (Stand 1 of toch standje 2 )
Hij weet dus dat er  opgelet moet worden ,en door zijn wegkennis weet hij waar de volgende seinen staan. Of er nu nog een trein langs het perron staat maakt niets uit.
In dit geval kreeg hij zelfs twee waarschuwingen  :
Eerst geel 4 knipper ,dan gewoon geel.
  Verder wil ik niet speculeren.  ;)
 Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #20 Gepost op: 18 maart 2019, 11:28:53 »
Helemaal mee eens Peter, maar als in ieder beroep iedereen gewoon altijd zou doen en kunnen doen wat hij of zij hoort te doen zouden er nooit bedrijfsongevallen plaatsvinden. Als iedereen op de openbare weg zich aan de verkeersregels en hoffelijkheden zou houden zou er nooit enig verkeersongeval plaatsvinden. Als iedereen op de hele wereld elkaar in zijn of haar waarde zou laten en iedereen zou accepteren dat er mensen zijn die anders denken, mensen zijn die fouten maken, men zou accepteren dat automatische systemen wel eens een storing hebben en enzovoorts zou er nooit iets mis gaan, zou niemand ruzie hebben zouden er geen oorlogen zijn. Helaas we leven niet in die ideale maatschappij.
Mensen maken fouten, systemen ondervinden storingen, mensen breken in op systemen om opzettelijk zaken mis te laten lopen enzovoorts, enzovoorts. Als er dan met enige regelmaat (en we hebben het over nog geen 0,5% van alle rood sein naderingen waarbij het mis gaat) iets mis gaat, moet je dat analyseren en de situatie dusdanig aanpakken dat de kans dat het mis gaat nog kleiner wordt.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #21 Gepost op: 18 maart 2019, 11:59:58 »
Ik vraag mij af hoe veilig het spoor in Nederland is ?
Is het daar normaal dat een machinist voorbij het rode seinlicht mag rijden ?
Als hij al een geel sein is gepasseerd , dan moet hij toch weten dat het volgende een rood sein kan zijn ?
Ik zou toch vermoeden dat het zo zou moeten zijn.

grtjs, saskia

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #22 Gepost op: 18 maart 2019, 13:16:59 »
We hebben het over 10 miljoen Rood sein naderingen per jaar. Dat is normaal het gaat hierbij om halteringen, dus geplande rood sein naderingen en gebeurtenissen als Castricum, een defecte trein wat men een ongeplande rood sein nadering noemt. Van die 10 miljoen rood sein naderingen gaat het in slechts 0,0005% (50 gevallen per jaar) van de gevallen fout. Daarbij ontstaat slechts in enkele gevallen ook daadwerkelijk een gevaarlijke situatie (open rijden wissel, botsing en dergelijke. Dit betekend dus dat het spoor heel erg veilig is. Je loopt in je eigen huis een groter risico.
Toch wil men bij het spoor dit percentage nog verder omlaag brengen en houd men vooral in de gaten of er in specifieke gevallen een situatie is die vaker tot een dergelijk voorval leidt dan elders.
In die tsoort gevallen wil men namelijk maatregelen nemen om die voorvallen uit te sluiten.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2019, 13:58:58 door Reinout van Rees. Reden: citaat weggehaald »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #23 Gepost op: 18 maart 2019, 17:45:14 »
....de remwegafstand om voor een rood sein te kunnen stoppen heeft een bepaalde norm (afstand/lengte tov de hoogst toegestane snelheid). In de meeste gevallen staat het sein er aan voorafgaand op of ruimer dan die norm en rijd je gewoon van geel naar rood. Daar waar door omstandigheden de afstand tussen de seinen te kort is zal een sein eerder al een begrenzing opleggen en wordt de remweg in feite in tweeën verdeeld. Afhankelijk van de situatie kan dat geel of geel met getal zijn. Bij dit sein begint dus je remweg naar het gele sein en vanaf de gele je remweg naar het rode sein.
In geval van Castricum met geel en knipperende 4 mag je stellen dat je remweg naar rood bij dat sein begint. Als het getal knippert betekent dat dat wanneer het volgende sein een verdere begrenzing oplegt een ingezette remming niet onderbroken mag worden.

Discussie over welke remstand is overbodig. Geel is immers snelheid begrenzen naar max 40km/h of zoveel minder als nodig om voor het eerstvolgende stoptonend sein te kunnen stoppen.

Remcriterium is slechts het tevreden stellen van de ATB (laten weten dat je remt) en geeft geen enkele indicatie over wel of niet voldoende remvertraging.

Het fail-safe verhaal ga ik mij maar niet in mengen. Ik acht ons beveiligingssysteem buitengewoon betrouwbaar en het functioneert even simpel als dat het ontworpen is.
We kunnen inderdaad voorbij stoptonend sein rijden, maar ook dit klopt met het ontwerp en is dus geen fout in de beveiliging.
ATB kent geen remcurve bewaking en het remcriterium is dus materieel technisch en niet baan technisch.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #24 Gepost op: 18 maart 2019, 18:49:19 »
Tsja, techniek en mensen. Ik heb nu meer dan 35 jaar ervaring tussen de rails en kan uit ervaring zeggen dat mensen fouten maken en dat techniek niet failsafe is. Als dat wel zo zou zijn dan zou IL&T geen werk hebben en dan zouden er nooit ongevallen op het spoor plaatsvinden.
Met overwegbomen beveiligde overwegen sluiten automatisch als er een storing plaatsvind. Failsafe, NEE waarom kent een machinist dan de regelgeving dat je een snelremming moet inzetten als je constateert dat de overwegbomen niet gesloten zijn? ATB failsafe? NEE, waarom kennen we dan een procedure voor veiligheidsstoringen bij ATB? Seingeving is failsafe? NEE waarom kennen we dan de procedure handelen bij gestoorde of onjuiste seinbeelden? Communicatietechniek Failsafe? NEE, waarom kennen we anders een procedure hoe te handelen als de GSMR niet werkt? Zo kunnen we wel doorgaan, ik hou er nu mee op.

Wouter W

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #25 Gepost op: 18 maart 2019, 23:19:26 »
Fail-safe pas je toe in het ontwerp om schade of letsel te verminderen of voorkomen, precies zoals je aangeeft bij de storingen. In de treinbeveiliging een basisprincipe en dat was het mooie van de oude relais; valt ie af, dan altijd naar de "veilige" situatie.

Seinen op te korte afstand, dan krijg je niet altijd een voor waarschuwing. Dit denken is totaal niet weten hoe seinen geplaatst worden. In dit geval klopt het in zoverre dat zelfs Geel knipper 4-Geel-Rood bij een Virm remmen op remcriterium NIET garandeert dat je voor de rode tot stilstand komt. Je zal echt sterker moeten remmen.
De genoemde seinplaatsing is zeer waarschijnlijk exact conform de voorschriften. Remmen op remcriterium daarentegen niet mag ik hopen toch? De machinist is in zekere zin ook onderdeel van het systeem; men neemt aan dat hij/zij een passende remstand kiest. En om dat samenspel fail-safer te maken zijn er systemen met remcurvebewaking.

Groetjes, Wouter

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #26 Gepost op: 18 maart 2019, 23:42:40 »
Geweldig hoor Thom, er klopt niet veel van je reactie.
Bedankt voor de info, weet ik dat ook weer!
Citaat
Een elektronisch systeem is net als mensen simpelweg nooit failsafe. Het wordt namelijk door mensen gebouwd en gecontroleerd ten alle tijde. Waarom kan een piloot in een vliegtuig de automatische piloot uitschakelen, simpel omdat een elektronisch systeem nooit failsafe is.
Ons seinenstelsel in Nederland is 100% failsafe, dwz zeggen bij storing valt een sein altijd naar stoptonend of zal gedoofd zijn waardoor het altijd naar de meest veilige toestand gaat, regelgeving vangt de rest dan op.
Dat een trein daarmee niet direct stilstaat, heeft niets met het failsafe van het beveiligingssysteem te maken ansich.

Idem met de automatische piloot van een vliegtuig, als het systeem een fout detecteert zal het dat melden, zich uitschakelen en de bediening aan de piloot terug over laten maar het zal nooit door blijven vliegen met een fout met alle gevolgen van dien....
Citaat
Seinen op te korte afstand, dan krijg je niet altijd een voor waarschuwing. Dit denken is totaal niet weten hoe seinen geplaatst worden. In dit geval klopt het in zoverre dat zelfs Geel knipper 4-Geel-Rood bij een Virm remmen op remcriterium NIET garandeert dat je voor de rode tot stilstand komt. Je zal echt sterker moeten remmen.
Daar maak je zelf een aanname binnen mijn antwoord, want remkriterium heeft niets te maken met de plaatsing van seinen.
Seinplaatsing is zo ontworpen dat jij na een seinbeeld met snelheidsverlaging die verlaging ALTIJD kan bereiken vóór het volgende sein, en wanneer dat niet mogelijk is word die snelheidsverlaging door twee opvolgende seinen afgedwongen dmv bijhorende seinbeelden die dat voorschrijven.

Die afstanden zijn berekend met de meest zware, traag remmende goederentrein in de G-stand, met de gedachte dat praktisch elke trein beter remt dan dat en dus de afstanden ten alle tijden kan halen, mits de remming maar zwaar genoeg ingezet word.

Remkriterium maar met één ding te maken, met de remcontrole van de ATB. Dwz, het controleert of een snelheidsverlaging opgevolgd word met een remming en daarbij is bij het ontwerp van het ATB systeem in de jaren 60 aangenomen dat een machinist capabel genoeg is om een remming zwaar genoeg in te zetten als ie gezien heeft dat hij een remopdracht krijgt.
Mede daarom is ATB ook geen volledig snelheidsbewakings syteem, het bewaakt alleen de waakzaamheid van de machinist op de seinen buiten (en mede daarom zijn niet alle maximum snelheden voorhanden in de ATB als snelheidsplafond.)
Citaat
Maakt het uit P of bediend zijn, jazeker bij P sein heb je namelijk nooit ATB-Vv
Sowieso omgekeerd, een bediend sein is ook geen garantie voor de aanwezigheid van ATB-Vv (Wat overigens één van de weinige niet-fail safe systemen op het spoor is). En verder maakt de discussie nog weinig uit, want je moet net zo goed stoppen voor een stoptonend P-sein als voor een stoptonend bediend sein.
Citaat
Waar het om gaat met altijd dat seinbeeld daar op die locatie is dat een machinist hierop gaat rekenen, raar maar menselijk. Bij afwijkingen in Castricum krijg je dus hetzelfde seinbeeld en geen afwijkend seinbeeld. De enige afwijking is dat andere seinen dit seinbeeld geven.
En dat is nou juist de grootste uitdaging van het beroep machinist, dat je weet dat je niet op veel voorkomende situaties moet rekenen.
Citaat
Oninteressant, is jouw mening. Het is interessant omdat dit psychisch invloed heeft en er voor zorgt dat juist deze situatie voor problemen kan zorgen. Ja een machinist hoort het seinbeeld op te volgen. Uiteraard, maar het is een mens en er gebeurt meer tijdens het rijden. Niet als goedprater, maar het verleden wijst uit dat dergelijke zaken wel degelijk invloed hebben.
Een postbode moet altijd de juiste post bij je in de brievenbus doen. Staat gewoon op het poststuk op welk adres. Hoe kan het dat er dan toch post op het verkeerde adres wordt bezorgd? Omdat die postbode een mens is en vergissingen kan maken.
En als jij nou mijn laatste zin leest, dan lees je precies wat je daar zegt terug  ;)

Groet,
Thom
(ook genoeg jaren ervaring met allerlei takken op het spoor, maar dat geeft geen definitie over mijn kennis niveau.)
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2019, 23:51:35 door Thom »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #27 Gepost op: 19 maart 2019, 00:49:23 »
Waarom kan een piloot in een vliegtuig de automatische piloot uitschakelen, simpel omdat een elektronisch systeem nooit failsafe is.

Wilco, met alle respect, maar ik denk dat je de definitie van Fail Safe eens opnieuw moet gaan bekijken. Juist het feit dat je de A/P kan uitschakelen betekent dat het een mate van Fail Safe in zich heeft.

En dat geldt ook voor wat Thom vertelt over storingen bij seinen, etc.

Gr, Bert

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2019, 03:19:58 »
... juist. Ik had me voorgenomen niet op het stukje fail safe in te haken, maar ben toch even gekieteld.

Fail safe betekent niet dat een systeem veilig is tegen falen / beveiligd is tegen falen / niet kan falen.

Fail safe is veilig falen.

Dit houdt in dat (zoals al aangegeven) als er een onderdeel in het systeem faalt (kan ook een mens zijn) het de veilige kant op valt.

Je moet eigenlijk gewoon a la Herman Finkers omgekeerde logica gebruiken.

Als voorbeeld: de dodeman installatie. Je kunt dit zien als een voorziening in het systeem van een trein die controleert of ik nog wakker ben. Als ik die voorziening niet of niet goed bedien dan constateert die dat en gaat hij zelf eea in werking zetten en aansturen om de trein te laten remmen. Heel mooi, maar als die uitvalt hebben we er niets aan.

Als je de zaak nou eens omdraait en de dodeman ziet als een voorziening die in de basis de treinleiding ontucht (waardoor de remmen in werking treden), dan zou je in dat systeem enkele voorwaarden in kunnen bouwen om dat ontluchten te voorkomen.
Voorwaarde 1 is dat het ding electrisch bekrachtigd wordt.
Voorwaarde 2 is dat ik hem op correcte wijze bedien.
Als je nu een van de beide voorwaarden wegneemt (kortsluiting in het systeem of wellicht in de machinist) dan keert hij terug naar zijn basisfunctie en dat is treinleiding ontluchten....

Bekijk een overweg ook maar eens andersom:
De veilige modus van een overweg is: gesloten voor het wegverkeer. Slagbomen naar beneden, knipperlampen aan en bellen rinkelen. De overweg staat dus (onlogisch) "uit".

Wil je een overweg "aan" zetten, dus ervoor zorgen dat hij zijn lampen dooft, de bellen laat stoppen met rinkelen en de slagbomen omhoog doet, dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.
De meest in het oogspringende voorwaarde is dat je er voor moet zorgen dat er zich geen trein in de aankondigingssectie bevindt.
Zodra er zich wel een trein in de aankondiging bevindt, voldoet eea niet meer aan de voorwaarden en zal het systeem "uitschakelen" en de overweg komt weer in de veilige basis modus. Gesloten voor het wegverkeer.

ATB hetzelfde: die wil mij niet harder laten rijden dan 40km/h, tenzij er aan strikte voorwaarden voldaan wordt. Een code die een andere snelheid toelaat. Valt deze code weg of wordt deze verminkt dan zijn we weer terug bij 40km/h.

Ik wil niet pretenderen dat het allemaal precies zo simpel werkt als omschreven , want ik heb er niet voor doorgeleerd.
Het gaat er in ieder geval om dat een systeem zo ontworpen is dat je onder voorwaarden de veilige basisfunctie kunt overrulen.

Daarnaast heb je een stuk regelgeving / noodscenario's en aanwijzingen om bij een falend systeem toch safe en mogelijk beperkt verder te werken.

Ongelukken gebeuren door zaken waarin het ontwerp van het systeem niet voorziet.

Mvg

Sander.

Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #29 Gepost op: 19 maart 2019, 06:42:42 »
Ik vraag mij af hoe veilig het spoor in Nederland is ?
Dat kan je gerust als heel veilig bestempelen.
Citaat
Is het daar normaal dat een machinist voorbij het rode seinlicht mag rijden ?
Sterker nog. Onder bepaalde omstandigheden en in het bezit van een eerder verkregen '*Aanwijzing STS' moet een machinist zelfs door een rood sein rijden.
Citaat
Als hij al een geel sein is gepasseerd , dan moet hij toch weten dat het volgende een rood sein kan zijn ?
Na geel hoeft niet altijd rood te komen. Er zijn situaties dat er 2x een geel sein gepasseerd kan worden. De vuistregel is wel, na geel komt rood.
Citaat
Ik zou toch vermoeden dat het zo zou moeten zijn.
Jouw vermoedens zijn bijna goed. Er zijn bepaalde situaties die net even anders zijn. En daarvoor krijgen machinisten dus eerst ook een x aantal dagen om weg te leren voordat ze een bepaald baanvak mogen berijden. En sinds dit jaar hangt er een heus examen aan vast.

Zonder verder in te gaan op het incident te Castricum, het materieel waarmee dit is gebeurd heeft een remcriterium van niks. 1e remstand en de ATB is al tevreden. Daar gaat gelukkig verandering in komen. Remcriterium gaat aangepast worden, 2e remstand is de norm. (y) Uit de ritregistratie (blackbox van de trein) zal blijken welke remstand(en) de machinist gekozen heeft.

*STS = Stop Tonend Sein
Groeten Joop, machinist Lls